De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:38

Ik werk er niet aan mee. Geheel logisch ook. Wat ze in china willen slaat echt nergens op. Maargoed, een extra telefoon nemen en die met de app niet opladen is natuurlijk prima te doen. Zouden ze met zoiets hier komen, dan worden mensen beroofd van de telefoon die wel naar buiten mag. Vergeet dat ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:46

Lastig ik hecht erg aan mijn privacy maar in dit geval moet privacy maar wijken voor de gezondheid van velen. Moet je alleen wel een app kunnen downloaden. Ken voldoende mensen die dat niet kunnen.

En kort en heftig virus zal de maatschappij meer ontwrichten, meer mensen ziek is meer uitval enz

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:49

Jadeleigh263 schreef:
Dit is hoe de Chinese overheid nu het coronavirus probeert in te dammen

“China zet nu robots, drones, face-detection en QR codes in om het coronavirus in te dammen.

De bevolking moest een app downloaden en de app schat in of een persoon in quarantaine moet en of een persoon nog in openbare plekken zoals metro’s en winkelcentra mag komen.
Ze kunnen een QR code scannen, en dan krijgen ze een tag (groen, geel of rood). Groen betekent ‘gezond’ en dan mag je rondreizen door de stad/plaats. Geel betekent 7-days quarantaine en rood betekent 14-days quarantaine. Ook checkt de app of een persoon in nauw contact is geweest met mensen die blootgesteld zijn aan het snel verspreidende coronavirus.

De overheid zet drones in om gebieden te desinfecteren, maar ze spreken ook mensen aan die geen mondkapje dragen.
Sommige bedrijven gebruiken drones om medicijnen te brengen
Robots worden gebruikt om na te gaan of een persoom verhoging heeft gekregen, maar worden ook gebuikt voor contactloze bezorging

Ook vliegen er drones rond met een grote QR code, waar mensen de code moeten scannen, om hun gezondheid te registreren. Deze informatie wordt weer gebruikt om van mensen hun beweging na te gaan.

Een ander bedrijf zegt dat zij de eerste zijn die een gezichtsherkenningstechnologie heeft ontwikkeld, die mensen kan herkennen ondanks dat ze een mondkapje dragen”

https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... /?vh=e&d=n

Ik denk dat als we dit hier in NL zouden invoeren dat heel veel mensen hier niet aan mee zouden willen werken, vanwege privacy. Dit zou dus betekenen dat als we dit virus mogelijk onder controle willen krijgen, we zouden moeten nadenken over het privacy recht en wat we dan belangrijker zouden vinden. Wat vinden jullie? Zou jij je privacy opgeven om verdere virus verspreiding te voorkomen?

Dit is in China natuurlijk heel normaal die registreren alles. Zoals iemand al eerder zei (woonde ook in China dacht ik) het heeft voordelen als je volk volgzaam is. Vraag is ook of er sprake is van een dubbele agenda bij deze maatregel?
Dat past helemaal niet binnen Nederland en terecht het is je recht om kritisch te mogen zijn op je bestuurders. Zo kan onze democratie ook blijven bestaan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-03-20 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:50

Jadeleigh263 schreef:
Dit is hoe de Chinese overheid nu het coronavirus probeert in te dammen

“China zet nu robots, drones, face-detection en QR codes in om het coronavirus in te dammen.

De bevolking moest een app downloaden en de app schat in of een persoon in quarantaine moet en of een persoon nog in openbare plekken zoals metro’s en winkelcentra mag komen.
Ze kunnen een QR code scannen, en dan krijgen ze een tag (groen, geel of rood). Groen betekent ‘gezond’ en dan mag je rondreizen door de stad/plaats. Geel betekent 7-days quarantaine en rood betekent 14-days quarantaine. Ook checkt de app of een persoon in nauw contact is geweest met mensen die blootgesteld zijn aan het snel verspreidende coronavirus.

