Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:59

Leuk verslagje, wij hadden geparkeerd in parkeergarage Kelfkensbos, want we wilden niet afhankelijk zijn van bus of trein.
Kwartiertje lopen tot de start.

We stonden in hetzelfde startvak als jij.

We hebben wel een oudere man ingehaald die enorm zwaar ademde, alsof hij elk moment neer kon vallen. Mijn vriend zei nog: dat is toch ook niet gezond. Misschien is dat wel diezelfde persoon.

Ik kende zoveel mensen die meededen, maar heb maar 1 persoon gezien die ik ken :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:09

@Lisitano, Strava is inderdaad wel optimistisch! Daar zou ik uit komen op een gemiddelde snelheid van ruim 11km/uur. Nou dat haal ik niet hoor :D
Volgens Evy was het 9.6km/uur en dat zou wel kunnen kloppen. Normaal is mn gemiddelde ergens tussen de 8.4-8.8km/uur en dit voelde wel vlotter idd :)

@Kylan, balen dat je even een stap terug moet doen, klinkt niet fijn inderdaad je klachten met lopen!
@Puera, mooi plaatje! Fijn dat je zo lekker gelopen hebt :D
@Lisitano, wauw wat een top snelheid zeg! Knap hoor. Tweede plaats mooi verdiend :D
@MizzMontana, fijn dat je geen last had van je voet!
@Ninus, hoe is het met de verkoudheid?
@MuSLi, zal een koud loopje zijn geweest! Lekker bevroren winegums :D
@Supervixen, knap hoor dat je toch bent gegaan met dit weer :brr:
@suusje26, ook respect voor jou dat je bent geweest! Mooie tijd!

Heb gisterenavond nog even een les van Evy gelopen na 2.5 Pietendisco en hossen met mn kinderen. Even ontprikkelen haha.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:19

Tof verslag over die zevenheuvelenloop!

Dat lopen met je hond klinkt ook ontzettend leuk!

Voor de rest heb ik vooral heel veel positieve verhalen hier gelezen met geslaagde trainingen en mooie foto's!

Hier een drukke werkweek achter de rug, daarom weinig kunnen lopen en reageren hier.

Gisteren was het er dan toch nog eens van gekomen, had ook erg geluk met het weer. Voor het eerst de 5km aangetikt (lopen afgewisseld met wandelen). Ik denk dat voor mijn conditie mijn looptempo iets te hoog ligt om het voor langere stukken aaneen te kunnen volhouden. Maar ik heb anders het gevoel dat ik als een slak vooruitga :=

Heb deze keer wel aan een foto gedacht:

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:28

Als een slak vooruit is ook vooruit! Goed bezig, 5 km is toch een mijlpaal. Goed joh *\o/*

Karin_deB, ook al zo goed bezig! Echt knap, zo'n tempo terwijl je net begint :j

Suusje, wat een leuk verslag. Heftig van de onwel geworden mensen. Je hebt zelf goed gelopen zo te lezen.

SuperVixen, wat zijn jullie vlot geweest. Ik zag al heel vrolijke foto's voorbij komen *\o/*

Ninus, jeetje wat eng zo'n koorts. Gelukkig is nu duidelijk wat er aan de hand was. Hopelijk knapt ze nu snel op :(:)

MuSli, leuk! Hadden ze weer die enorm steile strandopgang erin? Ik vierde de verjaardag van mijn zoontje, anders had ik deze zeker weer gelopen. Cairn organiseert echt leuk trails.

Jongens, wat een weer! {:} Ik moet werken en heb vanavond hondentraining dus ik kan niet lopen maar zit ernstig te twijfelen of ik een uurtje verlof aan mijn pauze ga plakken. Dit is perfect loopweer!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:33

Hier alleen maar grijs met motregen nu :(

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:34

Mooie verslagen van het afgelopen weekend!
Wel een beetje eng als je mensen afgevoerd ziet worden met de ambulance of als ze helemaal in de war zijn.

