Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:10

Ik hoop dat het kabinet afstand van die banketstaaf neemt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:11

Imo wordt het helemaal uit zijn verband getrokken. Hij geeft een aantal redenen op waarom het in verpleegtehuizen verkeerd gegaan kan zijn. En dat dit nog verder geëvalueerd moet worden. Het is 1 opmerking in een heel interview. Hij bekijkt het puur wetenschappelijk.
Je zou bijna niets meer durven zeggen als OMT-lid 8)7
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 27-12-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:12

purny schreef:
Ik hoop dat het kabinet afstand van die banketstaaf neemt.

Reken daar maar niet op. Ik vraag me af of ze vroeger allemaal bij elkaar in het koor gezeten hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:14

Fitzroy schreef:
Imo wordt het helemaal uit zijn verband getrokken. Hij geeft een aantal redenen op waarom het in verpleegtehuizen verkeerd gegaan kan zijn. En dat dit nog verder geëvalueerd moet worden. Het is 1 opmerking in een heel interview.

Er is al maandenlang sprake van een enorm disrespect naar de mensen die in de frontlinie werken. Op dat moment komt elke uitspraak keihard binnen.

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:15

Ik weet zeker dat hij dit zo echt niet bedoeld heeft. Jaap Van Dissel is een wetenschapper pur sang.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:21

Maar het feit... dat je daar maar aan denkt... terwijl bij de eerste golf er werd gezegd dat beschermingsmiddelen niet nodig waren. En dat dat uit zijn mond kwam.
En dan vertellen dat opleidingsniveau een rol speelt... walgelijk!
Laatst bijgewerkt door purny op 27-12-20 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:21

tienus63 schreef:
Ik vind het een arrogante man, eerst met de boeren en vanaf de winter/voorjaar dat hij corona maar afdeed als iets wat Nederland nooit zou treffen.
Imo is hij iemand die zichzelf heel graag hoort praten en erg rigide in zijn mening is.

Vergeet niet zijn geblaat over mondmaskers nádat de regering had besloten toch tot een verplichting over te gaan. Daar wilde hij duidelijk ook het laatste woord hebben. Nare man vind ik het.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:59

Fitzroy schreef:
Imo wordt het helemaal uit zijn verband getrokken. Hij geeft een aantal redenen op waarom het in verpleegtehuizen verkeerd gegaan kan zijn. En dat dit nog verder geëvalueerd moet worden. Het is 1 opmerking in een heel interview. Hij bekijkt het puur wetenschappelijk.

Eens. Er wordt overgevoelig gereageerd hierop. En het is gewoon zo dat verzorgenden niet opgeleid zijn op het gebied van infectiepreventie en al helemaal niet op het gebied van een pandemie. En dat de situatie in de verpleeghuizen uit de hand liep door te weinig PBM en te weinig kennis over het gebruik daarvan. Laten we ook niet vergeten dat dit een pandemie is hè, die hebben we gelukkig niet elk jaar. Voortschrijdend inzicht en al doende leert men.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:00

Idd het verschil tussen het voorjaar en nu is qua kennis ook enorm..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:14

Vala schreef:
Eens. Er wordt overgevoelig gereageerd hierop. En het is gewoon zo dat verzorgenden niet opgeleid zijn op het gebied van infectiepreventie en al helemaal niet op het gebied van een pandemie. En dat de situatie in de verpleeghuizen uit de hand liep door te weinig PBM en te weinig kennis over het gebruik daarvan. Laten we ook niet vergeten dat dit een pandemie is hè, die hebben we gelukkig niet elk jaar. Voortschrijdend inzicht en al doende leert men.

Het hoge aantal doden in de verpleeg en verzorgingshuizen is gewoon te wijten aan tekort aan beschermingsmiddelen, niet aan opleidingsniveau. Daar zijn protocollen voor hoe je in een pandemie moet werken.

