Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:45

Je hebt helemaal gelijk hoor, dat je ervoor kiest om niet te gaan.
Zouden meer mensen moeten doen, in plaats van gewoon maar doorgaan!

Hier wat betreft jouw vraag hetzelfde verhaal. Ik hou het meestal wel bij.
Als ik alleen fiets en flink doortrap, fiets ik ongeveer 25/26km per uur.
En als ik samen met manlief, of met een groepje fiets kan het zomaar 28km per uur worden.
In een groep fiets gewoon veel makkelijker, mede vanwege wind/luchtstromen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:16

Gemiddelde snelheid is natuurlijk van veel factoren afhankelijk .
Wind ( dan wel van voren of in de rug ) , stijging , daling , kwaliteit straat / wegdek .

In de groep echter ligt het gemiddelde veelal tussen 25 a 30 km , daar is het doel dan ook niet snel te rijden . Maar zijn het veelal lange duurritten .
Dan rijd ik vaak als windvanger voor , of achteraan want daar miet je toch vaak wat aantrekken ...

Wij trainen altijd in HF zones ...

Dit is mijn rit van zaterdag , op 80% van max HF . Tussendoor een mooi glad wegdek gehad waar ik dan boven de 40 km per uur kom zonder dat mijn HF te hoog is .

Afbeelding

Deze is van gisteren met 3 X 10 min intervallen snel ... maar redelijk wat wind

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:09

Verstandig Sakkia...Je lijf is belangrijker dan een fiets tocht.

Ons gemidd verschilt met een groep fietst nu eenmaal makkelijker dan alleen.
Wij zijn echt recreanten fietsen op ons gemak met hier en daar kleine uitschieter.

Leuk om te zien wat een enorm verschil in hartslagen zijn bij mensen.
Vooral het maximale.

Gisteren geen tv gezien...Heb paard lief getraind die moest heuveltjes klimmen.
Wel gehoord ernstig zeg moet je niet aan denken..

AGR ga ik niet doen wel Limburg mooiste.
Als ik tenminste genoeg trainings uren kan draaien.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:24

Ik fiets ook maar de 100 hoor, maar vind het voor een eerste keer allemaal al spannend genoeg :+
Ik weet ook niet zo goed wat ik deze week kwa training het beste kan doen. Iemand tips/ervaring?
Juist wel nog lekker een rondje knallen, of gewoon een uurtje rustig fietsen?

Wat betreft gemiddeldes.. De laatste keer dat ik alleen fietste was in november, toen fietste ik 40km met 29km/u gemiddeld. Tijdens gewone trainingen met de vereniging fietsen we meestal 80 km met gemiddeld tussen de 24 en 26km/u, alleen zit daar dan ook de tijd bij dat we uitleg krijgen en oefeningen doen etc., het "gewone" fietstempo ligt meestal rond de 30.
Van de zomer hebben mijn vader en ik wel eens van die ritjes gedaan, waar we dan 30 km fietsten met 31,5 gemiddeld. Ik ben benieuwd hoe hard die rondjes nu zullen gaan!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:08

Lauraennala schreef:
Ik weet ook niet zo goed wat ik deze week kwa training het beste kan doen. Iemand tips/ervaring?

Start je zaterdag of zondag ?
Hoe vaak /veel fiets je normaal ?
Je van tevoren kapot rijden zou ik sowieso niet doen ...
Misschien deze week ( di en do als start za is ) een rustig rondje max 1 uur .
Bij start zondag , wo en vrij een rustig rondje , om de benen los te houden .
Dan drie dagen van te voren koolhydraten stapelen ...

Lauraennala

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:44

Startte ik maar zondag hihi! Nee start zaterdag, zondag zijn de profs.

Bedankt voor de tips :D

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:09

Ik meld me ook! Zag al een aantal meer mensen van regio Eindhoven :) Ik mtb sinds n paar maandjes, heb n Cube acid voor mn verjaardag gekregen van wederhelft :D Fiets verschillende routes van de mtbroutes app. Zowel waar ik heen fiets als eerst n stukje met de auto en dan fietsen. Merk nu echt dat mijn conditie vooruit gaat wat het fietsen nog n stuk leuker maakt :).
Dit is mijn fiets:

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:08

Wauw mooie fiets zeg...

Ik zou idd niet teveel meer doen hoor Laura.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:44

Welkom Tanec ... en idd mooie fiets .
Ben zelf niet zo,n MTB er O:) , maar heb er wel 1 .

Net van zwemmen terug ... tevreden met mezelf :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:41

scooby09 schreef:
Heerlijk Sakura waar gaat de vakantie heen?

Botswana! Dus veel in de auto, alhoewel me fietsen daar ook leuk lijkt. Ben benieuwd hoeveel ‘wereldfietsers’ we tegen komen. We maken, als het lukt, altijd even een praatje.

