Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:13

Samantha_ schreef:
Net gelopen, viel niet tegen. Qua conditie dan, heb 6 km gelopen, wel rustig tempo, 6:20. Geen last van rug, bekken etc. Maar wel meer van mn ribben. Door snellere ademhaling zet je borstkas natuurlijk meer uit, dat doet wel pijn.
Maar goed het doet ook al pijn als ik mn neus ophaal, het is even niet anders.

Wat dapper!

Hier ook lekker gelopen. Wat een verademing de nieuwe schoenen!

Over 22 weken wil ik een 10km wedstrijd lopen en Garmin heeft aan de hand daarvan een schema gemaakt. Ben benieuwd :j vandaag stelde hij 40min tegen 06:35 voor. Oké why not.

Ik vond het alleen écht lastig langzamer dan 06:20 te lopen dat voelt zo onnatuurlijk. Moet daar onwijs mn best voor doen. Rond 06:15 vond Garmin de Max dus dat proberen te aanhouden.

Lekker gelopen! Voor het eerst bewust 5+ en langer dan 30 min :j

Afbeelding

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:56

Super zeg!

O waar zit dat in Garmin, een schema maken? Is dat met een trainer? Of zijn het voorstellen wat je kan lopen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:28

Samantha_ schreef:
Super zeg!

O waar zit dat in Garmin, een schema maken? Is dat met een trainer? Of zijn het voorstellen wat je kan lopen?

Het zijn voorstellen aan de hand van een wedstrijd die ik heb opgegeven en mijn doel voor die wedstrijd. Op basis van je eerder geregistreerd gegevens zou hij dan voorstellen doen. Ga gewoon kijken of ik het iets vind :j de opbouw van Evy naar 10km vind ik niks… die kijkt niet naar hartslag e.d.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:50

Hier net een 10km bosloop gedaan. Met vorst en mist was het wel zwaar. Ik hoest al enige maanden af en toe wat, en nu was het echt weer helemaal terug.
Was lekker laatste, en helaas net iets meer dan 80 minuten nodig gehad, maar wel blij dat ik gegaan ben. Was wel weer eens goed voor mij om in een groep te starten.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:02

Samantha_ schreef:
Super zeg!

Er zijn in Garmin een aantal verschillende opties wat betreft trainingen laten genereren. Je kan in de Garmin Connect app onder het kopje Training & Planning bij Garmin Coach Plans een aantal dingen vinden: Train for an Event, Achieve a Milestone, Improve Fitness, Gain Strength. Daaronder kan je dan weer verschillende opties aanklikken die de inputparameters voor je trainingsplan. Daarnaast hebben sommige, maar volgens mij niet alle, horloges daily training suggestions als je niet zo'n plan hebt geselecteerd. Als je horloge die heeft, dan vind je die als je naar het run activity scherm navigeert, op de drie puntjes klikt en dan training kiest onder het kopje workouts. Daar vind je ook workouts die je zelf in de Connect app hebt opgesteld en naar je device hebt gestuurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:22

Mijn vo2 max is weer een puntje gestegen, gelukkig. Was in november na mn vakantie ineens gedaald. Is nog niet weer op het oude niveau, dan moet er nog 0.3 punt bij.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:24

Samantha, wat rot, een mogelijke breuk! Ik heb een keer gekneusde ribben gehad en dat is echt pijnlijk, maar het klopt wel dat ik op zich het meeste gewoon kon zonder het erger te maken. Maar het zit je echt niet mee zeg, hopelijk gaat het herstel voorspoedig.

Poeh BusyMissy, dat is ook heftig, dat is dus recent gebeurd? Naar mijn weten was je de laatste tijd wel actief in dit topic? Hopelijk betekent dat, dat je veel weer kan?

SV, lekker hoor, 700 hoogtemeters! Hopelijk heeft de griep zich niet doorgezet.

Sall, succes met je deadlines! Vervelend dat je lies zo blijft zeuren.

Germie, ik denk dat je inderdaad niet meer haalt uit verder lopen. En aanhouden moet je gewoon omarmen, hoe meer je traint, hoe vaker je daarin beland. Ik ben ook zelden productief terwijl ik een schema aanhou waarin ik wekelijks meer doe en veel snelheidswerk doe wat ik voorheen, maar af en toe deed.
Het is trouwens vrij normaal dat je VO2max in de wintermaanden iets lager is.

