Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:22

Suliko mooi gelukje met die schoenen, hopelijk loop je er veel fijne kilometers op.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:09

Suliko, inmiddels 51 op de weg, wat knap!! Hele mooie foto’s heb je gemaakt van het weekend. Ik ben aan het trainen voor de 30km in februari, ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. :D Je schoenen zien er fijn uit!
Samantha, ballen zo’n blessure. Medicatie is dan voor de pijn neem ik aan? Dan helpt zo’n val ook niet mee.. :(:)
Sall, knap in zone 1 lopen. Zo ziet het eruit als een relaxed loopje.
XxLMMxX goed gedaan de kwart van Egmond!
996981 Wat een mooie tijd voor je eerste 5k wedstrijd joh! Echt bizar goed. :oo 10 is ook leuk hoor.
Tiggs, leuk dat je Egmond hebt gedaan. Genieten is het grootste doel toch! :D
Lisitano, mooie foto hoor! Mooi zweefmoment zouden we bij de paarden zeggen, haha.
Germie, zit je niet mee met openscheurende huid, hopelijk geneest het snel.

Ik heb na m'n 10km zaterdag zondag nog 15km gedaan, speciaal m'n Falke sokken aangedaan maar ik heb het idee dat ik daardoor alleen maar meer blaren krijg. En ik heb toch het idee dat ik bij langere afstanden wat naar binnen val, mijn blaren zitten altijd aan beide kanten van m'n voeten aan de binnenkant. Neem morgen mijn schoenen even mee naar de loopwinkel, vragen wat zij er van vinden. Met een beetje blaren kan ik prima 15km lopen maar als ik straks richting de 30 ga dan toch liever zonder. :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:36

Welke 30 ga je lopen, Myka? Noordwijk toevallig? Of Lansingerland?

Suliko, wat een bof die schoenen! Ze zien er als nieuw uit en ik weet wat ze nieuw kosten. Ik heb ze gehad maar na mijn zwangerschap paste ik ze niet meer. Heel fijne schoenen!

Ik ben zo aan het twijfelen of ik de coast marathon ga lopen 9 februari. Ik zei tot een paar weken terug nog dat ik echt geen marathon ga doen, maar ik ga zo lekker. Moet er toch weer een grens verlegd of blijf ik lekker doorhobbelen? Ik weet niet of ik antwoord van jullie wil :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:51

Benieuwd wat eruit komt lisitano.
Ga je niet beïnvloeden.
Vooral heel nieuwsgierig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 07:27

Je gaat momenteel als de brandweer, dus waarom niet?

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:34

Lisitano, ik ga Lansingerland lopen! Voor het eerst die run en voor het eerst die afstand, dus ben benieuwd. :D
Klinkt alsof je trouwens wel weet wat je zou willen, haha. Ik heb even de site bekeken maar ziet er wel heel gaaf uit hoor!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:58

Ja Lisitano gewoon doen!

Als ik weer hersteld ben wil ik ook Lansingerland lopen. Ik houd van 30 km wedstrijden in voorbereiding op marathon.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:19

Lisitano, ja gewoon doen joh, en je kunt hem eventueel ook rustig lopen, zie het dan als een wat langere gave trailrun, jij kunt dat wel!

Suliko, gave schoenen gescoord!

Ik heb niet alles bijgehouden, ik ben op vakantie geweest op Madeira, en heb daar echt zo genoten, mis het nu al, de eerste dag dat ik terug ben!
Het weer is daar zo fijn, ongeveer 20 tot 23 graden, en er zijn ontzettend veel flinke bergen om omhoog te lopen.
Danzij een tip van SV, ben ik zaterdag met een georganiseerde trailrun meegegaan, er was een andere vrouw mee, en we werden super goed de weg gewezen, door een ervaren local.
Op sommige punten durfde ik niet eens naar beneden te kijken, zo stijl was het daar.
We deden een easy trailrun van 10km, maar door de zwaarte voelde het meer als 20km!
Heb echt zo genoten op dit eiland, volgend jaar wil ik weer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:16

What kan jullie niet bijhouden op mij mobieltje :') lees wel alles maar uitgebreid reageren is onmogelijk :( .

Wauw Ieries wat gaaf! Ik dacht dat het daar nu minder warm zou zijn! Heel tof dat je daar bent wezen trailen! Heke gave plaatjes ook!!! Hoeveel hm zaten erin?

Suliko nieuwe schoenen voor een prikkie. Hoop dat ze bevallen.

Blessures en mooie resultaten bij Egmond! Goed gedaan allemaal!

Lisitano, dan kun je die 30 toch "gewoon" lopen en kijken hoe dat voelt?