Ninus beterschap met Wolfje, hopelijk gaat het beter nu het abces open gegaan is.

Schemerdier dat ziet er uit als een mooi pad zo langs het water! Gaat goed met opbouwen bij jou volgens mij :)

Lisitano mooi loopweer?? Dan zeker even lekker gaan lopen. Hier is het mistig-grijs en regenachtig al de hele ochtend :brr:

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:42

Oh echt? Dan moet ik zeker := Het is hier windstil, koud en zonnig <3

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:48

Oh dat is perfect loopweer dan. Ga je altijd met je hond, of maar af en toe?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:19

Schemerdier schreef:
Oh dat is perfect loopweer dan. Ga je altijd met je hond, of maar af en toe?

Niet altijd, ik loop ook zelfstandig.
Met mijn husky liep ik wel altijd samen, maar hij is nu wat ouder en met zijn lichte artrose kan hij niet meer verhard lopen. Mijn husky trok niet aan de lijn dus ik moest zelf goed lopen en op mijn techniek letten. Ik bouw dan ook een betere conditie op en die wil ik ook echt houden.

Je ziet vaak dat mensen met een trekkende hond snel zijn en afstanden goed volhouden maar zonder hond geen heuveltje op komen. Ik wil ook zelf goed blijven. Mijn jonge hond trekt heel hard, dus ik loop veel sneller maar ik loop ook 'remmend'. Ik ben nu bezig met een schema voor een 10 km in 54 minuten.
Met hond loop ik altijd onverhard en tot maximaal 8 km door zijn leeftijd. Uiteindelijk wil ik met hem ook 20 km+ gaan lopen.

Los gaat hij trouwens ook vaak mee, maar dat doe ik alleen als het heel rustig is en het gebied het toelaat. Mijn jonge hond wil nog weleens naar andere hardlopers toe gaan, uit enthousiasme doppen in de oren, maar hij is donker en heel snel en ik wil niet dat mensen schrikken.

Mijn husky is echt de rust zelve. Het was altijd zo gezellig samen hard te lopen. Nu doen we nog korte stukjes tot 7 km ongeveer. We hebben echt de mooiste routes gelopen afgelopen jaren <3 Met mijn inmiddels overleden hond liep ik ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu jong bloed met minder rust :))

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:37

@Lisitano ik vind elke strandopgang/afgang altijd vrij steil :P maar ze waren flink inderdaad. Overal gelijk zand :x zo'n hekel aan... Gelukkig was het redelijk tegen het einde (18/19km).

Ze hadden ook een canitrail, dus je had prima mee kunnen doen. Haha.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:50

SV,gaaf dat je nog meegedaan hebt aan de zevenheuvelenloop! Stoer hoor, en ook een hele knappe tijd, netjes gedaan.

Suusje, jij ook een mooie tijd neergezet! Goed bezig met je heuvels naar beneden op volle snelheid! Dat doe ik ook vaak in wedstrijden, laat de zwaartekracht maar het werk doen, gratis snelheid denk ik dan!
Mooi verslag heb je geschreven, jee wat heb je onderweg veel meegemaakt, echt goed van je dat je met een paar andere die man geholpen hebt, toppie!

Lusitana, gefeliciteerd met je 2e plaats, goed gedaan. Mooie foto's van je honden.
Het lijkt me echt heel gek om zo vooruit getrokken te worden, geen idee hoe dat nou voelt, maar zie mezelf steeds voor me met mijn gezicht op de grond, en een hond die blijft trekken, haha!

Puera, leuk dat je trail zo mooi was! Goed gelopen ook, en mooi weer en een mooie route, wat wil je nog meer!

Musli ook een mooie trail gedaan! Knap hoor!

Schemerdier, mooie foto! Is dat iets van vroeger, die streep in het midden van het pad? Lijkt een soort rails.
Goed dat je gelopen hebt.

Kylan, wat baalen zeg dat het bij jou wat minder ging met lopen, en je niet met de zevenheuvelenloop mee kon doen, hoe gaat het nu met je?
Hoop dat je je gauw weer de oude voelt!

