Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:51

Cer schreef:
Hm, ik heb in de debatten en de briefings wel een paar keer ventilatie voorbij horen komen...

Maar ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden. De ventilatie is belangrijk, maar is wel (volgens mij) eigen verantwoordelijkheid van de gebouweigenaar.. Dus als de ventilatie niet goed is, dan houdt t op zeg maar..
Ik meen dat ik ook gelezen heb dat er dus les gegeven werd in klaslokalen met de ramen open enzo, wat eigenlijk niet te doen was ivm kou..

Hier inderdaad lesgeven met ramen open.
Wij hebben een co 2 meter die aangeeft dat er meer geventileerd moet worden en dan gaat het systeem harder werken maar met 32 leerlingen is dat niet genoeg dus moeten de ramen openen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:00

Ik vind het een beetje lomp en onnodig om het op opleidingsniveau te schuiven. Maar ik denk dat kennis, naast andere factoren, wel een rol heeft gespeeld. Zeker in de beginperiode. Ik vind dat trouwens vooral iets zeggen over hoe ontzettend weinig we geïnvesteerd hebben in die tak van zorg. En dat maakt het pijnlijk dat mensen die zo hard onder risicovolle en zware omstandigheden hebben moeten werken en nog steeds werken nu zo weggezet worden. (Door een man die leiding geeft aan een instituut vol academici die nooit aan een bed hebben gestaan)

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:22

Maar ik hoor het hem niet op opleidingsniveau schuiven?
Hij zegt alleen dat er vele factoren spelen rondom het vph en opleiding daar mogelijk 1 van is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:23

secricible schreef:
https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... personeel/

Dit is het volledige interview voor de geïnteresseerde .

En ja, ik denk ook wel dat opleidingsniveau ergens een factor is. Als ik kijk hoe er soms binnen de vph niet kritisch nagedact werd over waarom je bepaalde maatregelen moet nemen bijvoorbeeld. Puur uitvoeren en niet zelfstandig meedenken of bedenken waarom iets zo is zodat je daar gebruik van kan maken. Dat zegt niks over dat ze niet keihard gewerkt zouden hebben. Je kan je wel afvragen of je dit zo ongenuanceerd kan en mag zeggen in een interview, maar hij is dan ook geen politicus.
Protocollen zijn mooi, maar strak protocollen volgen in een situatie als deze, is gewoon niet altijd voldoende. Als je wéét waarom bepaalde protocollen zijn zoals ze zijn kun je ze aan de situatie toetsen en betere keuzes maken.

Maar (gebrek aan) beschermingsmiddelen waren een stuk meer de oorzaak dan dat schat ik. Daarover wordt overigens ook genoeg gezegd door v. Dissel, maar ik heb nog niet goed genoeg geluisterd om te durven zeggen hoe hij daar naar keek.

En als ze dan een keer zelfstandig na gaan denken dan zwaait er vervolgens wat. Lijkt me heel erg zwaar om zo te moeten werken. Zelfstandig denken wordt afgestraft en nu moeten ze opeens weer zelfstandig gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:24

secricible schreef:
Maar ik hoor het hem niet op opleidingsniveau schuiven?
Hij zegt alleen dat er vele factoren spelen rondom het vph en opleiding daar mogelijk 1 van is.

Ja, dat ene stukje in dat interview wordt ook wel erg uit z'n verband getrokken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:31

secricible schreef:
Als ik kijk hoe er soms binnen de vph niet kritisch nagedact werd over waarom je bepaalde maatregelen moet nemen bijvoorbeeld. Puur uitvoeren en niet zelfstandig meedenken of bedenken waarom iets zo is zodat je daar gebruik van kan maken.

Weet je ook hoeveel ruimte men krijgt om zelfstandig mee te denken? En of je wens/verzoek/suggestie gehoord wordt? Over het algemeen niet echt goed namelijk. Mensen die om beschermingsmateriaal vroegen, of het via een andere weg geregeld hadden, werden onder druk gezet het niet te gebruiken.
Dat soort meedenken wordt in heel veel organisaties helemaal niet op prijs gesteld.

Citaat:
Maar (gebrek aan) beschermingsmiddelen waren een stuk meer de oorzaak dan dat schat ik. Daarover wordt overigens ook genoeg gezegd door v. Dissel, maar ik heb nog niet goed genoeg geluisterd om te durven zeggen hoe hij daar naar keek.

Hij heeft maandenlang volgehouden dat het niet de reden was van het afschalen van de richtlijnen voor beschermingsmiddelen, daarna is de visie min of meer geworden dat het toch was vanwege tekorten, maar zonder dat er een openlijk, duidelijk moment van verandering van standpunt was.

