Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:16

Ik zit ook relatief laag in mn koolhydraten. Ik moet wel iets eten omdat ik anders simpelweg niet overeind blijf met sporten. Maar ik doe 40-40-20. Dus 40% koolhydraten, 40% proteine en 20% vet.

1 gram koolhydraten was dacht 5 Kcal, 5x500 gram is 2500Kcal alleen aan koolhydraten := Moet even gaan bedenken hoe ik dat weg krijg op een dag! Wellicht dat daar die 2,5 liter water ook voor is, anders zit je binnen 4 uur verstopt voor de rest van de week :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:20

Whahahaha inderdaad!! :D

Ik heb geen koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Komt ook omdat ik voldoende vetreserves heb denk ik :')

De eerste paar weken sport ik niet of nauwelijks omdat ik eerst wil wennen aan het gebrek aan koolhydraten (heb een enorme koolhydratenverslaving) en daarna ga ik opbouwen met het sporten en indien nodig de koolhydraten. Dan ga ik wel voor zo laangggggggggzaaammmm mogelijke koolhydraten... want helaas zodra ik aan koolhydraten begin roept mijn lijf; "Hoera! Chocola! Koekjes! Chips! Bergen aardappels, pasta en rijst! Meer!! Meerrrr!!!" Rationeel gezien kan ik het uitzetten, maar er zit een grens aan hoe lang ik dat volhoud, en dan is al gauw het hek van de dam :=

Binnenkort met hardlopen gaan er wel weer bananen op de fruitschaal want die heb ik dan wel écht nodig!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:28

helemaal zonder koolhydraten kan je lichaam geen insuline meer aanmaken, dus je hebt absoluut wel koolhydraten nodig! Wat je wilt is dat je lichaam alleen leert je vetreservers aan te spreken ipv te stoppen, daarom moet je het extreem laten schrikken (ofwel even een week GEEEN koolhydraten). Ik ken de methode.

Wat ik je zou adviseren is om de dagen dat je gaat lopen, 4 uur daarvoor brinta met soyamelk/amandelmelk te eten of 2 sneeen roggebrood. En binnen 20min na het lopen een vetarm en koolhydraatarme eiwitshake. Op die manier geef je je lcihaam wel de bouwstoffen op spiermassa aan te maken maar niet de brandstof om op te slaan waardoor het ook na je training zn vetreserves blijft aanspreken om die spieren te herstellen en verder op te bouwen. De voorwaarden is dan wel dat je minimaal 30 min sport met een verhoogde hartslag! Als je nou op niveau 0 begint, kan je beter een kwartiertje inwandelen, je training doen en 10 min uitwandelen dan gelijk een half uur volgas te willen rennen :+

hoelang ben je nu bezig en wat zijn je resultaten? Wanneer ga je over naar de volgende "fase"?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:38

xEmily schreef:
Eek ... na het hardlopen heb ik kniepijn gekregen. Als ik gewoon ga lopen en vooral bij het trapoplopen voel ik het kraken.

Linkje naar afbeelding: klik

Bij het pijltje bij rotatie om de knie, en dan het rechtste pijltje daarvan, daar heb ik last. Is dit normaal? Of is dit het begin van een blessure? Aangezien ik het voel kraken/knakken denk ik dat het met de botten enz. te maken heeft. Komt het omdat ik x-benen heb door het paardrijden, waardoor ik bij het hardlopen mijn benen onbewust uitklap?

Of maak ik me weer zorgen om niets .__.

X-benen van het paardrijden?
Heb je nog steeds last?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:39

Ben nu een weekje bezig. Moet voorlopig op vrijwel géén koolhydraten blijven zitten. Ik sport nu ook nauwelijks omdat ik daar nog niet tegen kan.

Overigens heb ik vaak een dip na de koolhydraten. Was de laatste tijd vaak duizelig en nu helemaal niet meer.

Over 2 weken denk ik dat ik rond mijn eerste mijlpaaltje zit en dan ga ik aan de kleine hoeveelheden langzame koolhydraten. Max 50 gram per dag. Dan ga ik ook het lopen weer langzaam opbouwen. Zijn de zwaarste kilo's eraf en dan kunnen mijn schenen het ook beter aan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:53

heb je even een PB gestuurd :)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:00

Ben jij zo zwaar dan lente?