Maar het is gewoon een trap in je gezicht als je je als zorgpersoneel al 9 maanden uit de naad werkt en je krijgt dit te horen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:17

Vala schreef:
Eens. Er wordt overgevoelig gereageerd hierop. En het is gewoon zo dat verzorgenden niet opgeleid zijn op het gebied van infectiepreventie en al helemaal niet op het gebied van een pandemie. En dat de situatie in de verpleeghuizen uit de hand liep door te weinig PBM en te weinig kennis over het gebruik daarvan.

Het is volgens mij niet waar dat verzorgenden niet opgeleid zijn in infectiepreventie. Dat zouden ze namelijk wel moeten zijn - in praktische zin. Hoe om te gaan met Noro bv. Er is dan ook een verhaal van een verzorgende heel in het begin die tijdens de dienst nieuwe aanwijzingen kreeg om minder beschermingsmateriaal dan normaal te gebruiken.

En dat werd gedaan door het OMT, het RIVM, onder leiding van Van Dissel. Zij hebben dat aangegeven. De informatie waaraan zoveel mensen zich hielden was de informatie die Van Dissel gaf. Bovendien is er destijds over de motivatie daarvan gelogen: er werd niet duidelijk gecommuniceerd dat dit was vanwege het tekort, er werd gezegd dat het 'niet nodig' was.

(En Jos de Blok, die zijn thuiszorgmedewerkers instrueerde om wel voorzichtig te zijn, kreeg vanuit het OMT druk uitgeoefend om daarmee op te houden!)

Dat allemaal wegschuiven, daar geen verantwoordelijkheid voor nemen en doen alsof het de verzorgenden waren ipv beleid vanuit de overheid en daarna via de zorgorganisaties is echt heel gemeen en onzorgvuldig.

En het is ook niet opgelost. Nog steeds schiet de informatie vanuit het RIVM tekort, en is de aanbeveling aanzienlijk minder dan in het buitenland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:33

Shadow0 schreef:
Vala schreef:
Eens. Er wordt overgevoelig gereageerd hierop. En het is gewoon zo dat verzorgenden niet opgeleid zijn op het gebied van infectiepreventie en al helemaal niet op het gebied van een pandemie. En dat de situatie in de verpleeghuizen uit de hand liep door te weinig PBM en te weinig kennis over het gebruik daarvan.

Het is volgens mij niet waar dat verzorgenden niet opgeleid zijn in infectiepreventie. Dat zouden ze namelijk wel moeten zijn - in praktische zin. Hoe om te gaan met Noro bv. Er is dan ook een verhaal van een verzorgende heel in het begin die tijdens de dienst nieuwe aanwijzingen kreeg om minder beschermingsmateriaal dan normaal te gebruiken.

En dat werd gedaan door het OMT, het RIVM, onder leiding van Van Dissel. Zij hebben dat aangegeven. De informatie waaraan zoveel mensen zich hielden was de informatie die Van Dissel gaf. Bovendien is er destijds over de motivatie daarvan gelogen: er werd niet duidelijk gecommuniceerd dat dit was vanwege het tekort, er werd gezegd dat het 'niet nodig' was.

(En Jos de Blok, die zijn thuiszorgmedewerkers instrueerde om wel voorzichtig te zijn, kreeg vanuit het OMT druk uitgeoefend om daarmee op te houden!)

Dat allemaal wegschuiven, daar geen verantwoordelijkheid voor nemen en doen alsof het de verzorgenden waren ipv beleid vanuit de overheid en daarna via de zorgorganisaties is echt heel gemeen en onzorgvuldig.

En het is ook niet opgelost. Nog steeds schiet de informatie vanuit het RIVM tekort, en is de aanbeveling aanzienlijk minder dan in het buitenland.