Ik ben vanmorgen ook gaan trailen op een nieuw eiland. São Vincente. Had gewoon een punt gekozen waar ik heen wilde, want leek me wel mooi, zonder echt goed te kijken naar de hoogtemeters. Ik zag 390hm maar had even niet door dat die allemaal op 1km zaten :'). Kortom, het werd een walk-run want dit kon ik echt niet omhoog rennen. Zelfs wandelend zat ik in zone 4. Garmin vind dat ik nog steeds niet productief aan het trainen ben maar in mijn herstel zit _O-. (Met ook nog een stevige hike in de benen van gister).
Het was wel echt de moeite waard en bestemming bereikt. <3 En dat alles, op mijn "oude" wegschoenen.

De stad achter mij gelaten. De berg in de verte zijn we gister op gelopen met onze 3 jarige dochter.
Afbeelding
En dan zie je dit:
Afbeelding
Beneden
Afbeelding
En hier zie je mijn pad omhoog weer :=
Afbeelding
Mijn langzaamste 10km (langzaamste run uberhaupt) ooit!
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:31

Jongens, wat gaat het hier hard :o

Gave omgeving Leonie, wel uitdagend zo te zien. Tof. Hoe lang blijf je nog?
En Ieris, wow, ook zo mooi. Leuk dat je met iemand mee kon lopen. Lijkt me ook ooit leuk om nog eens te doen, ik heb nog nooit in de bergen gelopen. Lijkt me loodzwaar, maar volop genieten. Misschien eens kijken of ik een keer een leuk tripje kan boeken, al is het maar naar Belgie/ de Ardennen ofzo.
Myka, succes met je loop in Langsingerland. Ik had hem ook langs zien komen, maar het zag er zo druk uit :')
Ik herken je blaren verhaal trouwens, heel vervelend.
Lisitano, mooie uitdaging, ga ervoor! Toffe foto trouwens.
Suliko, veel plezier met je nieuwe schoenen. Ik heb de mijne nog steeds niet uitgeprobeerd, maar ik hoop echt donderdag in het bos te gaan lopen op mijn nieuwe La Sportiva's.
Germie, wat gek dat je schuurplekken hebt. Althans, ik herken het op die plek helemaal niet. Als ik met trailrugzak loop, ben ik wel gevoelig voor wat schuurplekken en een dikke laag vaseline is voor mij echt de oplossing.
Verder; mooie lopen allemaal afgelopen weekend, ik heb nog mensen gemist, excuus.

Ik heb vanmiddag een Garmin training gelopen. Moest 15 minuten op 5.50/km lopen en dat is voor mij erg snel. Dat kan ik kort volhouden, maar niet een kwartier. Maar dus toch wel, ik heb hem uitgelopen op 5.53 en heb mezelf verbaasd. Heb in die 5.50 helaas een keer moeten stoppen voor een stoplicht, maar heb hem verder lekker gelopen.
Was een fijne loop.

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:49

Goof, wow jij gaat ook lekker zeg! Wat fijn dat je zo vooruit gaat.

Leonie, wat leuk dat jij er ook even uit bent, had je ook even zin in de zon? Doen jullie een eiland tour? Gaaf dat je zo lekker gelopen en vooral geklommen hebt! Ja herkenbaar die hoogte meters heb je ook op Madeira.
Had in 3km iets meer dan 300 hoogte meters! Je moet ook echt niet naar je tempo kijken, gewoon genieten van het klimmen en de uitzichten.
Wat is het daar trouwens kaal en droog bij jullie, soort woestijnlandschap?
Madeira is wel echt veel groener, en er is water in overvloed.
Het is ook maar 4 uurtjes vliegen, dus je hoeft niet zo lang dubbel te zitten in een vliegtuig.
Ja temperatuur was echt geweldig, precies goed, heb in de zee gezwommen, liggen zonnebaden, en heerlijk hardgelopen en getraild.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:05

Mooie snelheid Goof, ik doe het je niet na.

Ja, ik baal ook van de binnenkant van m'n benen dat die schuren, kennelijk zijn ze daar te dik ofzo. Heb het wel eens eerder gehad met wandelen in badpak nadat ik gezwommen had in zout water, maar nooit zo als nu.

Ieris, is het dan niet te warm om hard te lopen? Want je bent het niet gewend immers met deze temperaturen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:42

Wat gaaf Iris en Leonie! Heerlijk om zo te kunnen lopen!

Top gedaan Goof!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 19:45

Ieris zo tof dat je door mijn tip lekker hebt kunnen lopen. Fanal is prachtig, wij hebben daar gewandeld toen we er waren. En Daniël is een fijne local om mee te lopen.
Door jouw foto's wil ik ook weer!