De sokken van de liddl zijn geen echte compressiesokken hoor.
Zitten als je beetje kuit heb strak maar meer niet
De goede gaan op omvangmaat, dus moet je het dikste punt van je kuit meten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:02

Ik weet niet beter dan dat het op het maat gemaakt moet worden en tegen scheenbeen pijn is... Maar moet eerlijk zeggen dat ik me er nooit in verdiept heb (loop zelf zonder nl)..

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:04

Ik heb ze ook niet maar toevallig van het weekend voor mn man gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:11

Oh, dan geen compressiesokken. Ik merk alsnog verschil :')

Ja, ik ben erg zwaar. Ben gelukkig ook vrij lang, dat scheelt iets.

Heeft iemand enig idee waar je relatief goedkoop zwarte fysiotape kan kopen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:13

Hallo,

Wat leuk een topic voor hardlopen, ik ben pas ook begonnen. Speciaal schoenen voor gekocht want ik heb een probleem voet/been. Maar ik ben lekker op weg inmiddels.

Ik ga straks het hele topic doorlezen, maar ik wilde vragen of ik ook mee mag kletsen? :)

Groetjes Marit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:15

Het is geen HK hoor, dus dan ben je helemáál sowieso welkom!

Knap dat je begonnen bent ondanks je voet/been-probleem.

Hele topic doorlezen zou ik niet aan beginnen trouwens :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:17

Haha oke gedeelte dan!

Ja nu gaat het wel goed hoor, fietsen is momenteel meer belastend voor mijn knie dan hardlopen.

Ik heb platvoeten waarvan 1 aardig goed is inmiddels. Maar links is niet goed, maar ook heb ik een kanteling in bekken en dat voelt als een blokkade in mijn knie. In mijn hardloopschoenen zit antipronatie en nu heb ik er geen last van. Vind het zelfs lekker om te rennen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:53

Haha adt dacht ik ook, 203pagina,s is veel lezen

Ik heb de sokken ook van de liddl en ik voel ook verschil hoor, alleen vind ik mn benen zo zwaar worden dus niets voor mij.
Maar ja ik vind het hele lopen al zwaar :')
Maaaarr doe het toch ,soms

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:18

Interessant al die voedingsdingentjes :) Ik eet na het lopen meestal kwark, schijnt goed te zijn vanwege de eiwitten?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:26

klopt, vooral magere kwark is hoog in de eiwitten. MAar... Je moet ongeveer als je spier wilt aanmaken 1,5 gram eiwitten per kg lichaams gewicht.

Ik weeg 70 kg (ben 1.88) dus zou voor mij 105 gram eiwitten zijn. In een bak kwark van 450 gram zit vaak 45 gram eiwit in...... dan moet ik 2,5 bak per dag eten :+ Daarom vul ik het aan met proteine poeder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:27

Romy, ik heb echt veel aan jouw inzichten! Proteïnepoeder... Waar haal je dat?
En wat is het risico van tevéél eiwitten?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:30

Maritje1991 schreef:
ik wilde vragen of ik ook mee mag kletsen? :)
Ja natuurlijk, maar als je wilt kletsen kan je beter voor een van de HK-topics kiezen.
Dit topic staat op MW en is puur bedoeld als informatief topic over hardlopen, voor vragen over schema's, hoe te beginnen, schoenen, kleding, blessures etc.

Kletsen kan hier : [HK] Hardlopen, wie nog meer? #3
en hier: [HK] Het hardloop-MOTIVATIE-topic

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:47

ik bestel het altijd bij de body&fit shop (www.bodyenfit.nl dacht). Als je eht vandaag bestelt heb je het morgen in huis, top service daar!

