Dankjewel iedereen!
Zo blij met deze twee fantastische pony's! Allebei super makkelijk en braaf, maar toch ook zo verschillend. De ene die alles kent en doet en de andere die nog helemaal niets kent. Allebei doen ze zo hard hun best in alles, word ik helemaal blij van.
Het is nu nog zo'n prachtig weer, zit zelfs buiten in de altan (serre zeg maar). Dus ik denk dat ik dadelijk nog een rondje ga stappen met Urya. Morgen hebben ze weer sneeuw voorspeld.
Belangrijkste wat betreft links is ook een kwestie van doen en blijven doen. Sowieso komen de beschadigingen uit de hersenen (na de hersen operatie heb ik toen de verlamming gehad), maar ik denk ook een deel uit de rug. Links was voor de verlamming al wat minder en de zenuwpijn is links ook altijd het meest/ergst. De enige manier hoe de verbindingen weer terug kunnen komen is het te blijven doen. De motivatie is er in ieder geval wel, want ik wil zoooo graag weer echt kunnen rijden. Niveau waar ik op kon rijden, zal nog lang duren, maar gewoon fijn weer ontspannen kunnen rijden voor nu is al heel wat. De rest komt vanzelf en gewoon hard voor trainen.
Nu nog wat oefeningen erbij om mijn spieren sterker te gaan krijgen, met namen buikspieren. Daar is nu ook zoveel door heen geprikt/gesneden en ze hebben al zolang niets meer gedaan... En spieren overal, rug spieren, benen buik, etc. 4 jaar niets doen, dan ga je toch wel erg ver achteruit. Verder conditie krijgen, maar ik vind dat nog lastig hoe. Hoop met rijden conditie terug te krijgen, wil eigenlijk ook graag hardlopen, maar dat gaat helaas niet, nog niet in ieder geval. Geeft erg veel pijn in mijn rug en mijn benen gaan gewoon niet mee... Wie weet als alles weer wat sterker is. Voor nu in ieder geval maar op deze manier, helaas (of gelukkig?) besef ik wel dat het veel tijd nodig heeft. Doel nu is lekker met Urya weer gaan rijden, van de zomer Liberty er bij. Volgend jaar misschien wat wedstrijdjes met Liberty en dan straks met Livje echt weer aan het rijden gaan en op wedstrijd.
Hij wordt in mei pas 1 jaar, dus nog sowieso 2,5/3 jaar voor hij überhaupt mee op concours mag. Dat moet wel lukken toch?
Verder heb ik mezelf op streng dieet gezet.
Nu zo'n 9/10 kg kwijt, dus nog een paar te gaan. Alleen erg lastig als je dat nog niet echt met sporten voor elkaar kunt krijgen, maar motivatie is meer dan groot genoeg. In theorie op papier ben ik niet te zwaar voor de pony's, maar het zit mij gewoon niet fijn en in de weg. Ook omdat mijn balans niet goed is op dit moment, ik wil ze niet in de weg zitten. Straks helemaal met Libby beleren, ga haar niet zelf zadelmak maken maar wil haar wel zelf verder gaan opleiden en zo. Yaya lijkt er totaal geen problemen mee te hebben gelukkig.
Oh Imre, dat vind ik interessant! Ga ik eens rustig door lezen!
Ik vermoed dat het bij mij zowel in de hersenen stuk is als in de rug, dus ergens zal toch wel iets van verbetering mogelijk moeten zijn. In gewoon lopen is het me ook redelijk gelukt, als je het niet weet, zie je er niets van (alleen als ik moe ben, dan lijk ik half dronken door met name coördinatie missen). Als je het wel weet moet je er nog echt op letten om het te kunnen zien in mijn lopen. Denk ook dat spieren trainen en meer spierkracht krijgen al veel zou kunnen helpen. Of ik gevoel ga terug krijgen weet ik niet, maar dat vind ik nog het minst erge. Ook geen heel groot struikel punt met rijden, kracht, controle en coördinatie daarentegen wel.
Yaya pakt dat wel super fijn op, is sowieso heel licht op de hulpen, maar na de eerste keer lukte eigenlijk vrijwel meteen bijna alle zijgangen in stap voor zowel links als rechts (moest gewoon even knopjes uit proberen, haha). Alleen travers/appuyeren voor links (rechter buiging) wat lastig om continue te houden, omdat ik mijn been dus niet op de plek kan houden. Terwijl andersom, ondanks dat links dan de buiging houdt, het wel heel makkelijk gaat. Maar zo'n geweldige fantastische pony die het toch gewoon maar allemaal even doet.
Sorry, ik wijk weer eens af.
Bedankt in ieder geval!