Leonie ook een gave plek om te lopen!
Prachtige uitzichten ook.

Goof wat goed zeg, je bent mooi uit je dal gekropen. Hopelijk blijft deze stijgende lijn.

Ik heb meteen uit het werk een kort loopje gedaan van 6km met 10 sprintjes erin.
Ik voel me grieperig en vannacht heel slecht geslapen, dus dit was even genoeg. Lekker een frisse neus gehaald.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:35

Ik heb vanmiddag weer een rondje van 4km gedaan. Gemiddeld tempo 5:58! Veel lekkerder dan verwacht. Ik heb me dus in een opwelling nog ingeschreven voor een loop :+ . A.s. zondag loop ik de Beachrun Scheveningen 7km. Mijn man doet de 14km (is 2 rondes van 7km). Ben benieuwd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:30

Zo, hier een rare training achter de rug. Ik was al moe voor de training, half 5 opgestaan, naar kantoor geweest, en dus moe thuisgekomen. Maar ja, dan wil je toch nog even gaan immers. Eigenlijk ging het ruk. En toch blij dat ik doorgezet heb. Ik had de hartslagband omgedaan, maar die irriteerde. Het was net of ik geen lucht kreeg. Dus na 1km even wandelen, band naar beneden geschoven, maar ik vond geen ritme. Ik wilde proberen om aan m'n cadans te werken, want ik moest 5km herstel doen (en volgens de Kiprun app 45 minuten herstel met een tempo van 10min/km, iets wat ik wandelend niet haal, te snel, maar ik kan ook niet zo langzaam hardlopen)
Nou, ik was aan het vechten, steeds maar weer wandelen, alles voelde zwaar, dus het was echt zoiets van goed, ik maak die 6km die ik in m'n hoofd heb (dan ben ik volgens het Kiprun tempo een uur bezig en dat voelt voor mij net even beter dan 45 minuten), maar als ik op 3km worstelen zit ga ik denk ik terug wandelen ofzo.
Na 3,1km omgekeerd en toen had ik de wind mee, en had zoiets van ik ga toch proberen om nog wat ritme te vinden. De cadans losgelaten, gewoon zien of ik m'n ademhaling onder controle kon krijgen en dan op gevoel maar wat run-walk-run ofzo. Af en toe nog even 10-20m gewandeld, maar ik vond m'n ritme terug. De 3km terug hebben mijn gemiddelde snelheid zelfs naar boven de 7km per uur gebracht, ik had in 50 minuten 6km gedaan. Nog even overwogen om er toch nog een km aan vast te plakken, maar denk dat dat weer niet de bedoeling is van een hersteltraining. Ik heb uiteindelijk net iets onder mijn 'marathontempo' gelopen over die 6km, dus uiteindelijk iets te snel voor een hersteltempo. Maar kan me niet zo veel schelen. Op 2 minuten na alles in zone 3, dus dat is voor mijn doen rustig.
En waar ik aan m'n cadans gewerkt heb, zat ik dus boven de 150, dus daar heeft het wel wat gedaan.

Nu alleen even zien hoe ik dat ga doen met de long run dit weekend. Daar heb ik geen tijd voor, ik heb een 10km boscross staan (7.5km onverhard, 2.5km verhard), maar eigenlijk moet ik dus 19km.
Ik denk dat ik ga kijken of ik de interval deze week dan 1 of 2km kan verlengen en dan zit ik uiteindelijk 6km onder het eigenlijke weekdoel. Maar vorige week met die trailrun zat ik er 18km boven. Dus per saldo zit ik ook nog wel goed (meestal loop ik 1 a 2km meer dan het totaalschema voor de week.)

Je bent er toch nog even uitgeweest sv, dat is altijd goed.

iirrssjjee, is dat ook echt door het mulle zand? Dan is 7km ver. :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:10

Nee het strand is goed te doen, tenminste, Noordwijk vorige week en afgelopen weekend op Egmond was prima beloopbaar!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:12

Dat ligt wel aan het getij natuurlijk :)) Bij hoogwater heb je sowieso zacht zand. Met een beetje pech van dat plakkerige drijfzand. Bij laagwater is het vaak heerlijk lopen zoals bij Egmond afgelopen zondag.
Je kunt de getijden online opzoeken.

Edit: even gekeken en om 14:37u is er laagwater. De start is om 14u dacht ik, dus dat is boffen!

Ik kende die loop nog niet, voor mij 10 minuten fietsen. Misschien kom ik wel even kijken of loop ik zelf ook mee. Stoer hoor Iris!

