Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:55

Nice Ninus!

Vandaag heb ik een slowrun gedaan
Ging lekker! Vooral in zone 1 gelopen, dat heb ik nog nooit zolang gedaan en dan met dit tempo

Knie/lies alles hield zich rustig *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XxLMMxX

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:09

Kwart van Egmond gelopen vanochtend.
Een uitstapje want ik loop eigenlijk nooit wegwedstrijden.
Ging erg soepel, hadden dan ook wel heel veel geluk met het prachtige weer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:07

Lekker gelopen Sall!

Wat goed Ninus!

Inderdaad prachtig weer XxlM!

Ik heb net maar weer sportschool gedaan. :')
Mocht wat squats proberen, zonder gewicht, meer been en bil oefeningen nog niet.
Zo op fiets naar paard toe, is zo’n lekker weer!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:03

Even een egopost. Ben zo blij *\o/*
Heerlijk gelopen eerste 5km wedstrijdje :D

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:28

Wat goed XX!! Genieten met dit weer idd!

Geniet van je paard en het weer !

Wauw gefeliciteerd 99!! Netjes gelopen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 16:40

Hey dat is bij mij om de hoek, ik heb hem zelf ook wel eens gelopen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:57

Wat een mooie tijd 99! Goed gedaan *\o/*

Balen Samantha, hoop dat het snel beter gaat. Gelukkig heb je nog wat alternatieven.

Leuk Xx, het weer was vandaag inderdaad weer geweldig vandaag. Al kregen mijn witje (die overigens nooit wit is, zwijn :roll:) wel een dikke bui op onze kop.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 18:04

Egmond was prachtig! Maar best zwaar :')
Heb de eerste 5 kilometer redelijk volgens plan gelopen, daarna vond ik het echt heel zwaar worden dus heb ik gewoon lekker genoten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 18:15

bij jouw tempo zit ik in zone 5 sall, hartslag boven de 150. Zone 1 heb ik nog nooit in hardgelopen. Zone 2 ook niet overigens. Een lage hartslag bij mij bij hardlopen is 140. En dan loop ik tegen de 9 min/km aan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:00

Lekker 99681! Top gedaan! *\o/*

Genieten is het belangrijkste Tiggs! :j

Nou ik dacht, mooi fietsweer om naar stal te fietsen. Ga ik flink onderuit op een glad stuk. En in kan ook niet een beetje vallen dus echt languit met fiets op me.
Wilde verder maar begon wel alles te voelen dus terug naar huis gefietst, dan fiets je ook meteen heel voorzichtig. Was helaas nog wel 7 km maar goed. Thuis de auto gepakt om naar stal te gaan.
Voel m’n borst en rug wel met ademen en hoesten :(

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:25

Ik ben ook verrast Germie, ga op m’n Apple Watch af
Die meet natuurlijk al een paar jaar m’n hartslag, maar of het echt zo is.. geen idee

Ai Samantha, wat naar dat je onderuit bent gegaan! Ook dat nog :(:)
Sterkte!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 20:47

Samantha sterkte, met de fiets kun je zo gemeen vallen. Hopelijk heb je er morgen niet teveel last van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:27

Sall schreef:
Ik ben ook verrast Germie, ga op m’n Apple Watch af
Die meet natuurlijk al een paar jaar m’n hartslag, maar of het echt zo is.. geen idee

Ai Samantha, wat naar dat je onderuit bent gegaan! Ook dat nog :(:)
Sterkte!

Ik zat vandaag op de 14.16km in 1.58 uur rond de 140 meest, 67% in zone 3, de rest in zone 4. Dus dat betekent dat mijn hartslag wel iets daalt.

Ik heb alleen een ander probleem. Vanaf 6km heb ik met pijn gelopen. En nee, geen blessure pijn, gelukkig niet, maar de binnenkant van mijn benen is schraal en schrijnt. Vorige week met die trailrun is dat gebeurd, de vellen hingen er bij. Ik dacht dat het wel weer genezen was, want het deed verder geen pijn, maar na 6km begon de pijn weer. Nu prikt het en schrijnt het.
Maar wat kun je daar nu aan doen? Onderbroeken met pijpjes dragen? Die heb ik niet overigens, ik heb nu gewoon een hardlooplegging aan, maar kennelijk schuurt het dan nog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:31

Supervixen schreef:
Volgende keer gewoon gaan Xx!

Koekie het blijft dus wel een beetje spannend zo met die bloeddruk.

In mijn woonplaats zat het potdicht, maar bij Hattem, waar we gingen lopen, scheen de zon. En wat was het heerlijk! Zo genoten!

Wat een mooie foto’s! Ziet er heerlijk uit.

