Heb jij wel een koelmasker tot je beschikking? Ik Bedoel zo’n apparaat. Daar heb ik denk ik het meeste gemak van gehad.
Hoop dat je deze pijnlijke fase snel door bent. Sterkte ermee.
Imaginaerum
Geplaatst: 11-10-24 19:56
Dankjewel! Zo'n masker had ik op in het ziekenhuis, maar kreeg die niet helemaal lekker zelf om op de juiste manier. Ik ben alleen thuis, dus dan wil ik met zo min mogelijk gepruts mezelf kunnen koelen. Ik heb nu twee constructies gemaakt van icepacks die ik in een pantykous om mijn hoofd kan knopen en zodoende afwisselend tussen die twee kan koelen. Nogmaals, ik ben alleen thuis, dus ik word gelukkig niet uitgelachen. Ik heb een voorraad knijpfruit en knijpzuivel ingeslagen en zelfgemaakte soepjes in de vriezer, dus ik verwacht de eerste periode wel door te komen. Oja, ook niet onbelangrijk, ik heb geen TV dus al die streamingsdiensten ken ik eigenlijk niet zo, maar ik heb sinds gisteren Netflix op mijn laptop dus daar vermaakt ik me ook mee.
Ach stamppot lukt ook al heel rap. Heb je geen voorraad eiwit shakes gekregen via het ziekenhuis. Ik had niet verwacht dat je lichaam zoveel herstel vraagt.
Imaginaerum
Geplaatst: 12-10-24 16:49
Nee, ik heb niets meegekregen uit het ziekenhuis, maar ik ben wel dankbaar dat je eiwitshakes oppert. Ik heb namelijk nog eiwitpoeder in huis dus daar heb ik vanmiddag een shake van gemaakt met banaan en cacaopoeder, even weer wat afwisseling in smaak. Het valt mij inderdaad ook tegen hoeveel herstel mijn lichaam vraagt, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik de eerste week alleen maar hoef te bestaan en te Netflixen, de rest komt later wel weer. Wanneer was jij weer helemaal op de been?
Herstel is pittig hoor. Vergeet niet dat je meerdere breuken in je lijf hebt, plus een flinke dosis anesthesie. Dus verstandig om alleen even te hoeven bestaan en Netflixen en eten, eten is cruciaal (en vermoeiend....).
Beterschap (mijn verhaal staat wel hier in het topic, als je terug wilt lezen)
tienus63
Geplaatst: 12-10-24 16:58
14 juli geopereerd, 6 augustus gedanst op bruiloft. Deed wel pijn. Week erop nog veel meer gedanst op een bruiloft. Dat was allemaal gek genoeg. Ik was vooral de eerste 1,5 week erg moe. Emmertje liep dan zo leeg.
kosseh
Geplaatst: 12-10-24 21:57
Na bijna 3 weken was ik weer fulltime aan het werk bij m'n bijbaantje in de supermarkt.
De eerste paar dagen kon ik amper iets, sliep net zo veel als een baby. Na 1,5 week ben ik een rondje gaan fietsen in het dorp. De eerste viel zwaar en moest tussen door even gaan zitten. Ging wel snel beter. Ik heb die week ook nog een rondje van 18km gefietst (wilde de paarden perse zien), dat was wel echt te veel. Onderweg kwam ik een snackbar tegen, waar ik nog nooit zo blij mee ben geweest, daar heb ik een milkshake gehaald voor wat suiker.
Neem de tijd voor je herstel! Mijn ervaring is dat het veel energie kost, maar redelijk snel verbeterd.
Imaginaerum
Geplaatst: 14-10-24 12:41
Ja, toch wel een heftige ingreep hè. Ik constateerde gisteren dat mijn kaak scheef staat, mijn ondertanden staan 2-3 mm naar links ten opzichte van mijn boventanden, sh*t.. Morgen controle bij de kaakchirurg, hopelijk is dit te fixen met elastieken en hoef ik niet nog een keer onder het mes. Iemand ervaring met een scheve kaak na de operatie?
