Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:24

Ik vind Runkeeper ideaal! Gebruik hem ook voor wandelen :).
Hij verschilt alleen wel qua kcal met mn Fitbit, wat wel irritant is.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:45

liespower94 schreef:
@poes lief dat je t vraagt maar was echt super!
Hele leuke (snelle) groep. Het is de ‘hoogste’ groep en daar hang ik wat onderaan :+
Genoeg mensen om me aan op te t trekken dus!
Hard werken, lig nu gevloerd in bed maar heel voldaan :)

Oh dat is ook wel leuk! Ik heb er ook weleens aan gedacht maar ik vind het wat spannend, omdat ik zelf niet zo snel ben. Hoe ging dat bij jou?

Poes: Heerlijk! 7 km is al een lekkere afstand! Ziet er mooi uit daar! Wel droog gehouden?

amado7 schreef:
Supermakkelijk dat je kan zien wat je per maand hebt gelopen. Dat kan ik helemaal niet dacht ik.

Ik gebruik Strava, dan kun je het zien. Volgens mij via Garmin ook, maar ik moet nog heel veel ontdekken aan die app :=

Wel heel blij met mijn sporthorloge trouwens, wat een verlichting! Leuk dat ik nu ook een seintje krijg als ik een kilometer gehad heb :D

Gisteravond nog een loop gedaan. Normaal ga ik voor een snellere 10 km op maandag, want dan loopt vriend ook en kan hij mijn haas spelen :+ Maar de benen waren wat stijf en dus koos ik voor bos. Samen met de hond een rondje hollen en al snel verdween de stijvigheid en liep ik een best lekker tempo. Nou heeft mijn hond best wat drukke en actieve dagen achter de rug en die stortte echt in na 4 km. Ahhh :(:) Dus die laatste 1,5 km naar de auto heb ik lekker langzaam gehobbeld en gekletst tegen de hond dat hij zo knap is. Daarna plonste hij blij in de smerigste sloot die hij kon vinden :')
Vandaag maar even een rustdag voor hem.
A.s. zaterdag doen we weer een survival tussen de echte atleten, dus we moeten in topvorm zijn *\o/*

Cowgirl83

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:04

Lisitano, weet niet meer exact wanneer ik de laatste keer gelopen had, denk ergens begin februari. Dus toch een dikke drie maanden niets mogen doen. Leuk vooruitzicht naar komend weekend!

Nozidia, knap tempo! Spannend zo'n eerste keer een halve marathon!

_lauraaa_, die opbouw ging snel terug bij jou! Ik moet sowieso langzaam opbouwen aangezien de kine verwacht dat ik anders heel snel terug problemen met mijn heup ga krijgen. Om de drie dagen lopen, en telkens 1 tot max. 2 minuten erbij. Hopelijk blijf ik zo blessurevrij

Poes, jij bent echt terug goed bezig precies hé! Speelt je blessure niet meer op? Ik heb de afgelopen weken ook een citytrip Parijs, dagje Disneyland en dagje plantentuin Meise gedaan, dus qua stappen zit het bij mij ook wel goed :-)

Ik loop altijd alleen, liep in het begin vaak samen met iemand maar ons tempo lag eigenlijk te ver uiteen. Kan mij voorstellen dat als je goed in conditie bent en snelheid wil opbouwen, het ideaal is om met iemand mee te kunnen gaan die net iets sneller loopt, om dat tempo mee te kunnen aanhouden.

Es-ther, zou je ongeveer kunnen vertrouwen op de kcal die door zo'n app aangegeven wordt? Is hoeveel calorieën je verbrandt niet iets persoonlijk?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:08

Ja, ongeveer klopt het zeker hoor! Pin me er ook niet op vast na het lopen, maar vindt t altijd wel grappig om te zien dat de een meer aangeeft dan de ander.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:50

Qua calorieën geeft runkeeper natuurlijk ongeveer aan wat je verbruikt als je ook je gewicht hebt ingevoerd. Maar wat je echt gebruikt heeft natuurlijk met meer factoren te maken. Hoe hoog je hartslag is, hoeveel spiermassa je hebt, op wat voor terrein je loopt, of je giga tegenwind hebt. Dat lijkt me allemaal meespelen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:35

Wbt Strava: is er animo voor een boktgroepje? Dan wil ik wel eentje aanmaken :).

Ik hou qua kcal altijd mijn horloge aan omdat die meet obv gewicht en hartslag. Helemaal 100% zal het nooit kloppen denk ik maar het geeft wel een aardige indicatie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:41

Lisitano: Wat schattig met je hond. Je zou denken dat ze ons er met gemak uitlopen eigenlijk.