Ook bij Suliko prachtige plaatjes. Zo is winter heerlijk!

Ninus en Sall lekker rustig gelopen. Volgen jullie schema’s die dat voorstellen of op eigen initiatief?

XxLMMxX Lekker hoor!

Supervixen grappig! De vriendin waar ik mee liep woont er in de buurt. Voor ons iets verder rijden maar het was het waard. Fijn zo als eerste wedstrijd :j helaas wilde m’n horloge niet starten… afstand is 5,2 maar heb het eerste stuk dus niet. Balen. Ben geklokt op 28:16 dat zou 27:10 zijn op 5km als ik het goed bereken? Weet nu niet goed wat m’n volgende doel is… toch proberen voor de 10? Nog ff over nadenken….

Hopelijk valt het mee Samantha! Klinkt niet fijn…

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:49

Germie de volgende keer vaseline opsmeren van tevoren, dat kan helpen.

99 je hebt al een heel mooi tempo voor je eerste 5km, je zou naar 10 kunnen uitbouwen, maar dat is maar net wat je wilt. Of sneller worden op de 5km.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:55

Hele nette tijd hoor! Echt netjes voor een eerste keer.

Inderdaad, je kan uitbouwen naar 10 of snellere 5 trainen. Wat je wilt.

Thanks Sall, SV en 9969. Vrees dat het morgen nog erger is.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:11

Oh nee Samantha, het zit je niet mee :(

99, wauw! Wat heb je een tijd gelopen zeg, gefeliciteerd! Roze wolk nu?

Suliko, wat een plaatjes <3

Sall, goed gelopen. Je gaat lekker!

Ninus, wat had je voor loop gedaan? Je ging heel ver toch?

Xx, goed gedaan! Ik was er ook en het weer was inderdaad perfect!

Gisteren de halve marathon van Egmond gelopen met twee loopmaatjes. Voor eentje al een tijd geleden geweest en we moesten hem flink pushen het te halen maar hij heeft het gered met een PR. Feest dus!
Voor mij was het een rustige loop en dan krijg je zo’n evenement heel anders mee. Ik was heel relaxed en lekker om me heen aan het kijken en lachen met het publiek. Ik vond het heel tof maar ik haat volle bussen dus ik ga nooit meer :))
De laatste 800 meter ben ik op wat meer tempo naar de finish gelopen en daar is nog best een oké foto van gemaakt.
Afbeelding

Mijn knieën vinden trails wel een stuk leuker. Ik merk wel dat ik verhard heb gelopen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:14

Mooie foto Lisitano, goed gedaan :)) Moest wel lachen om je startnummer :D

oliebol Samantha, wat ontzettend balen, je zit sowieso niet te wachten op ongelukken, maar helemaal niet als je al een blessure hebt :(:)

Wat een fantastische ochtend is het, heb heerlijk rustig gelopen, het was wel wat glad, maar zo mooi helder <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:35

Wat een mooie foto Lisitano!
Lekker gelopen zeg!

Lekker Ninus, mooi helder weer inderdaad.

Volgens mij heb ik m’n ribben gekneusd door die val, pff

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:02

Inderdaad af mooie foto en wat fijn dat je zo lekker ontspannen gelopen hebt! Ik zit inderdaad een beetje op een roze wolk :D maar ben ook in m’n achterhoofd alweer bezig met nieuwe doelen :o voel me vandaag echt goed! Geen vermoeide benen of pijntjes, dus denk dat er wel meer inzit. Qua snelheid maar ook qua afstand.

Ik weet alleen nog niet hoe ik dat precies wil inkleden… denk weer met een opbouwschema. Misschien dat ik die van Evy naar de 10km ga volgen en heb een nieuw horloge besteld die ook trainingsvoorstellen doet. Baalde zo dat mijne gisteren verzaakte….

oliebol Samantha… gekneusde ribben doet zo’n zeer

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:29

Samantha, klinkt een beetje als piriformis syndroom. Ik heb hier chronisch last van door mijn beenlengteverschil/gekanteld bekken, al is het door veel te bewegen echt veeeel beter geworden, maar dry needling maakte bij mij de klachten erger bijvoorbeeld. Stretchen blijft bij mij ook pijnlijk. Het is sowieso een lastig gebied om te behandelen!
Aii wat naar dat je zo hard bent gevallen! Gekneusde ribben is echt geen pretje, rustig aan. :(:)

Goed gelopen Ninus, leuk ook dat je halverwege met iemand samen liep. En wat een geluk met het mooie vriesweer met zonnetje!

Sall, wat netjes in zone 1 en wat fijn dat het goed ging met je knie en lies! :)

Lekker XxLMM!

