GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:46

Nee hoor ook gewoon via "online doktoren". Je kan natuurlijk bedenken dat online geneesmiddelen kopen bij een arts die jou nooit gezien heeft en niet kent niet echt helemaal de bedoeling is.

Dat mensen het doen omdat huisartsen niet mee werken dat snap ik. Maar het zou niet nodig moeten zijn. En ik denk dat heel veel mensen niet goed zelf kunnen doseren / nadenken over de medicatie. Waardoor er problemen ontstaan.

Wat mij betreft verbieden ze partijen als GetWellis etc. Maar dan moet er wel een alternatief zijn.

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:51

Dat alternatief is er: de Nederlandse Obesitas kliniek. Daar ga je gewoon heen, je ziet een arts, je hebt een intake en dan wordt er beslist welke methode er wordt toegepast. Een van de methodes kan medicatie zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:54

rien10 schreef:
Dat alternatief is er: de Nederlandse Obesitas kliniek. Daar ga je gewoon heen, je ziet een arts, je hebt een intake en dan wordt er beslist welke methode er wordt toegepast. Een van de methodes kan medicatie zijn.

Ik denk dat daar te weinig bekendheid voor is want ik weet alleen dat dat kan omdat jij het zo hebt gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:56

Het word tijd dat ze de criteria ook eens bijstellen.
Zolang je zwaar obees moet zijn of diabetes moet hebben om vergoeding te krijgen, krijg je vanzelf dat mensen zelf gaan winkelen.

Ipv dat ze ook mensen vergoeding geven die zwaar overgewicht hebben en nog geen andere ziektes ontwikkeld hebben.

Maar dat zal onder de streep voor big pharma minder opleveren.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:57

ik denk dat het wel strenger gaat worden. Mijn vriendin is per direct van de Mounjaro afgehaald door de arts omdat ze teveel gewicht in spier was verloren, 3 kilo 2 maanden.

Mijn vriendin had daarna gehoord van een vertegenwoordiger van medicijnen dat artsen bij de kraag worden genomen als ze het het teveel en te gemakkelijk voorschrijven blijkbaar

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:58

Ik blijf het trouwens ook intens koud hebben. Ik ben sowieso niet gemaakt voor de winter :+ :brr:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:01

DuoPenotti schreef:
Het word tijd dat ze de criteria ook eens bijstellen.
Zolang je zwaar obees moet zijn of diabetes moet hebben om vergoeding te krijgen, krijg je vanzelf dat mensen zelf gaan winkelen.

Ipv dat ze ook mensen vergoeding geven die zwaar overgewicht hebben en nog geen andere ziektes ontwikkeld hebben.

Maar dat zal onder de streep voor big pharma minder opleveren.

Eens.

Alleen nu lopen die online artsen massaal binnen. Dus het geld is ook “weg”.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:59

Dus als ik het goed begrijp is het ruim 330.000 x voorgeschreven, DAARNAAST kopen duizenden mensen het illegaal of via via. en van al die duizenden en duizenden mensen zijn er 105 illegale gebruikers die met uitdrogingsverschijnselen op de eerste hulp landen en wordt daarom de hele branche in een slecht daglicht gezet. Nou tsja...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:01

Zonnetje81 schreef:
rien10 schreef:

Ik denk dat daar te weinig bekendheid voor is want ik weet alleen dat dat kan omdat jij het zo hebt gedaan.

Raar is dat eigenlijk he?

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:17

Ik denk dat het ook nogal eens verkeerd gebruikt wordt. Zag laatst een docu op Videoland over afvalmiddelen en daar had de (slanke) zus van, ik dacht, Kate Moss Ozempic gebruikt en was in korte tijd (1-2 weken) 6-7 kg afgevallen. Toen in het ziekenhuis terecht gekomen... Dan vraag ik me af wat voor dosis ze gebruikt heeft, maar dat verteld het verhaal dan dus niet.

Dat is voor mij weer een reminder voor hoe onbetrouwbaar de media is. Ze kunnen je alles laten geloven wat ze willen. Daarom ben ik zo blij met dit topic.