Het is gelukkig wel droog gebleven!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:08

Oeps ik heb me weer ingeschreven voor een halve marathon.. in Utrecht over twee weken al :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:14

Haha lekker bezig!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:59

Noeps schreef:
Wbt Strava: is er animo voor een boktgroepje? Dan wil ik wel eentje aanmaken :).

Dat is leuk!

Supervixen schreef:
Oeps ik heb me weer ingeschreven voor een halve marathon.. in Utrecht over twee weken al :+

*\o/* Zo dan! Wat ben jij een bikkel, goed bezig!

poes schreef:
Lisitano: Wat schattig met je hond. Je zou denken dat ze ons er met gemak uitlopen eigenlijk.

Gelukkig, toch lekkerder zonder regen :D
Haha, hij zou me er makkelijk uitlopen maar aangelijnd mee, in mijn tempo lopen vergt toch ook concentratie. En de heuvels op en af vond hij ook niet zo grappig meer. Hij heeft het ook sneller warm dan ik. Als hij los mee loopt, red hij het veel gemakkelijker.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:03

Haha je hebt de smaak te pakken Supervixen! :D

Ik heb mijzelf getrakteerd op een sporthorloge (Garmin forerunner 35) want die had ik nog niet en denk dat het toch wel makkelijk is. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:57

Cowgirl83 schreef:
Poes, jij bent echt terug goed bezig precies hé! Speelt je blessure niet meer op? Ik heb de afgelopen weken ook een citytrip Parijs, dagje Disneyland en dagje plantentuin Meise gedaan, dus qua stappen zit het bij mij ook wel goed :-)

Ik moet erg voorzichtig blijven wel. Merk dat ik op tijd rust moet pakken, mijn oefeningen moet doen en goed moet luisteren naar mijn knie. Dat lijkt wel te werken. Ik heb ook extreem traag opgebouwd naar 5 km ! Maar voel mijn knie nog regelmatig hoor. Na gisteren had ik er wat schrik van maar niets last *\o/*

Leuke dagen heb je gehad zeg!

Lisitano: oja los lijkt me makkelijker idd voor hem :j

SV: WoW de microbe te pakken? :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:46

Lisitano schreef:
Noeps schreef:

Dat is leuk!

Supervixen schreef:

*\o/* Zo dan! Wat ben jij een bikkel, goed bezig!

poes schreef:

Gelukkig, toch lekkerder zonder regen :D
Haha, hij zou me er makkelijk uitlopen maar aangelijnd mee, in mijn tempo lopen vergt toch ook concentratie. En de heuvels op en af vond hij ook niet zo grappig meer. Hij heeft het ook sneller warm dan ik. Als hij los mee loopt, red hij het veel gemakkelijker.

Is inmiddels aangemaakt! Stuur een pb met je volledige naam en dan voeg ik je toe :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:52

Zijn er ook mensen die runkeeper gebruiken die ik kan toevoegen als vriend? Is misschien ook leuk?
Strava loop ik niet mee.

Ik ga de halve in Utrecht samen met mijn zusje lopen. Zij is herstellende van een blessure, dus we gaan op heel rustig tempo lopen. Als eindtijd 2.20 opgegeven, maar we gaan voor de gezelligheid, omdat het ons de laatste tijd maar zelden lukt om samen te lopen.
Zij traint voor de marathon in Berlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:41

Ik gebruik runtastic. Zij er nog mensen die deze app gebruiken?

@cowgirl: dan zou ik inderdaad maar rustig aan doen en goed naar het advies luisteren! Heb je uiteindelijk meer aan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:51

Nozidia, tof dat je een sporthorloge hebt gekocht ! :D

Ik heb net een rondje van 3 km gelopen. Na mijn eten, niet zo slim want kreeg heel snel steek. En was helemaal niet zo moe en voor het eerst niet zo te hijgen. Ik vind het steeds leuker worden! Met zn tweeën is toch wel een stukje makkelijker. Volgende keer maar even een uurtje wachten na het eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:56

Meteen na het eten gaan lopen is inderdaad niet zon goed plan. Ik wacht meestal 2 uur na mijn avondeten.