Wat een prachtige vakantiefoto’s <3

Ik twijfel nog lekker even verder :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:32

Myka, oh leuk! Ik vind 30 en verder echt leuke afstanden om te rennen, lekker lang onderweg en vooral daarmee bezig zijn. :D Wel vervelend van de blaren! Soms helpt tapen ook, tegen de wrijving. Gewoon van de sporttape zonder rek opplakken over de zijkant van je voet. Ik heb ook falke merino sokken voor rennen, maar die zitten iets te los bij mij, dan vind ik mijn stox merino sokken prettiger of mijn injinji trailrunsokken.

Lisitano, ja ik voelde me echt een mazzelaar! Is het soms wel waard om in de gaten te houden. Balen zeg, dat je voeten zo kunnen veranderen na een zwangerschap. Haha, ik zeg, lekker doen en van genieten. :D Die afstand komt echt wel goed bij jou!

Oh heerlijk ieris!! Ik zag al veel zigzagloopjes voorbij komen op garmin. :D Heel leuk ook een georganiseerde privé trailrun, die weten vast de beste routes.

Pittig Leonie, maar ook heel leuk, zoveel hoogtemeters! Ontzettend indrukwekkend landschap ook, met die roodgele tinten aarde!

Goof, dankjewel! Ben benieuwd hoe jij de akasha's ervaart. En wat heb je goed gelopen, voor je weet word je ook een snelle jelle :D

Germie, voor schuurplekken daar hoef je geen dikke benen te hebben hoor, gaat ook om de bouw van je bekken. Als ik een te kort broekje draag, krijg ik ook schuurplekken. Zodra er stof tussenzit geen last van, maar kan me voorstellen dat als het met stof ertussen nog steeds veel wrijft, je ook schuurplekken krijgt.

Fijn dat je er toch even uit bent geweest SV!

irisje, wat knap dat je zo door blijft hobbelen, en niet eens hobbelen, je bent echt lekker aan het rennen!

Hier ook een baggernacht van 3 uurtjes helaas en een hoop werkstress. Heb 8,6 km heel rustig gelopen op 6:45, was fijn om er even uit te zijn in de zon!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:37

Vanochtend een rondje van ca 5 km hardgelopen.
Het weer was best nog goed en het was fijn even rustig eropuit te zijn.
Vriendin ging door haar enkel door een boomwortel (die onder de bladeren lag).
Gelukkig een beetje aan het einde van de ronde al.

Ik lees jullie allemaal, maar heb moeite met reageren. Vol hoofd de laatste weken. Wordt beter hopelijk straks. Jullie inspireren mij erg.

Veel plezier zondag irisje!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:56

Xxl, goed bezig, weer 5km gemaakt!
Ja ik vind het ook inspirerend om iedereens loop verhaal te lezen!

Suliko, haha goed gezien, die haarspeld bochten! Vervelend zo een stress op je werk, gelukkig heb je nog even een rustig rondje kunnen maken!

Iris, goed bezig hoor, lekker sportief met zij tweën!

Germie, vervelend van je schuurplekken, gaat het al wat beter?
Nee was helemaal niet wennen die warmte was meteen heerlijk! Die kou bij aankomst in Düsseldorf was juist wel weer een tegenvaller, en even wennen.

SV, leuk dat je ook weer zin krijgt in Madeira! Ik wil zeker nog eens terug, want een week is gewoon te kort om alles te zien en doen.
Betershap ermee! Goed bezig geweest met de sprintjes!

Vandaag 23km gelopen, was wel even een tegenvaller dat de lange broek weer aan moest, een korte loopt zo veel fijner.
Ik miste de zon, maar liep wel lekker.
Merk wel dat de beenspieren goed getraind worden door de vele bergbeklimmingen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 07:40

Hierboven gaat het over sokken, ik ben nieuwe sokken aan het testen met lopen.
Ik loop al negen jaar de meeste trails met sokken van de primark en dat gaat prima, alleen gaan ze wat snel kapot. Ik verwacht ook niet anders, geen hoogstaande kwaliteit.
Op de weg vaak met sokken van de decathlon.
Maar, mijn vriend had veel sokken in leuke kleurtjes besteld en nou ben ik aangestoken.
Ik heb in december twee paar sokken van darn tough besteld (levenslange garantie), twee paar van dynafit, drie paar feetures en een paar van smart wool. En ook een nieuw paar wandelsokken van falke (oude paar versleten) en smart wool.
Dik over de 150 euro aan sokken, oeps, maar superleuke kleurtjes en hopelijk goede kwaliteit.

