De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:43

Neonlight schreef:
O wacht, ik ben in de war met Capelle aan de Ijssel. 8)7 8)7 8)7
Denk dat ik last heb van een ander virus wat geheugen ook nog aantast. Of een nieuwe variant. :')

Wordt tijd dat je weer een keer deze kant op komt, dan kun je je Brabantse topografie weer wat bijspijkeren :))

Wat ik oprecht niet begrijp is dat grote evenementen zoals afgelopen weekend de GP van Valkenswaard (met iets van 30.000 toeschouwers) nog doorgaan. En dat half Oosterhout zich zit te verheugen op de verlate carnavalsoptocht van komend weekend. Ik kan dat echt niet rijmen met het 'probeer zoveel mogelijk thuis te werken' enzo.

Saskia9

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:46

Ja, en afgelopen weekend was er een evenement in de efteling. Bedoel, waar ergens veel mensen komen van echt verschillende gebieden is fe efteling wel.. Maargoed, snap ook ergens wel weer dat je niet alles kunt mijden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:48

Klopt, maar dan zou ik denken: beperkt het tot min of meer noodzakelijke dingen zoals een keer een boodschap doen of werk doen dat door moet gaan. Een motorcross en een carnavalsoptocht vallen daar voor mijn gevoel niet onder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:50

Ik hoop wel dat iedereen zich wat rustig houdt en maatregel in acht neemt zodat we geen Italië 2.0 worden, NL niet op de "zwarte lijst" komt en en ik over 2 weken gewoon op vakantie mag O:) :Y)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:50

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:51

Oscar schreef:
Neonlight schreef:
O wacht, ik ben in de war met Capelle aan de Ijssel. 8)7 8)7 8)7
Denk dat ik last heb van een ander virus wat geheugen ook nog aantast. Of een nieuwe variant. :')

Wordt tijd dat je weer een keer deze kant op komt, dan kun je je Brabantse topografie weer wat bijspijkeren :))

Wat ik oprecht niet begrijp is dat grote evenementen zoals afgelopen weekend de GP van Valkenswaard (met iets van 30.000 toeschouwers) nog doorgaan. En dat half Oosterhout zich zit te verheugen op de verlate carnavalsoptocht van komend weekend. Ik kan dat echt niet rijmen met het 'probeer zoveel mogelijk thuis te werken' enzo.

Dutch Masters aankomend weekend gaat ook niet afgelast worden.

LadyMadonna

BigOne

Er zullen altijd mensen zijn die denken dat het hun niet gebeurt en gewoon hun eigen gang gaan, helaas en daar verander je niets aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:52

tiwi1969 schreef:
Vergeet Indoor Brabant niet al hebben ze wel maatregels genomen

http://www.thedutchmasters.com/nieuws/n ... rus-update

Vooral 1 meter afstand houden....

Hebben ze niet in de gaten dat je schouder aan schouder zit op de tribune en dat ook van voor en achter op minder dan een meter van elkaar zit haha.

En je eigen handgel meenemen...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:54

Ik vind het alleen jammer als mensen zeggen ‘ik blijf erbij dat…’ (weet even niet wie het was maar zag het voorbij komen). Uiteindelijk zijn wij geen virologen/andere medici die hier dag en nacht aan werken en een achtergrond hebben in de medische wereld en reageren wij alleen op hetgeen wat er naar buiten gebracht wordt - want geloof me maar dat wij bij lange na niet alles weten over wat er achter de schermen gebeurd en wat ze al weten. Maar maatregelen worden echt niet voor niks genomen nu (en je merkt ook hoe voorzichtig maar toch duidelijk ze het brengen telkens om maar niemand voor het hoofd te stoten, omdat we zo'n nuchter volk zijn he, omdat ze dan beperkt gaan worden in wat ze mogen doen, en dat kan echt niet anno 2020, maar de nadruk ligt er wel steeds meer op hoe belangrijk het is om en aan je medemens te denken hier maar ook aan de gevolgen economisch gezien e.d. voor het gehele land) en genoeg medische mensen die wel aangeven dat het heel serieus is allemaal, alleen wordt dat vaak selectief aan de kant geschoven omdat er dan een viroloog of arts is die zegt dat het toch wel meevalt allemaal en dan houden ze zich daar aan vast omdat dat beter in een eigen straatje past - want dan kun je toch makkelijk gaan reizen, met het OV, en naar evenementen e.d.

