Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:05

Als mensen ad beurt zijn dan is er niets ad hand. Maar zowel in artikel van van Rossem als door Elnienjo wordt het "haha kijk mij eens lekker voorkruipen" gesuggereerd. Als dit niet zo is, ok. Dan is er geen sprake van varkens die bijtend en grommend naar de trog rennen.
Toen mijn man ad beurt was heb ik ook gelijk een afspraak online gemaakt. Daar is niets mis mee.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:12

Ik deel je mening ook Pien. Ik vind het zo asociaal om te denken dat je meer recht hebt dan anderen.
Er is een tekort en men probeert zo goed mogelijk te verdelen. Vinden dat je blijkbaar een uitzondering bent die zich niet aan die strategie hoeft te houden is gewoon arrogant en asociaal, jak.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:14

Volgens mij krijgen niet alle 75- tot 79 jarigen tegelijkertijd een brief. Maarten van Rossum had hem dus nog niet maar heeft wel al vast een afspraak gemaakt. En dat is bijzonder egoistisch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:17

nynke55 schreef:
Volgens mij krijgen niet alle 75- tot 79 jarigen tegelijkertijd een brief. Maarten van Rossum had hem dus nog niet maar heeft wel al vast een afspraak gemaakt. En dat is bijzonder egoistisch.

Egoïstisch en asociaal, ja....
Maar het laat dus ook zien hoe het bij de GGD kan werken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:18

nynke55 schreef:

Klopt, ouders hebben hem nog niet, wat oudere vriendin al wel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:20

Bij de GGD zitten nu een heleboel mensen die snel ingewerkt worden om iedereen te woord te staan en afspraken te regelen. Daar gaat inderdaad wel eens wat verkeerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:21

En dan ook nog een bekende naam, dat helpt ook natuurlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:26

pien_2010 schreef:
Als mensen ad beurt zijn dan is er niets ad hand. Maar zowel in artikel van van Rossem als door Elnienjo wordt het "haha kijk mij eens lekker voorkruipen" gesuggereerd. Als dit niet zo is, ok. Dan is er geen sprake van varkens die bijtend en grommend naar de trog rennen.
Toen mijn man ad beurt was heb ik ook gelijk een afspraak online gemaakt. Daar is niets mis mee.

Ook Maartens leeftijdsgroep is op dit moment aan de beurt maar hij had de uitnodiging nog niet thuis. Hij heeft gewoon gebeld tot hij een afspraak kon maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:27

Laten we in ieder geval hopen dat dit een wake up call is en dat het voortaan wel volgens het boekje gaat.
Het zou echter wel een goede oefening zijn voor in de toekomst dat mistery guests dit op kunnen nemen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:28

Maar Elnienjo jij en je moeder zijn dus voor je beurt geënt
Voelt dat niet raar tegenover mensen die het hard nodig hebben

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:27

Echwel schreef:
Maar Elnienjo jij en je moeder zijn dus voor je beurt geënt
Voelt dat niet raar tegenover mensen die het hard nodig hebben

Mijn moeder valt gewoon in de 80-85 categorie, dat de officiële uitnodiging nog niet in de bus lag is een detail. En nogmaals: eind januari riep men in de media namens de GGD op om zelf te bellen als je in de betreffende leeftijdsgroep viel. Ikzelf ben helemaal niet via de GGD gevaccineerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:32

nynke55 schreef:

In Frankrijk werden de 75++ opgeroepen om on line of telefonisch een afspraak te maken waarbij gezegd werd dat er ook nog een uitnodiging per brief zou volgen. Dus ik heb gelijk online een afspraak gemaakt voor mijn man.
Vorige week idem dito. Mijn vrienden zeiden dat ik voor mezelf de huisarts kon bellen. Dat heb ik gedaan dus ik sta op de lijst en in april krijg ik een uitnodiging.
Maar had ik op de brief moeten wachten dan had ik dat gedaan.
Misschien doen ze het zo omdat hier de vaccinatie bereidheid niet zo hoog is. Goed vb doet volgen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:32

Voordringen is niet sociaal, maar waar ik wel van schrik hier is dat er zo fel wordt gereageerd op mensen die nog niet overtuigd zijn van het betreffende vaccin wat hen wordt toebedeeld...

Met mijn leeftijdscategorie val ik hoogstwaarschijnlijk onder de AZ vaccinatie. Ik vind, vergeleken met anderr vaccins, de beschermingsgraad relatief laag. De verhalen over bloedstolsels helpen daarnaast niet bij een goed gevoel bij AZ.

Mocht dat voor mij niet anders voelen, laat ik me dus niet vaccineren met AZ. Blijkbaar heb ik daar geen keuze in en maakt mijn beslissing me dan 'asociaal'.

Mocht ik AZ niet willen, dan wacht ik af tot je zelf een vaccin kunt kopen. Ik zit in 1 van de laatste groepen, dus als de voorraad de goede kant op gaat, kan ik op den duur ook een ander vaccin kiezen. Als ik daar dan zelf voor moet betalen: het zij zo.

