Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:51

Doen mensen bewust met een reden krachttraining er naast? Of gewoon omdat het leuk en goed is?

Ik heb net kort rondje van 2 km gelopen, deze week 4 keer gelopen. Het zijn nog hele korte stukjes maar ik kon 4 weken terug nog niet eens 500 meter lopen achter elkaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:05

Knap gedaan zeg lisitano!

Amado7: ik moet echt oefeningen doen voor mijn knie van de kine maar heb er thuis weinig discipline voor. Wel probeer ik 5 á 6 keer per week iets te doen: lopen, wandelen, dansles, yoga, fietsen etc.
Laatst bijgewerkt door Dani op 08-02-20 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:08

Ik ben met krachttraining begonnen om onder begleiding een aantal kilo af te vallen. Nu hoef ik niet veel kwijt maar wil ik gewoon strakker worden. En bij de sportschool waa4 ik zit krijg je daar fijne begeleiding. Daarnaast merk ik wel dat ik tijdens het lopen veel minder last heb van vermoeide benen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:26

Ik deed de krachttraining eerst om af te vallen. Dat is inmiddels niet meer nodig. Nu doe ik het nog omdat ik het leuk vind en sporten voor mij inmiddels net zo'n verslaving is als mijn paardenhobby vroeger voor me was. Ook de verandering van mijn lichaam maakt me gemotiveerder om fanatiek te blijven sporten.

Poes, heerlijk dat je er zo van genoten hebt!!

Hoe is het gegaan gister liespower?

Gem, hoe ging je trail?

Ik ben niet helemaal fit op het moment. Had vanmorgen gróte moeite met het lopen van 5 km. -O- Wilde eigenlijk dit weekend een km of 20 tot 30 lopen in totaal, omdat mijn vriend nu een week weg is en ik dus niet weet wanneer ik van de week oppas heb om te kunnen gaan sporten. Dus is wel een beetje een domper.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:21

Jammer Arzil, is altijd balen als je bepaalde verwachtingen hebt en het gaat niet lukken.
Hoop dat je je snel fitter voelt.

Ik heb vanmorgen ruim 17km door het bos en over de hei gelopen. Laatste lange loop voor de halve marathon in Utrecht.

Gem ik ben ook benieuwd hoe de KVS trail ging!

Foto van vanmorgen:

Afbeelding

Foto's van afgelopen vrijdagochtend tijdens het lopen:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:32

Fotos zoen er goed uit! Mooie omgeving.

Ik wist vandaag toch nog even tijd te vinden om een klein rondje te gaan lopen. Toen mijn horloge de 4 km aangaf bedacht ik mij dat als ik iets zou versnellen ik beneden de 30 minuten kon lopen. Helaas bij 4,8 km kreeg ik ineen keer een flinke steeds rechts onder mijn ribben dat ik per direct moest stoppen en ademhalen heel veel zeer deed. Met hele kleine stapjes ben ik naar huis gestrompeld van de pijn. Bij iedere stap die ik zette voelde ik het doordreunen tot onder mijn rib en ademhalen deed zeer. Gelukkig was het niet ver meer tot thuis en toen ik thuis kwam ging het weer. Alsnog 4,9 km gelopen in 6:05/km.

Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:14

_lauraaa_ schreef:
Wauw super lisitano!

Ik heb helaas al een paar dagen niet gelopen. Donderdag wilde ik gaan maar toen regende het super hard. Vrijdag was mijn vriend jarig en hebben we meteen na het werk zijn verjaardag gevierd en zijn we met zijn vrienden op stap geweest. De discotheek waar wij alle 2 al vanaf ons 15de/16de komen was gisteren voor het laatst open. Afgelopen woensdag was pas bekend gemaakt dat ze gingen sluiten. Wij hadden met de groep nog ongeveer 150 consumptiebonnen dus die hebben wij gister opgemaakt. Helaas ondervond ik daar vanochtend de gevolgen van :o ik wist meteen waarom ik de afgelopen 2 maanden geen drup alcohol gedronken heb. Toen wilde ik vanavond na het eten gaan en toen belde mijn schoonmoeder op om te vragen of mijn vriend en ik mee gingen uiteten. Ik hoop dat ik morgenavond nog kan gaan lopen en ander wordt het helaas maandag pas.

De Stoba :D ! Mijn zoon is ook geweest :P .

De Koning van Spanje .... ik kopieer ff deels de tekst die ik elders geplaatst heb ;)

Citaat:
'Nee joh, ik kan met dat lange slappe lijf toch niet 16 km lang Limburgse Heuvels bedwingen!' - eindigde in een heel trailweekend in de prachtige omgeving van het pittoreske Gulpen .