Heb jij geen tijd elastieken na de operatie gekregen? Ik had ze voor de operatie al en na de operatie werden het er wat meer.
Ik heb ook weleens een afwijking gehad zoals jij nu hebt, trekt rap bij met de juiste eleastieken. Geen zorgen.
Imaginaerum
Geplaatst: 14-10-24 12:56
Dat stelt gerust, dank je! Ik heb tijdens de operatie voor het eerst elastieken gekregen. Dat was eerder niet nodig omdat mijn tanden van nature al recht staan. De elastieken zitten niet op een gelijke manier bevestigd, eentje zit gedraaid en de andere niet. De kant met de draai zou harder moeten trekken aan de onderkaak en gelukkig is dat aan de kant waar de kaak heen moet, maar toch kreeg ik even een hartverzakking. Heb gelukkig al een mail terug van de kaakchirurgie dat ik er even vanaf moet blijven en dat ze het morgen gaan controleren e.d.
Ik had op mijn top 9 losse elastieken kris kras en ketting elastiek en draad gebonden om de slotjes. Elastieken van binnen naar buiten, trapezes, driehoeken. Voor mijn voortanden langs. 3 a 4 verschillende sterktes. Ben blij dat ik van de elastieken van binnen naar buiten af ben. Die dopjes waren irritant voor mijn tong.
Bumpers achter mijn voortanden waren ook enigszins lastig. Ik had geen plek om mijn tong in ruststand te leggen, dus de tong drukte de kiezen rij weer uit fatsoen.
Logopedie daarvoor gehad en de jumpers mochten er op een gegeven moment weer uit. Dus mijn tong kan nu recht en op de plek blijven liggen. Ik heb wel veel aan logopedie gehad. Ik dacht eerst dat het handje klap deal van de ortho met logopedist was. Ze zitten in het zelfde gebouw. Ortho reageerde beetje ‘bijzonder’ toen de assistente vertelde dat ik OMTF logopediste in mijn eigen woonplaats had gevonden. Maar echt veel baat en tips van haar gehad.
Ik liet de assistentie telkens een foto maken hoe ik ze in moest doen. En ze tekenden het weleens op de zakjes.
Mijn kaak moest vooral gecorrigeerd worden. Ik vond het wel meevallen met scheve tanden en kiezen. Maar nu voel ik het verschil wel degelijk. Kiezen rij staat nu veel rechter op.
Mijn gebit is nu veel beter in balans.
tienus63
Geplaatst: 04-03-25 19:44
Einde van het traject is aanstaande.
Vandaag is de spalk onder tanden geplaatst. Ik denk dat de beugel er met een week of 8 uit gaat. Waarschijnlijk over vier weken spalk bovenkant erin.
De afspraak om de plaatjes te laten verwijderen door de kaakchirurg moet nog gepland worden. Ik hoef nog maar 1 elastiek te dragen.
tienus63
Geplaatst: 17-04-25 22:54
Mijn beugel is er uit. Sinds het allereerste begin van het traject, 4 jaar onder de pannen. Begin juni wordt in ieder geval 1 plaatje uit de kaak verwijderd. Volgende week nachtbeugel ophalen en er staat nog wat tandheelkundigs gepland om het echt af te maken. 3 jaar en 5 maanden met de beugel gelopen. Ik ben zeer tevreden en de ortho! Geen spijt van het traject en het is me meegevallen. Hoewel mijn mond de laatste maanden wel klaar met de beugel was. Sneller irritaties in de mond.
Het voelt heel raar, geen elastieken meer, ik voel de binnenkant van wang weer.
Dank jullie wel. Ik heb ook nooit gevraagd naar de verwachte einddatum. Dacht bij mezelf als ie eruit is, dan is het klaar of zo goed als klaar. Mijn omgeving en ook vreemden vroegen steeds hoe lang nog en hoe lang heb je hem al. Maar dat zal ook aan mijn leeftijd liggen. Hij heeft (ruim een) jaar langer gezeten dan de ortho die ik in het begin had en de beugel geplaatst heeft, verwachtte.