Goof, hé wat vervelend van je voet! Maar je hebt best een rustige periode gehad, misschien dat je lijf even moet wennen aan het meer lopen. En tja, soms wil het even niet! Had je wel minder last van je voet tijdens de interval, dat is dan in ieder geval iets? :)
En ik heb dat ook gehad hoor, schoenen die vanaf het begin top leken te zitten, maar na 15 km toch steevast blaren gaven, zo irritant.

Danseresje, poeh echt knap hoor! Wandelend vind ik dat echt wel een lange afstand en vooral ook tijd om onderweg te zijn, dan vind ik het rennend toch makkelijker geworden.

Leonie, wat een indrukwekkende omgeving!

99, wat goed dat je wijzer bent geworden over je voeten/houding en andere schoenen hebt gevonden!
Voor de weg lopen de brooks ghost als wolkjes, maar ze geven mij helaas te weinig ondersteuning vanuit de bovenlaag, dus ik moet nog de juiste lange afstand wegschoenen vinden voor de Utrecht Marathon, maar verder vind ik ze echt top voor alle andere loopjes!
Rustige loopjes voelen onnatuurlijk in het begin, maar zijn ook echt belangrijk!

Lies, gefeliciteerd met jullie droomhuis, wat een leuk nieuws! *\o/* Heerlijk dat je aan een natuurgebied komt te wonen!

Eef_bam, heel goed dat je het serieus aanpakt en ook krachttraining gaat doen! Daar heb ik enorm veel baat bij gehad. Hopelijk kan je er dan straks met nieuwe schoenen weer goed tegenaan. :D

Ik ga morgen met mijn loopmaatje de NS trail doen van Dieren naar Arnhem, 28 km! Lekker rustig aan, want mijn loopmaatje heeft niet zoveel gelopen afgelopen tijd. Vind ik niet erg, want ik voel me wat oververmoeid, veel stress en weinig of slecht geslapen. Ook een beetje pijnlijke/opgezette klieren.
Ik heb besloten om wat regelmatiger te gaan boulderen/klimmen, ik vind het echt heel erg leuk en verras mezelf een beetje hoe goed het me af gaat. Ik vind het ook top qua kracht- en mobiliteitstraining voor naast het rennen, want thuis kan ik daar toch vaak niet de inspiratie voor vinden. Wel ga ik eerst beginnen met een strippenkaart, om te kijken hoe haalbaar het is in combinatie met al mijn rennen en wekelijks krav maga. :=

Garmin wordt ook blij van boulderen, want nu ben ik opeens alweer een week productief terwijl ik minder en rustiger gerend heb dan vorige weken, ik snap nog steeds geen snars van anaeroob trainen, maar boulderen en klimmen vind garmin meer anaeroob dan mijn intervallen, tempo runs en sprintjes. :') Terwijl mijn hartslag echt niet heel hoog komt (komt met rennen bij hoge intensiteit ruim boven de 185), maar misschien gaat het dan toch meer om de korte piek momenten?
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:30

Ik ga niet boulderen hoor om productief te zijn volgens Garmin, haha.

Nu barstende koppijn, en een loopmaatje ook al. Dat is dan toch het weer, 1 graad vorst en mist.
Ik ben ook echt van 9 tot 4 buiten geweest vandaag, dus behalve de run ook nog paarden verzorgd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:54

Succes morgen Suliko!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:33

Leuk je trail suliko , veel plezier !

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 08:50

Helaas toch griep gekregen, heb me al in een paar jaar niet zo beroerd gevoeld. Gisteren de hele dag met koorts op de bank en nu overal spierpijn van het hoesten. Vannacht een ander shirt aan moeten doen omdat ik drijfnat wakker werd.
Ik baal als een stekker, we hadden eindelijk een weekend zonder verplichtingen.

Veel plezier Suliko!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:24

Veel plezier Suliko!

O nee wat balen SV, veel beterschap.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:34

Veel plezier Suliko en beterschap SV.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:10

Geniet ervan Suliko, ziet eruit als een mooie trail.
Grappig dat het klimmen je zo past, leuk om dat zo samen te kunnen doen.
Mijn rib is afgelopen zomer gebroken, dus heb daar nu totaal geen last meer van.

In mijn ervaring is een gebroken rib veel "erger" dan een gekneusde rib sv, maar denk dat dit ook enorm afhangt van welke rib je gebroken hebt en op welke plek. Dus denk dat het gevoel per persoon heel verschillend kan zijn.