Edit, even gegoogeld:

Lottie Moss (26) - de halfzus van het bekende model Kate Moss (50) - lag in het ziekenhuis nadat ze een beroerte kreeg door een overdosis Ozempic. Dat geeft de OnlyFans-ster zelf toe in haar podcast 'Dream On'. “Het is de slechtste beslissing die ik ooit heb genomen.”12 sep 2024

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:26

Waarom zou je een overdosis nemen, ook zoiets raars.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:27

Maar er staat ook ‘misbruik’ bij. Dus niet op de juiste manier gebruikt. Ja ligt het dan aan de afslankmedicatie of aan de gebruiker?
Alcohol kan je zo kopen. Als je dat misbruikt en je belandt op de IC, ligt dat dan aan de alcohol of aan degene die zichzelf coma heeft gezopen?

Zwarte markt is niet oké. Zeker niet als je niet weet wat erin zit en er geen handleiding bij zit.
Maar ik snap waar het vandaan komt. Zolang er door artsen zo moeilijk over wordt gedaan dan blijf je dit houden. Ze houden het zelf in stand.
En ze proberen wat met negatieve berichten in de media de mensen tegen te houden maar ze zouden beter goed kunnen voorlichten en kunnen begeleiden in het voorschrijven en het gebruik.

Waar zijn van die honderduizenden die het gebruiken dan de positieve verhalen? Waarom belichten ze die niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:31

Zonnetje81 schreef:
Waarom zou je een overdosis nemen, ook zoiets raars.

Ja dan ben je ook niet helemaal wijs. Maar ja er zijn ook mensen die een overdosis drugs nemen, of pijnstillers of alchohol. Als je anorexia hebt dan zal je dit misschien willen overdoseren, geen idee. Maar dan ligt het niet aan het spul, maar aan de gebruiker. En nu wordt er weer negatief gewezen naar het medicijn. Zoveel mensen zouden hiermee geholpen kunnen zijn maar die krijgen het niet of durven het niet aan mede door deze berichten. Mensen die nu ongelukkig zijn, ziek zijn en de staat/zorg heel veel geld kosten en die met GLP-1 geholpen konden zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:34

Even ter herinnering: ik werd ook ziek door uitdroging. Terwijl ik keurig begeleid werd en nooit hoger heb gespoten dan 7,5mg Mounjaro per week.

Uitdroging is een reële bijwerking en die kan gevaarlijk zijn. Ook bij normaal, gecontroleerd gebruik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:36

Ik ga trouwens volgende week naar de huisarts. Ben op zoek naar een nieuwe dealer en zij willen graag meer input van mij als ervaringsdeskundige :D
Ik hoop op een recept. Wil nog max een kilo of 8 doorgaan en dan lange, lange tijd doen over het afspenen.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:42

Ik had deze week ook last van een zeer pijnlijke verstopping in de darmen en mijn dokter en reumatoloog waren beide mee eens dat het door de Ozempic komt.

En ik gebruik het al een aantal jaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:17

Dees schreef:
Ik ga trouwens volgende week naar de huisarts. Ben op zoek naar een nieuwe dealer en zij willen graag meer input van mij als ervaringsdeskundige :D
Ik hoop op een recept. Wil nog max een kilo of 8 doorgaan en dan lange, lange tijd doen over het afspenen.

Afspenen.... ha ha we zijn tenslotte paardenmensen. _/-\o_

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 13:29

Tja, mijn ervaring met de obesitas kliniek heb ik eerder in dit topic al beschreven:
Citaat:
Heb net gebeld met de kliniek, maar ga er nu eerst niet mee verder. Begeleiding gaat via zoom, dus niet face to face. Daar was ik al niet blij mee. Daarnaast zijn de kosten voor het eerste half jaar 1100 euro alleen voor de begeleiding.
Daar komen de spuiten dus nog bij ca 250 euro per maand ofzo? Ik wil er best voor betalen, maar dit is mij echt te gek.