Landen die helemaal op slot gaan; dat gebeurt niet voor niks en dat doen ze echt niet voor hun lol want de gevolgen zijn desastreus economisch gezien bv. Ook hier zijn ze al duidelijk naar de volgende fase toe aan’t werken en verwachten ze die ook zoals Rutte dat gister bracht maar ze hopen het nog even te kunnen indammen zoveel mogelijk. Er is een reden waarom ze hier zo serieus mee omgaan en dat is niet omdat het allemaal wel meevalt. Ook erg jammer dat mensen maar blijven vergelijken met de griep. In zekere mate is het misschien minder erg qua klachten, maar aangezien het alsnog een nieuw virus is en ze het verloop e.d. nog niet kunnen voorspellen en ook nog niet echt kunnen vergelijken met andere virussen en vooral de mate waarop het zich momenteel verspreid is genoeg reden om er heel serieus mee om te gaan en dat heeft niks met paniek of hysterie of overdrijven te maken wat vaker geïmpliceerd wordt. Misschien dat bij velen de klachten idd mild zijn, maar het is gewoon belangrijk nu dat het zo min mogelijk grootschalig verspreid wordt want dan gaat het landelijk gewoon heel veel problemen opleveren in bv. de werkende sectoren - die het nu al beginnen te voelen hier en daar - en dan komt er enorm veel plat te liggen met alle nare gevolgen van dien, maar het lijkt mij ook dat we toch zoveel mogelijk doden willen voorkomen ook. En ja, door influenza sterven ook mensen, maar ook daar proberen ze jaarlijks iets tegen te doen alleen in andere mate. Maar voor dit virus is er nog geen resistentie en nog geen vaccin, dus daar moet gewoon logischerwijs toch anders mee omgegaan worden nu lijkt me.

Maar de regering moet daar ook overal op voorbereiden en op reageren, als de werkende sectoren gaan instorten, los van het feit nog hoe het medisch gezien allemaal verloopt. Dus nog los van het feit dat iemand maatregelen maar overdreven vind en zich niet zo druk maakt om zichzelf of anderen, het gaat gewoon ook een gigantische klap op de economie geven en daar kunnen we alsnog allemaal aan meewerken als we gewoon de adviezen opvolgen die niet voor niks gegeven worden.

En de testen kunnen wel goedkoop zijn, was jij dat germie? die daar iets over zei? Ik weet het even niet meer haha, maar ze kunnen niet zo 1,2,3 snel bijgemaakt worden en dat is problematisch en de reden waarom niet iedereen getest wordt. Er is anders heel snel een enorm tekort. Begrijpelijk dus dat ze keuzes moeten maken hierin. Maar als er genoeg testen waren geweest, zou er zeker weten veel meer en extra getest worden.

En een tragere toename is ook juist wat onze regering en RIVM nu graag wil, logisch ook. Ze gaven al aan dat het erger zou worden, maar dat het nu belangrijk is om het zoveel mogelijk nog proberen in te dammen. De grotere gevolgen zijn niet te overzien, dat zie je wel nu in Italië hoe snel het is gegaan en dat nu alles op slot gaat. Nu lijkt het me ook enorm moeilijk om elk reizende persoon te controleren hoor, want waar haal je alle agenten, militairen e.d. vandaan om dat voor elkaar te krijgen. Al vind ik het idd wel vreemd dat op vliegvelden enz. eigenlijk geen controle is, op z'n minst om even met oor thermometers mensen te controleren bij aankomst en vertrek bv.

Zoonlief gaat ook nog naar school momenteel, want ik heb geen geldige reden nu om 'm thuis te houden - geen klachten. Ga ik wel doen als er klachten zouden ontstaan natuurlijk. Ik heb niet alles in de hand als 1 persoon zijnde ook en bepaalde dingen die wel nog moeten, zoals zoon die naar school gaat en dan ook gebracht en gehaald wordt en je tussen meer mensen loopt en kleine boodschappen die tussendoor snel gehaald moeten worden bv (grote boodschappen bestellen we al jaren online) maar een concert of ander evenement opzoeken is wel iets waar ik rekening mee kan houden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-03-20 10:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:58

Nikass schreef:
Nederland lijkt zich wel minder streng op te stellen dan andere landen. Hoezo hoeven die Groningse studenten niet in quarantaine bijvoorbeeld?
In Engeland moet iedereen die uit Italië gereisd komt twee weken in quarantaine en in Israël moet iedereen die het land in komt in quarantaine. Kleine moeite als je daarmee een hoop ellende voorkomt voor een ander. Dus ja, ik vind wel dat Nederland zich slap opstelt.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/18601211 ... beschermen

Vind ik ook maar ja, we zijn zo een lekker nuchter volkje he!?
En ja we lopen 3 weken achter op Italië, ben dan wel benieuwd hoe het er hier over 3 weken uit ziet.