De overheid zet drones in om gebieden te desinfecteren, maar ze spreken ook mensen aan die geen mondkapje dragen.
Sommige bedrijven gebruiken drones om medicijnen te brengen
Robots worden gebruikt om na te gaan of een persoom verhoging heeft gekregen, maar worden ook gebuikt voor contactloze bezorging

Ook vliegen er drones rond met een grote QR code, waar mensen de code moeten scannen, om hun gezondheid te registreren. Deze informatie wordt weer gebruikt om van mensen hun beweging na te gaan.

Een ander bedrijf zegt dat zij de eerste zijn die een gezichtsherkenningstechnologie heeft ontwikkeld, die mensen kan herkennen ondanks dat ze een mondkapje dragen”

https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... /?vh=e&d=n

Ik denk dat als we dit hier in NL zouden invoeren dat heel veel mensen hier niet aan mee zouden willen werken, vanwege privacy. Dit zou dus betekenen dat als we dit virus mogelijk onder controle willen krijgen, we zouden moeten nadenken over het privacy recht en wat we dan belangrijker zouden vinden. Wat vinden jullie? Zou jij je privacy opgeven om verdere virus verspreiding te voorkomen?

China is een eng land, dat zijn burgers altijd al in de gaten houdt en inwoners wil controleren op allerlei manieren. Niet te vergelijken met Nederland gelukkig. Dit soort big brother-maatregelen zijn volgens mij nooit nodig of in verhouding.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:53

Ja, goed punt Germie. Ik mis ook de zakelijkheid in het hele Corona verhaal. Gewoon even rustig de feiten in een overzicht, zodat men zelf kan zien hoe oud de overleden en de geïnfecteerde personen zijn,welk percentage er binnen welke tijd weer bovenop was, welke mensen er echt ernstig ziek werden, en bij welke mensen is het zeer mild verlopen, wat hebben die gemeen met elkaar ( leeftijd, onderliggende gezondheidsproblemen, en eventueel leefwijzen als roken meenemen) en ik snap wel dat dat niet een twéé allemaal bekend zijn, dat soort gegevens, maar ik waag te betwijfelen OF we überhaupt ooit inzage gaan krijgen hierin. Maar ik hoop dat ik het mis heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:59

Pocca_Locca schreef:
Ja, goed punt Germie. Ik mis ook de zakelijkheid in het hele Corona verhaal. Gewoon even rustig de feiten in een overzicht, zodat men zelf kan zien hoe oud de overleden en de geïnfecteerde personen zijn,welk percentage er binnen welke tijd weer bovenop was, welke mensen er echt ernstig ziek werden, en bij welke mensen is het zeer mild verlopen, wat hebben die gemeen met elkaar ( leeftijd, onderliggende gezondheidsproblemen, en eventueel leefwijzen als roken meenemen) en ik snap wel dat dat niet een twéé allemaal bekend zijn, dat soort gegevens, maar ik waag te betwijfelen OF we überhaupt ooit inzage gaan krijgen hierin. Maar ik hoop dat ik het mis heb.

Op de volkskrant stond gisteren een interview met een Nederlandse arts die het had en die maar een nachtje minder fit was. De link is hier gepost.
Die man schrijft ook dat het bij de meeste mensen meevalt.

Ik blijf er bij dat het gewoon een mutatie is ( al dan niet kunstmatig gemaakt) van de andere coronavirussen en dat deze gewoon normaal gesproken mild verloopt en absoluut niet schadelijker is dan de griep.

Dat je bij autopsie van gestorven patienten longschade vindt is niet zo gek , anders waren ze niet gestorven. Dat er tijdeljjk nog schade te zien is na herstel is ook heel normaal na een longontsteking. De meeste mensen krijgen dit allemaal niet en genezen dus soms zelfs binnen 24 uur geheel. Dat is zelfs sneller dan bij de griep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:30

Die drones zijn superhandig om te blijven bevoorraden zonder te besmetten bijvoorbeeld. Misschien krijgt de transport sector (en dan dus bevoorrading etc) minder klappen als er op die manier mee omgegaan wordt.
Vwb het naar school gaan, wellicht is virtueel lesgeven een idee voor de toekomst, maar goed, daar hebben de kinderen nu niets aan..