Maar ik heb nog steeds maar 1 lijf en dat is serieus al genoeg naar de klote. Dus ik kies wel iets waar ik me dan veilig genoeg bij voel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:48

Persoonlijk snap ik het niet. Het werd voor 85% tegen zkh-opnames en 100% tegen overlijden en lijkt ook het meest gunstig mbt besmettingen.

Maar wat mij betreft moet iedereen het zelf weten. AZ heeft ook niet mijn voorkeur maar dat is meer omdat ik het ze eigenlijk niet gun :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:52

Ik ben blij met alles wat ik krijg..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:58

secricible schreef:
Persoonlijk snap ik het niet. Het werd voor 85% tegen zkh-opnames en 100% tegen overlijden en lijkt ook het meest gunstig mbt besmettingen.

Maar wat mij betreft moet iedereen het zelf weten. AZ heeft ook niet mijn voorkeur maar dat is meer omdat ik het ze eigenlijk niet gun :+

Nou dat vooral secricible. Ik ben over 2 weken aan de beurt ivm werk. Ik heb toch heel goede dingen over AZ gelezen dus ik ga er voor. Het is alleen zo jammer dat die 2e prik pas zoveel later komt. Maar goed. Het zij zo.

En al bellen voor ontvangst van de brief is gewoon niet netjes.

De brief wordt verstuurd van oud naar jong. 79 had hem dus eerder dan de 76 jarigen. Dat heeft een reden.
Gewoon wachten op je beurt dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:22

Na de eerste prik lijkt het al heel goed te beschermen tegen ernstige ziekte en overlijden , ik ben er niet zo bang voor. Die verhalen over trombose zijn niet leuk en zal echt nog wel een keer slikken wanneer de spuit er in gaat maar heb een voordeel, gebruik al jaren een bloedverdunner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:26

Kan je als GGD heel boos en verontwaardigd doen over de actie van van Rossum.. als je de boel op orde hebt en hij zou niet aan de beurt zijn had hij gewoon nee gekregen. Maakt niet uit met welke persoon die belde. Maar schijnbaar is hij gewoon al aan de beurt, maar is de brief nog onderweg. En is er dus eigenlijk helemaal niks aan de hand behalve wat sensatie journalistiek. En krijg je een ja als je eigenlijk nog lang niet aan de beurt bent: dan moeten ze de schuld ook bij zichzelf zoeken. Dan deugt je systeem niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:31

idinn schreef:
Kan je als GGD heel boos en verontwaardigd doen over de actie van van Rossum.. als je de boel op orde hebt en hij zou niet aan de beurt zijn had hij gewoon nee gekregen. Maakt niet uit met welke persoon die belde. Maar schijnbaar is hij gewoon al aan de beurt, maar is de brief nog onderweg. En is er dus eigenlijk helemaal niks aan de hand behalve wat sensatie journalistiek. En krijg je een ja als je eigenlijk nog lang niet aan de beurt bent: dan moeten ze de schuld ook bij zichzelf zoeken. Dan deugt je systeem niet.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Er hoort gevraagd te worden of je ook een uitnodiging hebt gehad. Maar goed bij mij hebben ze het telefonisch gevraagd , maar op locatie niet weer gecheckt. Dan faal je zelf als organisatie ook wel een beetje. Als ze dat zouden controleren zou dit soort acties al minder voorkomen.

Ik weet niet of hij de vaccinatie al heeft gehad , maar hoop dat ze het dan bij hem zeker nog even checken. Ik vond zelf al dat ik vroeg aan de beurt was dat ik mij afvroeg klopt dit wel? Totdat ik las dat medewerkers van kleine woonvormen ook al voor Pfizer mochten. Ik dacht als het niet klopt had die telefoniste ook wel nee gezegd? Anders klopt het van geen kanten |o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:05

Geen bewijs van toegenomen trombose door AZ.
AstraZeneca zegt dat er geen verhoogd risico op bloedstolsels is bij mensen die een prik hebben gehad met het coronavaccin van de farmaceut. Het bedrijf heeft een onderzoek uitgevoerd onder mensen die gevaccineerd zijn met het Covid-19-vaccin.

Het onderzoek heeft geen aanwijzingen opgeleverd voor een verhoogd risico. Het onderzoek had betrekking op meer dan 17 miljoen mensen die in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn gevaccineerd.

,,Een zorgvuldige beoordeling van alle beschikbare veiligheidsgegevens van meer dan 17 miljoen mensen, die in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn gevaccineerd met het Covid-19-vaccin van AstraZeneca, heeft geen aanwijzingen opgeleverd voor een verhoogd risico op longembolie, diep-veneuze trombose of trombocytopenie, in welke gedefinieerde leeftijdsgroep, geslacht, partij of in welk bepaald land dan ook", aldus de verklaring.

Het coronavaccin van AstraZeneca kan wel een allergische reactie veroorzaken. Dat moet daarom op de bijsluiter komen te staan, aldus de Europese toezichthouder, het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) in Amsterdam eerder deze week.