Karin de b, goed bezig, fijn dat je lekker gelopen hebt!

Ninus, beterschap met Wolfje, hopelijk knapt hij snel weer op.

Mizz Montana fijn dat het beter gaat met je voet! Goed bezig!

Hier ook genoten van de zevenheuvelenloop, maar dan de nacht.
Mijn zoontje Ollie en zijn vriendje deden mee aan de mini zevenheuvelenloop.
Het was echt super georganiseerd, fijne warming-up van te voren, en alle klassen starten apart, de ouders konden dan op de tribunes kijken.
Er hingen levensgrote schermen waar de kinderen in beeld kwamen, en er waren disco lampen en music.
Ollie deed echt super zijn best, hij en zijn vriendje deden de 800 meter, en kregen een mooie medaille.
Ik vond het wel raar dat ik zelf niet hoefde te lopen, was helemaal in de hardloop stemming, en dacht steeds ik moet zo starten, haha gek is dat.
Daarna heerlijk gegeten bij een leuk restaurantje.
En toen we terug liepen naar de auto nog even gekeken naar de binnenkomers van de 7,5 kilometer, was mooi om te zien, iedereen had zich helemaal opgetuigd als een kerstboom qwa lampjes.
Het was ijskoud -2, en mijn vader stond echt te vernikkelen, dus zijn we niet al te lang gebleven.
Hier Ollie's medaille:
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:01

Echt lang geleden dat ik hier heb durven posten :') .
Maarrrr .... na veel pijnen en pijntjes, fysiek en mentaal, heb ik wat ritme in het hardlopen te pakken. Mag momenteel al blij zijn als ik 4 tot 5 km per keer loop en om te beginnen alleen met mijn hond, want hardlopen en hond uitlaten is een twee vliegen in één klap. Maar doe mijn best om nu van twee naar drie of vier keer per week te gaan :Y) . En van daaruit weer terug naar de Loopgroep op dinsdag (korte afstand) en hopelijk daarna weer uitbreiden naar de middellange loop op zaterdag.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:40

ieris schreef:
Lusitana, gefeliciteerd met je 2e plaats, goed gedaan. Mooie foto's van je honden.
Het lijkt me echt heel gek om zo vooruit getrokken te worden, geen idee hoe dat nou voelt, maar zie mezelf steeds voor me met mijn gezicht op de grond, en een hond die blijft trekken, haha!

Haha, als we elkaar eens treffen mag je het wel proberen. Je hebt een soort klimgordel om met een brede band net om je bil. Als de hond trekt aan de elastische riem, spant die band om je bil en word je mee getrokken. Het is wel heel anders lopen maar je gaat echt veel en veel sneller. Mijn honden zijn er ook op getraind dus je kunt links en rechts roepen en ze gaan de goede kant op. Inhalen gaat ook door een kant te roepen en heuvel af op gladde paden heb ik ze ook geleerd want dan wil je niet voortgesleurd worden :))

Wat gaaf zo'n nachtloop. Koud zeg! Klinkt wel heel gezellig!

Goed bezig Gem! Ik zag je af en toe al voorbij komen op Strava.

Ik doe dit weekend de Utrecht night trail mee! 15 km trailen in het donker *\o/*
https://www.runnersworld.nl/nl/pages/ru ... trail-run/

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:28

Hey Gem, je bent terug! Wat leuk!
Hopelijk kun je het verder opbouwen zonder al die ongemakken.

Ieris ik zag wat filmpjes voorbijkomen van de kidsrun, wat hebben ze er een feest van gemaakt voor die kleintjes zeg. Zag er zo leuk uit!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:36

Mag ik mij hier melden als beginnende hardloper?
Ik heb ooit opgebouwd tot 10km maar door toen zware griep opgevolgd door verschillende privé omstandigheden ben ik toen gestopt.
Nu ben ik weer aan het opbouwen en gister 7+ km gelopen (wel in slakken tempo) gewoon wandelen doe ik en deed ik ook al die tijd dan loop ik wel op zaterdagen gaan tussen de 15 en 20 km. Doordeweeks red ik dat qua tijd niet met de hondjes die mee gaan en traag zijn ;) Hardlopen doe ik dan ook zonder hondjes. Dat deed ik voorheen met. Maar na zijn overlijden kon ik mezelf er moeilijk toe aanzetten.

