Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:23

bigone schreef:
Opa zei altijd dat je geen schoenen moest verkopen voor je de beer had geschoten.

De huíd :)*

Opa had de klok horen luiden ;)

Getup

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:30

In Luxemburg zullen de eerste een verpleger en hoofd verpleging van het grootste ziekenhuis zijn

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:36

Komt bij mij ook al de strot uit al het gedoe omheen het vaccineren ..gaat al 2 weken over niets anders meer op alle nieuwszenders ..hoeveel ,wie ,waar ,hoe blabla

Kan mij echt niets schelen welk wzc het eerst aan de beurt is en welke bewoner het eerst de prik krijgt
Hebben ze daar serieus vandaag een extra live uitzending over gemaakt om 11 uur

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:39

raket schreef:
Ik denk dat er vele factoren zijn in verpleeghuizen waarom het daar zo mis ging.
Onder andere het kleinschalige wonen. Er wordt veel heen en weer gelopen en er is veel contact onderling. Families kennen alle bewoners etcetera.
In het begin werden covidklachten niet herkend, veel bewoners reageerden aspecifiek. Iets waar we op de geriatrie in het ziekenhuis overigens ook tegenaan liepen.

Het gebrek aan pbm is natuurlijk ook een immense factor geweest.
En deskundigheid van het personeel denk ik ook. Met name in de leidinggevende segmenten had er beter en eerder en vollediger ingegrepen moeten worden.

Maar om het nu bij de uitvoerenden te leggen gaat mij ook te ver.
Ook al is het in die laag bijzonder lastig om geschikt en voldoende personeel te vinden.
Ziekenhuiszorg is aantrekkelijker dan de vvt. En dat is jammer, want alles is interessant en boeiend. Maar de voorwaarden voor verpleegkundigen in de vvt zijn regelnatig gewoon ongunstiger dan in het ziekenhuis.
Verzorgenden is een kleine groep in de ziekenhuizen, dus die gaan eerder akkoord met die voorwaarden. Bijvoorbeeld dat ze om 24 uur te werken soms 6 dagen moeten komen.

Hier ben ik het zo mee eens en ook met de posts van SusanH.

Enfin hoe je het ook wend of keert, het zal wel onbedoeld zijn, maar ik vind het een grote uitglijer.

Ik vroeg me buiten af waarom ik hier zo boos om ben. Waarop ik me opeens realiseerde, dat ondanks dat ik al heel lang uit het werkproces ben, en nog langer niet meer in de zorg werk, deze groep verzorgenden mijn hart gestolen hebben indertijd. Ze werken zo hard, doen zo hun best, toen al en dat zal niet veranderd zijn. Als er al mensen aangesproken moeten wordne dan is het het lakse beleid van de RIVM als het gaat om de mondkapjes en beschermende kleding voor deze groep mensen, en eventueel de leiding gevende in de verzorgingshuizen.
Daarnaast bedacht ik nog (Sizzle maakte ook een opmerking dat dit niets met opleidingsniveau te maken heeft), als je kijkt naar de pluche generatie (waaronder mijn kleinkinderen), die het voorrecht hebben dat ze naar de universiteit mogen, dan zie jij bij deze intelligente toekomstig hoogopgeleide mensen dat er hele groepen zijn die schijt hebben aan de regels en deze aan hun laars lappen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:40

Die publiciteit rondom de vaccins, dat doen ze om de vaccinatiebereidheid te vergroten.
Gelukkig kijk/luister ik vrijwel nooit televisie en radio.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:41

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Opa zei altijd dat je geen schoenen moest verkopen voor je de beer had geschoten.

De huíd :)*

Opa had de klok horen luiden ;)

Ook goed

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:45

De huid van de beer welteverstaan. Dan klinkt het al iets logischer. ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:45

mysa schreef:
Die publiciteit rondom de vaccins, dat doen ze om de vaccinatiebereidheid te vergroten.
Gelukkig kijk/luister ik vrijwel nooit televisie en radio.

Voor mij ( en als ik bvb op twitter de reacties lees ) werkt het echt in tegenovergestelde richting
Lijkt wel een tv show !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:49

Pien , de opmerking eventueel de leidinggevenden, mijn persoonlijke ervaring met een verpleegtehuis is gruwelijke hiërarchie. Schoonmakers dan verzorgenden dan verpleegkundige dan de instellingsarts en dan de tussenlaag en dan ergens in de toren het management. De opmerkingen van de verzorgenden werden allemaal doodgemept en zeer vaak genegeerd. Gelukkig zal het lang niet overal zo gaan maar heb staaltjes arrogantie meegemaakt tov verzorgers door de verpleegkundige, ook omstreeks het overlijden van moeder dat ik gewoon ingegrepen heb.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:50

Inderdaad pien. Ik heb ook 8n een verpleeghuis gewerkt. En zij staan écht voor hun bewoners, hun mensen zoals ze dat hier zeggen. Dus de zorg is ook veel warmer, net wat meer dat fysieke, soms de énige communicatievorm nog mogelijk.

