In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:08

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:29

Ah duplo knuffel voor jou! Soms heb je zo'n dag en het stoppen met roken en de pil kunnen daar zeker invloed op hebben.
Maar al zou dat niet zo zijn, fijn dat het eruit is. :)En dat het geen angst of depressie gevoel is. Dat voelt echt anders he?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:45

Vind dit best wel eng, maar het lijkt me wel fijn om lekker anoniem te praten met mensen om te weten dat ik niet de enige ben.

Mag ik me ook melden? Sinds de zomervakantie zit ik niet zo lekker in mijn vel, en sinds twee weken onder behandeling van een psychologe/cognitief gedragstherapeut. Vind alles nog heel spannend maar ik heb goede hoop dat over een tijdje dingen weer beter gaan.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:20

Welkom uhnee! Wat goed van je dat je hulp hebt durven zoeken! De eerste en belangrijkste stap is gezet..
Hopelijk gaat de therapie je datgene opleveren dat je weer optimistischer en sterker door het leven gaat! :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:32

Ik kom hier even binnen vallen met een vraagje.
Zou ik iemand een pb kunnen sturen die ervaring heeft met emdr?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:21

Suusenmalvin schreef:
Welkom uhnee! Wat goed van je dat je hulp hebt durven zoeken! De eerste en belangrijkste stap is gezet..
Hopelijk gaat de therapie je datgene opleveren dat je weer optimistischer en sterker door het leven gaat! :)

Dankjewel! Ik zie eindelijk in dat ik geen aansteller ben, haha. Ik wil vooral van die stomme paniekaanvallen af, word er helemaal simpel van. Vandaag ben ik weer geweest. Ze legde uit hoe de gedachtencirkel enzo werkte, erg verhelderend! Als ik zie hoeveel het heeft gedaan voor degenen om mij heen ben ik positief ingesteld!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:37

Welkom uhnee en sas. :)

Ik heb net een goede film gekeken. The giver.
Alleen t einde was wat raar maar het idee van defilm vond ik wel erg goed en had heel veel te maken met het feit dat zonder pijn en verdriet er ook geen vreugde is. Beetje aparte film je moet er van houden maar vond de boodschap wel mooi voor iedereen die problemen heeft met gevoel en emoties.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:09

UhNee, je hebt dus mooie voorbeelden om je heen? Da's mooi :D Al biedt dat natuurlijk geen garantie ;)
Mooi he, hoe je tot bepaalde inzichten komt tijdens therapie?! Ik ben wat dat betreft door alle theapie ook een stuk wijzer geworden haha..
Paniekaanvallen zijn zeker stom! En dat vind ik best licht uitgedrukt.. Succes hoor, met je therapie!

Sas, hier geen ervaring met EMDR.
Weet dat Janneke2 hier wel ervaring/verstand van/mee heet. Wellicht kun je haar even een berichtje doen?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:40

Ik heb ook ervaring met emdr maar geen uitgebreide en ik kan niet zeggen of het gewerkt heeft, weet wel hoe het verloopt. Denk dat janneke je idd beter kan helpen zoals Suus zegt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:51

* "heefd meel gestuurd" *

(Ben in wat je noemt melige bui.. ;) )

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:53

Uhnee, fijn dat ze je inzicht in jezelf kunnen geven!

Duplo, ook best zwaar he, met stoppen met roken. En wil je ook met de pil stoppen of?

Therapie gisteren was... Apart. Nog niet echt veel gedaan. Moet omega 3 pilletjes gaan nemen ter ondersteuning en we gaan werken aan versterking van mijn karakter.
Het heeft vooral met energie te maken. Alhoewel ik er wat kritisch tegenover sta, voelde ik me veel rustiger na de behandeling.
Over een maandje terug.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:54

@aria ik denk dat de hormonen van de pil behoorlijk invloed hebben op mijn geestelijke toestand en na 15 jaar wilde ik wel eens zonder proberen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:03

Ah ja, ik ben na 3 jaar gestopt en heb nu een koper spiraal.
Versta volledig dat je wou stoppen. Maar zal idd wel een weerslag hebben.
Ik merk dat ik er toch stabieler door ben. Heb wel angst aanvallen soms, maar niet meer in die mate dat het blijft nazonden of dat mijn geest er sneller mee om kan.
Dus kan absoluut een verschil maken en sowieso goed dat je het probeert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:22

Aria_zz schreef:
Therapie gisteren was... Apart. Nog niet echt veel gedaan. Moet omega 3 pilletjes gaan nemen ter ondersteuning en we gaan werken aan versterking van mijn karakter.
Het heeft vooral met energie te maken. Alhoewel ik er wat kritisch tegenover sta, voelde ik me veel rustiger na de behandeling.
Over een maandje terug.

