Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:07

Bij 10+ km is het verstandig om water mee te nemen. Hoewel ik die riem met klotsende met flesjes vreselijk irritant vind... Vaak neem ik dus gewoon geen water mee, tenzij het warm weer is.

Sting

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:16

Ik heb ook nooit water mee hoor, maar vroeg het me gewoon af, vanaf welke afstand dat verstandig is ;). Maar voorlopig dus nog niet, als ik Karin zo hoor, haha! :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:37

hier hebben we gelukkig waterpunten staan, is wel heel relaxed! ik neem tot 1,5 uur niets mee.. tenzij het boven de 25 graden is. Maar ik zweet ook niet zoveel.

Ik deed het met 2 a 3 km per keer meer.. maar ik bouw sowieso onhandig snel op. Hoelang doe je nu over de 10 en hoelang loop je deze afstand al?>

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:43

kooslover schreef:
Votti schreef:
@Kooslover.. als je echt denkt dat je last hebt van een eerdere blessure zou ik stoppen met lopen. Aan de andere kant kan het ook gewoon even stijfheid/gevoeligheid zijn van het lopen omdat je een tijdje rust heebt genomen en de enkel weer moet wennen. Zou er in ieder geval even naar laten kijken als je er de volgende keer weer zo'n last van hebt, beter voorkomen dan genezen!

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Het zijn niet mijn enkels, maar echt bovenop mijn voet, ook geen eerdere blessure dus...
En zoveel pijn doet het nu ook weer niet hoor, het wordt eerder stijf.

Wat betreft het water, dat neem ik nooit mee, maar ik loop dan ook geen hele lange afstanden. Denk dat je dat het beste zelf kunt inschatten :). Heb je echt dorst onderweg of kun je het ook af met een slok water na het lopen?

Ik denk dat het verstandig is om je schoenen aan te laten meten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:06

Vandaag met mn man mee , hij gaat de teutolauf lopen. 30km
Schijnt heel zwaar te zijn...hoop dat er een leuk centrum ofzo is :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:44

Lekker een rondje gelopen na 2,5 uur leren. Heerlijk m'n hoofd weer leeg maken! Ga ik deze week vaker doen, hopelijk kan ik m'n conditie de komende weken weer opbouwen, omdat ik van m'n fysio weer mag gaan hardlopen :D

Kort rondje van vandaag om weer op gang te komen:
Afbeelding

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:28

Eek ... na het hardlopen heb ik kniepijn gekregen. Als ik gewoon ga lopen en vooral bij het trapoplopen voel ik het kraken.

Linkje naar afbeelding: klik

Bij het pijltje bij rotatie om de knie, en dan het rechtste pijltje daarvan, daar heb ik last. Is dit normaal? Of is dit het begin van een blessure? Aangezien ik het voel kraken/knakken denk ik dat het met de botten enz. te maken heeft. Komt het omdat ik x-benen heb door het paardrijden, waardoor ik bij het hardlopen mijn benen onbewust uitklap?

Of maak ik me weer zorgen om niets .__.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:30

Is het ook dik en/of rood en warm? Dan gewoon 3x per dag koelen, koelen en koelen. Als het niet over gaat, naar de fysio gaan :).

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:56

Heeft iemand hier ervaring met compressiekousen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:05

Ja, loop ik altijd mee. Loopt best lekker!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:16

En heb je klachten als je er niet mee loopt?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:21

Hoe houden jullie je ademhaling onder controle tijdens het lopen?
Ik merk bij mezelf namelijk dat mijn ademhaling héél onregelmatig is en ik krijg dat niet onder controle. Met name mijn uitademing verlengen lukt niet, dan ga ik heel hortend en stotend in- en uitademen en krijg ik het gevoel alsof ik ga hyperventileren. Omdat ik dacht dat het aan mijn tempo kon liggen, mijn hartslag is ook hoog tijdens het lopen, meestal tussen de 165-170, heb ik vandaag rustiger dan normaal gelopen. Maar alsnog bleef mijn adem onregelmatig.
Heb wel een verleden van astma/bronchitis dus misschien is het toch verstandig om voor het lopen een pufje te nemen. Dat ga ik de volgende keren sowieso doen. Maar misschien hebben jullie nog tips?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:23

Ik heb wat jij allemaal verteld ook last van, mijn hartslag ligt zelfs hoger tijdens het lopen! Heb nooit astma o.i.d. gehad, dus ik ben wel benieuwd hoe jullie dit oplossen :)

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:25

Ik ben sinds kort ook bezig en ben pas bij de 3e les van Evy, maar ik merk ook dat ik erg moeilijk vind om te blijven ademen en heb dan ook erg moeite om die 2 min vol te houden, met name door mijn ademhaling. Ik lees dus ook ff mee voor tips.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:29

