Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:55

ieris schreef:
Germie, vervelend van je schuurplekken, gaat het al wat beter?
Nee was helemaal niet wennen die warmte was meteen heerlijk! Die kou bij aankomst in Düsseldorf was juist wel weer een tegenvaller, en even wennen.

Ik had gisteren een andere broek aan en geen last. Maar was ook maar 6km. Zondag deed ik 14 en begon ik het te voelen na een 6km. Het heeft tijd nodig om geheel te genezen, ik heb het idee dat het heel langzaam wel de goede kant op gaat, dat ik minder er weer af schuur zeg maar dan dat er geneest. De teen is ook nog steeds enorm gevoelig, heb nu er compeed op, dat moet er vanavond wel af, want door douchen is het helemaal wit geworden. Die tenen schuren ook bij elke stap weer opnieuw. Dus daarom gaat genezen ook niet snel. Maar ook daar zit een klein beetje verbetering in.

Ik vraag het van die warmte omdat ik misschien over een paar weken ook in het buitenland een run wil gaan doen omdat ik dan toch een paar daagjes in warmere oorden vertoef. En daar is het dan 18-20 graden. Dat vind ik behoorlijk warm, want ik zweet met hardlopen altijd enorm. Gisteren liep het zweet me ook in de ogen. Ik zweet gewoon veel. Ben dus ook aan het nadenken of je warmte wat kunt trainen hier door juist een extra laag aan te trekken. Ik blijf dan alleen nog met de vochthuishouding zitten. Als ik nu thuis een 21km train, dan volstaat 1 liter water, maar dat is daar dan echt niet genoeg vrees ik. De organisatie staat natuurlijk ook wel met wat drinken onderweg, maar dat is weer niet genoeg is mijn ervaring. Bij de halve marathons die ik tot nu toe gelopen heb, was ik steeds blij dat ik zelf ook drinken bij me had. Na die 30km mudrun van laatst heb ik zeker nog wel meer dan 24 uur enorme dorst gehad, ondanks dat ik na de run, onderweg en bij thuiskomst veel gedronken heb. Dat liep er ook zo weer uit overigens.

iirrssjjee

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:06

Leuk lisitano! Je kan inderdaad ter plekke nog inschrijven evt. Ik ben heel benieuwd naar de loop!

Mijn moeder gaat waarschijnlijk ook mee voor support met mijn zoontje, hij is echt gek op zand, dus die gaat zich heerlijk vermaken haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:46

Ik ben toch even naar de huisarts geweest omdat ik wat benauwd was. Moest meteen komen natuurlijk.
Hij denkt toch aan kleine breuk omdat ik bij de test daarvoor pijn voelde. Maar ik gilde het niet uit dus dan is het een kleine minder complexe breuk.
Behandeling voor kneuzing of breuk is hetzelfde dus geen foto’s nodig.
4 weken rustig aan…. Aaargh

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 15:21

Oh nooo wat een pech. Maar misschien wel het verstandigst. Beterschap!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:23

Ai Samantha, dat is balen zeg.

Ik heb last van mijn voet na het lopen gisteren, doet zeer als ik hem belast, maar hij zeurt ook wat als ik hem niet belast -O-

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:02

Thanks!

Huisarts deed wel beetje vaag over wat wel en niet mag. Meer zo van, probeer maar en kijk of het lukt. Euhm ok.

O balen Goof! Heel erg of een beetje? 24u pijn mag heb ik ooit eens gelezen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:45

Ik reageer even kort op Samantha. Heb recent ook mijn rib gebroken gehad.
Deze was echt helemaal doormidden, had er veel last van en kon heel veel dingen niet. Moest ook echt een brace dragen overdag en slapen was een crime. Maar ik mocht gewoon álles doen op geleide van pijn. Dus vandaar waarschijnlijk ook de reactie van je huisarts.
Ik heb er uiteindelijk ruim 8 weken last van gehad. Maar als de breuk bij jou gunstig zit kun je wellicht wel veel meer doen, misschien zelfs voorzichtig joggen of hardlopen. Kan blijkbaar echt geen kwaad en je lijf vertelt je vanzelf wat wel en niet kan, dus gewoon even uitproberen. Beterschap!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:15

O thanks Busy!

Dat klinkt wel heftig, 8 weken. Nu wel helemaal ok?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:59

Beterschap!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:47

Aisi beterschap Samantha. Je hebt er geen geluk mee

Hier 0 last vande warmte maar ik ben een kouwkleu. Ga wel in de ochtend lopen. Niet in de volle zon

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:22

Ja ik ben weer helemaal heel en heb nergens last meer van. Er was letterlijk een paard over mij heen gelopen en er was veel meer kapot dan alleen die rib. Ik wacht nu nog op een paar nieuwe kiezen die geïmplanteerd moeten worden en dan ben ik weer zo goed als nieuw.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:11

Zo dat was heftig BusyMissy! Gebroken ribben lijkt me echt heftig. Heb ze wel al meerdere keren gekneusd gehad, is dat iets te vergelijken? Voel je die gebroken stukken rib dan ook tegen elkaar aanschuren?