Niet tof Sv, de griep, ik weet hoe beroerd je je dan kunt voelen. Enorm balen van je weekend ook. Helaas stort "ons" lijf vaak pas echt in zodra we daar de tijd voor hebben zoals in een vrij weekend of aan het begin van een een vakantie. Jammer is dat. Hoop dat het relatief meevalt en je snel weer opknapt. Beterschap!

J

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:13

Beterschap SV! Hopelijk snel weer fit. Hier net een lekker loopje voor het ontbijt. Weer een voorstel om op 06:35 te lopen en vandaag ging dat beter :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:14

Beterschap SV!

Veel plezier Suliko, klinkt leuk! :D

Merci voor alle felicitaties :)

Ik ben vanochtend voor 10 x 200 m op 3:30 gegaan, heerlijk bevroren haar in de mist en vrieskou :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:18

IMAY1990 schreef:
Samantha_ schreef:
Super zeg!

Er zijn in Garmin een aantal verschillende opties wat betreft trainingen laten genereren. Je kan in de Garmin Connect app onder het kopje Training & Planning bij Garmin Coach Plans een aantal dingen vinden: Train for an Event, Achieve a Milestone, Improve Fitness, Gain Strength. Daaronder kan je dan weer verschillende opties aanklikken die de inputparameters voor je trainingsplan. Daarnaast hebben sommige, maar volgens mij niet alle, horloges daily training suggestions als je niet zo'n plan hebt geselecteerd. Als je horloge die heeft, dan vind je die als je naar het run activity scherm navigeert, op de drie puntjes klikt en dan training kiest onder het kopje workouts. Daar vind je ook workouts die je zelf in de Connect app hebt opgesteld en naar je device hebt gestuurd.

Thanks! Ik heb voor nu als doel marathon Rotterdam ingesteld en krijg op basis van m’n eindtijd die ik heb ingesteld suggesties.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:04

Ik kon het niet laten, heb net nog een rondje gelopen. Garmin suggestie, 30 min op 6:10. Viel niet tegen. Wel paar x gestopt om even op adem te komen. Dat hele diepe ademen gaat nog niet zo goed.
Waar ik de meeste pijn bij heb zijn van die stomme kleine dingetjes. Gisteren bijv hoeslaken om een zwaar dik matras doen, dan til je m een stukje op en dat ging echt amper.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:14

Vanochtend een rondje met een vriendin gelopen. Ze had last van een blessure dus na ca 3 km gestopt. Ik had het koud en kon mijzelf niet motiveren om in mijn uppie verder te gaan. Wel blij dat ik in ieder geval nog even gelopen heb

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:33

Beterschap sv.

En Samantha, het weer zit ook niet mee, die mist is ook niet fijn.

Vond nog een foto van mij van de run van gisteren online. Mooie omgeving, maar hoe die fotograaf nu net mij op mijn meest ongunstigste moment op de foto kan zetten, hoe krijgen ze het voor elkaar? _O- Ik ben gewoon niet fotogeniek, haha.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 03:47

Gisteren de Beachrun Scheveningen gedaan. Streeftijd was onder de 50min. Niet gehaald, maar het was dan ook een flink pittige run! Stuk omhoog binnen de eerste km met heel mul zand. En op sommige stukken onderweg ook best wel mul. Daarnaast was ik ook nog flink verkouden (geweest) en had ik daar ook nog wel wat last van! Agh, ik heb 'm gelopen en vind het allemaal wel prima!

Het was wel echt heel koud.... :brr: Gelukkig wel droog en maar windkracht 1, dus wat dat betreft wel veel geluk gehad!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:41

Dat heb ik ook altijd met foto’s Germie! Als ik weet waar de fotograaf staat doe ik nog m’n best er normaal op te staan. :')

Wauw wat knap Iris! Super gedaan!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:35

SV, ai wat balen dat het heeft doorgezet naar griep! Wat zonde van je vweekend. Hopelijk knap je snel weer op. :(:)

BusyMissy, fijn dat je er weer helemaal bovenop bent! Ik kan me goed voorstellen dat een breuk veel heftiger is dan een kneuzing. Wat dat betreft, is het rot dat je zo weinig kan qua behandeling van een gebroken rib.

99, lekker bezig!

Samantha, niet gek dat diep ademen lastig is! Wel heel fijn dat je hebt kunnen lopen. Misschien wat rustiger lopen voorlopig zodat je langzamer kan blijven ademen en minder druk zet op je borstkas?

Xx, fijn dat je er even uit was om te lopen!