Op 17 miljoen vaccinaties zijn 37 meldingen binnen gekomen.
Zet je dat af tegen de de normale trombose cijfers in Nederland 250 gevallen per dag dan zie je dat de meldingen waarschijnlijk in de gewone aantallen vallen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:11

djinnie schreef:
Voordringen is niet sociaal, maar waar ik wel van schrik hier is dat er zo fel wordt gereageerd op mensen die nog niet overtuigd zijn van het betreffende vaccin wat hen wordt toebedeeld...

Met mijn leeftijdscategorie val ik hoogstwaarschijnlijk onder de AZ vaccinatie. Ik vind, vergeleken met anderr vaccins, de beschermingsgraad relatief laag. De verhalen over bloedstolsels helpen daarnaast niet bij een goed gevoel bij AZ.

Mocht dat voor mij niet anders voelen, laat ik me dus niet vaccineren met AZ. Blijkbaar heb ik daar geen keuze in en maakt mijn beslissing me dan 'asociaal'.

Mocht ik AZ niet willen, dan wacht ik af tot je zelf een vaccin kunt kopen. Ik zit in 1 van de laatste groepen, dus als de voorraad de goede kant op gaat, kan ik op den duur ook een ander vaccin kiezen. Als ik daar dan zelf voor moet betalen: het zij zo.

Maar ik heb nog steeds maar 1 lijf en dat is serieus al genoeg naar de klote. Dus ik kies wel iets waar ik me dan veilig genoeg bij voel.

Ik ben het helemaal met je eens! Ik ben geen antivaxxer maar ik heb ook graag de keuze omdat sommige vaccins voor mij niet goed voelen. En daar heb ik mijn redenen voor. Ik heb inderdaad maar 1 lijf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:36

Ik vind het in deze fase inderdaad asociaal om een vaccin op te eisen. We weten dat AZ bij ouderen fors slechter werkt en daarom pfizer is geadviseerd.
Eisen dat je pfizer krijgt betekend dus een vaccin minder voor een oudere.

Wat djinnie doet heb ik dan weer minder moeite mee, gewoon even wachten tot de meute is geweest en dan op eigen kosten kiezen voor pfizer. Persoonlijk snap ik het niet, maar ik heb er geen oordeel over verder.

Wat mij betreft zou iedereen straks kunnen kiezen als we voorraad genoeg hebben maar ik denk dat dat logistiek echt onmogelijk zou worden en daarnaast er ook voor zou zorgen dat er nu massaal geweigerd zou worden en dan zijn we verder van huis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:39

secricible schreef:
Ik vind het in deze fase inderdaad asociaal om een vaccin op te eisen. We weten dat AZ bij ouderen fors slechter werkt en daarom pfizer is geadviseerd.
Eisen dat je pfizer krijgt betekend dus een vaccin minder voor een oudere.

Wat djinnie doet heb ik dan weer minder moeite mee, gewoon even wachten tot de meute is geweest en dan op eigen kosten kiezen voor pfizer. Persoonlijk snap ik het niet, maar ik heb er geen oordeel over verder.

Wat mij betreft zou iedereen straks kunnen kiezen als we voorraad genoeg hebben maar ik denk dat dat logistiek echt onmogelijk zou worden en daarnaast er ook voor zou zorgen dat er nu massaal geweigerd zou worden en dan zijn we verder van huis.

De Gezondheidsraad heeft recent geadviseerd dat AZ wel degelijk geschikt is voor 65 plus

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gezondheidsraad-astrazeneca-vaccin-wel-geschikt-voor-65-plus-een-prik-genoeg-voor-wie-recentelijk-besmet-is-geraakt~b5e37b5a/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:44

Secricible; ik weet niet of je op mij doelt, maar ik eis helemaal niks, ik wacht liever af tot iedereen die risicogroep is, is geweest en dan zie ik wel hoe de zaken ervoor staan. Ik heb mijn oproep al gehad maar aan me voorbij laten gaan... Ik ben geen risicogroep

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:50

Op zich kan ik er wel inkomen dat mensen zich niet prettig voelen bij bepaalde merken vaccins. Heel eerlijk? Als ik AZ zou kunnen krijgen was ik ook niet gegaan... Ik ben echt mega bang voor ziektes en een vaccin ophalen was voor mij echt een hele belevenis ( en dan niet op de leuke manier). Het scheelde al een hoop dat het Pfizer was , dat heeft ook wel voor onrust gezorgd maar ik kon daarmee nog relativeren dat het al langer getest werd en op de markt was. Ik voelde mij omtrent Pfizer het veiligst. Als ik AZ nog zou moeten halen zouden al die berichten mij absoluut geen goed hadden gedaan. Dan zou ik elke dag denken van stel dat

En dat had ik zelfs met Pfizer al , beide prikken resulteerden tot lichte paniekaanvallen na de vaccinatie , maar ook midden in de nacht. Beide keren eerste nacht amper geslapen vanuit pure angst. Achteraf zeg ik het viel allemaal wel mee , maar het was voor mij wel ontzettend spannend om dit te doen. En dan ben ik heel eerlijk als ik zeg dat ik het heel prettig vond dat ik Pfizer heb gehad.

Helemaal nu ik voel mij zoveel relaxter het heeft achteraf nu een heel stuk angst weggenomen en ik heb weer het idee dat ik wat 'normaal' kan leven.