Vwb Italie, ik zat te googlen en ik lees dat er in Italie al sinds oktober 2019 een griep probleem heerst?
"Almost three million cases of flu have been reported in Italy since the start of the winter season, and the number of confirmed cases is rising.
Since the start of flu season in October 2019, 2,768,000 cases across the country have been confirmed by laboratory tests, according to data from InfluNet published on January 19.
A total of 488,000 cases were reported last week alone, signalling that flu season is hitting its peak in January as predicted.
READ ALSO: These are the Italian regions worst hit by the flu outbreak
240 deaths have so far been reported, slightly lower than the expected 258. Most of the fatal cases are elderly patients who suffered complications after contracting the virus.
"
https://www.thelocal.it/20200123/flu-ou ... -in-a-week

Zouden er mensen bij de Corona slachtoffers zijn, die eerst al griep hadden? Dat het wellicht daardoor 'harder' aankomt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:39

Cer schreef:
Die drones zijn superhandig om te blijven bevoorraden zonder te besmetten bijvoorbeeld. Misschien krijgt de transport sector (en dan dus bevoorrading etc) minder klappen als er op die manier mee omgegaan wordt.
Vwb het naar school gaan, wellicht is virtueel lesgeven een idee voor de toekomst, maar goed, daar hebben de kinderen nu niets aan..

Vwb Italie, ik zat te googlen en ik lees dat er in Italie al sinds oktober 2019 een griep probleem heerst?
"Almost three million cases of flu have been reported in Italy since the start of the winter season, and the number of confirmed cases is rising.
Since the start of flu season in October 2019, 2,768,000 cases across the country have been confirmed by laboratory tests, according to data from InfluNet published on January 19.
A total of 488,000 cases were reported last week alone, signalling that flu season is hitting its peak in January as predicted.
READ ALSO: These are the Italian regions worst hit by the flu outbreak
240 deaths have so far been reported, slightly lower than the expected 258. Most of the fatal cases are elderly patients who suffered complications after contracting the virus.
"
https://www.thelocal.it/20200123/flu-ou ... -in-a-week

Zouden er mensen bij de Corona slachtoffers zijn, die eerst al griep hadden? Dat het wellicht daardoor 'harder' aankomt?

Of nog niet genezen van. Dus slechtere weerstand.
Wat ook zou gebeuren bij een ander virus.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:40

Heftige maatregelen in China en Italië. De lockdown gaan we hier in Brabant ook op af, vrees ik. Al mijn collega's uit Brabant worden nu geacht thuis te werken. Snotterende kinderen mogen niet op school komen, dus halve klasjes die mogelijk verdeeld of naar huis gestuurd worden ivm afwezige leerkrachten.

Wel gek dat snotterende kinderen dan wel meegenomen zouden worden naar andere plaatsen zoals werkafspraken of speeltuinen of supermarkten. Dan snappen die ouders toch nog niet helemaal waarom de kinderen even niet naar school mogen ;)

Iris82

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:46

Bij mijn zoontje op school hebben we gelukkig nog genoeg leerkrachten. Er waren twee kindjes afwezig gister.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:52

Tancreda4 schreef:
Maar hoe kan het dat alle ICs in Italië prop vol lijken te zijn en er keuzes lijken te moeten worden gemaakt wie wel en niet wordt opgenomen, als het virus allemaal wel mee valt en het vooral milde klachten zijn.

Het gros komt er met thuis isolatie wss goed vanaf. Maar als een uitbraak en overvolle situaties als Italië moet je zo goed mogelijk wilen vermijden.

Omdat er helemaal niet zoveel plekken op de ic zijn. 'Normaal gesproken' hebben we die helemaal niet zoveel nodig.
In het ziekenhuis liggen ze overigens toch regelmatig op volledige capaciteit en als het even kan kan een patiënt naar de medium care of de gewone afdeling.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:56

Was deze hier al geplaatst?
Italiaanse arts die vertelt over de situatie in zijn land.
Hij vergelijkt het met een oorlogssituatie. Je ziet gewoon hoe aangeslagen die man is door de situatie.
Ik vind het aangrijpend.

https://nos.nl/l/2326413

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:58

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:02

Iris82 schreef:
Bij mijn zoontje op school hebben we gelukkig nog genoeg leerkrachten. Er waren twee kindjes afwezig gister.