Wat betreft gemiddeldes rijd ik mezelf vaak leeg en met anderen gaag het beter. Mijn hoofdsport is toch paardrijden, dus rij meer op een gemiddelde hartslag. Van de zeven dagen rij ik er drie, fiets ik er drie en een dagje rust (of paardrijden).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 05:28

Ohhh Botswana! Jaloers! Daar wil ik graag nog eens heen.

Wat een gave fiets Tanec!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:37

Goedemorgen dames.

Weer even zout op een slak leggen :o

Ik zie hier regelmatig tasjes onder het zadel hangen.
Ja, dat is een praktische, handige plek.
Nee, dat is geen goede plek. Eigenlijk zo´n beetje dé slechtste plek om spulletjes te hangen en het losjes ervan is daarbij slechtigst ;)
Een ´bidon´ met deksel is een veel betere plek en veel steviger/stabieler. Merkbaar beter.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:51

Lauraennala schreef:
Ik fiets ook maar de 100 hoor, maar vind het voor een eerste keer allemaal al spannend genoeg :+

Wat betreft gemiddeldes.. De laatste keer dat ik alleen fietste was in november, toen fietste ik 40km met 29km/u gemiddeld. Tijdens gewone trainingen met de vereniging fietsen we meestal 80 km met gemiddeld tussen de 24 en 26km/u, alleen zit daar dan ook de tijd bij dat we uitleg krijgen en oefeningen doen etc., het "gewone" fietstempo ligt meestal rond de 30.
Van de zomer hebben mijn vader en ik wel eens van die ritjes gedaan, waar we dan 30 km fietsten met 31,5 gemiddeld. Ik ben benieuwd hoe hard die rondjes nu zullen gaan!

ik zou woensdag nog wat gaan fietsen, maar zou me niet meer leeg fietsen...

Voor wat betreft koolhydraat stapelen. Daar heb ik nog nooit aangedaan, ook tijdens die hel van vorig jaar niet. Goed eten is wel belangrijk, maar koolhydraat stapelen is denk ik niet nodig hoor.

Leg eens uit HC? Waarom geen tasje? Ik heb het ook een tijdje in een bidon gehad, maar het nadeel daarvan is dat ik dus nog maar 1 bidon met drinken mee kan nemen en ik drink altijd best veel onderweg. Een camelbag vind ik dus ook helemaal niks

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:20

SAKKIA schreef:
Leg eens uit HC? Waarom geen tasje? Ik heb het ook een tijdje in een bidon gehad, maar het nadeel daarvan is dat ik dus nog maar 1 bidon met drinken mee kan nemen en ik drink altijd best veel onderweg. Een camelbag vind ik dus ook helemaal niks

Onder je zadel is hoog en naar achter. Voor het zwaartepunt zo slecht mogelijk en daarbij het meest instabiel.
Dit merk je diréct als je op de pedalen gaat staan.
Ditto het onvermijdelijke wiebelige van een tasje wat het bovenstaande versterkt.

Het voordeel van een camelbak is dat je het helemaal niet op je fiets hebt, wat de handelbaarheid ten goede komt.
Daarom heb ik op mijn mtb geen bidonhouders.

Tja en hoeveel jij aan drinken nodig hebt kan ik niet beoordelen dus heb ik geen mening over.
Ik heb aan een halve liter genoeg en ik woon in een heet, droog land met échte bergen.
Als die halve liter op is, is er altijd wel ergens een gelegenheid om bij te vullen. Kop koffie en water bijvullen +:)+
Op een wedstrijd is er helemáál gelegenheid te over. Kwestie van een beetje voorbereiden dat je een helper bebt om een verse bidon aan te geven. Op een mtb wedstrijd doe ik zelfs de camelbak alleen op als het hoogzomerheet is en een klimrit is.

Idem eten; afgezien van een maaltijdreepje op een langere rit neem ik niets mee. Neem wel wat bij de koffiestop.
Wederom op wedstrijden een non-issue.

Nogmaals; dat is in heet bergachtig land met veel écht afgelegen stukken. In het gematigde, vlakke, dichtbebouwde NL is dat nog een dimensie minder kritisch.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:29

Grappig om te weten dat van dat tasje..

Omdat de clinic vroeg begint en we wat extra meenemen voor onderweg fiets ik nu met tasje op de rug maar daar heb ik persoonlijk geen last van.
Maar net als veel dingen zal dat absoluut voor iedereen anders zijn.

Heerlijk wat een mooi weer wij fietsen altijd als het even kan op de dinsdag avond nu maar hopen dat de slechte voorspelling aan ons voorbij gaat.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:52

Oh , zo,n camelbag vind ik ook niets ... :o
En een rugzak vind onze trainer niets := , want je hebt tenslotte
zakken achter in je fietsshirt .
Tja , iedereen wat hij/zij prettig vind .