En ook families onderling. Als je bijvoorbeeld "ma" van Hugo borst leest, dan voel je ook die banden met andere bewoners en families.

Er zullen best huizen zijn die management had wat goed handelden, maar echt niet allemaal.

Ik vond het kleinschalig wonen hygiënisch gezien ook een uitdaging. Zo sta je eten klaar te maken, dan valt er weer iemand bijna (dan was je je handen niet eerst) en vervolgens heb je rookwolken uit je pannen. Het is ook 1 groot huishouden en het voelt anders. En vanwege het huiselijke waren er veel minder desinfectiepunten. Waar ik in het ziekenhuis elke 5 meter er 1 heb.
In dat huis was er zelfs geen pospoeler... Dat was ook niet huiselijk.
Dat was wat mij betreft wel te ver doorgeslagen. Zeker met inderdaad de eerder genoemde noro...

Ik geef het d3 verzorgden maar te doen. En als je lang voor mensen zorgt, dan hebben ze een gezicht, een verhaal. En als je dan iets weigert, weet je wie je tekort doet.

En als ziekenhuispleeg weet ik dat het in de ziekenhuizen (en overal in de zorg) ook bikkelen en hectiek was/is.
Maar een beetje respect....

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:08

Ik kom veel op kleinschalig wonen

Veel respect voor mijn collega's zorg en de gastvrouwen.
Ze draaien met liefde hun groep vechten als leeuwen voor hun bewoners.
Koken wassen poetsen boodschappen doen, dossier bijhouden etc etc dat is echt hard aanpoten met 2 oo een groep van 8.
In de nacht 1 op 16.
Oudejaarsavond spring ik bij op kleinschalig als gastvrouw
Net dat handje extra om ervoor te zorgen dat de mensen een mooie avond hebben en de zorg extra aandacht kan geven aan de zieke bewoners en de familie.
Want 1 verzorgende en 1 gastvrouw op 8 bewoners met zieken, dat is haast een onmogelijke opgave.

Ik had al wel een mail over de vaccinaties

Ze gaan er bij onze organisatie vanuit dat we vanaf 11 januari worden opgeroepen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:09

Inderdaad raket.

Ik weet nog dat ik aan tafel zat en mijn vriendin hoofd van de afdeling indertijd en verpleegkundige + zat bij me. Een grote groep demente bejaarden erbij. En opeens binnen 2 seconde lagen er opeens gebitten op tafel en ondanks onze snelle reflexen, waren er al 2 bewoners die het gebit van de ander in aan het doen waren.
Toen hebben we gelijk heel snel ingegrepen, alles goed schoongemaakt voordat iedereen zijn eigen gebit weer terug had. HEt enige was wel dat A en ik elkaar niet aan durfden te kijken tijdens het werk omdat we anders de slappe lach hadden gekregen (heb hem nu weer).

Het zal je nu maar gebeuren. Of anders gezegd, deze bewoners zijn zo totaal anders, daarbij hun kwetsbaarheid voor ziekten en zeer zeker voor covid, dan heb je verdorie gelijk een groot probleem. Zo ook met poortende bewoners, die alsmaar rondjes lopen op zoek naar hun vader of moeder, of kind. Bewoners die 's nachts poorten op kamers van de andere bewoners. Je kunt deze mensen niet aan de teuer leggen. Dat gaat gewoon niet. Als je ze op zou sluiten op hun kamer, dan is Leiden in last, want deze mensen gaan gewoon krijsen.
Sommige hebben geen geduld, hebben decorum verlies→ lees gaan met ontlasting aan de gang. En houd het allemaal maar eens in de gaten en gelijk los het allemaal maar eens op gelijk. Want zelfs toen al was er een groot personeel tekort om bv 's ochtends iedereen gewassen en gestreken (zoals wij altijd grapten) om 9 uur aan tafel te hebben en op tijd in de kerk. Ga er maar aan staan! Knap hoor. De verzorgenden hadden verdomme niet eens tijd om behoorlijk naar de wc te gaan. Alles ging iedere dag in de hoogste versnelling. En dan zo moeten werken met covid erbij. Ik geef het je te doen.
Dus deze opmerking hoe tussendoor ook gedaan, is gewoon een hele domme opmerking en had niet gemaakt mogen worden, vind ik. Het is een trap nageven aan een groep die echt zo hard nodig is nu en er voor gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:23

bigone schreef:
Ook goed

Nee. Niet óók.