Germie, ik denk dat als iemand 100 foto's van een rennend persoon maakt, zo'n 90 of zelfs meer ongunstig zijn, weinig mensen die charmant zijn tijdens het rennen. :')

Irisje, wat goed zeg! Je blijft maar doorgaan :D

Bedankt allemaal nog voor de plezierwensen! :D

Plezier hebben we zeker gehad. We zijn begonnen in Schaarsbergen bij de stal waar de pony van de vriendin waarmee ik liep staat. Vanaf daar naar Arnhem CS gelopen en de trein naar Dieren gepakt, de eerste 3 km was dus al afgetikt. Toen na zo'n 7 km gestopt bij het Paviljoen voor een lunch. Goede oefening om met volle maag weer verder te kunnen rennen. :D Daarna nog 18 km om terug te komen bij stal. 28 km in totaal, door echt een magisch bevroren wereld <3 Het weer was echt perfect, weinig wind, lekker koud, geen bevroren grond.
Rustig aan gedaan, loopmaatje had een wat protesterende enkel richting het einde en had al een tijdje niet zo'n afstand gelopen. Vond ik helemaal prima, mooie afstand van 28 km en 400 hoogtemeters op lage hartslag gelopen en vooral veel gezelligheid en genieten onderweg van al het moois dat we tegenkwamen! En voor het eerst op mijn akasha's gelopen, lopen heerlijk!

We wilden na de eerste 3 km de route aanzetten, dat hoort te kunnen, maar onze beide fenixen bleef de melding geven dat onze GPS uit stond (wat niet zo was), dus we moesten een nieuwe activiteit starten. Mijn fenix herstartte bij het starten van de route/activiteit. De fenix van mijn loopmaatje herstartte halverwege. Het lijkt erop dat er echt ergens iets fout zit in de software/update, vooral omdat zoveel mensen (ook hier in het topic) er last van hebben. Hopelijk lost garmin het een keertje op.

IJshaar!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat leuke foto's die mijn loopmaatje had gemaakt :D
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:50

Beterschap SV!

goed gedaan Iersjje!

Wauw wat een mooie plaatjes Suliko!! Dat klinkt en ziet er uit als een fijne run!

Ik heb jullie advies nodig.
Die lies blijft zeuren, althans in beweging voel ik niets meer, maar de aanhechting naar (mijn bekken/ schaambot? ) is pijnlijk als ik eraan zit.
Dus, blijf eraf :+

As zondag heb ik een plaatselijke 10 km run en 9 feb de 10km in Schoorl

Optie 1: Nu had ik bedacht om vandaag een interval te doen met 4 of 5 tempo wisselingen en dan donderdag mocht het goed gaan nu een rustige run van 30 minuten. Houdt mijn lies het goed, dan toch zondag lopen en kijken hoe dat gaat.

Gaat dat goed, dan gewoon door trainen en Schoorl lopen

Mocht dat niet gaan om dan naar de fysio te gaan en kijken of ik as zondag en/of Schoorl eventueel skip

Optie 2: nu afspraak maken met de fysio en eventueel as zondag run skippen en mij richten op Schoorl

twijfel twijfel

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:27

Het verstandige advies is optie 2 :j Als je het erger maakt dan ben je verder van huis, dus wil je duurzaam herstellen dan zou ik een fysio raadplegen.
Mezelf kennende zou ik voor optie 1 gaan :+

Beterschap SV! Balen dat je toch de griep te pakken hebt :(:)

Prachtige foto's Suliko! Het was een mooie wereld gisteren.

Verder niet helemaal bij, heb gisteren ook genoten van de mooie, maar kleine, wereld. Alleen stopte mijn horloge er helemaal mee dit keer. Dus ben er klaar mee. Heb weer contact gezocht met Garmin. Horloge is een jaar oud en het was een kort loopje van 20K en de batterij was niet leeg. Er staat ook helemaal niet veel op, alle koersen en workouts verwijder ik na gebruik.
En de route was ook nauwelijks te zien, was heel klein, herkent iemand dat? Ik was wel een beetje bekend in het bos, dus ik kwam er wel uit, maar ik mag graag overzicht hebben zodat ik af kan snijden of uit kan breiden. Overigens had mijn man hetzelfde op zijn Epix, dus dat zit mogelijk in een instelling. Uiteindelijk ben ik weer veilig bij de auto gekomen, best een wonder, ik heb het richtinggevoel van een baksteen :D