99, echt superknap! Ik denk dat als je gaat uitbouwen naar de 10 km, en sterker wordt in uithoudingsvermogen en afstand, de 5 km ook alleen maar makkelijker en sneller wordt. :)

Tiggs, ook knap gelopen en heel goed dat je lekker hebt genoten in plaats van jezelf willen pushen als het zwaar wordt. :D

Germie, de decathlon heeft ook anti-friction zalf/antischuurcreme, die heeft ervoor gezorgd dat de schuurplek die nog tussen mijn borsten zat, niet opnieuw geïrriteerd is geraakt tijdens mijn 50 km.

Lisitano, lekker hoor! En wat een goede foto! :D

Ik heb gister na mijn werkweekend nog mijn (kleine :') ) long run gedaan van de week. Het ging echt niet vanzelf, ik had nog spierpijn van de bootcamp vrijdag, voelde ook wel dat het mijn 5e keer rennen was die week en had giga pijnlijke nek en schouders. Nek en schouders komen waarschijnlijk van het uitje met de zorggroep, bouncesquare, waar ik salto's ging oefenen die ik echt niet kan landen. :+ En later in de nacht was er een noodgeval bij een andere groep waarbij ik een ambulance tegemoet moest rennen, en die adrenaline en stress is denk ik ook mijn schouders en nek in geslagen (verder viel het noodgeval mee gelukkig!). Pff, normaal verlopen de werkweekenden echt soepel en kan ik tussendoor wel opladen, maar deze was rommelig en geen moment gehad om te ontspannen behalve mijn loopje van zaterdagochtend.
Wel blij dat ik toch gelopen heb, ondanks de vermoeidheid en wat fysiek ongemak, hielp wel om alles eruit te lopen. Had een route van 12 getekend, maar toch besloten er nog een stuk bij te lopen. Groot deel in de schemer gelopen en het laatste stuk in het donker, maar toen was ik gelukkig bijna het bos uit. De bijna volle maan verlichtte het bos ook genoeg!
Afbeelding

Beetje wazige foto, maar de maan was zo fel! Hier begon het in het bos echt al donker te worden.
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:42

O wat mooi! Dan was je vlakbij mij, panbos!

Ja ik lees veel over Piriformis syndroom maar dat is de grote bilspier toch? Volgens fysio is het de kleine bilspier.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:43

Bij het piriformis syndroom gaat het er vooral om dat een zenuw die onder/tussen de bilspieren doorloopt geïrriteerd raakt, kan dus veroorzaakt worden door verschillende spieren eromheen of juist vanuit de rug of heup komen, waardoor (een van) de bilspieren te strak op de zenuw komt te liggen of tegenaan wrijft bij beweging. Dus je wilt dan ruimte creëren, maar dat is zo lastig in dat gebied, bij mij zijn de grote en de kleine bilspieren altijd iets te strak (voelen ook vaak beurs), wat ik ook doe en dat geeft op dagelijkse basis wel wat pijn/irritatie. Maar zitten maakt het het ergste. De pijn die je omschrijft, vooral dat het zo doorstraalt naar je hele been, lijkt er wel op alsof het vanuit die zenuw komt.

Ik heb mijn La Sportiva Akasha's binnen die ik voor 45,- op vinted had gescoord, zijn echt zo goed als nieuw, heel fijn en ze zitten echt top! Mooie aanvulling op mijn Bushido's. De Bushido's zijn iets lichter en stugger/stijver, fijn voor technisch terrein. De Akasha's hebben iets meer demping en wat zachtere grip, fijn bij natte omstandigheden en voor langere afstanden.
Ik vind ze ook tof met het mosterdgeel, maar ben benieuwd wanneer ze helemaal bruin zijn. :')
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:52

Hier dit weekend een korte trailrun gepland staan, 10km, maar wel als wedstrijd, dus daarmee wel weer ver. 2.5km is verhard, de rest is onverhard. Denk dat ik toch maar voor trailschoenen ga.

Ik vind die schoenen er als nieuw uitzien Suliko, als je gezegd had dat je ze net gekocht had zou ik het ook geloven.

Hier behalve de binnenkant van de bovenbenen ook een teen weer open geschuurd gisteravond. Heb er nu maar compeed op gedaan, hopelijk blijft dat een paar dagen zitten zodat het nu echt kan genezen. Trailrunnen in de stromende regen, het geeft ook andere ongemakken.
:+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:56

O die zijn zeker mooi zeg!

O ja dat klinkt wel als hetzelfde. Fysio heeft het nog niet genoemd, vooral dat het uit m’n onder rug komt.
Heb na val van paard een wervel gebroken en blijft toch wel een gevoelige plek, heel stijf ook.