Laat maar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:48

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:59

Kan me nooit voorstellen dat er vanaf 20 jan weer meer mag. Het gaat echt niet de goede kant op nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:00

SusanH schreef:
Kan me nooit voorstellen dat er vanaf 20 jan weer meer mag. Het gaat echt niet de goede kant op nog.

Ik geloof er ook niks van. De piek van de feestdagen moet nog komen en voor de zorg zal die rond de 20e liggen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:05

Ik kan toch voorlopig bijna nergens heen dus voor mij maakt het niet veel uit. Vandaag voor het eerst eruit geweest en nu heb ik koude rillingen en ben ik gesloopt. Heb wel de paarden gezien <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:11

Word gewoon allemaal nog met een maand of 2 verlengd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:16

Ik begin nu wel te merken hoe automatisch je toch vaak even naar een winkel gaat. Ik wil een badkamer in huis maken en bedacht dat ik alvast een wat kon gaan bekijken qua sanitair, oh nee, toch niet :+ Mijn diepvrieszakjes en vuilniszakken waren op, even naar de Action weer voorraad aanvullen, oh nee, toch niet :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:30

Ik heb gister om die reden ivm flinke tochtgaten echt een houtje touwtje oplossing gemaakt omdat vandaag even naar de bouwmarkt geen optie is. Ik kijk nu in benedenslaapkamer tegen charmant afdekfolie aan en een kapot geknipte isolatie buis :+ Net als koop simpel een kleine plantenspuit. Nope :')

Maar de cijfers gaan in deze regio niet zo lekker -O- eerder liep ht wat achter maar nu niet meer helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:36

Relaxed schreef:
Ik begin nu wel te merken hoe automatisch je toch vaak even naar een winkel gaat. Ik wil een badkamer in huis maken en bedacht dat ik alvast een wat kon gaan bekijken qua sanitair, oh nee, toch niet :+ Mijn diepvrieszakjes en vuilniszakken waren op, even naar de Action weer voorraad aanvullen, oh nee, toch niet :')

Ik wilde vandaag toch heel graag een slowfeeder hooinet.... Helaas. En met online bestellen zal het wel pas binnenkomen tegen de tijd dat de winkels weer open zijn. Ik vind dit wel een hele goede oefening in matigheid. Want wat ren ik snel naar de winkel als ik iets nodig heb! :j

Dat ik deze kerst de benedenverdieping zou gaan verven had ik al uit m'n hoofd gezet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:42

Toch gaan de besmettingscijfers omlaag. Dus dat is wel positief op die manier.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:47

purny schreef:

Gisteren is een aantal testraten gesloten i.v.m. de storm, die testraten zijn veelal buiten met tenten.
Die afspraken zijn doorgeschoven naar vandaag, las ik ergens.

Ik loop er ook tegenaan dat er dingen stuk gaan en dat ik niet even een nieuwe kan halen bij de Action, wc borstel, dweilgeval, ding om de douche droog te trekken, klapkrat voor de was. Heb wel reserve, in de caravan, maar we kunnen pas na 1 april weer de stalling in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:48

purny schreef:

Dat is zeker positief.

Vandaag voor het eerst weer eens wat gekocht. Wandelschoenen en een warme broek. Gauw voordat 3de lock down eventueel komt.
Het is minstens 1 jaar geleden, misschien wel langer dat hier wat gekocht is, en dat voelt wel heel bijzonder en extra blij zoals kinderen kunnen zijn. Dus ben een kind nu :=

Dus de vreugde is straks extra groot.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:53

pien_2010 schreef:
Vandaag voor het eerst weer eens wat gekocht. Wandelschoenen en een warme broek. Gauw voordat 3de lock down eventueel komt.
Het is minstens 1 jaar geleden, misschien wel langer dat hier wat gekocht is, en dat voelt wel heel bijzonder en extra blij zoals kinderen kunnen zijn. Dus ben een kind nu :=

Dus de vreugde is straks extra groot.

En da's dan eigenlijk best wel weer een mooi gevolg van de corona-crisis. Dat we dingen meer naar waarde leren schatten, er minder afhankelijk van worden en minder consumeren omwille van het consumeren maar meer nadenken of we iets ook écht willen/nodig hebben.