Op zaterdag ging 'Brigitta' (mijn alias) van start voor de 16K met Petra, (die wel Petra heet), van de vorige loopgroep. Beiden geen ervaren trailers of bergbedwingers. Achteraan starten, ik trek de bezemwagen wel.
Het mooiste trail-weer van de wereld en heerlijk gerend, berg-op stevig doorwandelend als er niet te rennen viel. Geweldige vergezichten over de valleien en weides, de vakwerkhuizen, watermolens, beekjes, de heerlijke geuren in het natte bos en verende bosgrond ... het was Genieten met de Zachte G en we konden het beiden 'makkelijk' aan. Geen bezemwagen en helemaal niet moe.

Zo gaaf, dat ik 'savonds zat te stuiteren achter de pc om ook een startbewijs voor de zondag te over te nemen. En dat lukte .
Op zondag stond 'Nicole' (mijn nieuwe alias) aan de start van de 12K met Angelique (die zaterdags eigenlijk 'Brigitta' had moeten zijn), Geert-Jan en Danielle die wel Geert-Jan en Daniëlle heten, en 'Karin', die Ria heet . (Snappen jullie het nog?)

Ook vandaag uitstekend weer, heerlijk gelopen en genoten van de uitzichten, de spectaculaire afdalingen, het look-a-like-'eventing'-pad' (dus heel kinderachtig als een jachtpaard in galop over de stammetjes :D ), de gezelligheid met de groep en op het terrein.

De organisatie is geweldig , van het uitzetten, de wegaanduiding, de uitstekende verzorgingsposten, de sfeer op het terrein, tot de vlaai en speciaalbier na de finish ... do I need to say more?

Volgend jaar een heel weekend inschrijven en misschien wel de 16 en 23K, dit is het meest vette evenement dat ik tot nu toe gelopen heb.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:08

Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad. Ik zag mooie foto's langskomen van iedereen op insta.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:09

Poes, hier hetzelfde qua oefeningen. Ik zou die echt moeten doen van de kine, maar vind dat zo saai. Echt moeilijk om de discipline op te brengen. Ik beweeg wel minder dan vroeger, doe nog wel veel te voet.

Arzil, hoop dat je snel terug fit bent!

Supervixen, prachtige foto's!

Gem, klinkt helemaal super! Fijn dat je zo enthousiast bent!

Ik heb gisteren 16 minuten gelopen, had dochtertje (6 jaar) meegenomen op haar step. Dat was wel een kleine misrekening, het eerste stuk vond ze dat ik veel te snel ging, was ook minder aangename ondegrond voor haar om te steppen. Dus dat stuk heb ik onder mijn tempo gelopen en haar veel moeten aanmoedigen om wat sneller te gaan. Het laatste stuk ging dan over een mooi egaal fietspad, en ging ze veel te snel voor mij, dus heb ik boven mijn tempo gelopen. Uiteindelijk kwamen we gemiddeld op net geen 6 minuten per km, wat wel in de buurt is van mijn eigen tempo. Maar denk toch dat ik dochterlief volgende keer maar thuis laat :-)

Vraagje, ik ben nu twee weken terug aan het opbouwen, en ben komende zaterdag ingeschreven voor de Muddy Angel Run, obstakelrun van 5 km. Mag van de kine slechts om de drie dagen lopen. Ben gisteren geweest, dus mag woensdag nog een keer en dan is het zaterdag de run.
Nu is de vraag hoe lang ik woensdag zou lopen. Kine zou mij liefst zo traag mogelijk zien opbouwen, maar vond aan de andere kant ook dat ik voor de run toch al terug wat kilometers in de benen moest hebben. Daarom zei hij normaal per keer max 2 minuten verlengen. Nu zit tussen 16 minuten en 5 km wel nog een groot verschil. Hou ik het woensdag op 18 minuten, en ga ik er zaterdag gewoon voor? Of zou ik woensdag proberen toch naar de 20 of zo te gaan, zodat het verschil met zaterdag toch al iets kleiner wordt, en dan maar hopen dat ik mij daarmee woensdag al niet forceer? Na zaterdag moet ik van de kine sowieso wel een week rust houden, met enkel wat wandelen en oefeningen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:58

Beter korter houden zodat je weektotaal kleiner blijft. Maar het is wel een hele grote stap doe rustig aan e!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:23

Cowgirl83 schreef:
Poes, hier hetzelfde qua oefeningen. Ik zou die echt moeten doen van de kine, maar vind dat zo saai. Echt moeilijk om de discipline op te brengen. Ik beweeg wel minder dan vroeger, doe nog wel veel te voet.