Moet zeggen dat ik het fietstasje op mijn Defy helemaal niet storend vind .
Op de LIV komt zoiets niet , wil wel t.z.t. een aerodynamic snack box die op
het frame geschroefd kan worden .
Zal wel zoeken worden waar te verkrijgen _O-

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:57

Zo weer stuk gefietst vanavond...
Mooi droog gehouden en weer 50 km in de benen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:58

scooby09 schreef:
Zo weer stuk gefietst vanavond...
Mooi droog gehouden en weer 50 km in de benen.

Top +:)+ , waren ook heerlijk temperaturen ...

Ik heb rustdag :D , morgenvroeg 45 minuten rustig lopen .

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:02

Mooie fiets Tanec!

@zadeltassenduscussie:

Grappig, ik heb net een paar dagen deze besteld:

Afbeelding

Ik hou niet van rugzakken. Je krijgt er een zweetrug van en gisteren had ik zo'n 'heerlijke' woon-werkdag met in de ochtend en in de middag de wind tegen. Dan kan je plat gaan proberen te liggen, maar dat is vrij zinloos als er vervolgens een rugzak boven je uitsteekt. Ik zal toch mijn (werk)kleding mee moeten nemen.

Maar dit lijkt me geen tas om staand sprintjes mee te trekken nee.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:06

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:16

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet zo druk maken om een zadeltasje. Zo'n zweetrugzak stoort me meer ben ik bang. Een bidon met spullen is inderdaad top, maar ik wil graag twee bidons met drinken mee in de zomer. Natuurlijk kun je tussendoor overal water halen, maar ik vind het prima zo. Ben gewoon een recreant, geen topsporter ;)

Mooie fiets Tanec!

Ik zou wel 1 of 2 keer een stukje fietsen, maar absoluut niet meer knallen Laura. Succes zaterdag!

Wij fietsen zelf tussen de 25-27 km/h op de racefiets, maar we fietsen wel vrij relaxt.

Had zondag mijn derde mountainbiketraining. Was echt super. Ik ben zelfs over palets gefietst, trappen op en af en weer de hele les op mijn fiets blijven zitten :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:37

MichieldeM schreef:
Maar dit lijkt me geen tas om staand sprintjes mee te trekken nee.

Hetgeen het punt is :)*

Heb uit mijn dagen aan het stuur van inmiddels vintage motorfietsen een trauma van verkeerd geplaatst floppy gewicht overgehouden. Dat waren de dagen van een tanktas omdat een tas achterop een tankslapper veroorzaakte bij de geringste hobbel in het wegdek.
Ik voel die onbalans gelíjk, al is het maar een gereedschapstas achteronder het zadel.

Maar goed ik ga danook regelmatig knáp hard een berg af en omhoog... je schreef het al; niet om mee op de pedalen te gaan staan.

Kijk dames, monteer wat je wil waar je wil. Je weet nu dat het wat stuurgedrag betreft de verkeerde plek is onafhankelijk van het gebruik. Hoeveel je het mérkt, ja dat is van het gebruik afhankelijk.

@Doubtless; al een stuk beter compromis, aan de stang.

Ik zie overigens ook dat hier het stuur doorgaans hoger staat dan het zadel. Wij hebben zelfs op de mtb het zadel 5 (zoon) en 8 (ik) cm. hoger staan dan de stuurnok. Ik heb verder de stuurpen ´omlaag´ en een vlak stuur.
Ander gebruik :j

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:37

Ik fiets echt langzaam maar ben nog niet zo lang bezig op de racefiets
Vind het soms wel lastig maar probeer maar te denken dat ik iig niet op een bank zit :Y)
Als ik een ronde gefietst heb en dat zijn echt kleine rondjes van 30 km dan zit ik op een gem tussen een 20 en 25 km/h dus wat de gps er van berekent
Cruise snelheid red ik 25km/h wel maar gemiddelde zakt toch weer door wat klimmetjes en evt wachten met oversteken etc

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:06

Mountainbike met rugzak is ook wel anders dan op racefiets met rugzak denk ik..
Heb zelf 1 drinkbidon.. bidon met gereedschap en in de zomer rugzak met waterzak..
Vandaag 25 km asfalt gereden.. vind mijn lijf toch niet zo leuk. Constant dezelfde houding. Is een singletrack toch wat afwisselender.Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:42

Helene83 schreef:
Mountainbike met rugzak is ook wel anders dan op racefiets met rugzak denk ik..

Jup.
Daarom bidon + gereedschapsbidon op de racer en camelbak op de mtb.