Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:17

Ik ben het ook eens met de anderen, Liespower. Je bent bloedfanatiek (en dat is goed), maar je opbouw gaat m.i. veel te hard. Elke week harder, meer en langer: het klinkt allemaal heel stoer en ik kan me voorstellen dat je een adrenalinekick krijgt van je eigen progressie en de complimenten van een trainer, van anderen en binnen je groep. Maar je lijf gaat dit op den duur niet bijhouden en als je ongemerkt gaat afbreken in plaats van opbouwen, loop je uiteindelijk tegen blessures aan.
Ik ben er ook gevoelig voor, vooral omdat ik naast de trainingen ook nog wel eens 'stiekem' een rondje met een cliënt loop voor zijn bestwil, en op tussendagen het liefst 10 tot 15 km met de hond wandelen of te paard ga zitten. En toch voel ik aan mijn spieren en spieraanhechtingen dat ik nu af en toe iets moet schrappen of beter doseren.

poes

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:55

Spannend lisitano. Zal wel goed gaan :)

Ja we gaan binnenkort op reis en lekker wat hieke doen en als ik mijn man wil bijhouden moet ik nog even wat km maken. Denk zaterdag nog eens 20-30 km stappen. Vanavond kort loopje dus :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:59

Ik ben aan het oefenen voor Kroatië met wandelen :') .
Vorig jaar madeira geweest en toen de berg beklommen, (1000 meter omlaag, maar ook omhoog). Mn spierpijn had spierpijn :') .

Vanmiddag even een rondje rennen. Wordt geen lang rondje, maar wil even mn hoofd leeg maken :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:02

O ik herken je gevoel haha. Ik heb vorig jaar door spierpijn twee hikes overgeslagen. Dat dalen is zo dodelijk!

Dus dit jaar even beter voorbereiden. Mijn man ziet elke Hike als wedstrijd en wil dus onderweg niet stoppen of lekker rondkijken dus het tempo is vaak aan de pittige kant.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:19

Lisitano schreef:
Wat stoer zeg! Jeetje, 14/15 km/u, dat is wel heel snel! Ik zou 12 dus al niet bijbenen.
Leuk zo'n verslagje, ik twijfel al zo'n zes maanden een keer aan te sluiten := Maar je hebt de groepen dus ingedeeld per tempo, dat is wel prettig.

Het is net een beetje wat je doel is natuurlijk, ik wil graag sneller worden terwijl de andere groepen juist wat langzamer zijn en er ook gewoon zijn voor de gezelligheid.

Je kunt altijd een keertje kijken of het iets voor jou is.

poes schreef:
O die techniek/blessurepreventie zou voor mij wel ideaal zijn. Maar ik loop zo graag alleen. En op mijn eigen tijden.

Gisteren uurtje yin yoga gedaan maar dat is mij toch te traag. Onlangs een workshop yoga gedaan van vijf lezen dat was wel interessant. Vandaag wandelen we 21,3 km, hebben er nu al ruim 14 gedaan. Beetje oefenen voor zuid Afrika.

Als je inderdaad graag alleen loopt dan past zoiets misschien niet goed, maar dan is het gewoon handig als je doet waar jij je prettig bij voelt.

Greetje63 schreef:
Liespower volgens mij wordt je vooral sneller als je gericht in de verschillende zones traint en zeker niet als je geforceerd lopers probeert bij te houden die echt wezenlijk sneller zijn dan jezelf. Als hun basis tempo 14/15km per uur is tegen die 12 van jouw dan is tijdens tempowerk het verschil nog veel groter. Waarom dan niet juist mee trainen met de wat langzamer groep? Want nu heb je in training ipv rustig inlopen juist tempo werk gedaan. De loopscholing en oefeningen die je dan doet zijn ook niet bedoeld om te doen met een lijf dat net veel inspanning heeft verricht en werken dan ook averechts.
Ik heb ook wel een aantal jaren met veel sneller lopers op de baan getraind maar dan liep ik alleen in en deed mijn intervallen in mijn eentje. En als de jongens dan een dribbel pauze hadden haalde ze mij soms nog in terwijl ik met een interval training bezig was. Maar we hadden dezelfde trainer dus daarom trainde ik op dat tijdstip. Maar voor even een tandje bijzetten als het moet heb je veel meer aan tempo genoten.
Hier zijn de tempo groepen ingedeeld op 10km wedstrijd tempo en dan met steeds 10sec per km in het verschil. Dus 3min30, 3min40, 3min50, 4min00 etc. Doe zelf meestal de tempo's van de 4min30 groep. Op basis van mijn 10km tijd ben ik wel sneller maar omdat ik alleen marathons en ultra's loop train ik met een veel grotere omvang dus heb al de nodige km's in de benen als de andere aan het programma beginnen. Ik doe dan meestal hele lange intervallen vooraf. Dus dan vind ik die tempo's van de 4min30 groep snel genoeg.

Bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Het was de eerste keer dat ik mee ging en was gewoon enthousiast gestart :+ Gister ben ik al rustiger gestart. Je moet toch een beetje kijken hoe je in de groep ligt.
Ik wil niet meetrainen met de langzamere groep omdat die gewoon ver onder mijn niveau trainen als in 8-9 km/uur en lekker kwebbelen. Er zijn maar twee groepen.

Gem schreef:
Ik ben het ook eens met de anderen, Liespower. Je bent bloedfanatiek (en dat is goed), maar je opbouw gaat m.i. veel te hard. Elke week harder, meer en langer: het klinkt allemaal heel stoer en ik kan me voorstellen dat je een adrenalinekick krijgt van je eigen progressie en de complimenten van een trainer, van anderen en binnen je groep. Maar je lijf gaat dit op den duur niet bijhouden en als je ongemerkt gaat afbreken in plaats van opbouwen, loop je uiteindelijk tegen blessures aan.
Ik ben er ook gevoelig voor, vooral omdat ik naast de trainingen ook nog wel eens 'stiekem' een rondje met een cliënt loop voor zijn bestwil, en op tussendagen het liefst 10 tot 15 km met de hond wandelen of te paard ga zitten. En toch voel ik aan mijn spieren en spieraanhechtingen dat ik nu af en toe iets moet schrappen of beter doseren.

Hier heb je absoluut gelijk in. Ik loop iedere week meer, of ten minste, ik ben in het begin vrij snel op gaan bouwen simpelweg omdat ik een fit lijf heb. Mijn lijf was al gewend om 10-15 km te lopen, ik sportte veel in de sportschool en de snelle bouw voelde prima. Ik had nergens last van dus tsja, waarom dan niet?
Nu merkte ik dat het bouwen lastig werd, ik wat verloor in techniek en graag sneller wilde zijn zonder per se verder te gaan. Juist daarom ben ik bij een groep gegaan om aan techniek te werken en om onder begeleiding te trainen juist om blessures te voorkomen.

Ik had er ook voor kunnen kiezen om vrolijk door te bouwen en dan ooit inderdaad tegen een blessure aan te lopen. Dat doe ik niet, ja ik ben de eerste keer heel snel gestart. Ach, de groep ging snel, ik ging mee... Super handig, nee, maar het is de eerste keer en dan moet je gewoon even zoeken waar je wilt lopen.
Gister ging de training super, ik heb iemand die net een klein beetje boven mijn tempo loopt dus daar heb ik mee gelopen. Ik voel me vandaag ook op wat spierpijn in mijn buik na helemaal prima en ga zaterdag dus ook gewoon lekker lopen.
Ik denk dat er misschien hier en daar wat snelle conclusies zijn getrokken, ik liep namelijk voordat ik in dit topic kwam ook al veel....

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:56

Liespower ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb in ieder geval geen conclusies getrokken. Ik reageerde alleen op hetgeen jezelf hier neer schreef. Wat raar overigens dat er maar twee groepen zijn en dat in een groep de mensen 8-9km/hr lopen en in de andere groep 14-15km/hr. Terwijl als je na de uitslagen van willekeurige wedstrijden kijkt ruim 90 % juist tussen de 9-13km/hr lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:00

Toch bedankt voor het delen lies :) ik vind het erg interessant. Denk dat de input hier ook alleen maar goedbedoeld is :j snap de uitleg van Greetje ook wel!

Hier herstelloopje van 4km gedaan. Voelde de 21 wandelkilometers van gisteren heel goed dus tempo was van geen belang vandaag. Na 20 min werd ik lekker los en kon ik nog een kort stukje versnellen. Fijn loopje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:51

Ik snap liespower wel. Ik heb ook meer dan een half jaar niet hardgelopen en binnen 1,5 maand liep ik weer8 kilometer omdat ik in die tijd wel 3 keer per week in de sportschool stond. Alhoewel het verschil in loopgroepen echt bizar is qua snelheid snap ik wel dat je met de snelste groep meetraint. Ik zou ook echt gedemotiveerd worden als je onder je nivo moet lopen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:04

Als er maar 2 groepen zijn is de keuze snel gemaakt inderdaad!

Nog lekker gelopen deze week?

Mijn trainer had vanavond een threshold training voorzien, waarin ik 3x8min net onder de drempel loop met 3min pauze tussenin.
Het ging best lekker, wij hebben naast onze baan een lange groene 'lijn' (het is een oude spoorweg geloof ik) van 6km, tussen de bomen. En dat loopt zo goed!

Geniet van de loopjes dit weekend!

Doen jullie trouwens nog krachttraining naast het lopen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:16

Momenteel geen krachttraining naast het lopen, ik vind er niks aan en ik heb er te weinig tijd voor. Ben al blij dat ik naast mijn werk drie of vier keer per week kan lopen.

Vandaag heerlijk met een vriendin in het bos hardgelopen. Anderhalf uur relaxt gelopen en bijgepraat.
Zondag ga ik zelf nog het bos in, ik wil ergens tussen de 16 en 20km hardlopen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:58

Gelukt! 10 km in 58:21u *\o/*

Morgen loop ik een survival, ik hoop dat ik nog vooruit kom :))

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:55

Gisterenavond even een spontane 7K in het bos gelopen vanaf de manege. Had de spullen nog in de auto liggen en was van Mainz af direct doorgereden naar Eindhoven om de paarden nog even buiten te zetten.
Het bos was natgeregend en rook daardoor zoooo heerlijk!

Morgen ga ik de Koning van Spanje trail (16K) doen :x . Een vriendin had haar ticket over wegens een uitvaart en vroeg me gisterenavond of ik hem wilde doen. Ik kan helemaal geen 16K trailen, maar even hoofdrekenend: je mag er 2,5 uur over doen en wanneer ik een beetje doorwándel loop ik 6,5 km per uur. Dus theoretisch (haha, 'rijk-rekenend' zou mijn man zeggen) zou ik het zelfs wandelend moeten halen :+ . En anders heb ik een zwaar vermoeiende, maar vast boeiende dag gehad :D .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 00:18

Veel succes jongens! Ik had rustdag vandaag. Morgen lekker wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 01:51

Succes morgen!

Ik doe wel nog krachttraining naast het hardlopen. Al staat dat op een laag pitje en wil ik daar volgend jaar als mijn Abonnement afloopt mee stoppen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:46

Gem: Succes bij de koning van Spanje trail. Veel mensen die ik volg of ken zijn er ook. Volgend jaar zelf ook maar eens gaan.

Lisitano goed gedaan!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:15

Greetje63 schreef:
Liespower ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb in ieder geval geen conclusies getrokken. Ik reageerde alleen op hetgeen jezelf hier neer schreef. Wat raar overigens dat er maar twee groepen zijn en dat in een groep de mensen 8-9km/hr lopen en in de andere groep 14-15km/hr. Terwijl als je na de uitslagen van willekeurige wedstrijden kijkt ruim 90 % juist tussen de 9-13km/hr lopen.

Nee, bedankt voor het delen van je ervaring hoor!
Ik woon in the middle of nowhere :+ Ik moet al 20 minuten met de auto omdat er dichterbij geen groep is haha.
Eigenlijk is de ene groep een gezellig-we-gaan-blessurevrij-samen-joggen-groep en de andere is dus de wedstrijd-groep. Ik pas denk ik beter bij die laatste ook gezien mijn ambitie.

Heel veel succes vandaag Gem!

Lisitano schreef:
Gelukt! 10 km in 58:21u *\o/*

Morgen loop ik een survival, ik hoop dat ik nog vooruit kom :))

Goed bezig!

_lauraaa_ schreef:
Ik snap liespower wel. Ik heb ook meer dan een half jaar niet hardgelopen en binnen 1,5 maand liep ik weer8 kilometer omdat ik in die tijd wel 3 keer per week in de sportschool stond. Alhoewel het verschil in loopgroepen echt bizar is qua snelheid snap ik wel dat je met de snelste groep meetraint. Ik zou ook echt gedemotiveerd worden als je onder je nivo moet lopen.

Ja dit is het dus, zie als er een middengroep was geweest was ik daar natuurlijk bij gegaan maar nu word je wel heel snel beter.

Ik doe overigens geen krachttraining (meer) :)

Vandaag loop ik de Ronde van Oranjewoud! Ik mag om 11:20 starten en heb er superveel zin in!
Het is vlakbij de omgeving waar ik tot 5 maanden geleden altijd heb gewoond (wel in 5 verschillende huizen :+)
Dus ik ga gewoon weer even mijn eigen rondjes lopen.
Maar wel erg leuk, ik ben benieuwd hoe druk het is!
Ik loop vandaag ook 16K oftewel de 10 EM :) *\o/*

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:56

Ik doe nog 3 tot 5x bootcamp per week naast het lopen. Momenteel is dat ook Mn prio qua sport. Het lopen doe ik ‘erbij’. Richting de wedstrijden ga ik weer meer focussen op lopen.

Gem, veel succes! Lijkt me pittig een trail lopen als je het niet gewend bent! Op tijd rustig aan doen dan maar en luister naar je lichaam.

Loopgroep trainingen lijken me wel leuk, maar zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:59

Ging normaal vandaag wandelen maar had meer zin om lekker rustig te gaan lopen. Werden 10 km oeps! Nu weer even rustig aan. Maar het voelde zoooo goed!

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:02

Heerlijk!

Ik heb deze week alleen gewandeld, hardlopen overgeslagen. Niet helemaal fit (tijd van de maand ook), wat minder geslapen en wat last van de benen. Maandag gaan we er weer voor :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:08

Dat kan eens deugd doen e! Ik heb onlangs ook dat ik maar 1 keer gelopen had en de week erna liep ik veel beter!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:18

Ja, soms is een pauze wel even lekker! En liever even een weekje niet dan stuk thuiszitten en weken niet kunnen lopen.

Moet met school nog even een ritme vinden. Heb project, dus elke dag lange dagen, gelukkig vroeg licht dus willen we in de ochtend gaan.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:22

Wow Poes! Wat goed! Lekker zeg!

De survival ging goed *\o/* Zesde plaats en 2e vrouw! En dat terwijl we nog niet lang tussen de atleten lopen. Ik glim van trots!
Mijn hond deed het echt fantastisch goed <3 Morgen maar even een rustige dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:17

Wauw super lisitano!

Ik heb helaas al een paar dagen niet gelopen. Donderdag wilde ik gaan maar toen regende het super hard. Vrijdag was mijn vriend jarig en hebben we meteen na het werk zijn verjaardag gevierd en zijn we met zijn vrienden op stap geweest. De discotheek waar wij alle 2 al vanaf ons 15de/16de komen was gisteren voor het laatst open. Afgelopen woensdag was pas bekend gemaakt dat ze gingen sluiten. Wij hadden met de groep nog ongeveer 150 consumptiebonnen dus die hebben wij gister opgemaakt. Helaas ondervond ik daar vanochtend de gevolgen van :o ik wist meteen waarom ik de afgelopen 2 maanden geen drup alcohol gedronken heb. Toen wilde ik vanavond na het eten gaan en toen belde mijn schoonmoeder op om te vragen of mijn vriend en ik mee gingen uiteten. Ik hoop dat ik morgenavond nog kan gaan lopen en ander wordt het helaas maandag pas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:29

Lisitano goed gedaan zeg! En poes, ook lekker bezig!

_lauraaa_ komt wel weer toch als je tijd hebt. Soms heb je van die dagen dat het erbij in schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:31

Ja dat klopt. Maar ik ga 16 juni meedoen aan de 10 km van Maastrichts Mooiste. En gezien het een pittig parcours is en ik al 1,5 jaar geen 10 km meer heb gelopen wil ik toch wat regelmatiger trainen.