Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:10

elnienjo schreef:
Summerdreams schreef:
Ik lees dta het 2 weken uitgesteld word, tot de 28e en mijn vaccinatie staat gepland op de 29e :')

Het is goed dat ze het onderzoeken en even stoppen met vaccineren. Maar wat ik nou zo raar vind is dat heel Nederland op z'n kop staat door deze mogelijke bijwerking. Wat nog niet eens bewezen is.. En wat gaat om 30 gevallen op de 5 miljoen vaccins.

Wat wel bewezen is, is dat 1 op de 5000 vrouwen trombose krijgt door het slikken van de pil. En dat vinden we'een klein risico' en doodnormaal.. Is toch krom of zie ik wat over het hoofd nu.

Maar dan zouden die tromboses toch evenredig vaak voor moeten komen bij de Pfizers? Daar zijn er ongeveer 4 keer meer van gezet dan van AZ.

Dit snap ik inderdaad ook niet. Als het toeval is, en niets met het zetten van het vaccin te maken heeft, omdat trombose nu eenmaal regelmatig voor komt, dan zou je toch dezelfde omstandigheden moeten zien bij het Pfizer of Moderna vaccin. Dat ook daar regelmatig mensen na het ontvangen van het vaccin trombose krijgen (simpelweg omdat trombose vaak voorkomt). Maar dit lijkt dan weer niet het geval, dus dat doet mij vermoeden dat het AstraZeneca vaccin in ieder geval níet helpt (in het tegengaan van trombose ontwikkeling)..

Ik hoop dat het Janssen vaccin snel beschikbaar is en goed werkt.. met maar 1 prik kunnen we op die manier de snelste stappen maken!

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:25

Ik net gehoord dat wanneer HA hier gaat enten ik die prik krijg, tenzij het gebruik van bep medicijnen de trombose beïnvloedt

Dat onderzoeken ze dus nu

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:58

Trombose komt ook voor bijn Pfizer, sterker nog, zelfs bij de mensen met het placebo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:33

Sakura789 schreef:
Trombose komt ook voor bijn Pfizer, sterker nog, zelfs bij de mensen met het placebo.

Heb je daar een artikel of link van waarin dat staat?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:36

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:38

Het lijken wel klachten die ook bij een ernstige coronabesmetting kunnen voor komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:38

Dat vind ik hele toffe post Echwel. Want dat vind ik zelf goed van het onderzoeken→ waarom krijgt iemand trombose. Dit relativeert het sterfgeval van deze mevrouw, ook al is het ongelooflijk triest voor haar.

Elnienjo heb ik ook al gedacht.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:39

@pien;
Tijdens de trials de bijwerkingen:
Afbeelding

‘Vergelijk’ (in hoeverre je dit mag doen) met Pfizer.
Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:48

Sakura789 schreef:

Dat is ook wel logisch, trombose komt gewoon ontzettend veel voor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:51

Ik ken tot nu toe nog niemand die wat raars heeft gehad door pfizer (gelukkig maar). Ik heb de tweede vaccinatie meer als een maand geleden gehad en voel mij net zoals voorheen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:07

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:16

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:19

Nou, ik vind dat je wel halleluja over Australië kan zeggen, daar wordt het virus super goed aangepakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:25

sureido schreef:
Nou, ik vind dat je wel halleluja over Australië kan zeggen, daar wordt het virus super goed aangepakt.

Tot het weer gaat oplaaien.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:28

Echwel schreef:
sureido schreef:

Tot het weer gaat oplaaien.

Dat is daar vrijwel onmogelijk omdat iedereen daar in lockdown zit bij een besmetting. :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:42

sureido schreef:

Nu hebben wij er familie wonen die serieus jaloers is op onze ‘lockdown’. Zij hebben in de winter drie maanden opgehokt gezeten en vrezen het ergste voor de komende winter. Een echte lockdown met max een half uur per dag naar buiten alleen voor noodzakelijke boodschappen.

Ze hebben geluk dat ze een eiland zijn, dat scheelt behoorlijk. Iedereen verplicht in quarantaine en als er weer een geval opduikt dan gaat alles weer op slot. Dat is hier bijna niet te doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:54

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:57

Is het niet ook een soort allergische reactie van het lichaam als je stolsels krijgt? Ik zit nu wel een beetje van kan dat nog gebeuren na een maand? Of is het vrijwel direct een reactie van je lichaam.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:58

Na een maand is niet heel realistisch.
Maar ik vraag me nog steeds ten zeerste af hoeverre trombose veroorzaakt wordt door het vaccin.
Trombose komt zo ontzettend vaak voor dat het logisch is dat mensen er ook last van krijgen na het vaccineren. Dat hoeft niet aan het vaccin te liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:01

Waarom krijgen mensen eigenlijk trombose?
Ja bij weinig beweging, maar als dat niet is?
Zijn er mensen waarbij het een soort van te voorspellen is? Doordat je het ergens aan kunt zien in het bloed? Of een bepaalde ziekte hebben waarbij het vaker voorkomt?
Zodat deze mensen al uitgesloten worden voor AZ.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:04

Je hebt ook mensen met stollingsproblemen, die hebben er aanleg voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:06

Ouderdom, zwangerschap, pilgebruik, erfelijke factoren, stilzitten, roken... meerdere redenen te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:07

Er zijn ook bepaalde stoffen die bij een verhoging of verlaging daarvan trombose kans verhogen. Factor v leiden, homocysteinegehalte verhoogd dat weer kan samenhangen met b12 tekort (https://www.ntvg.nl/artikelen/hyperhomocysteïnemie-als-risicofactor-voor-veneuze-trombose/volledig) en zo zijn er meer oorzaken naast te weinig bewegen of gips enz. En uiteraard zijn er medicijnen die trombosekans verhogen.

Bij mij was het een ongelukkige combinatie van gescheurde gipsspalk, toevallige ontdekkingvan trombose bij routine controle en wat later bleek oa verhoogd homocysteine gehalte in combinatie met veel te lage b12. Inmiddels drie keer kort op elkaar de pineut geweest en sinds die tijd veel preventief bloedverdunners gespoten. Pillen verdraag ik niet helaas.

Az is voor mij nu wel van de baan voor de huisarts. Gelderland zou woensdag starten met enten. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:12

Stilzitten gebeurt denk ik sowieso veel meer nu in corona tijd.
Als ik naar mezelf kijk, ik kan uren achter mijn beeldschermen zitten. Op kantoor loop ik veel vaker bij m'n bureau weg

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:16

Sakura789 schreef:
sureido schreef:

Nu hebben wij er familie wonen die serieus jaloers is op onze ‘lockdown’. Zij hebben in de winter drie maanden opgehokt gezeten en vrezen het ergste voor de komende winter. Een echte lockdown met max een half uur per dag naar buiten alleen voor noodzakelijke boodschappen.

Ze hebben geluk dat ze een eiland zijn, dat scheelt behoorlijk. Iedereen verplicht in quarantaine en als er weer een geval opduikt dan gaat alles weer op slot. Dat is hier bijna niet te doen.

Is jouw familie ook jaloers op onze zorg medewerkers? :o
Vergelijken kunnen we niet, maar aan elke aanpak zitten voor en nadelen.