Ben je bij een kinesioloog, mesoloog oid geweest...?

Dat is idd erg apart - maar heel nuttig!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:50

Ze is zelf van opleiding psychotherapeute en heeft daarna kinepsychotherapie gedaan (is dat de correcte term?) en later reikimaster geworden en heeft zowel Japanse als Chinese healing richtingen gedaan.
Dus niet zomaar iemand die iets denk te kunnen, maar wel een degelijke opleiding(en) gehad heeft. Dat is ook de reden dat ik het wou proberen.
Ze haalde meteen ook een aantal punten aan die de psychologe vorig jaar ook al vernoemde: leren je eigen ruimte in nemen, je eigen energie naar buiten durven dragen.
En hartsteken, dat heb ik als ik geen uiting geef aan mentale mijnaandeel ik mezelf de grond in werk. En dat wist ze ook te vertellen.

Dus dat geeft toch vertrouwen. Ben benieuwd naar de volgende keer. Heel vreemd, ik sta er dus kritisch tegenover maar heb heel erg het gevoel dat ik dit moet volgen om verder te kunnen komen met mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:59

Ik kom weer even om het hoekje kijken, ik zou de vorige keer nog verder bij lezen maar het was er niet meer van gekomen.

PortRoyal Poe... Poe dat is wat mijn eerste gedachte was toen je een stukje van jezelf hier bloot gaf. Ik moet zeggen dat ik echt wel veel van jou herken over het door buffelen, en het niet huilen en vooral niet klagen.
Heb je wel eens nagedacht hoe je aan die instelling bent gekomen? "Niet klagen maar door gaan?"
Ik heb het ook altijd gedacht en soms betrap ik mijzelf er op dat ik het nog denk ook voor een ander.
Zo is dat er in gesleten van huis uit.
Maar waarom zou je niet mogen klagen? waarom zou jij niet mogen zeggen waar je moeite mee hebt?
W.b.t je lichamelijke klachten kun je dingen gaan uitsluiten.
Ik loop al 4 jaar bij de fysio, niet continue achter elkaar maar wel elk jaar weer een paar behandelingen.
Mijn klachten kwamen steeds terug en pas dit jaar besef ik mij dat het door mijn "door buffelen patroon komt".
En als ik het mag zeggen, je hebt wel heel veel op je bordje gekregen met het afscheid van diverse dieren en het ziek zijn van je vriend. Dit heeft impact op je gesteldheid!
En het continue niet kunnen genieten is echt niet goed :n
Daar moet een balans in zijn.
Ik ben het met Joolien eens, ga eens op zelf onderzoek.

Duplo Wow dapper van je om en te stoppen met roken en ook de pil niet meer te gaan gebruiken.
Tis wel wat lastig als je steeds moest huilen maar wel fijn dat je weet waar het waarschijnlijk door komt. Dikke knuffel en weet je laat die tranen maar even lekker gaan. Dat mag :j .

UhNee welkom hier. Fijn dat je ook mee wilt praten. Er achter komen dat je niet de enige bent met issues kan al een geruststelling zijn.
Goed van je dat je hulp hebt gezocht en mooi dat je daar ook al wat hoop uit kan halen.

Suusenmalvin ik las jou beschrijving van de therapie die jij op het moment volgt en kreeg het gelijk al spaan benauwt.
Al ben ik wel nieuwsgierig er na. Kun je mij iets meer info geven? mag via PB.
Wel handig is inderdaad dat je weet hoe je met je emoties om kunt gaan.
Dus goed om daar even op terug te komen bij de behandelaar.

River klinkt interessant die film.
Hoe gaat het nu met jou?

Aria_zz wat voor therapie volg jij? (kan zijn dat je dat al wel hebt geschreven).