Waar ik werk ongeveer 15% van de docenten thuis. Leerlingen geen zicht op, ik moet zelf helaas thuisblijven.
Bij mijn kinderen geen enkele docent afwezig en in de klas 2 en 3 kinderen.

Maar het kan nog veel veranderen in de komende dagen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:04

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:07

Mijn kinderen gaan ook nog gewoon naar school, maar hier in het dorp wel scholen die hele klassen thuis hebben zitten ivm geen leerkrachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:09

Maar Sprang Capelle is geen Brabant, zoals Tilburg waar Iris zit. :) Dus niet die maatregelen waardoor een groot deel van de leraren niet voor de klas mag staan of leerlingen die geweigerd worden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:09

Sprang Capelle zit vlaj naast Tilburg hihi

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:10

Chubby schreef:
Heftige maatregelen in China en Italië. De lockdown gaan we hier in Brabant ook op af, vrees ik. Al mijn collega's uit Brabant worden nu geacht thuis te werken. Snotterende kinderen mogen niet op school komen, dus halve klasjes die mogelijk verdeeld of naar huis gestuurd worden ivm afwezige leerkrachten.

Wel gek dat snotterende kinderen dan wel meegenomen zouden worden naar andere plaatsen zoals werkafspraken of speeltuinen of supermarkten. Dan snappen die ouders toch nog niet helemaal waarom de kinderen even niet naar school mogen ;)

Wie zegt dat het snotterende kinderen zijn. Mijn neefje bv mankeert niks maar zit thuis omdat de juf hoest.
Nou werkt zn moeder niet, maar wat moet je anders met je kind als ie nergens heen kan.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:10

Wij zitten tussen 3 of 4 besmette dorpen in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:12

Overigens hier nu ook eentje thuis met (ik denk) gewoon griep. Hoesten, niezen, verhoging (ook weer flink oorpijn, maar is een orenkind), hij mocht vandaag niet naar school hierdoor.
Nu hoeft hij maar 1x per week naar school, dus is te overzien. Naast school komt hij niet met groepen mensen in aanraking, werkt in de bouw. Maar het protocol is begrijpelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:13

Neonlight schreef:
Maar Sprang Capelle is geen Brabant, zoals Tilburg waar Iris zit. :) Dus niet die maatregelen waardoor een groot deel van de leraren niet voor de klas mag staan of leerlingen die geweigerd worden.

Dat zit midden in Brabant. In een goed besmet gebied zelfs. Onder de rook van Tilburg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:16

Sprang ligt wel in Brabant, net zoals ik in Brabant zit. Ik zit weliswaar nèt in Brabant, maar Nieuwendijk is mijn buurdorp. Veel mensen vanuit hier werken in bijv Gorinchem of Hardinxveld (beide zuid-Holland). Hetvirus stopt niet ineens bij een provincie grens natuurlijk

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:17

O wacht, ik ben in de war met Capelle aan de Ijssel. 8)7 8)7 8)7
Denk dat ik last heb van een ander virus wat geheugen ook nog aantast. Of een nieuwe variant. :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:38

PSvanLot schreef:
Tancreda4 schreef:
Maar hoe kan het dat alle ICs in Italië prop vol lijken te zijn en er keuzes lijken te moeten worden gemaakt wie wel en niet wordt opgenomen, als het virus allemaal wel mee valt en het vooral milde klachten zijn.

Het gros komt er met thuis isolatie wss goed vanaf. Maar als een uitbraak en overvolle situaties als Italië moet je zo goed mogelijk wilen vermijden.

Omdat er helemaal niet zoveel plekken op de ic zijn. 'Normaal gesproken' hebben we die helemaal niet zoveel nodig.
In het ziekenhuis liggen ze overigens toch regelmatig op volledige capaciteit en als het even kan kan een patiënt naar de medium care of de gewone afdeling.

Ja weet ik. Maar in doel op roepen dat het wel mee valt. Nee, want de IC kan een grotere uitbraak minder goed aan. En daarom toch wat voorzichtigheid geboden.