Ik heb vanmorgen weer een heuveltraining gedaan, veel heen en weertjes in het bos over pittige heuvels. Totaal ruim 18km met 700 hoogtemeters.
Ik ben nog steeds grieperig en heb een naar hoestje, dus ik hoop maar dat ik morgen naar mijn werk kan en niet helemaal griep krijg. Zo maar even een dutje doen op de bank :P.

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:43

Heftig BusyMissy!

Sterkte en beterschap Samantha
Ook jij met je voet Goof

En hopelijk knap je snel weer op
SV! respect dat je dan nog zo’n pittige heuvelloop doet

Ik heb vanmorgen op stal geholpen, ivm zieken
Voelde weer m’n lies zeuren, heb het gevoelige plekje zelf maar ‘gemanipuleerd’ en gestrecht
Hopelijk helpt dat
Wilde vandaag een interval doen, maar even kijken hoe het vanmiddag gaat, anders morgen
Nu naar het atelier, heb enorme deadline voor mijn illustraties

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:50

BusyMissy schreef:
Ja ik ben weer helemaal heel en heb nergens last meer van. Er was letterlijk een paard over mij heen gelopen en er was veel meer kapot dan alleen die rib. Ik wacht nu nog op een paar nieuwe kiezen die geïmplanteerd moeten worden en dan ben ik weer zo goed als nieuw.

O jeetje dat is heftig zeg!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:31

En dan kan jij nog zo ver lopen Supervixen? Ik haal dat dan echt niet.

Hier net interval gedaan, 7*300m met dan 1 minuut rust tussendoor. Ik heb eigenlijk maar 3 van de 7 keer het gevraagde tempo gehaald, maar heb me echt uit de naad gelopen. Mijn maximale hartslag vandaag was 168, dat is echt hoog voor mij.
Die minuut rust was eigenlijk net te weinig. Ik heb de eerste 2 keer en de laatste keer binnen de gevraagde tijd gehaald. Maar wat wel steeds beter gaat is dan de cooling down. Dus in dit geval 10 minuten rustig lopen na die 7 intervallen. Voorheen moest ik gewoon wandelen zeg maar totdat ik na een minuut of wat weer wat op adem was, nu lukt het ook om hardlopend de ademhaling omlaag te krijgen.

Garmin blijft echter op 'aanhouden' staan. Ik heb het idee dat ik echt nog steeds train, en hoewel het de laatste 2 weken wel wat voelt of ik steeds slechter word zeg maar, kan het niet zo zijn dat mijn conditie niet omhoog gaat. Maar het is net of Garmin ooit tevreden is over mijn anaerobe deel, dat doe ik te weinig, maar ik zou niet weten hoe ik dat omhoog krijg, want ik volg gewoon een schema. Dus daarin zou genoeg moeten zitten. Week 9 zit ik nu, en de motivatie is deze week toch wel wat minder hoor, ik vraag me soms echt af of ik het einde ga halen. Maar goed, in principe heb ik nog geen training over geslagen, 1 heb ik gehalveerd, en komende zondag loop ik ook minder dan het schema aangeeft. Maar de overige trainingen zijn allemaal langer geweest dan opgegeven. Soms 1km, soms een paar km, maar wel langer. Dus in dat opzicht zit ik nog steeds goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:35

Langer is niet altijd beter.

SV, knap gelopen als je je zo voelt.
Jeetje BusyMissy, heftig.

Ik heb nog steeds last van mijn voet helaas, dus ik heb mijn loop vandaag overgeslagen en heb 7,5km gewandeld in het bos. Als ik omhoog kom om af te gaan rollen en af te zetten komt er ergens veel druk op en dan heb ik pijn. Ergens toch iets overbelast ofzo. Balen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 18:06

Balen Goof!

Germie ik sta soms wel een half jaar op aanhouden. En inderdaad, langer is niet altijd beter, het gaat ook om kwaliteit ipv kwantiteit.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:27

O dames, jullie gaan echt hard. Ik lees elke keer wel bij, maar heb dan weinig zinnigs te melden, want nog niet voor de derde keer gestart met Evy :=

Er zijn goede resultaten behaald bij verschillende evenementen: gefeliciteerd
Vakantie foto's van het rennen daar: gaaf! En Madeira <3 . Ben er één keer geweest, zou in 2020 weer gaan.... Maar helaas. Wil er graag nog een keer naartoe: zo'n prachtig eiland!
Her en der wat blessures en ongemakken, hopelijk klimt iedereen een beetje uit de lappenmand :j . Zag wat over de piriformis langskomen, wat een draak kan dat zijn :') . Heb er in mijn beginjaren met wandelen veel last van gehad en afstanden van 25km of meer, betekende ook echt onderweg stretchen, want anders een probleem := . Nu voel ik het soms wat strakker worden en dan ga ik met mijn foam roll aan de gang. Had het ook voor de Kennedymars in november en fysio had geen plek meer. Gelukkig het toen zelf op kunnen lossen. Moet nu eigenlijk ook weer, want links wordt wat strakker....