Met mij gaat het redelijk. Ik probeer nu vooral veel afleiding te zoeken zodat ik mij niet heel erg ga focussen op donderdag avond. Dan ga ik namelijk mijn brief voor lezen met details.
Ik heb mijn voorzorg maatregelingen genomen omdat ik niet weet hoe ik dit ga ervaren. Er zijn dus mensen die van te voren en na die tijd met mij gaan bidden.
Ik ben niet alleen en er wordt op mij gelet.
Het gaat spannend zijn maar ik weet ook dat het goed voor mij is.
Ik wordt er zelfs een beetje strijd lustig van :D afrekenen met de duiveltjes in mijn hoofd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:04

Osmo, wat fijn dat er mensen zijn die op je letten ook! En dat je er zin in hebt. Zal idd wel wat spannend zijn, maar als je er zo wil voor gaan, kan het alleen maar goed gaan ;)

Jah ik weet niet of het echt een naam heeft.
Ik ben naar haar gegaan omdat mijn nichtje van een paar jaar jonger er hulp bij had, en ik herken mijzelf erg in mijn nichtje.
Is een combinatie van conventionele psychotherapie met oosterse geneeswijzen zonder al teveel praten, wat ik erg goed vind want ik heb geen zin om alles opnieuw te delen of er doorheen te moeten. Ik wil vooruit, niet achteruit.

En pilletjes dus, voor mij omega protect.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:25

Osmo mag ik je nog een tip meegeven voor donderdag? Bespreek wat je veilige have is. Neem een foto of voorwerp mee waar je rustig van Word als je eraan denkt zodat als je erg overje touren bent je die kan pakken.
Dat werd mij bij emdr geadviseerd, vond het fijn om het achter de hand te hebben.

Met mij gaat t matig. Voel me down en psychiater zegt dat we verder niks kunnen gebruiken om mij beter te laten voelen vanwege de zwangerschap. Het is dus een kwestie van geduld en dit uitzitten.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:55

OsMo, dat ligt misschien ook een beetje aan de mentaliteit in het noorden...we laten niet graag het achterste van de tong zien, en willen niet een ander tot last zijn of teleurstellen. Ik heb nogal een hoog plichtsgevoel, alles gaat voor mij. Dat eist teveel van me de laatste tijd. Ik werk ook niet aaneengesloten, dat is ook niet prettig. Ik zit altijd op de klok te kijken voor de volgende ronde. Eigenlijk moet ik kiezen tussen ochtend of middag...maar ja dat rottige geld...de schoorsteen moet wel blijven roken.
Maar...vanmiddag naar de fysio voor het eerst. In de praktijk zit ook een haptonoom. En omdat ik toch nog niet helemaal overtuigd ben van mijn falende psyche...ga ik ook nog naar de kno arts. Gisteren nog zitten janken als een kind bij de huisarts. Ze vond dat er reden genoeg was voor een burnout na mijn verhaal, vooral over mijn werk. Raar dat je dat dan zelf toch nog niet wilt zien eigenlijk.
En...pak die duiveltjes in je hoofd maar even stevig aan!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:52

Dat is heus niet alleen het noorden... Ligt er gewoon aan hoe je bent opgevoed. ;)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:31

Dat is ook waar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:38

PortRoyal schreef:
OsMo, dat ligt misschien ook een beetje aan de mentaliteit in het noorden...we laten niet graag het achterste van de tong zien, en willen niet een ander tot last zijn of teleurstellen. Ik heb nogal een hoog plichtsgevoel, alles gaat voor mij. Dat eist teveel van me de laatste tijd. Ik werk ook niet aaneengesloten, dat is ook niet prettig. Ik zit altijd op de klok te kijken voor de volgende ronde. Eigenlijk moet ik kiezen tussen ochtend of middag...maar ja dat rottige geld...de schoorsteen moet wel blijven roken.
Maar...vanmiddag naar de fysio voor het eerst. In de praktijk zit ook een haptonoom. En omdat ik toch nog niet helemaal overtuigd ben van mijn falende psyche...ga ik ook nog naar de kno arts. Gisteren nog zitten janken als een kind bij de huisarts. Ze vond dat er reden genoeg was voor een burnout na mijn verhaal, vooral over mijn werk. Raar dat je dat dan zelf toch nog niet wilt zien eigenlijk.