Ter vergelijking, begeleiding van Yazen was voor een half jaar 545 euro inclusief gratis bloedonderzoek, de helft dus. En net zo persoonlijk als bij de obesitas kliniek, want dat was ook online begeleiding..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:26

Ik heb tot nu toe alleen 'last' van de positieve bijwerkingen en verder nergens last van. Maar doe rustig aan, eerst 4wkn 2,5, nu 3e keer 3,75 M. Bijna 5 kg kwijt. Geen last van misselijkheid stoelgang of ander geneuzel. Wel moeite om genoeg te drinken en dat is met de trage maaglediging wel vervelend, daarom hoog ik ook nog niet op.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:50

cissy schreef:
Ik heb tot nu toe alleen 'last' van de positieve bijwerkingen en verder nergens last van. Maar doe rustig aan, eerst 4wkn 2,5, nu 3e keer 3,75 M. Bijna 5 kg kwijt. Geen last van misselijkheid stoelgang of ander geneuzel. Wel moeite om genoeg te drinken en dat is met de trage maaglediging wel vervelend, daarom hoog ik ook nog niet op.

Dat is volgens de richtlijnen. Maar je hoeft niet elke vier weken op te hogen.

Ik heb als voorbeeld 9 weken 2,5 gespoten en 8 weken 5,0 en zit nu ook al 6 weken op 7,5. Ik ga voorlopig niet ophogen mits er geen rare dingen gebeuren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:58

Dat weet ik. De richtlijnen zijn anders nl sneller ophogen dan ik doe. Dan zou ik volgende week alweer nieuwe spuit moeten halen en weer ophogen.
Echter het is vrij prijzig en hoeft niet zo snel te gaan. Is er ook langzaam aan gekomen tenslotte.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:57

Precies. Gewoon doen wat goed voelt.
Ik heb even terug gekeken en ik heb zelfs 24 weken lang 2,5mg gespoten.
Daarna heb ik pas iets opgehoogd.
3x 3mg gespoten, toen 1x 4,25mg maar dat vond ik toch onnodig veel qua uitwerking op mijn buik.
Gisteren voor de 3e keer 3,9mg gespoten en tot nu toe bevalt dat goed.
Ik bekijk hoe ik mij voel en hoe het afvallen gaat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 20:34

Ik heb mijn streefgewicht gehaald, en dus bijna 20 kilo verloren, op de laagste dosis Mounjaro (2.5 mg). Dus ophogen hoeft soms misschien niet eens.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:32

Ik ben zo blij dat ik "gewoon" bij mijn huisarts terecht kan. Gewoon persoonlijke begeleiding.
Vandaag wat besteld van "Bakje geluk". Want besef me heel goed dat de knop om moet. En dit werkt met lekkere recepten. En ook hebben ze weekplanningen. En je koopt niet iets bij de supermarkt waar je een beetje van gebruikt en verder weken niks.
Zijn er bij jullie meer die hier ervaring mee hebben?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:30

Mariska_28 schreef:
Ik heb mijn streefgewicht gehaald, en dus bijna 20 kilo verloren, op de laagste dosis Mounjaro (2.5 mg). Dus ophogen hoeft soms misschien niet eens.

*\o/* *\o/*

Ik heb net een nieuwe 1mg pen besteld. Met de onderhoudsdosis die ik nu heb, kan ik daar een paar maanden mee doen. Ik zat de laatste weken op zo'n 10 klikjes en dat ging prima. Gisteravond een onwijze vreetaanval, maar vanmorgen ongesteld dus die zag ik wel aankomen :P

Wat is de langste periode dat iemand hier dezelfde pen heeft gebruikt? Er wordt gezegd dat tot wanneer de vloeistof helder is, het prima is. Maar als je over de 16 weken gaat met 1 pen, dan vind ik dat toch wel een beetje spannend. Al heeft deze pen het ook 18 weken gedaan nu ik terug kijk naar mijn laatste bestelling :o