Er wordt gewoon met terugwerkende kracht een nieuw verhaal gegeven, en dat wordt de publieke opinie ingerommeld maar nergens is er gezegd "dit hebben wij fout gedaan, hier zijn de manieren waarop wij dit nu anders doen."
En met zo'n sneer naar het opleidingsniveau van verzorgenden is het duidelijk dat hij ook nog steeds niet wil toegeven dat hij en zijn organisatie daar zo'n belangrijke rol in hebben gespeeld en daar ook zo'n duidelijke fout in hebben gemaakt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:35

safina schreef:
.En dat maakt het pijnlijk dat mensen die zo hard onder risicovolle en zware omstandigheden hebben moeten werken en nog steeds werken nu zo weggezet worden. (Door een man die leiding geeft aan een instituut vol academici die nooit aan een bed hebben gestaan)

Al deze academici die geen ervaring hebben om aan het bed te staan zijn niet opeens in staat om verpleeghuiszorg te leveren. Verpleeghuis zorg leveren is een vak apart. Dus is het wel heel makkelijk om het nu opeens op opleidingsnivo te gooien. Dan zou er iets mis moeten zijn met de huidige vakopleiding van verpleegkundigen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:39

Wie kan zich herinneren of er in de laatste persconferentie bekend is gemaakt of er tussen kerst en oud en nieuw nog weer een persmoment wordt gegeven?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:44

tienus63 schreef:
Wie kan zich herinneren of er in de laatste persconferentie bekend is gemaakt of er tussen kerst en oud en nieuw nog weer een persmoment wordt gegeven?

Volgens mij komt de volgende een week voor 19 januari, als er knopen doorgehakt kunnen worden voor het vervolg. En eerder alleen als daar aanleiding voor is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:45

Ik vind het een moeilijk onderwerp. In NL hebben we met de zorg kwaliteit van leven hoog staan, lees je steeds. Vandaar dat er minder ouderen op de IC belanden dan in bijvoorbeeld Italië. Althans, dat heb ik ook hier in het topic veelvuldig voorbij zien komen.

Vervolgens worden de ouderen in verpleeghuizen opgehokt. Dat is gechargeerd gesteld, maar het is niet volkomen onwaar. Dat iemand niet meer naar buiten mag, uit personeelstekort en angst om het virus mee terug te brengen, dat vind ik heftig. Niet dat ik een oplossing heb, het is een beetje als je bevinden tussen de hamer en het aambeeld, maar toch...

Als mijn ouders nog geleefd hadd3n en zich in een dergelijke situatie hadden bevonden en ervoor zouden kiezen liever meer risico te lopen en daardoor wel nog sociaal contact te hebben, had ik ze bij me in huis genomen. Ik vind het ontzettend zuur dat je in de laatste levensfase vervolgens nauwelijks sociale contacten mag hebben en niet naar buiten mag...

Ik las op nu.nl trouwens dat België aan het bekijken is of de 2e pfizer dosis later gegeven kan worden, zodat voor de zomer de hele bevolking de 1e enting heeft gehad. Maar volgens pfizer is de beschermingsgraad na dosis 1 40% en als je dosis 2 na 3 weken geeft is de beschermingsgraag langdurig 95%... Ik ben benieuwd wat ze in België beslissen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:55

safina schreef:
Ik vind het een beetje lomp en onnodig om het op opleidingsniveau te schuiven. Maar ik denk dat kennis, naast andere factoren, wel een rol heeft gespeeld. Zeker in de beginperiode.

Pardon?

Ik kan me nog heel goed ons eerste overleg herinneren over corona met de infectiepreventiedeskundige uit het ziekenhuis. Die gaf letterlijk aan: "met jullie kennisniveau zit het wel goed, jullie zijn immers gewend aan noro."
En dat is ook zo... werken met mondkapjes, handschoenen en schorten is men gewend. Infectiepreventie wordt over het algemeen heel serieus genomen (uitzonderingen daargelaten).

Wat wel zo is, is dat men in de oude verzorgingshuizen wel vaak over minder kennis beschikt. Zij focussen vaak sowieso al minder op het verpleegtechnische deel omdat de bewoners nog minder slecht zijn... in de verpleeghuizen is dat over het algemeen echt een ander verhaal.
Als ik kijk waar in de regio waar ik werk de grootste problemen ontstonden (alsin: regelrechte paniek omdat ze geen idee hadden wat te doen bij een uitbraak) dan is dat geweest in de voormalige verzorgingshuizen die kleine zelfstandige stichtingen zijn. Een lage overhead en vooral richten op deelname aan de samenleving is normaal gesproken hun sterke kant, maar in dit geval heeft dat vooral tegen ze gewerkt.