Ik vind het vrij bizar om eerlijk te gaan. Je houden aan de richtlijnen en dan vervolgens nog de schuld krijgen als het alsnog mis blijkt te gaan. En vergeet niet wat er tijdens deze pandemie van verzorgenden is gevraagd. Die mensen werken zich een slag in de rondte. Lopen zelf groot risico besmet te raken tijdens hun werk. De regeringspartijen rennen de kamer uit als er een motie is voor een goede beloning en als klap op de vuurpijl krijgen ze nu dit weer over zich heen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:44

Helaas is het in Nederland al jaren zo dat wanneer je als medicus je hoofd boven het maaiveld uitsteekt dat er heel snel afgehakt word.
Die arts in het umcg , eigenwijs maar gewoon zijn eigen idee gevolgd . Al zijn personeel op Corona testen en ze vragen niet naar het buitenland op vakantie en uiterst voorzichtig te zijn. Waren ze bij het rivm niet blij mee. En zo zijn er meer, niet perse op Corona gebied maar ook op ander gebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:49

Precies dat Bigone!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:29

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... personeel/

Dit is het volledige interview voor de geïnteresseerde .

En ja, ik denk ook wel dat opleidingsniveau ergens een factor is. Als ik kijk hoe er soms binnen de vph niet kritisch nagedact werd over waarom je bepaalde maatregelen moet nemen bijvoorbeeld. Puur uitvoeren en niet zelfstandig meedenken of bedenken waarom iets zo is zodat je daar gebruik van kan maken. Dat zegt niks over dat ze niet keihard gewerkt zouden hebben. Je kan je wel afvragen of je dit zo ongenuanceerd kan en mag zeggen in een interview, maar hij is dan ook geen politicus.
Protocollen zijn mooi, maar strak protocollen volgen in een situatie als deze, is gewoon niet altijd voldoende. Als je wéét waarom bepaalde protocollen zijn zoals ze zijn kun je ze aan de situatie toetsen en betere keuzes maken.

Maar (gebrek aan) beschermingsmiddelen waren een stuk meer de oorzaak dan dat schat ik. Daarover wordt overigens ook genoeg gezegd door v. Dissel, maar ik heb nog niet goed genoeg geluisterd om te durven zeggen hoe hij daar naar keek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:36

Als het ‚volk‘ iets verguist tijdens deze pandemie is het wel zelf nadenken. Iedere keer als iemand logisch risicobewust nadenkt krijgt deze te horen: volg toch #%$¥% gewoon de regels.

Ik geef hem echter gelemaal gelijk dat er gemiddeld niet perse wordt nagedacht (denkt aan gebrek aan afvalbak in ziekenhuis bij recent bezoek). Dat is echter los van opleidingsniveau.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:43

Even een tip, mocht je nog vitamine D extra willen nemen? Bij drogist.nl is lucovitaal hoog gedoseerde capsules voor de helft. 70 voor ruim zes euro en eentje per dag. Gratis verzenden boven 20 euro totaal en ze hebben heel veel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:45

Opleidingsniveau is onzin. Deze mensen zitten in de frontlinie zonder fatsoenlijke bescherming en maatregelen. Ook dat ze weer sneller aan het werk moeten als andere mensen helpt niet.
Ik werk in een omgeving waar het opleidingsniveau zeer hoog ligt. Denk aan universitair geschoolde mensen in de productie fabriek die de machines die we maken afregelen. Ik hoor en lees dingen die totaal niet corona proof zijn. Dat zijn dan de slimme mensen. 8)7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:47

Fitzroy schreef:

Hier ben ik het met eens !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 08:47

Een wetenschapper hoort wetenschappelijk te komen met feiten die bewezen zijn en dan pas met een uitgebalanceerde uitspraak te komen.
Dit is ongewenst te kwetsend en ongelooflijk arrogant en dom. Het feit dat deze man een wetenschapper is en dus sociaal onhandig pleit hem niet vrij. Dan moet hij niet op die post gaan zitten waarbij communicatie met het hele volk hoort.

