Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:47

Gefeliciteerd!!!
Wat een geweldige ponies heb je zo! Hopelijk kun je het rijden verder oppakken en stimuleert dat die linkerkant juist.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:56

Wauw je hebt gereden!
Gefeliciteerd met je verjaardag!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:48

Wauw wat geweldig dat je weer te paard hebt gezeten en van harte gefeliciteerd!

Wbt je linkerkant, ik heb ernstige uitval 'gehad' aan mijn linkerkant en wat ik ook doe/train en probeer het blijft een zwakkere kant van mij en met name nog uitval tijdens het paardrijden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:50

Alice wat gaaaaaaf !!! Gefeliciteerd !

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:02

Gefeliciteerd Alice! Wat fijn dat je weer even hebt kunnen rijden!

Wat betreft je linkerzijde, ik was afgelopen maand bij een clinic van Wendy Murdoch en zij vertelde over de mirror therapy, ontwikkeld door ene Ramachandran om mensen met fantoompijn te helpen. Het werkt echter ook om beschadigde ledematen te helpen verbeteren. Mensen met verschillende blessures hebben er tijdens de clinic mee gewerkt en merkten verbetering. Echt heel bijzonder om te zien. Wellicht heb je er iets aan. Er is veel over te vinden, van wetenschappelijke artikelen tot youtube filmpjes, zie oa https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_box

*kruipt weer onder meeleessteen*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:20

Dankjewel iedereen! <3

Zo blij met deze twee fantastische pony's! Allebei super makkelijk en braaf, maar toch ook zo verschillend. De ene die alles kent en doet en de andere die nog helemaal niets kent. Allebei doen ze zo hard hun best in alles, word ik helemaal blij van. :))

Het is nu nog zo'n prachtig weer, zit zelfs buiten in de altan (serre zeg maar). Dus ik denk dat ik dadelijk nog een rondje ga stappen met Urya. Morgen hebben ze weer sneeuw voorspeld. :wow:

Belangrijkste wat betreft links is ook een kwestie van doen en blijven doen. Sowieso komen de beschadigingen uit de hersenen (na de hersen operatie heb ik toen de verlamming gehad), maar ik denk ook een deel uit de rug. Links was voor de verlamming al wat minder en de zenuwpijn is links ook altijd het meest/ergst. De enige manier hoe de verbindingen weer terug kunnen komen is het te blijven doen. De motivatie is er in ieder geval wel, want ik wil zoooo graag weer echt kunnen rijden. Niveau waar ik op kon rijden, zal nog lang duren, maar gewoon fijn weer ontspannen kunnen rijden voor nu is al heel wat. De rest komt vanzelf en gewoon hard voor trainen.

Nu nog wat oefeningen erbij om mijn spieren sterker te gaan krijgen, met namen buikspieren. Daar is nu ook zoveel door heen geprikt/gesneden en ze hebben al zolang niets meer gedaan... En spieren overal, rug spieren, benen buik, etc. 4 jaar niets doen, dan ga je toch wel erg ver achteruit. Verder conditie krijgen, maar ik vind dat nog lastig hoe. Hoop met rijden conditie terug te krijgen, wil eigenlijk ook graag hardlopen, maar dat gaat helaas niet, nog niet in ieder geval. Geeft erg veel pijn in mijn rug en mijn benen gaan gewoon niet mee... Wie weet als alles weer wat sterker is. Voor nu in ieder geval maar op deze manier, helaas (of gelukkig?) besef ik wel dat het veel tijd nodig heeft. Doel nu is lekker met Urya weer gaan rijden, van de zomer Liberty er bij. Volgend jaar misschien wat wedstrijdjes met Liberty en dan straks met Livje echt weer aan het rijden gaan en op wedstrijd.

Hij wordt in mei pas 1 jaar, dus nog sowieso 2,5/3 jaar voor hij überhaupt mee op concours mag. Dat moet wel lukken toch?

Verder heb ik mezelf op streng dieet gezet. :+
Nu zo'n 9/10 kg kwijt, dus nog een paar te gaan. Alleen erg lastig als je dat nog niet echt met sporten voor elkaar kunt krijgen, maar motivatie is meer dan groot genoeg. In theorie op papier ben ik niet te zwaar voor de pony's, maar het zit mij gewoon niet fijn en in de weg. Ook omdat mijn balans niet goed is op dit moment, ik wil ze niet in de weg zitten. Straks helemaal met Libby beleren, ga haar niet zelf zadelmak maken maar wil haar wel zelf verder gaan opleiden en zo. Yaya lijkt er totaal geen problemen mee te hebben gelukkig.