Nu dus blij dat zonder hond te kunnen doen (al is het dan dus extra want ook de hondjes moeten uit) en ik bouw echt rustig op in eigen tempo maar vind het wel leuk om te zien wat anderen presteren en toch zelf ook steeds een beetje verder/sneller te kunnen dus vandaar hoop ik mee te kunnen kletsen.

Ik doe trouwens in huis ook 2 tot 3 x per week op de roei en crosstrainer gecombineerd met lichte krachttraining (situpps/planken/yoga) zorg dan dat ik een uurtje bezig ben.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:11

Welkom Befunny :) gezellig dat je me komt kletsen.

Lisi wat een leuk vooruitzicht die nighttrail. En wat een prachtige foto’s samen met je honden.

Gem lekker rustig weer opbouwen dan komt het vast goed.

Ieris dat klinkt echt als een heel leuk evenement voor de kinderen. Leuk dat je zoontje ook hardloopt, hij is vast helemaal trots op zijn medaille.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:18

Ieris, tof zo'n kinderwedstrijd! Klinkt als een leuk dagje weg.

Gem, mooie doelen! 3-4 keer per week vind ik al best veel (ik ben al blij als ik 2x red :D )

Lisitano, dus het is echt iets anders dan gewoon 'lopen met je hond' dat canicrossen, zie ik. Dan snap ik dat je niet altijd zo loopt inderdaad! Ben je niet gevoelig aan blessures als je zo wat meegetrokken wordt (eventueel over je tempo?)

Welkom BeFunny!

Ik ging hardlopen tijdens mijn middagpauze (thuiswerk). Begint het natuurlijk net te regenen wanneer mijn pauze ingaat... Toch geweest en weer de 5km gehaald (wel nog altijd afgewisseld met wandelen)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:35

Goed gedaan Schemerdier, fijn dat dat in je pauze kan.

BeFunny welkom, gezellig meekletsen hier!

Ik heb vanmorgen 16.5km getraild in de buurt van de Ginkelse heide. Ik had een route op gpx gedownload en op mijn horloge gezet, maar er stond een afslag op die niet bestond. Superhandig. Dus toen moest ik improviseren. Gelukkig ken ik het gebied redelijk goed door hardlopen en wandelen.
Lekker relaxed gelopen. In het begin wat miezer, later een zonnetje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:07

Mooie foto's Supervixen! Ook veel beter weer dan bij mij :=

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:00

Wat een leuke verslagen weer! En gisteren was het weer inderdaad heel wisselen, wij hadden het grootste deel van de dag zon, aan het einde van de dag begon het te regenen.

Leuke foto's samen met je honden Lisitano en wat een leuke nightrun! Jammer dat het niet in de buurt is, ik werk in Utrecht en zou het leuk vinden om er een keer te lopen, maar doordeweeks afreizen vind ik op dit moment wel even genoeg :D

Hoe maak jij je foto's SV? Want volgens mij loop je ook veel alleen? Ze zijn wel prachtig weer!

Welkom BeFunny!

Goed dat je toch gegaan bent Schemerdier.

Leuk verslag Ieris!