Zojuist samen met mijn vriend gaan lopen. Hij sport eigelijk bijna niet en had nu al bijna een jaar niet gelopen maar door zijn werk heeft die een goede conditie. Hebben lekker 5km gelopen. Hij is iets groter en sterker dan mij en heeft van zichzelf een hoger tempo dan mij dus voor mij was het een goede training om mijn snelheid iets omhoog te schroeven. Alleen kan hij zijn energie niet zo goed verdelen over de kilometers waardoor hij veel te snel gestart was en we na 2,5 kilometer even een stukje moest wandelen. Daarna heb ik het tempo overgenomen en hebben we nog lekker doorgelopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:04

Ik heb runkeeper en maak graag vriendjes :)

Ik stuur je even mijn naam :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:00

poes schreef:
Hoe gaat zo’n training in groep? :)

We startten met een stuk lopen om de atletiekbaan heen, door het dorp en door het bos. Ik liep mooi voorop achter de trainer aan en uiteindelijk ging ik met een groep snelle jongens mee. Ik wist dat het een korte afstand zou zijn dus kon wel eventjes los gaan :+

Daarna hadden we techniektraining/blessurepreventie. Allemaal oefeningen om je kuiten te trainen (spierpijn nog steeds!) zoals hakken billen, huppen, zijwaarts overkruisen, etc.

Daarna kwam de kern (en ik was dus al zo goed als gevloerd :Y) ) en gingen we een pyramide loop doen. Dat vond ik erg leuk haha, even knallen en dan eventjes rust en zo van 100-600 meter en terug. Daarna mocht je zelf nog even minimaal twee rondjes lekker uitlopen.

_lauraaa_ schreef:
Is in zon groep lopen nu fijn? Ook in verband met verschillende tempo's die iedereen heeft.

Eigenlijk wel, ik liep nu ook vooraan en moest steeds eventjes wachten. Deze keer was een trainer ziek dus was groep 1/2 gecombineerd met de snellere groep waar ik dus in zit. Vanavond loop ik alleen met mijn eigen groep dus dat is best wel spannend gezien ik gewoon nog niet snel ben. De jongens die meelopen hebben allemaal als basistempo 14/15 km/uur terwijl ik nog wat op 12 ben blijven hangen. De trainer zei dat ik gewoon mee moest gaan en dat je juist daardoor super snel conditie krijgt dus ik ben wel een beetje zenuwachtig!v :o :D

Lisitano schreef:
liespower94 schreef:
@poes lief dat je t vraagt maar was echt super!
Hele leuke (snelle) groep. Het is de ‘hoogste’ groep en daar hang ik wat onderaan :+
Genoeg mensen om me aan op te t trekken dus!
Hard werken, lig nu gevloerd in bed maar heel voldaan :)

Oh dat is ook wel leuk! Ik heb er ook weleens aan gedacht maar ik vind het wat spannend, omdat ik zelf niet zo snel ben. Hoe ging dat bij jou?

Eigenlijk heel goed maar ik ben dus ook een super enthousiaste stuiterbal. Ik lag gelijk leuk in de groep en het was ook heel gezellig. Toen we gingen trainen was iedereen super gefocust en daarna werd er weer lekker gekletst. Super leuke mensen!

Noeps schreef:

Ik heb net Strava gedownload en gekoppeld aan mijn FitBit. Een groepje lijkt me leuk!

Supervixen schreef:

Hahaha, oeps foutje! :') Lekker bezig!

Voor de mensen met Runkeeper en Runtastic, kun je dit ook koppelen? Ik wil bij iedereen wel in de groep hoor haha! :j

Vanmiddag ga ik eerst een high-choc doen met mijn zusje en daarna dus lopen. Echt en top combinatie :')
Ik zal iig genoeg energie hebben voor het eerste halfuur, laten we t over daarna nog maar niet hebben. :+ :Y)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:18

Wat stoer zeg! Jeetje, 14/15 km/u, dat is wel heel snel! Ik zou 12 dus al niet bijbenen.
Leuk zo'n verslagje, ik twijfel al zo'n zes maanden een keer aan te sluiten := Maar je hebt de groepen dus ingedeeld per tempo, dat is wel prettig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:46

O die techniek/blessurepreventie zou voor mij wel ideaal zijn. Maar ik loop zo graag alleen. En op mijn eigen tijden.