Ik moet juist niet teveel op mijn ademhaling letten, dan gaat het mis. Hoe beter je conditie wordt hoe makkelijker het ademen ook gaat in mijn ogen...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:35

Dat heb ik ook Lente. Vooral niet op letten en gewoon doorlopen. Tenminste, dat werkt bij mij het beste hé! :)

Ik heb op de sportschool ook wel eens met opgenomen hartslag gelopen, maar dan mocht ik, met mijn leeftijd, niet boven de 160. Ik zat binnen de minuut, en met 9 km/uur op de 180.... Dan moest ik dus weer stoppen, want dan werd het gevaarlijk. Ik loop nu inmiddels 3 kwartier lang met 9,5 km/uur en volgens mij is mijn hartslag best normaal. Tenminste, ik ben nog niet dood, dus zal het wel meevallen :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:39

Niet boven de 160 want anders gevaarlijk? Ben je al 60 dan?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:43

Ademhaling vind ik ook lastig.

Mijn hartslag komt al snel boven de 160 bij een flinke inspanning (crosstrainen, hardlopen). Maar ik ben 15 dus dat moet kunnen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:47

Volgens de 80% van mijn max regel zou ik niet veel hoger dan 158 moeten zitten. Maar als ik in mijn normale tempo loop heb ik een hartslag van 180.
Ik dacht ook dat het kwam doordat ik op mijn ademhaling ging letten, dat hij dan onregelmatig wordt. Maar mijn vriend merkte het gisteren ook op toen we samen hardliepen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:54

160 is nniet echt hoog hoor
En als je je ademhaling niet onder controle krijgt loop je denk ik te hard. Wat mij dan helpt is gewoon dribbelen, dus echt langzaam lopen en dan een keer diep inademen en helemaal uitademen.
Je zal ook merken dat je hs ook naar beneden gaat dan.
Ik loop meestal met een hartslagmeter, ik ben hartpatient dus weet graag wat ie doet.
Zo weet ik dus dat ik verzuur als mn hs boven de 160 komt. Dus probeer ik met mn snelheid mn hs onder de 160 te houden. Maar dit verschilt per persoon

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:06

Ik ga altijd zingen als mijn ademhaling het lopen in de weg zit. Werkt voor mij prima :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:33

je verzuring kan je toch oa meten adhv je CO2 vs O2?

Mijn ademhaling zit in de weg als ik er teveel met andere dingen bezig ben, bv niet mn nek breken op rare ondergronden :+

Hebben jullie die compressiekousen laten aanmeten of standaard maat gekocht?

Ik heb dit weekend gespijbeld met hardlopen. Vanaaf rustig hersteltraining op de baan, even wat reactieoefeningen en nog een klein beetje techniek. Zaterdag is het zo ver, spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:37

Ik heb ze gewoon gekocht... weet niet eens waar... ik denk dat ze gewoon bij de Lidl vandaan komen. En ze zitten prima en merk ook verschil in het lopen mét en zónder.

Spijbelen mag in de aanloop naar een wedstrijd Romy! :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:04

Mn vriend en ik zijn een home gym aan het bouwen, had zaterdag even 150 kg 3 trappen opgetild (5x op en neer met 30kg) en stom zat waren mn benen daarna zo leeg dat lopen echt geen zin had :=

Waarin merk je verschil dan?

Net nog even een paar killing tips van een Xtrail lopen gehad, die heeft zondag voor de gein de marathon van Amsterdam nog even gelopen omdat iemand een startkaart over had hahaha hoe cool!

1. Iedere dag minimaal 1 liter kleurloos plassen, dat betekent dat je zeker 2 liter water moet drinken per dag. Dit om te zorgen dat je lichaam optimaal gehydrateerd is op de dag van de wedstrijd en je kan zweten. Ook hoef je dan op de dag zelf minder te drinken zodat je niet tijdens de wedstrijd moet plassen
2. Opbouwend naar de wedstrijd toe iedere dag 500 gram koolhydraten eten! (dat is echt veel! hahaha) je kan max 95 gram per uur opnemen dus ieder uur iets eten.

Word hard werken dus! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:10

Ik krijg veel minder snel last van vermoeide kuiten als ik mijn sokken draag :)

Kan me voorstellen dat als je spul de trappen op sjouwt je best moeie benen hebt ja :(:)

'Even' een marathon lopen. Denk dat ik dat nooit ga bereiken.

Wauw dat zijn veel koolhydraten! Ik zit momenteel op bijna géén koolhydraten :')