Oh Imre, dat vind ik interessant! Ga ik eens rustig door lezen!
Ik vermoed dat het bij mij zowel in de hersenen stuk is als in de rug, dus ergens zal toch wel iets van verbetering mogelijk moeten zijn. In gewoon lopen is het me ook redelijk gelukt, als je het niet weet, zie je er niets van (alleen als ik moe ben, dan lijk ik half dronken door met name coördinatie missen). Als je het wel weet moet je er nog echt op letten om het te kunnen zien in mijn lopen. Denk ook dat spieren trainen en meer spierkracht krijgen al veel zou kunnen helpen. Of ik gevoel ga terug krijgen weet ik niet, maar dat vind ik nog het minst erge. Ook geen heel groot struikel punt met rijden, kracht, controle en coördinatie daarentegen wel.

Yaya pakt dat wel super fijn op, is sowieso heel licht op de hulpen, maar na de eerste keer lukte eigenlijk vrijwel meteen bijna alle zijgangen in stap voor zowel links als rechts (moest gewoon even knopjes uit proberen, haha). Alleen travers/appuyeren voor links (rechter buiging) wat lastig om continue te houden, omdat ik mijn been dus niet op de plek kan houden. Terwijl andersom, ondanks dat links dan de buiging houdt, het wel heel makkelijk gaat. Maar zo'n geweldige fantastische pony die het toch gewoon maar allemaal even doet. <3

Sorry, ik wijk weer eens af. :=
Bedankt in ieder geval!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:32

Gefeliciteerd! Ik denk dat wij als volgers van jouw topic het mooiste cadeau hebben gekregen: een super enthousiaste Alice die haar dromen waarmaakt. Het is je zo gegund meid. Ik heb ook even in de link gespiekt en ik hoop dat die therapy wat voor je kan betekenen :).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:37

Het was echt heel interessant om te zien! Het gaat inderdaad om de hersenen doen laten geloven dat je twee gezonde ledematen hebt. Bij de clinic was er een meisje dat onlangs haar pols had gebroken, zit met platen en schroeven weer in elkaar, maar ze was nog erg beperkt in haar beweging. Zij moest de spiegel zo neerzetten dat ze haar handen op haar benen kon leggen, de spiegel ertussen en dan met de spiegelkant naar haar goede hand, waar ze bewegingen mee maakte. Duurde even voor ze besefte dat ze in de spiegel niet een spiegeling van haar rechterhand zag, maar haar linkerhand, die dus 'ineens' dingen 'kon' die eerder nog onmogelijk waren. Ze heeft tijdens de clinic (twee dagen) de oefeningen een paar keer herhaald (en doet ze nog steeds) en je zag echt per keer verbetering in haar linkerhand als ze er mee klaar was.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:47

Wow wat toffff!

Wat super om zulke updates te lezen ipv al die oliebol de afgelopen jaren!! *\o/* *\o/* *\o/*

En gefeliciteerd! *\o/* *\o/*

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:55

Wat fijn dat je weer hebt kunnen rijden zeg! En gefeliciteerd met je verjaardag natuurlijk!

Ik heb een tijdje ik een revalidatie centrum gelopen waar ze dat spiegel principe ook veel gebruiken :j zou best eens kunnen werken voor je denk ik!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:32

Ik ben ook bij wendy murdoch geweest (zonder paard) en kan het verhaal van imre volkomen bevestigen. Zal wat info voor je opzoeken.