Als hij vond dat zaken beter en anders hadden gemoeten in die sector, dan hadden ze dat moeten aangeven. Vooraf dan welteverstaan en niet achteraf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:14

Nou achteraf commentaar lijkt me ook wel zinvol. Altijd goed om te evalueren zodat je weet wat je kan verbeteren de volgende keer. Van je fouten leer je immers en die zijn er bij zo’n eerste uitbraak genoeg gemaakt, wat ook logisch is.

Ik heb het verder niet gezien dus dat best zijn dat hij niet tactvol was.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:29

Ik denk dat er vele factoren zijn in verpleeghuizen waarom het daar zo mis ging.
Onder andere het kleinschalige wonen. Er wordt veel heen en weer gelopen en er is veel contact onderling. Families kennen alle bewoners etcetera.
In het begin werden covidklachten niet herkend, veel bewoners reageerden aspecifiek. Iets waar we op de geriatrie in het ziekenhuis overigens ook tegenaan liepen.

Het gebrek aan pbm is natuurlijk ook een immense factor geweest.
En deskundigheid van het personeel denk ik ook. Met name in de leidinggevende segmenten had er beter en eerder en vollediger ingegrepen moeten worden.

Maar om het nu bij de uitvoerenden te leggen gaat mij ook te ver.
Ook al is het in die laag bijzonder lastig om geschikt en voldoende personeel te vinden.
Ziekenhuiszorg is aantrekkelijker dan de vvt. En dat is jammer, want alles is interessant en boeiend. Maar de voorwaarden voor verpleegkundigen in de vvt zijn regelnatig gewoon ongunstiger dan in het ziekenhuis.
Verzorgenden is een kleine groep in de ziekenhuizen, dus die gaan eerder akkoord met die voorwaarden. Bijvoorbeeld dat ze om 24 uur te werken soms 6 dagen moeten komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:48

Ik weet wel dat in het verzorgingshuis het soms ook heel moeilijk te checken is. Althans bij mijn oma op de afdeling is het de bedoeling dat je op de kamer blijft met diegene waarvoor je komt en dat je daar afstand houdt, maar dan komt de vraag houden de mensen ook afstand? Ik liep een keer langs een open kamer en zag dat iemand een knuffel gaf, en als je moeder op hoge leeftijd verdrietig is en het niet goed snapt, snap ik dat het heel erg moeilijk kan zijn. Echter brengen dat soort dingen gewoon risico's mee. Ik denk hoe zwaar het ook is dat visites met een scherm er tussen misschien wel wat zou kunnen voorkomen. Soms vraag ik me alleen af hoe ik mijn laatste jaren zou willen meemaken, dan zou ik waarschijnlijk denken dan maar kans op dat ik ziek wordt. Zo mag mijn oma nu al een hele tijd niet meer naar buiten vanwege de maatregelen en personeel tekort en de angst dat het virus mee komt met iemand. Ik zou echt doodongelukkig worden :\

Er is daar nu ook iemand besmet, je mag nog steeds langs maar dan moet je een speciaal pak aan, de besmette persoon verblijft nu alleen op de kamer.

Ik geloof echt wel dat het personeel zijn best doet en dat ze doen wat ze kunnen, dit is denk ik meer dat ik mijn ervaring even kwijt wil :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:42

Wat ik blijf missen in dit hele verhaal is ventilatie. Ik ben er van overtuigd dat slechte ventilatie ook een hele grote rol speelt. Maar daar kijkt het RIVM niet naar. Ik blijf dat een gemiste kans vinden. Juist in een setting als een woonvoorziening kun je daar winst mee behalen en de schade beperken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:47

Hm, ik heb in de debatten en de briefings wel een paar keer ventilatie voorbij horen komen...

Maar ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden. De ventilatie is belangrijk, maar is wel (volgens mij) eigen verantwoordelijkheid van de gebouweigenaar.. Dus als de ventilatie niet goed is, dan houdt t op zeg maar..
Ik meen dat ik ook gelezen heb dat er dus les gegeven werd in klaslokalen met de ramen open enzo, wat eigenlijk niet te doen was ivm kou..