Ik heb gisterochtend 8km gelopen, kon net met daglicht voor mijn eerste afspraak. Ben een beetje team Kylan, het is zo hectisch met dierenartsafspraken (het gaat goed met Wolf, maar we moeten wel regelmatig langs voor controle) en werk dat ik merk dat ik wat moe ben en dat gaat ten koste van de snelheid. Gelukkig gaat het lopen verder wel lekker en helpt het nog steeds om mijn hoofd leeg te lopen, dus het is maar even wat het is. Zondag de pepernotenrun, de tijd heb ik los gelaten en we gaan er gewoon een leuke dag van maken. Op 6 december heb ik een vrije dag want dan word ik 43 ^) en ik ga ik samen met man en zusje naar Ameland, daar gaan we de route van de Adventure Run lopen (hm). Leuk zo tussendoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:02

Hee ninus je bent een leeftijdsgenoot. Goed bouwjaar toch hè.
Wat fijn dat het met Wolf wat beter gaat! Hopelijk zet het herstel door.
Klinkt goed, dat avontuur op Ameland. Ik ben nog nooit op de eilanden geweest.
Laat je snelheid gewoon los als het even wat minder gaat.

Ik maak gewoon foto's met mijn telefoon en een app die meerdere foto's achter elkaar maakt met de zelfontspanner.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:35

Wat fijn dat het wat beter gaat met Wolf Ninus. Leuk vooruitzicht de HM op Ameland.

SV gelukkig ken je het gebied een beetje. Wel slordig dat de afslag er dan niet was. Zou deze dichtgegroeid kunnen zijn of bestaat ie überhaupt niet?

Goed dat je toch geweest bent ondanks de regen Schemerdier. Heb je maar weer mooi in de pocket.

Welkom BeFunny, druk sport programma zo te lezen. Lekker uitlopen met de honden na een hardloopsessie is ook fijn.

Knap dat je in het donker gaat trailen. Ik vind het over asfalt al pittig genoeg. Veel plezier :)

Hier een ontzettend druk weekje op het werk. Ook wat hectische zaken wat mij toch meer energie kost dan ik eigenlijk wil toegeven. Sport dus deze week op een rustig pitje. Volgende week zijn we een lang weekend weg naar Winterberg. Daar wil ik ook een leuke route gaan lopen, nog even kijken of ze er al zijn, anders word dat ook improviseren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:38

Bedankt voor jullie welkomst groeten <3

Ik ben vandaag weer geweest. Gewoon bij daglicht haha. Ging wat moeizamer maar toch lekker 6 km gelopen en een tikkeltje sneller. Maar tempo slak zal het wel blijven ;)

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:15

Welkom Be funny, leuk dat je het hardlopen weer oppakt! Je bent dus al best sportief bezig, dat scheelt wel hoor.
Leuke foto's! 6km is een mooi begin, en tijd maakt inderdaad niet uit, als je er maar plezier in hebt!

Suusje, goed dat je het even rustig aan doet als het hectisch is op je werk.
Wow gaaf zeg dat je een lang weekend naar winterberg gaat! Daar kun je vast gave trail paadjes gaan lopen!

SV ja echt bijzonder hoe je steeds van die mooie foto's maakt!
Mooi gebied zeg! En goed dat je het een beetje kent daar, dat scheelt dan weer met een niet bestaande afslag.

Ninus, fijn dat het beter gaat met Wolf, snap wel dat het druk is met de bezoekjes aan de dierenarts.
Succes zondag op de pepernoten run!
En wat grappig dat je ook vrij bent op 6 december, ik ook! Ben dan ook jarig, 2 jaar ouder dan jou alweer.
Heerlijk dat je gaat uitwaaien op Ameland, mooi eiland!

Schemerdier, stoer dat je gewoon in de regen bent gaan lopen! Goed bezig!

Lisi, dank je voor je aanbod! Wie weet als we eens in de buurt zijn!
Die night run in Utrecht klinkt wel leuk.

Mizz Montana, ja klopt Ollie is helemaal blij met zijn medaille, en 2 december doen we mee in Arnhem, een loop door het openluchtmuseum, zag er ook gaaf uit.

Hier net 19 km gelopen, ging lekker, echt genoten van het weer, wat is het heerlijk nu met het zonnetje.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:23

BeFunny, mooie route zeker! Ik heb fantastische herinnerint aan Archeon, ooit als klasuitstap zo'n 12 jaar geleden <3