Blijf me ook vreselijk storen aan mensen die maar blijven zeggen dat de personen die overleden zijn oud en wellicht al ziek waren. Of die mensen geen recht van bestaan hebben zeg!! Mensen die ons land hebben opgebouwd, die ook onze ouder, opa of oma hebben kunnen zijn. Mensen die ook geliefd waren. Ik walg echt van de egoïsme van veel personen. Hoop dat karma deze mensen een keer goed op hun muil treft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:01

germie schreef:
karuna schreef:
Wat ik bedoel met neem een voorbeeld aan italie want zo moet het niet. Leer van hun fouten en probeer ten alle tijden te voorkomen dat je daar als land ook eindigd. Dat is ook een voorbeeld nemen aan.

En zon virus zal met een gaussverdeling verlopen. Eerst een toename, dan een afvlakking, de top, afname. China zit nu in de afname, wij in de toename. Dat is dus gewoon een normaal verloop. Ik denk niet dat je met maatregelen de totale hoeveelheid dragers ( je kunt niet van patienten spreken als ze niet ziek zijn) verkleint. Je krijgt misschien alleen een tragere toename en bredere, maar lagere top. En dan zit je langer met maatregelen. Maarhet totaal blijft gelijk. Absoluut ongewenst en slecht voor de economie om langer met maatregelen te zitten. Beter even kort maar krachtig qua aantallen met het virus dan langzamer.

Remmen kan wel degelijk zorgen voor een kleinere groep patiënten. We weten niet wat de zomer gaat doen met dit virus. En een tragere verspreiding geeft tijd om te zoeken naar een vaccin.

Het idee is dat je dit verschil krijgt:
Afbeelding

En een trager verloop zorgt ook dat de gezondheidszorg het nog kan behappen en we hier geen Italiaanse toestanden krijgen op onze IC's.

Citaat:
Wat ze in Italie doen levert hier, geheel logisch, een volksopstand op.
Individueel belang gaat dan voor groepsbelang. Daarom gaan de Italianen ook uit dat gebied. Niet asociaal, gewoon de overlevingsdrang. En dan ben je meer grip kwijt dan metgeen handen schudden, dat is iets wat iedereen kan doen zonder dat het je raakt.

Wat Italië gedaan heeft, het noorden in lockdown, is niet handig geweest. Veel mensen uit het zuiden wonen en werken in het noorden. Ze wilden met de lockdown voorkomen dat het virus zou gaan verspreiden naar het zuiden, omdat het zuiden in een heleboel opzichten nogal ongeorganiseerd is en een uitbraak daar nog rampzaliger zou zijn dan in het noorden. Maar het resultaat van die lockdown in het noorden was juist dat ontzettend veel mensen vanuit het noorden terug naar het zuiden gingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-20 10:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:02

Maar dat is toch ook zo? Natuurlijk zullen zij gemist gaan worden, en hebben ze een recht van bestaan.
Maar er overlijden ook alsnog oudere mensen aan de griep, en bij hen is het hetzelfde. Altijd naar om mensen te verliezen, maar het gebeurd. En zeker op wat oudere leeftijd. Dus of dit virus, of aan een gewone griep,zou voor mij hetzelfde voelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:03

Popstra: maar dat is toch een feit? Ouderen en zwakkeren gaan hier eerder aan dood dan gezonde jongere mensen. Dat zegt niet dat het minder erg is.
De vrouw uit nieuwendijk (Altena) wordt al behandeld Ivm kanker, heeft sowieso niet lang meer te leven.... dan de Corona erbij, 1+1.....
Dat zegt niet dat dat niet verschrikkelijk voor haar en haar naasten is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:05

Gaat om de toon he die de muziek maakt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:06

Huh dus bij indoor Brabant raden ze aan een meter afstand te houden, halen ze dan overal en stoel tussenuit?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:08

moonsparkle schreef:
Huh dus bij indoor Brabant raden ze aan een meter afstand te houden, halen ze dan overal en stoel tussenuit?

