De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:56

naomiiiii schreef:
Even tussendoor, ik wil al een paar maanden een thermometer kopen dus wou dat nu gaan bestellen maar het is zowat allemaal online uitverkocht bij meerdere sites. Zou dat door corona komen of word ik gek? :+

Chiren, raket en pepper, pff sterkte alledrie! Hopelijk voelen jullie je snel beter. :(:)

Bij de kruidvat hebben ze hem gewoon nog. https://www.kruidvat.nl/kruidvat-digita ... /p/1231420

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:57

Vraagje voor de ‘slechts’ verkouden onder ons, tempen jullie jezelf nu? Ik ben al dik 2 weken verkouden, voel me verder gewoon fit en heb het niet warm ofzo maar dacht misschien voor de zekerheid toch even doen?

Pepperrr

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:58

Tempen kun je altijd doen :)

germie

En dat verbaast me niets. Het zal nog wel een paar dagen oplopen. Simpel gauss-verdeling.
17 miljoen mensen en 221 (nu dus wat meer, maar nog niet bekend gemaakt) gevallen. Bij een griepepedemie is wel eens 3.5% ziek geweest. We zitten nog steeds op geen promille van een promille. Dus extra maatregelen zijn absoluut niet nodig en onzin en belemmeren je. Ik ben geen risico, ik heb geen contacten (geen vrienden), ik ben niet in risicogebieden geweest en gewoon fit.
Thuis werken als je verkouden bent prima, maar een keer snotteren of niezen is niet verkouden. Men praat gewoon melaatsheid aan zo en ja, ik zie meer en meer een complottheorie om de wil van mensen maar in te dammen.
Dan heb je straks het makkelijker met het doorvoeren van belastingverhogingen of minder vrijheden of beperkingen van privacy. Ik vind dat erger dan het virus.

Daarnaast is de kaart met rode vlekken natuurlijk geheel vertekenend. Rode vlekken, groter als een stad waarin 160.000 mensen wonen en dan zijn er 10 mensen ziek. Ga je de daadwerkelijke grootte toepassen, dan zie je de stippen niet eens. En dat is wel eerlijker.

Verder zal ik deze link nog maar eens herhalen, de meeste mensen merken niet eens dat ze het gehad hebben:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ook.com%2F

Amyyy

Shaggy09 schreef:
Vraagje voor de ‘slechts’ verkouden onder ons, tempen jullie jezelf nu? Ik ben al dik 2 weken verkouden, voel me verder gewoon fit en heb het niet warm ofzo maar dacht misschien voor de zekerheid toch even doen?

Ja, ik doe het wel. Sowieso handig om je gemiddelde lichaamstemperatuur te weten. Bij mij valt die dus laag uit, waardoor ik veel eerder al koorts of verhoging heb, iov het gemiddelde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:00

Amyyy schreef:
naomiiiii schreef:
Even tussendoor, ik wil al een paar maanden een thermometer kopen dus wou dat nu gaan bestellen maar het is zowat allemaal online uitverkocht bij meerdere sites. Zou dat door corona komen of word ik gek? :+

Chiren, raket en pepper, pff sterkte alledrie! Hopelijk voelen jullie je snel beter. :(:)

Bij de kruidvat hebben ze hem gewoon nog. https://www.kruidvat.nl/kruidvat-digita ... /p/1231420

Ik wil zo'n oor thermometer, die kan ik nu onder de 50 euro nergens meer vinden. Heb al op mediamarkt, kruidvat, etos, bol etc etc gekeken. Alles is gewoon weg. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:03

Een gewone thermometer kost weinig, die oordingen zijn duur. Ik heb nog ergens een thermometer voor mijn paard liggen. Werkt ook wel bij mensen hoor :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:04

Shaggy09 schreef:

Kan geen kwaad. Kost niets extra (als je een thermometer in huis jebt tenminste).