Gisteren uurtje yin yoga gedaan maar dat is mij toch te traag. Onlangs een workshop yoga gedaan van vijf lezen dat was wel interessant. Vandaag wandelen we 21,3 km, hebben er nu al ruim 14 gedaan. Beetje oefenen voor zuid Afrika.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:35

Liespower volgens mij wordt je vooral sneller als je gericht in de verschillende zones traint en zeker niet als je geforceerd lopers probeert bij te houden die echt wezenlijk sneller zijn dan jezelf. Als hun basis tempo 14/15km per uur is tegen die 12 van jouw dan is tijdens tempowerk het verschil nog veel groter. Waarom dan niet juist mee trainen met de wat langzamer groep? Want nu heb je in training ipv rustig inlopen juist tempo werk gedaan. De loopscholing en oefeningen die je dan doet zijn ook niet bedoeld om te doen met een lijf dat net veel inspanning heeft verricht en werken dan ook averechts.
Ik heb ook wel een aantal jaren met veel sneller lopers op de baan getraind maar dan liep ik alleen in en deed mijn intervallen in mijn eentje. En als de jongens dan een dribbel pauze hadden haalde ze mij soms nog in terwijl ik met een interval training bezig was. Maar we hadden dezelfde trainer dus daarom trainde ik op dat tijdstip. Maar voor even een tandje bijzetten als het moet heb je veel meer aan tempo genoten.
Hier zijn de tempo groepen ingedeeld op 10km wedstrijd tempo en dan met steeds 10sec per km in het verschil. Dus 3min30, 3min40, 3min50, 4min00 etc. Doe zelf meestal de tempo's van de 4min30 groep. Op basis van mijn 10km tijd ben ik wel sneller maar omdat ik alleen marathons en ultra's loop train ik met een veel grotere omvang dus heb al de nodige km's in de benen als de andere aan het programma beginnen. Ik doe dan meestal hele lange intervallen vooraf. Dus dan vind ik die tempo's van de 4min30 groep snel genoeg.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:44

Trainen in een groep die net wat sneller is kan inderdaad motiverend werken maar ik ben het ook wel eens met Greetje. Trainen in zones en vooral traag opwarmen voor de loopschoenen is enorm belangrijk om te kunnen blijven verbeteren. (En blessurevrij te blijven)

Maar jij kent jezelf het beste natuurlijk!

Genieten jullie ook zo van de lente tijdens het hardlopen? Na maanden naar kale bomen kijken hebben eindelijk terug in het groen!

Vandaag had ik een leuke training, 9km op comfortabel tempo en daarna versnellen gedurende 3km. Het vloog voorbij! Helaas heb ik een beetje last van kleine pijntjes in mijn linkerheup/been, heb vrijdag terug een afspraak bij de fysio.
Afbeelding

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:57

Moeschie,mooie foto. Is echt genieten nu he! Bos bij ons is nu ook prachtig. Goed dat je uw heup snel laat checken!

Gisteren rondje van 14 minuten gedaan,tempo ong 6 minuten per km. Ging goed,was minder buiten adem als vorige keer en voorlopig geen pijn aan mijn heup.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:26

poes schreef:
O die techniek/blessurepreventie zou voor mij wel ideaal zijn. Maar ik loop zo graag alleen. En op mijn eigen tijden.

Dat had ik in het begin ook wel, maar nu loop ik toch graag met iemand anders. Als je aan het kletsen bent vliegen die km's voorbij en je gaat vanzelf al in een fijn tempo lopen.
Ik loop nu ook regelmatig met een (veel) snellere vriendin, dan loop ik én langer door zonder pauze te nemen én ik ga harder.

Wat leuk trouwens dat je ook lekker veel km's wandelt! Dat vind ik ook zo fijn om te doen.

Moeshie, wat een mooie foto <3 Wat een prachtig bos!
Voor zoiets moet ik echt in de auto stappen, maar dat ben ik dan ook aan het plannen. Lekker kamperen en overdag door de bossen rennen, heel mooi. Het lijkt me heerlijk lopen, zo'n kalm bos!
Hopelijk zijn je kleine pijntjes snel verholpen.

Cowgirl83, gaat goed zeg! Fijn dat je niets van je heup voelt. Hopelijk blijft dat zo.

Gisteravond een 5 km rondje op het strand gedaan met twee meiden. De één loopt nog niet zo lang hard. Ik liep echt heerlijk relaxt, voor mijn gevoel kon ik nog wel een uur zo doorgaan. En achteraf lag het tempo dus helemaal niet zo laag voor mijn doen. Sowieso superknap van haar! En ik vond het zelf eigenlijk ook wel prettig te ervaren dat ik dus echt wel steeds sterker word met lopen :)
Deze en begin volgende week nog een paar loopjes doen en dan drie dagen rust voor mijn 10 km loop *\o/* Mijn allereerste hardloopwedstrijd zonder hond. Ik vind het echt spannend :=
Ik hoop zo dat ik het red binnen het uur.