Momenteel bereikbaarheidsdienst, ga daarom dit weekend niet wandelen.... Of in ieder geval niet ver. Moet dan namelijk ook een laptop meeslepen.
Daarom vandaag gegaan. Helaas tot twee keer toe dat mijn horloge opnieuw opstartte -:(- , de tweede keer had ik de koers al gestopt omdat ik weer richting huis liep. Zo frustrerend.
Wel heel trots, ondanks dat ik mijn lichaam wel gepusht heb, dat ik 35,5km op een gemiddeld tempo van 10.04min/km heb kunnen lopen. Inclusief pauzes is het 11.15min/km, ik ben happy *\o/* . Conditie is alleen nog niet zo goed dat ik dit tempo meer dagen achter elkaar kan volhouden :') , trainen dus!
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:26

Hé wat leuk, ik ben opgegroeid in de wijk naast dat paadje. Wel heel toevallig!
Wat een eind zeg; knap!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:14

Dat klinkt als een flinke klapper bymissy!

Wauw wat een afstand Danseresje. En mooie tempo idd!

Knap hoor sv om met griepje toch zoon loop te kunnen doen.

Sterkte Sall en Goof!

Hier vandaag een hike gedaan. 1300m omlaag in 12km :') ik voel mijn bovenbenen wel. Mede doordat ik de helft van de tijd 20kg bewegende vracht mee moest slepen :+ . En garmin maar roepen dat ik moet gaan trainen en ik in mijn herstel zit. :7
Garmin crashte halverwege de navigatie dus even de data van mijn man gejat (in het Frans dus).
Afbeelding
En wat spam <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 01:32

Ik heb vanochtend een rondje van 6 km hardgelopen met de vriendin die zich dinsdag verstapt had. Het bleef gelukkig bij een blauwe plek, maar voor de zekerheid wel verhard gelopen vandaag ipv getraild ivm stabiliteit.
Ze is een echte wegloper dus haar tempo lag lekker hoog. Ik had moeite haar bij te houden, maar de afstand was overzichtelijk voor me dus doorgezet en met een tevreden gevoel naar huis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 07:26

Wat schitterend leonie!

Lekker xx.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:41

Wat is jullie visie op schoenen? Had eerst hele simpele neutrale schoenen van NewBalance, maar die waren oud (zo oud dat ik het type niet eens meer kan vinden :+ ) daar liep ik compleet pijnvrij op, maar ze waren net iets klein. Gezien ik er 0 verstand van heb naar een winkel geweest om me te laten adviseren. Daar heb ik Nikes met lichte antipronatie gekocht. Nu krijg ik echt last van mijn voet (voornamelijk rechts) tijdens het lopen. Is dat iets wat erbij hoort? Waar je aan moet wennen? Of is het gewoon niet de schoen voor mij? En hoe vind ik dan wel geschikte schoenen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 09:06

Wat ik heb geleerd in de tien jaar dat ik nu ren is dat ik moet gaan voor iets dat meteen lekker zit.
Ik ga nooit meer voor adviezen naar een winkel (wel ooit een keer gedaan) en bestel alleen nog maar schoenen op internet. Ik weet nu een beetje wat fijn zit.
Ik heb ook anti pronatie schoenen nodig volgens de hardloopwinkel, maar die koop ik nooit en ik loop het fijnst op neutraal.

Je lichaam past zich aan aan je manier van lopen, dus als je dat weer gaat compenseren met anti pronatieschoenen, dan snap ik wel dat je daar last van zou kunnen krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:09

Danseresje, wat een afstand, knap hoor. Train je voor een bepaald doel?

En in wat voor mooie omgeving zit je Leonie. Jaloers.

996981, ik denk dat je niet de juiste schoenen hebt voor je voeten. Dus teruggaan naar de winkel. Veel mensen lopen toch beter op neutrale schoenen ondanks (over)pronatie.
Verder kan het zijn dat je een voorkeur hebt voor geen of juist wel hieldrop. Ik heb bijvoorbeeld de Clifton9 met amper hieldrop, en trailschoenen van Merrel met vrij veel hieldrop. Als ik eerlijk ben vind ik wat meer met hardlopen eigenlijk wel lekkerder. Ook kan het zijn dat je lichaam liever hele zachte schoenen heeft of juist minder zacht. Dat zijn dingen die je in een winkel niet te horen krijgt (maar waar wel naar gevraagd moet worden overigens), en zo kom je dan op de juiste schoenen (als het goed is).
Laatst bijgewerkt door germie op 17-01-25 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt