Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lisitano schreef:Wat stoer zeg! Jeetje, 14/15 km/u, dat is wel heel snel! Ik zou 12 dus al niet bijbenen.
Leuk zo'n verslagje, ik twijfel al zo'n zes maanden een keer aan te sluitenMaar je hebt de groepen dus ingedeeld per tempo, dat is wel prettig.
poes schreef:O die techniek/blessurepreventie zou voor mij wel ideaal zijn. Maar ik loop zo graag alleen. En op mijn eigen tijden.
Gisteren uurtje yin yoga gedaan maar dat is mij toch te traag. Onlangs een workshop yoga gedaan van vijf lezen dat was wel interessant. Vandaag wandelen we 21,3 km, hebben er nu al ruim 14 gedaan. Beetje oefenen voor zuid Afrika.
Greetje63 schreef:Liespower volgens mij wordt je vooral sneller als je gericht in de verschillende zones traint en zeker niet als je geforceerd lopers probeert bij te houden die echt wezenlijk sneller zijn dan jezelf. Als hun basis tempo 14/15km per uur is tegen die 12 van jouw dan is tijdens tempowerk het verschil nog veel groter. Waarom dan niet juist mee trainen met de wat langzamer groep? Want nu heb je in training ipv rustig inlopen juist tempo werk gedaan. De loopscholing en oefeningen die je dan doet zijn ook niet bedoeld om te doen met een lijf dat net veel inspanning heeft verricht en werken dan ook averechts.
Ik heb ook wel een aantal jaren met veel sneller lopers op de baan getraind maar dan liep ik alleen in en deed mijn intervallen in mijn eentje. En als de jongens dan een dribbel pauze hadden haalde ze mij soms nog in terwijl ik met een interval training bezig was. Maar we hadden dezelfde trainer dus daarom trainde ik op dat tijdstip. Maar voor even een tandje bijzetten als het moet heb je veel meer aan tempo genoten.
Hier zijn de tempo groepen ingedeeld op 10km wedstrijd tempo en dan met steeds 10sec per km in het verschil. Dus 3min30, 3min40, 3min50, 4min00 etc. Doe zelf meestal de tempo's van de 4min30 groep. Op basis van mijn 10km tijd ben ik wel sneller maar omdat ik alleen marathons en ultra's loop train ik met een veel grotere omvang dus heb al de nodige km's in de benen als de andere aan het programma beginnen. Ik doe dan meestal hele lange intervallen vooraf. Dus dan vind ik die tempo's van de 4min30 groep snel genoeg.
Gem schreef:Ik ben het ook eens met de anderen, Liespower. Je bent bloedfanatiek (en dat is goed), maar je opbouw gaat m.i. veel te hard. Elke week harder, meer en langer: het klinkt allemaal heel stoer en ik kan me voorstellen dat je een adrenalinekick krijgt van je eigen progressie en de complimenten van een trainer, van anderen en binnen je groep. Maar je lijf gaat dit op den duur niet bijhouden en als je ongemerkt gaat afbreken in plaats van opbouwen, loop je uiteindelijk tegen blessures aan.
Ik ben er ook gevoelig voor, vooral omdat ik naast de trainingen ook nog wel eens 'stiekem' een rondje met een cliënt loop voor zijn bestwil, en op tussendagen het liefst 10 tot 15 km met de hond wandelen of te paard ga zitten. En toch voel ik aan mijn spieren en spieraanhechtingen dat ik nu af en toe iets moet schrappen of beter doseren.
Greetje63 schreef:Liespower ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb in ieder geval geen conclusies getrokken. Ik reageerde alleen op hetgeen jezelf hier neer schreef. Wat raar overigens dat er maar twee groepen zijn en dat in een groep de mensen 8-9km/hr lopen en in de andere groep 14-15km/hr. Terwijl als je na de uitslagen van willekeurige wedstrijden kijkt ruim 90 % juist tussen de 9-13km/hr lopen.
Lisitano schreef:Gelukt! 10 km in 58:21u
Morgen loop ik een survival, ik hoop dat ik nog vooruit kom
_lauraaa_ schreef:Ik snap liespower wel. Ik heb ook meer dan een half jaar niet hardgelopen en binnen 1,5 maand liep ik weer8 kilometer omdat ik in die tijd wel 3 keer per week in de sportschool stond. Alhoewel het verschil in loopgroepen echt bizar is qua snelheid snap ik wel dat je met de snelste groep meetraint. Ik zou ook echt gedemotiveerd worden als je onder je nivo moet lopen.