Arzil, hoop dat je snel terug fit bent!

Supervixen, prachtige foto's!

Gem, klinkt helemaal super! Fijn dat je zo enthousiast bent!

Ik heb gisteren 16 minuten gelopen, had dochtertje (6 jaar) meegenomen op haar step. Dat was wel een kleine misrekening, het eerste stuk vond ze dat ik veel te snel ging, was ook minder aangename ondegrond voor haar om te steppen. Dus dat stuk heb ik onder mijn tempo gelopen en haar veel moeten aanmoedigen om wat sneller te gaan. Het laatste stuk ging dan over een mooi egaal fietspad, en ging ze veel te snel voor mij, dus heb ik boven mijn tempo gelopen. Uiteindelijk kwamen we gemiddeld op net geen 6 minuten per km, wat wel in de buurt is van mijn eigen tempo. Maar denk toch dat ik dochterlief volgende keer maar thuis laat :-)

Vraagje, ik ben nu twee weken terug aan het opbouwen, en ben komende zaterdag ingeschreven voor de Muddy Angel Run, obstakelrun van 5 km. Mag van de kine slechts om de drie dagen lopen. Ben gisteren geweest, dus mag woensdag nog een keer en dan is het zaterdag de run.
Nu is de vraag hoe lang ik woensdag zou lopen. Kine zou mij liefst zo traag mogelijk zien opbouwen, maar vond aan de andere kant ook dat ik voor de run toch al terug wat kilometers in de benen moest hebben. Daarom zei hij normaal per keer max 2 minuten verlengen. Nu zit tussen 16 minuten en 5 km wel nog een groot verschil. Hou ik het woensdag op 18 minuten, en ga ik er zaterdag gewoon voor? Of zou ik woensdag proberen toch naar de 20 of zo te gaan, zodat het verschil met zaterdag toch al iets kleiner wordt, en dan maar hopen dat ik mij daarmee woensdag al niet forceer? Na zaterdag moet ik van de kine sowieso wel een week rust houden, met enkel wat wandelen en oefeningen doen.

Ik zou het op 18 minuten houden. Bij die obstacle run hoef je natuurlijk niet 5km aan één stuk te lopen. Dus die haal je makkelijk met die 18 minuten. Je kunt natuurlijk ook gewoon wandelen tussen de obstakels.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:27

Succes morgen Cowgirl83, met de run!

Ik ben net voor het eerst deze week geweest. Bewust want had er even geen zin in en ik wil vooral niet met tegenzin gaan lopen :+ En had er weinig tijd voor en al gevoetbald gisteravond. Maar vanavond toch eventjes klein rondje gedaan, 2,3 km in 1 keer rond! Voor mij heel ver :+ Dus helemaal blij thuis dat ik het gehaald heb, kijk ik op mijn app, ben ik nog slomer dan vorige keer :+ Terwijl ik hem nu voor het eerst helemaal heb gerend zonder te lopen haha. Snap er niks van.

Nog een vraagje voor jullie.

Kan je beter een korter rondje lopen en dan steeds wat meer doorlopen (loop nu best laag tempo) of de afstand juist gaan verlengen en dan laag tempo nog even behouden? Wat is slim?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:51

Ik heb echt in minuten opgebouwd, dus focus op de duur. Maar doordat ik met metronoom liep ging mijn tempo tijdens de tweede keer op ouwen wel flink omhoog en daar loop ik ook nooit meer onder nu.

Inmiddels loop ik 1 keer per week lang en dan een keer kort en nog een keer wat ik zin in heb. Soms eens interval training. Maar denk dat je beter eerst focust op duur en pas als de de 5km lekker loopt meer gaan spelen met soorten trainingen?

Verder loop ik ook wat en wanneer ik zin heb haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:18

Ik loop ook wat en wanneer ik zin heb, ik focus weinig op snelheid.

Zondag de halve marathon in Utrecht! Ik heb een zware werkweek achter de rug en van de week maar één keer tijd gehad om nog te lopen, dus mijn verwachtingen zijn niet erg hoog.
Gelukkig wordt het wel beter weer dan twee weken geleden in Hamburg!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:51

Je gaat dat goed doen SV :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:50

Goed bezig Amado7 en succes SV. Ik ben begonnen met het trainen op duur en afstand. Sinds een aantal weekjes probeer ik wel wat op snelheid te trainen op mijn 4 km loopjes.