Je moet dan wel even goed bedenken hoe je het wilt gaan gebruiken. Ik doe bv iedere dag ontbijten met langzame proteïne, maak dan met allerlei dingen een shake. Dit doe ik omdat ik lastig dingen weg krijg smorgens en dit lekker vind, het vult en het is handig ontbijten in de auto :+ Na het sporten neem ik spierherstellende eiwitten als ik kracht heb gedaan en snelle eiwitten als ik duur heb gedaan. Kortom, er staan 3 potten thuis. Dit kan ik doen omdat ik weet dat ik het gebruik, het samen met mn vreind doe en het ook nog eens deel met mn zus. Maar ben gewoon begonnen met een variatie verpakking om eens te kijken of het uberhaupt weg kreeg en welke smaak ik dan zou gaan bestellen.

voordeel van goed eiwitten eten is:

1. verzadigd gevoel, minder honger
2. betere spierherstel en snellere spieropbouw
3. zorgt voor constantere insuline niveau in je bloed

Bij teveel eiwitten kan je last krijgen van je darmen. Je moet het rustig opbouwen, niet eens 100 gram proteïne in je dieet erbij knallen. en heeel veel drinken! En bij echt veelste veel aan eitwit (bij meer dan 2,5 gram per kilo lichaamsgewicht) kom je er uiteindelijk van aan.. maar dat geld voor alles waar je teveel van eet volgens mij :+

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:48

Romyv schreef:
klopt, vooral magere kwark is hoog in de eiwitten. MAar... Je moet ongeveer als je spier wilt aanmaken 1,5 gram eiwitten per kg lichaams gewicht.

Ik weeg 70 kg (ben 1.88) dus zou voor mij 105 gram eiwitten zijn. In een bak kwark van 450 gram zit vaak 45 gram eiwit in...... dan moet ik 2,5 bak per dag eten :+ Daarom vul ik het aan met proteine poeder :)

_O- Dan schiet dat echt niet op dus. :') Eet vaak een halve bak namelijk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:51

Ik ga er eens naar kijken en over nadenken Romy, dank voor de tip! +:)+

Edit: Och jezus, help! Er zijn er zoveel!! Wat moet ik in hemelsnaam hebben??

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:58

KarinvdM schreef:
Maritje1991 schreef:
ik wilde vragen of ik ook mee mag kletsen? :)
Ja natuurlijk, maar als je wilt kletsen kan je beter voor een van de HK-topics kiezen.
Dit topic staat op MW en is puur bedoeld als informatief topic over hardlopen, voor vragen over schema's, hoe te beginnen, schoenen, kleding, blessures etc.

Kletsen kan hier : [HK] Hardlopen, wie nog meer? #3
en hier: [HK] Het hardloop-MOTIVATIE-topic

Bedankt!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:25

Lente schreef:

Maar romy loopt heel veel,hard en lang. Ik weet niet of dit allemaal nodig is bij bijv.10km
Wat ben jij van plan te gaan lopen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:28

Lente schreef:

gezien het "dieet" waar jij nu in zit zou ik deze adviseren:

http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... ank-eiwit/
HEt is een mooie deal trouwens! JE kan ook iezen voor zn variatie pakket, dan heb je allemaal smaakjes en kan je proberen welke je het lekkerste vind (absoluut handig! Want sommige krijg ik bv niet weg terwijl mn zus daarvoor wakker te maken is snachts :+)

Ik ben destijds begonnen met deze:
http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... iety-pack/

Is vooral top voor direct na het sporten (binnen 20 min) of bv voor het sporten, als je eigenlijk iets te weinig gegeten hebt.

Ik heb nu deze combi:
http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... ion-stack/

Daar zitten een pot in van de variant hierboven en die andere is dan mn ontbijt, die geeft langszaam af.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:32

missje schreef:
Lente schreef:

Maar romy loopt heel veel,hard en lang. Ik weet niet of dit allemaal nodig is bij bijv.10km
Wat ben jij van plan te gaan lopen?

valt wel mee hoor :) denk 20 soms 30 km per week.

Ik adviseer iedereen die iets met sport doet om eiwitten erbij te gebruiken. Simpelweg omdat ik van mening ben dat als je niet de juiste brandstof in je lichaam stopt je ook niet kan verwachten dat het kan presteren. eitwitten zijn nou eenmaal moeilijker om goed uit je voeding te halen zonder veel dierlijke vetten binnen te krijgen (zoals bij kip of eieren) of dat er veel koolhydraten in zitten die je eigenlijk niet nodig hebt als suikers.