Wat veel belangrijker is, en wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind, is dat de richtlijnen voor de ziekenhuiszorg nog steeds anders zijn dan voor de ouderen- en gehandicaptenzorg. Waarom? Waarom worden medewerkers in het ziekenhuis beter beschermd dan in de andere takken van zorg? Waarom is er gekozen om hen wel van PBM te voorzien en de rest niet? Echt, degenen die dit bedacht hebben mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:13

Het gaat niet alleen om de pbm. In ziekenhuizen zijn alle randvoorwaarden goed geborgd. De schoonmaak is apart weg gezet, er zijn voedingsassistenten. De was wordt centraal geregeld. Als ik naar mijn werk kijk: wij moeten alles zelf regelen. De zorg voor de cliënten. De was. Het huishouden. Dat is niet te doen als meer dan de helft van de mensen ziek is. Ook kan in een ziekenhuis zorg afgeschaald worden, zodat je meer handen vrij hebt voor de aanpak van de crisis. Dat is in de verpleeghuis zorg en gehandicapten zorg niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:26

SusanH schreef:
Het gaat niet alleen om de pbm. In ziekenhuizen zijn alle randvoorwaarden goed geborgd. De schoonmaak is apart weg gezet, er zijn voedingsassistenten. De was wordt centraal geregeld. Als ik naar mijn werk kijk: wij moeten alles zelf regelen. De zorg voor de cliënten. De was. Het huishouden. Dat is niet te doen als meer dan de helft van de mensen ziek is. Ook kan in een ziekenhuis zorg afgeschaald worden, zodat je meer handen vrij hebt voor de aanpak van de crisis. Dat is in de verpleeghuis zorg en gehandicapten zorg niet mogelijk.

Dat bedoel ik dus.
In de ziekenhuizen weet men dat wel. In de beter gesitueerde verpleeghuizen ook nog wel. Maar infectieziektenpreventie is een vak. Je weet niet welke PBM's je inzet als je een bed verschoont van iemand met noro als je die kennis niet aangeboden krijgt en hij op je werkplek niet onderhouden wordt. Je weet niet in welke volgorde je je PBM's uittrekt na wondverzorging bij MRSA als niemand je dat uitlegt. Om maar wat te noemen. En vanuit thuiszorg, gehandicaptenzorg en verpleeghuizen zijn echt heel veel vragen geweest over PBM's bij COVID-19. Van zorgmedewerkers, van verpleegkundige tot schoonmaakster, die zich afvroegen of ze het wel goed deden, bezorgd waren of soms ronduit bang.
En dan kan je zeggen "dat ligt aan het opleidingsniveau van het personeel" maar ik denk dat je beter kunt zeggen "we zijn er niet in geslaagd om ze op tijd goed toe te rusten".

Edit: dat het niet zozeer "opleidingsniveau"-gerelateerd is zag ik trouwens toen ik onlangs bij een webinar voor huisartsen was. Ook daar waren veel vragen over hoe je PBM's correct inzet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:31

En los van de schuldvraag, in het begin van de pandemie was er geen kennis en geen enkel idee over de verspreiding en asymptomatische mensen. Toen mensen overal met bosjes neervielen was het virus al wijd verspreid, vooral in verpleegtehuizen door de bezoekers. Tel daarbij de dementeren op en kassa, geen houden meer aan. Ik vind het treurig dat de medewerkers niet voldoende beschermingsmaatregelen konden krijgen maar het is de vraag of het geholpen zou hebben . Nu is er wel voldoende en gebeurt exact hetzelfde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:32

safina schreef:
Dat bedoel ik dus.
In de ziekenhuizen weet men dat wel. In de beter gesitueerde verpleeghuizen ook nog wel. Maar infectieziektenpreventie is een vak. Je weet niet welke PBM's je inzet als je een bed verschoont van iemand met noro als je die kennis niet aangeboden krijgt en hij op je werkplek niet onderhouden wordt. Je weet niet in welke volgorde je je PBM's uittrekt na wondverzorging bij MRSA als niemand je dat uitlegt. Om maar wat te noemen. En vanuit thuiszorg, gehandicaptenzorg en verpleeghuizen zijn echt heel veel vragen geweest over PBM's bij COVID-19. Van zorgmedewerkers, van verpleegkundige tot schoonmaakster, die zich afvroegen of ze het wel goed deden, bezorgd waren of soms ronduit bang.
En dan kan je zeggen "dat ligt aan het opleidingsniveau van het personeel" maar ik denk dat je beter kunt zeggen "we zijn er niet in geslaagd om ze op tijd goed toe te rusten".