Ik werk in een ziekenhuis buiten Brabant waar influenza meer invloed heeft op de werkdruk dan covid. Er wordt wel veel getest op beiden, maar tnt zijn er nog geen patiënten met covid.

naomiiiii schreef:
Ik wil zo'n oor thermometer, die kan ik nu onder de 50 euro nergens meer vinden. Heb al op mediamarkt, kruidvat, etos, bol etc etc gekeken. Alles is gewoon weg. :+

Waarom wil je een oorthermometer? Alleen de hele goede zijn net zo betrouwbaar als een simpele htk-thermometer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:05

Raket verergert sjips. Beterschap, ook voor Chiren. En Pepper. Hier net terug van huisarts. Koorts zwabbert alle kanten op en kortademigheid erbij nu. Voel me knap beroerd. Longontsteking is weg maar bovenste luchtwegen mekkeren vanwege een virale infectie. Inhaler ophogen uitzieken en mensen vermijden zo veel als kan. En zeker twee dagen klachten vrij aanhouden. Zij hebben testen zo ongeveer opgegeven en beschouwen iedereen maar als besmet. Door met thuisblijven maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:05

germie schreef:
Een gewone thermometer kost weinig, die oordingen zijn duur. Ik heb nog ergens een thermometer voor mijn paard liggen. Werkt ook wel bij mensen hoor :)

Ik kijk al een paar maanden naar die oordingen en ze zijn er vanaf 30 ongeveer. Nu dus niet meer. :+

Astorga, omdat ik dat prettiger vind. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:06

Popstra schreef:
Nikass schreef:
Nederland lijkt zich wel minder streng op te stellen dan andere landen. Hoezo hoeven die Groningse studenten niet in quarantaine bijvoorbeeld?
In Engeland moet iedereen die uit Italië gereisd komt twee weken in quarantaine en in Israël moet iedereen die het land in komt in quarantaine. Kleine moeite als je daarmee een hoop ellende voorkomt voor een ander. Dus ja, ik vind wel dat Nederland zich slap opstelt.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/18601211 ... beschermen

Vind ik ook maar ja, we zijn zo een lekker nuchter volkje he!?
En ja we lopen 3 weken achter op Italië, ben dan wel benieuwd hoe het er hier over 3 weken uit ziet.

Blijf me ook vreselijk storen aan mensen die maar blijven zeggen dat de personen die overleden zijn oud en wellicht al ziek waren. Of die mensen geen recht van bestaan hebben zeg!! Mensen die ons land hebben opgebouwd, die ook onze ouder, opa of oma hebben kunnen zijn. Mensen die ook geliefd waren. Ik walg echt van de egoïsme van veel personen. Hoop dat karma deze mensen een keer goed op hun muil treft!

Precies! Fijn dat jij het begrijpt.
Gisteren bij Nieuwsuur werd toch aangegeven dat we mogelijk over vier tot zes weken door de capaciteit van de ic's heen zijn. Natuurlijk hopen we allemaal dat het meevalt, maar je kunt maar beter voorbereid zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:07

karuna schreef:
Raket verergert sjips. Beterschap, ook voor Chiren. En Pepper. Hier net terug van huisarts. Koorts zwabbert alle kanten op en kortademigheid erbij nu. Voel me knap beroerd. Longontsteking is weg maar bovenste luchtwegen mekkeren vanwege een virale infectie. Inhaler ophogen uitzieken en mensen vermijden zo veel als kan. En zeker twee dagen klachten vrij aanhouden. Zij hebben testen zo ongeveer opgegeven en beschouwen iedereen maar als besmet. Door met thuisblijven maar

Wat ontzettend fijn dat ze jou (en al die andere ‘besmette’ mensen) dan naar de praktijk laten komen :roll:

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:08

Ook voor jou veel beterschap Pepperrr :(:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:08

naomiiiii schreef:
germie schreef:

Ik kijk al een paar maanden naar die oordingen en ze zijn er vanaf 30 ongeveer. Nu dus niet meer. :+

Astorga, omdat ik dat prettiger vind. :)

https://www.otto.nl/p/10066275335/braun ... ermometer/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:12

Liesje ik weet het. Maar geen andere patiënten aanwezig aparte kamer en maatregelen. Van ggd was het toegestaan. Dat scheelt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:15

Ik hoorde dat ze hier maandag gaan evalueren of ze de universiteit (Tilburg) dicht gaan gooien. Fijn dat ik dinsdag tentamen heb :') Maar goed, ik leer maar gewoon alsof het doorgaat.