Tot nu toe bevallen ze allemaal eigenlijk heel goed en zitten ze lekker.
Vooral die van feetures vind ik eruit springen qua pasvorm en fijne dikte.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:39

Ieris, wat gaaf Madeira, staat echt bovenaan mijn lijstje om een keer naar toe te gaan. Heerlijk ook om 20-23 graden te hebben terwijl het in Nederland vriest. Foto’s zijn heel mooi!

Leonie ook al mooie foto’s met mooie uitzichten. :D Wat een hoogtemeters voor 1km haha.

Goof, denk dat de Lansingerland lekker al die mensen uit de stad trekt ja. Maar wij hebben er een huis gekocht dus kan ik mooi even 30km van de omgeving ontdekken. :P Mooie training gelopen, super leuk als je jezelf zo kan verbazen!

Irisje toch nog een loop! Klinkt wel als een leuke omgeving in elk geval. :D

Germie, dan moet je van het weekend misschien thuis nog een run doen, dat je er twee op een dag hebt?

Suliko, thanks voor de tip over tapen! Iemand gaf ook nog de tip leukoplast, misschien een beetje hetzelfde principe, maar dat is allebei nog wel de moeite om te proberen! Vervelend van je werkstress. :(:)

Xxllmmxx, oei balen van je vriendin, dat zijn geniepige dingen.

Supervixen dat is een flink bedrag voor sokken! Maar wel gezellig om te zien. :D Die van feetures ga ik ook eens opzoeken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:09

Poeh er wordt echt fanatiek gelopen hier! Superfijn om te lezen en aan op te trekken.

Suliko: Dapper dat je in de schemer in het bos durft te lopen! Ik ben daar zelf echt te schijterig voor :+ Kies je er bewust voor om met zere nek en schouders toch te lopen? Wat een gelukje van je schoenen!

Dankje Myka! :D was er zelf ook echt blij mee. Zelf had ik niet zo hard gelopen. We bepaalden samen het tempo, maar als ik vroeg of we iets langzamer konden bleef m’n vriendin gewoon doorlopen, onder het motto ‘’als je nog kan praten gaat het goed’’ :') uiteindelijk was ik ook echt niet heel vermoeid en heerlijk gelopen. Heb inderdaad besloten uit te bouwen naar de 10km. Balen van je blaren! Hopelijk kun je er een oplossing voor vinden.

Gaaf ieris! Ziet eruit als een heerlijk eiland!

Leonie87 ook heerlijk aan het wandelen en lopen in een prachtige omgeving. Jaloersmakend!
Top Goof dat je jezelf hebt kunnen verbazen! Je gaat echt lekker met lopen volgens mij?
Lastig Germie je schuurplekken. Kun je flink last van hebben :(

Iirrssjjee mooi tempo! Leuk om samen met je man te lopen!

Ik had maandag een uurtje verlof opgenomen om even te genieten van de zon. Zon doet me mentaal zó goed, dus even met de honden en meiden gewandeld. Lekker (bijna) 5km stevig doorgewandeld. Helaas ook daar weer kuren bij mijn horloge. Halverwege stopte hij gewoon. Had er zo de balen in dat ik direct een nieuwe heb besteld en deze kwam dinsdag direct al binnen! Na het werk direct even een loopje gedaan. Wilde een keer in zone twee proberen te lopen en dat is gelukt! Loop met 7:18/km dan wel ontzettend langzaam , maar dat wordt vanzelf beter. 4,11km in 30min met een gem. hartslag van 139. Vond het wel echt heerlijk. Had het gevoel zo nog een keer hetzelfde rondje van 4 km te kunnen doen :D Nieuwe horloge heeft netjes alles opgenomen dus ik ben blij. In juni is hier in het dorp een evenement. Heb voor mezelf bedacht dat ik daar de 10km wil lopen. Hoop dat het gaat lukken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:41

Lekker 99! Balen van je horloge zeg!

Die schuur plekken zijn vervelend ja. Ik had er laatst eentje door halve marathon in regen. De naad van m’n sport beha, is pas nu weggetrokken.

Ben ook benieuwd naar je sokken SV!
Ik loop meestal met sokken van Stox of teen sokken.

Iris, jeetje 23 gelopen, knap!

O auw XXl , hopelijk je vriendin geen blessure?

Suliko wat een bagger nacht zeg!

Hier niet zoveel te melden. Heb wel flinke last van mn ribben. Maar zat toch al aan de pijnstillers.
Gisteren sportschool geweest maar heel veel oefeningen konden gewoon niet. Wel gewandeld op de loopband met flinke helling, dat schijnt goed te zijn voor vet verbranden.