Nadat ik afgelopen maandag zon pijn had aan het einde van de 5 km heb ik de draad niet meer kunnen oppakken. Woensdag ben ik weer gaan lopen. Op de planning stond 5 km. Ik voelde al in de eerste kilometer dat het niet goed zat. Na 2 kilometer begonnen mijn benen zeer te doen en te verzuren. Na een stukje gewandeld te hebben ben ik weer gaan rennen maar toen ik bij 3 kilometer zat heb ik het opgegeven. Het lukte echt niet meer. Ik kwam niet meer vooruit. Morgenochtend wil ik toch graag een loopje doen van 7/8 kilometer.

Even nog een leuk nieuwtje tussen al het geklaag door: sinds gisteravond zijn mijn vriend en ik eigenaar van 2 super schattige kittens! <3
Laatst bijgewerkt door Dani op 08-02-20 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 00:43

Yay katjes :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 06:33

Komt vast goed SV, lekker uitrusten vandaag en dan morgen knallen :)

Amado7, ik wisselde het af. De ene keer ging ik voor kilometers en de andere keer iets meer snelheid op een korter rondje. Zo kon ik mooi aan beide een beetje werken en ging naar mijn idee de opbouw ook snel!

Oh leuk, gefeliciteerd Laura!

Inmiddels loop ik 2 weken bij de club en het is echt bizar. Door die interval trainingen vliegt mijn conditie omhoog. Zo gingen we woensdag 1 minuut sprint, 30 seconden wandelen. Ik moet heel erg leren lopen in een snellere pas, ik heb lange onhandige stelten waardoor ik veel kracht verlies. Dit ging echt keigoed afgelopen woensdag. De trainer telde mee, ik had een snel iemand voor mij en heb 5 van de 20 x een minuut op 16 km/uur kunnen lopen, de rest heb ik lekker op 12 gedaan.

En toen ineens was daar die runners high haha. We gingen door het bos, windje tegen omdat ik zo hard liep en je raakt met zulke snelheden de grond bijna niet eens aan. Was echt een bizar goed gevoel. De trainer was ook heel tevreden! :)

Ik heb daarna lekker 2,5 dag rust gepakt en ga me nu omkleden voor een klein herstelrondje van ergens rond de 6/7 km.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:52

Oh dat klinkt heerlijk! Ik heb nog nooit zo'n runners high gehad, niet bewust althans. Knap hoor! 16 km/u is echt hard!

Ik ga zo naar de OCK run, 10 km. Mijn doel is van binnen het uur naar binnen 58 minuten gegaan. Gezien ik dat uur nu al 2x gehaald heb.
Ik heb er speciaal een (veel te dure) nieuwe hardloopbroek voor gehaald dus hopelijk knal ik deze! *\o/*

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:54

Succes vandaag!

Ah leuk Laura, gefeliciteerd!

Succes lusitano!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:31

Succes lisitano!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:06

Citaat:

Toi toi toi Lusitano! En jij morgen ook Tessa. De weersomstandigheden lijken goed!

Mooie training Liespower, lekker zo doorgaan :j. Heb je ook een doel waar je voor traint?

Ik ben sinds deze week ook (weer) lid van een loopgroep. En in juli ga ik met m'n vriendengroep een estafettemarathon doen. Zijn rondjes van 1,6km op een wielerbaan. Ik loop -dacht ik- 4,8km dus een mooi doel om vooral op tempo te gaan trainen. Heb er nu al zin in, koelboxje met bier en lekkers mee, beetje hardlopen en vooral heel hard joelen voor de rest :D.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:24

Klinkt goed zo'n estafette, lijkt me heel erg leuk om te doen!
En ook fijn dat je eindelijk weer met een loopgroep mee kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:41

Succes Lisitano!

Ik heb vanochtend weer 7 km gelopen. Het ging niet vanzelf maar gezien ik de afgelopen weken echt niet vooruit kwam was dit weer lekker!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:56

Amado7, ik zou het verlengen van afstand als basis nemen, maar daarnaast één keer per week intervallen om je snelheid te leren verhogen. Dat kun je prima zelf doen, daar heb je geen loopgroep of trainer voor nodig.

Gisteren Maastrichts Mooiste City Centre Trail gedaan met twee loopmaatjes. Een soort urban trail van 11 km, heel erg leuk! De binnenstad van Maastricht is zoooo mooi, de straatjes, stadswal, langs het riviertje de Jeker en over de Maas, en door een boel gebouwen heen, veel trappen op / trappen af.
Enorm veel gelachen, veel foto's gemaakt dus weinig run maar heel veel fun!

Morgen maar weer ff serieus aan de gang, ik zet vooralsnog in op 16 - 18 km op laag tempo.