Hier zeg je al dat de kans groot is dat het psychisch is, en daarnaast je bent in dit topic belandt ;)
En niet zo streng zijn voor jezelf, je hebt geen falende psyche en je hoeft je niet schuldig te voelen, maar dat is natuurlijk juist het 'probleem' denk ik. Jezelf zwak opstellen kan niet want dat deed je nooit. Maar wat als je je wel zwak op moet stellen, als je nee moet zeggen, wat gebeurt er dan? Stort de wereld dan in? Gaan er mensen dood? Hoe erg is het als je even niet sterk bent. Even zegt 'jongens ik neem een stap terug, ik kan het even niet.' Wat verwacht jij dat mensen over jou zeggen of denken als jij een stap terug doet?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:36

Suusenmalvin schreef:
UhNee, je hebt dus mooie voorbeelden om je heen? Da's mooi :D Al biedt dat natuurlijk geen garantie ;)
Mooi he, hoe je tot bepaalde inzichten komt tijdens therapie?! Ik ben wat dat betreft door alle theapie ook een stuk wijzer geworden haha..
Paniekaanvallen zijn zeker stom! En dat vind ik best licht uitgedrukt.. Succes hoor, met je therapie!

Sas, hier geen ervaring met EMDR.
Weet dat Janneke2 hier wel ervaring/verstand van/mee heet. Wellicht kun je haar even een berichtje doen?

Bedankt! Ik probeer me inderdaad niet teveel aan die voorbeelden vast te klampen, maar ik voel me toch op een of andere manier 'veilig' als ik daar ben. Zo van het komt wel goed! En dat is al heel wat vind ik lol. Echte inzichten heb ik nog niet gehad, maar we hebben het wel gehad over de 'magische cirkel', dat we denken dat we reageren op bepaalde situaties, maar dat dat eigenlijk de gedachten over die situatie zijn. Best verhelderend en ook nog eens interessant! Ik moet nu 5 dagen lang mijn gedachten en gevoelens op gaan schrijven. Gelukkig ben ik daar vrij goed in, maar vind het alsnog wel lastig omdat die gevoelens dus helemaal vanuit het niks kunnen komen....

Goh wat vervelend dat zoveel mensen last hebben van hun hormonen. Ikzelf had ook superveel last van stemmingswisselingen door mijn vorige pil. Nu heb ik alleen nog een week voordat ik ongesteld word gigantische pieken en dalen. Superkut maar dit heb ik wel geaccepteerd.

Over emdr: Mijn moeder werkt in de zorg en ze zegt dat er ontzéttend goede resultaten geboekt zijn daarmee! Succes voor iedereen die dat gaat doen!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:06

Even tussendoor.. Ik moet namelijk voor vrijdag gaan beslissen of ik aan de medicatie ga..
Iemand ervaring met Citalopram? En zo ja.. veel last gehad van bijwerkingen? En merkte je ook daadwerkelijk verschil? Ik ben zo bang dat de paniekaanvallen en depressie er gewoon doorheen knallen :(

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:15

Joolien schreef:
PortRoyal schreef:

Hier zeg je al dat de kans groot is dat het psychisch is, en daarnaast je bent in dit topic belandt ;)
En niet zo streng zijn voor jezelf, je hebt geen falende psyche en je hoeft je niet schuldig te voelen, maar dat is natuurlijk juist het 'probleem' denk ik. Jezelf zwak opstellen kan niet want dat deed je nooit. Maar wat als je je wel zwak op moet stellen, als je nee moet zeggen, wat gebeurt er dan? Stort de wereld dan in? Gaan er mensen dood? Hoe erg is het als je even niet sterk bent. Even zegt 'jongens ik neem een stap terug, ik kan het even niet.' Wat verwacht jij dat mensen over jou zeggen of denken als jij een stap terug doet?

Het punt is eigenlijk nog steeds dat ik stiekem bang ben dat ik iets engs in mijn hoofd heb. Ik kan niet geloven dat mijn lichamelijke klachten door overspannenheid komen, ik denk nog steeds andersom. Nu ik op dit topic zit zie ik wel dat jullie ook veel lichamelijke klachten hebben. Maar die druk in mijn hoofd voelt zo eng! En die lamme ongecontroleerde armen...ik heb dit nog nooit ervaren, maakt me bang. Net bij de fysio geweest, hij voelde erg veel spanning in mijn nekspieren, en mijn schouders. Hij vond me heel realistisch dat ik eerst alle lichamelijke aspecten wil uitsluiten. Hij gaat morgen direct met me aan de slag, als mijn rare hoofddruk dan zal verbeteren lijkt het me wel duidelijk, dan kan ik er niet omheen.