Knap ja :')

Zo vind ik het ook nog steeds verbijsterend dat Comic Con doorgaat (ja ze hebben wat extra maatregelen zoals de wc's vaker poetsen). Ik snap het wel; geld kwestie en boze fans als gevolg die er natuurlijk alweer een jaar naar uit aan't kijken zijn. Maar mensen lopen daar zwetend (niet heel relevant maar dat is me heel goed bijgebleven van m'n eerste en laatste bezoek daar) en kuchend en hoestend (want die gaan ook als ze symptomen hebben omdat ze immers betaald hebben voor dat dure ticket en die dure foto die ze met een bekend persoon gaan maken) op millimeters afstand langs elkaar af. Op elke vierkante cm lopen er mensen in die hallen rond. Brr. Dat vond ik zonder dit virus al mega smerig toen ik er was de laatste keer, maar geen haar op m'n hoofd die daar nu zou willen rondlopen. Ik vind het echt knap dat ze de bekende mensen die er komen nog hier gaan krijgen om met duizenden fans op de foto te gaan :')

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:11

germie schreef:
Nikass schreef:
Nederland lijkt zich wel minder streng op te stellen dan andere landen. Hoezo hoeven die Groningse studenten niet in quarantaine bijvoorbeeld?
In Engeland moet iedereen die uit Italië gereisd komt twee weken in quarantaine en in Israël moet iedereen die het land in komt in quarantaine. Kleine moeite als je daarmee een hoop ellende voorkomt voor een ander. Dus ja, ik vind wel dat Nederland zich slap opstelt.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/18601211 ... beschermen

Omdat het virus enorm meevalt. Dat lees je steeds, geen of milde klachten. Wel klachten, na 24 uur klachtenvrij mag je weer de straat op. Gelijk aan griep dus. Quarantaine hier is gelukkig alleen mensen mijden. Maar boodschappen doen , paardrijden of het bos in mag wel, besmettingskans nihiel. Je houdt zo mensen niet onnodig op. En krijg je het wel, dan is het normaal uitzieken zonder extra testen ( die overigens goedkoop zijn, alleen tijd kosten, maar testen drukt qua geld niet op de gezondheidszorg, alleen qua mensen).
In Malta gisteren 3 gevallen op 400000 mensen op 20 bij 40 km. Bevolkingsdichtheid speelt een rol. Dus gewoon mensen niet aanraken werkt.
Ja, er zullen heus nog wel gevallen bijkomen. Maar even serieues, nu 221 gevallen op 17000000 mensen. Bekijk het ook even in deze promillages van een promille. Zelfs al krijgen wij 5000 gevallen, dan is dit nog steeds erg weinig qua aantallen.
En mensen moeten even weerstand opbouwen. Verloop wijst meer en meer op gelijk of zelfs milderdan griep.
Bekijk het dus positief en wij doen al meer dan genoeg.

Ja joh, het virus valt reuze mee. Klachten zijn hartstikke mild.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:12

Bij jou wellicht niet maar bij andere mensen ook wel :) . Verschilt natuurlijk enorm per persoon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:12

Jeetje.... hoe voel je je verder?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:13

Nederland had op een op zijn minst moeten zeggen iedereen uit Italië blijft 14 dagen binnen. Ziek of niet.
Juist het protocol pas binnen blijven als je ziek bent heeft denk ik geen goed gedaan.

Ik bedoel je staat deze ochtend op en voelt je niet ziek.
Je gaat naar het werk/school. Je zit in de trein en hoest een keer,maar verder ben je nog kiplekker.
In de middag voel je je wel minder worden, gaat met die trein weer naar huis en in de avond ben je echt zieker en blijf je netjes volgens protocol thuis.
Dat is toch te laat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:13

Yvank_ schreef:
Bij jou wellicht niet maar bij andere mensen ook wel :) . Verschilt natuurlijk enorm per persoon.

En dat is dus geen reden om er licht over te doen.
Juist omdat het virus zo onvoorspelbaar is. Het valt niet enorm mee, we weten het gewoon niet. Voor de een zal het meevallen en een ander kan er doodziek van worden.

Heftig Chiren. Hoe voel je je verder?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:15

Nou inderdaad. Valt reuzemee. De groeten vanuit mijn ziekenhuisbed

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:16

Veel beterschap Chiren en raket! Ik hoop dat jullie je snel beter mogen voelen.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 10-03-20 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:16

Laurie schreef:
Veel beterschap Chiren en raket! Ik hoop dat jullie je snel beter mogen voelen.

Hier sluit ik me bij aan, veel beterschap!