Ik denk dat het dit vooral is. En ook de aansturing daarop. Wij hebben thuiszorg voor mijn oma en hebben zelf gezorgd voor mondkapjes, handschoenen en handgel toen COVID-19 uitbrak. Maar we hebben er dan ook twee maanden lang steeds op moeten aansturen dat ze het gebruikte. Mede omdat het vanuit de overheid niet opgelegd werd. (omdat het schaars was)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:38

Nee Safina ik bedoel iets heel anders. We weten best hoe we pbm moeten gebruiken en inzetten. Maar als je daarnaast ook nog gewoon een heel huishouden moet draaien in plaats van je sec te kunnen richten op de zorg aan de zieke bewoner, dan sta je al meteen met 3-0 achter. Onze schoonmaakster werd ziek. Wij kunnen niet ook nog alle oppervlakken af nemen. We moeten zelf de was doen. In normale wasmachines. De boodschappen moeten we bestellen. De medicatie. Gaten in het rooster moeten we zelf opvullen. Je kan wel bedenken dat dit geen doen is als er sprake is van een crisis.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:18

Eens met Susan. Net als met de scholen waar ook besmettingen zijn geweest. Naast de lesgevende taken en opvang door uitval van collega’s moest ook alles nog gedesinfecteerd worden door de leerkrachten. Schoinmaakpersoneel hield gewoon oude werkzaamheden. Niks geen extra’s. Ik denk en weet ook zeker dat het zo gaat in veel verpleeghuizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:23

En in veel instellingen is jaren geleden al flink bezuinigd. Waar mijn moeder zat moesten de verzorgers van de een op andere dag buiten toiletten en douches alles schoonhouden, incl bedden. Niet te doen wanneer je ook nog met z’n twee de zorg over 16 dementerenden hebt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:31

bigone schreef:
En in veel instellingen is jaren geleden al flink bezuinigd. Waar mijn moeder zat moesten de verzorgers van de een op andere dag buiten toiletten en douches alles schoonhouden, incl bedden. Niet te doen wanneer je ook nog met z’n twee de zorg over 16 dementerenden hebt.

Klopt. Toen ik 20 jaar terug de zorg in kwam kon je nog op vakantie met de bewoners. Ging je rustig een middag gezellig winkelen tijdens je dienst, met de cliënten. Dat kon omdat er genoeg personeel achter bleef op de groep. Nu staan we met 2 op 18 cliënten. En dat is overdag en in de avond. In de nacht 1 slaapdienst voor 36 mensen. Dat gaat goed mits er geen onvoorziene dingen gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:54

Hier is gisteren begonnen met de vaccinaties en het is het énige nieuws lijkt wel. Meer ´live´ reportages dan bij een nationale verkiezing 8)7

Van het hosanna *\%/* over de vaccins word ik -O- Het is zó voorbarig en kortzichtig. Leidt alleen maar tot ongegrond optimisme en nonchalance mbt the voorzichtigheid.
Ja er is een lichtje aan het einde van de tunnel. Een lange nauwe tunnel en je kan nog láng niet uitstappen.

Ondertussen gaan de centrale regering en die van de deelstaten vandaag bij elkaar komen om de regels te heroverwegen mbt oud en nieuw.
Heel voorspelbaar nemen de infecties weer toe: De inmiddels bekende jojo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:56

Ik ben ook benieuwd of wij hier ook zo'n moment op tv krijgen. Denk het wel

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:09

En wie moet dan de eerste zijn? En tijdje terug hoorde ik iemand zeggen Prinses Beatrix.
Bekend persoon en in risicogroep. Zou zo iets helpen met de twijfel weg te nemen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:10

Ik hoop dat ze die idioterie rondom "de eerste" hier lekker laten. Ik vind het echt nergens op slaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:16

Huertecilla schreef:
Hier is gisteren begonnen met de vaccinaties en het is het énige nieuws lijkt wel. Meer ´live´ reportages dan bij een nationale verkiezing 8)7

Van het hosanna *\%/* over de vaccins word ik -O- Het is zó voorbarig en kortzichtig. Leidt alleen maar tot ongegrond optimisme en nonchalance mbt the voorzichtigheid.
Ja er is een lichtje aan het einde van de tunnel. Een lange nauwe tunnel en je kan nog láng niet uitstappen.

Ondertussen gaan de centrale regering en die van de deelstaten vandaag bij elkaar komen om de regels te heroverwegen mbt oud en nieuw.
Heel voorspelbaar nemen de infecties weer toe: De inmiddels bekende jojo.

Ik snap de berichten wel maar ben het helemaal met je eens. Opa zei altijd dat je geen schoenen moest verkopen voor je de beer had geschoten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:21

Coby schreef:
Eens met Susan. Net als met de scholen waar ook besmettingen zijn geweest. Naast de lesgevende taken en opvang door uitval van collega’s moest ook alles nog gedesinfecteerd worden door de leerkrachten. Schoinmaakpersoneel hield gewoon oude werkzaamheden. Niks geen extra’s. Ik denk en weet ook zeker dat het zo gaat in veel verpleeghuizen.

Dit was hier niet hoor. Er werd extra schoonmaak personeel ingezet.