Maar bovenal proficiat met je verjaardag en met deze enorme stap!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:43

Van harte gefeliciteerd met je eerste (?) verjaardag in Zweden.
En natuurlijk met het bijzondere ritje. Je bent super dapper.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:44

Gefeliciteerd Quir! *\o/* En wat fijn dat je een rondje hebt kunnen rijden! Heb zoveel bewondering voor je!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:57

Gefeliciteerd.
Herkenbaar dat je krachtsverlies op het paard duidelijker naar voren komt. Ik heb in 96 een hersenbloeding gehad en daar links krachtverlies aan over gehouden. Het paard dat ik toen reed liep dwars door mijn linkerbeen heen, De Z2 pony van mijn dochter liep alleen maar travers als ik er op ging zitten. Zo frustrerend, In het dagelijkse leven kan ik er goed mee omgaan maar paardrijden lukt niet meer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:07

Hallo! Ik lees al een tijdje mee, maar kon nooit wegens die 25-informatieve-berichten-limiet (eindelijk in orde, yes! *\o/* )
Ik wou je even zeggen dat - alhoewel ik je in het 'echt' niet eens ken - ik je een ongelofelijk dapper en positief iemand vind! Zo veel tegenslagen en toch ga je dapper door, stel je haalbare doelen en zit je nu zelfs terug op een paard! Je bent voor velen een voorbeeld en ik heb echt diep diep respect voor je!
Ik wens je het allerbeste toe en hoop mee voor een spoedig Herstel! You go girl! *\o/*

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:10

Nog van harte gefeliciteerd! Wat heerlijk dat je weer gereden hebt. Ik heb echt bewondering voor jou!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 21:53

De veulentjes voor volgend jaar! :))

Schimmeltje zal door Guardian gedekt gaan worden, dat is zeker.
Afbeelding

En vosje zeer waarschijnlijk door Cosmopolitan, ook vrij zeker (of we moeten een nog betere pony hengst tegen gaan komen :)) ).
Afbeelding

:wow: <3 <3 :wow: <3 <3 :wow:

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:08

leuk!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:10

<3 <3 <3

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:59

Oh wat een gave combi's! Ben nu al benieuwd naar het resultaat!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:17

wat een mooie hengsten! leuk om vooruitzicht!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:32

Hoe werkt dat in Zweden? Laat je dan later insemineren omdat het daar kouder/meer sneeuw is dan hier? Of worden ze ook later hengstig dan?

Nul fok ervaring trouwens hoor haha! Knappe hengsten heb je uitgezocht!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:52

Ja, ben echt blij met de hengstenkeuze! Guardian waren we eigenlijk al heel lang uit, vorig jaar ook mee gedekt toen helaas leeg gebleven. Ze zal bij haar volgende hengstigheid gedekt gaan worden (half/eind april verwacht ik), hopen dat ze deze keer meteen drachtig is. :))
Volgend weekend gaan we naar Guardian, altijd leuk!

Ponyhengst is een van de beste die ik tot nu toe tegen gekomen ben, echt zo'n gaaf en goed dier! :wow:
Nog even kijken of we het goed geregeld gaan krijgen om op tijd sperma in Zweden te krijgen, ik wil namelijk per se met vers insemineren. Maar vermoed dat dat moet lukken, vanuit Nederland naar ons thuis lukt het in 1 dag, ene dag besteld volgende dag is er (vanuit Duitsland moet dat ook lukken lijkt me). Dus moeten wel goed scannen, maar ik wil geen Zweedse hengst gebruiken, zit niets bij wat naar mijn smaak is... Liever leeg dan een half veulen. :+

Hier in Zweden begint het seizoen vanaf april (in Nederland officieel ook, maar als je wilt kan je in NL al vanaf eind februari/maart beginnen) en eindigt wel wat later (1 oktober, Nederland 1 september), echt veel later hengstig worden ze hier niet. Urya is nu ook hengstig (maar vind het nu te vroeg, als ze in één keer drachtig is, hebben we begin maart al een veulen... ik wil haar de eerste keer laten dekken bij de volgende hengstigheid, dat zal eind april /begin mei zijn verwacht ik), in maart was ze ook al hengstig geweest en Liberty vanaf februari (maar die is niet heel duidelijk hengstig, je merkt het dat ze wat aanhankelijker en knuffeliger is, nóg meer dan normaal haha). Die blijft alleen leeg dit jaar (de planning was eigenlijk beide pony's te dekken), vind haar in haar lijf echt nog te jong voor een veulen, dus das voor volgend jaar. :)

Maar kan nu al niet wachten! :D
En dan zijn ze nog niet eens gedekt, :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:13

Guardian hoor ik veel lege merries van. Verder heel benieuwd naar de pony combi! <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:53

Leuke hengsten! Ik reageer bijna niet maar lees nog steeds mee en denk aan je.