Maar al veel docenten hebben het over sluiten dus wss gebeurt er achter de schermen al heel veel.

Magrathea

Ging gisteren voor totaal iets anders naar de huisarts, zat daar de assistent de hele dag te blauwbekken in de sluis bij de voordeur om mensen met risico voor covid19 direct weg te sturen :(:) arme man :')

Binnen mijn kennissengroep wordt gevraagd of je nog wel jointjes kunt delen, dan weet je dat het leeft onder de jeugd. Vraag het me wel af, zou dat virus niet direct het loodje leggen van de rook?

PSvanLot

Liesje89 schreef:
karuna schreef:

Wat ontzettend fijn dat ze jou (en al die andere ‘besmette’ mensen) dan naar de praktijk laten komen :roll:

Ik vond het ook een rare beslissing om haar te laten komen, zeker gezien het feit dat Karuna enkele pagina's terug vertelde dat ze verdacht was.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:18

Ik wil mijn eerdere opmerkingen over dat mensen zelf hersenen hebben om na te denken toch intrekken. Hier in de bus gebruikte een vrouw net een papieren zakdoek om het knopje in te drukken, maar ze gebruikte die zakdoek wel daarvoor en daarna voor haar neus.

Sterkte en beterschap raket en Chiren!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:19

karuna schreef:
Liesje ik weet het. Maar geen andere patiënten aanwezig aparte kamer en maatregelen. Van ggd was het toegestaan. Dat scheelt

Maar je bent bij de HA, apotheek en je vader geweest terwijl je zeker weet dat je het hebt.. :?
Vind jij jezelf verdacht of vindt dat HA dat ook?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:20

Magrathea schreef:
Ging gisteren voor totaal iets anders naar de huisarts, zat daar de assistent de hele dag te blauwbekken in de sluis bij de voordeur om mensen met risico voor covid19 direct weg te sturen :(:) arme man :')

Binnen mijn kennissengroep wordt gevraagd of je nog wel jointjes kunt delen, dan weet je dat het leeft onder de jeugd. Vraag het me wel af, zou dat virus niet direct het loodje leggen van de rook?

Lijkt mij niet.
Moet het even terug zoeken maar in China waren juist meer rokers overleden.
Als de rook het virus zou doden hadden ze geen Corona gekregen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:20

Oorthermometers geven idd vaak verschillen (zelfs tussen beide oren) en meestal lager als een ouderwetse thermometer. Er is zelfs in zelftesten 1,5 graad verschil gemeten binnen 15 minuten testen.
En of je 37,5 of 39 hebt maakt toch echt wel verschil!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:22

Let er ook op dat onder oksel meten zoals veel mensen doen ook helemaal niet betrouwbaar is. Je werkelijke temperatuur is hoger.

Beterschap aan de zieken!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:24

karuna schreef:

Dan mogen ze deze GGD wel eens heel hard op de vingers tikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:27

Een viroloog van het Erasmus denkt dat ook mensen met hele lichte klachten besmet kunnen zijn. Dat is slecht nieuws voor de verspreiding, want die gaat dan deels onopgemerkt..

Maar voor de lange termijn zou dat ook wel eens gunstig kunnen zijn:
Citaat:
"Als het virus inderdaad vooral in de bovenste luchtwegen blijft hangen waar het niet al te veel ongemak veroorzaakt, biedt dat hoop. ,,Verspreiding zonder dat je er last van hebt, is voor het virus de effectiefste manier om in stand te blijven’’, legt Haagmans uit. ,,Er zijn vier andere coronavirussen die zich oorspronkelijk op dezelfde manier gepresenteerd hebben als dit virus. Het zou kunnen dat die in het begin ook dodelijk waren. De varianten die in de bovenste luchtwegen zaten hebben het overleefd, omdat die zich het beste konden verspreiden. Nu zijn het gewoon verkoudheidsvirussen. Die komen we elke winter tegen. Niemand heeft van die virussen gehoord, maar iedereen heeft er last van. Je hoopt dat een virus zich zo ontwikkelt, dat het alleen in de bovenste luchtwegen zit. Want hoe lager in de luchtwegen, hoe meer last.”

Bron: https://www.ad.nl/eindhoven/viroloog-co ... ~ada6d8b5/