De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:30

Ik denk dat pas over enkele weken duidelijk word welke kant het hier op gaat, we lopen twee a drie weken achter op Italië en kunnen er alleen maar van leren .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:40

elnienjo schreef:
Storm schreef:
Pfff, ik ben vertegenwoordigster. Morgen en donderdag meerdere afspraken staan. Ik woon en werk in Brabant. Mijn dochtertje neem ik morgen al mee naar mijn afspraken omdat haar klas geen leraar heeft.
Gedoe... Moet ik de afspraken nu afzeggen en op een andere dag zetten? Gewoon gaan? Het zijn kledingwinkels...

Ik zou het niet op prijs stellen als je je kind mee zou nemen, uberhaupt een kind meenemen naar een zakelijke afspraak is een no go.

Hm ..ben het hier wel mee eens! Het leidt ook gewoon teveel af.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:41

Sowieso heel bijzonder dat mensen toch vaak denken dat “Nederland” het hé-le-maal verkeerd doet. Het land wordt niet gestuurd door een stelletje pubers hoor. Waarschijnlijk hebben wij 1% kennis over het Corona virus vergeleken met hun, dus ik ben blij dat ik niet in hun schoenen hoeft te staan.

’Hun’ klinkt niet echt lekker en ik weet dat het zo niet mag, maar hoe moet ik ‘hun’ anders schrijven? :') Ik heb echt iets te lang over dit bericht moeten nadenken zeg. Bedtijd!

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:43

En ik ben blij dat ik niet in de schoenen van Rutte sta als 'zijn' maatregelen zich straks tegen ons keren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:45

Giolli schreef:
Sowieso heel bijzonder dat mensen toch vaak denken dat “Nederland” het hé-le-maal verkeerd doet. Het land wordt niet gestuurd door een stelletje pubers hoor. Waarschijnlijk hebben wij 1% kennis over het Corona virus vergeleken met hun, dus ik ben blij dat ik niet in hun schoenen hoeft te staan.

’Hun’ klinkt niet echt lekker en ik weet dat het zo niet mag, maar hoe moet ik ‘hun’ anders schrijven? :') Ik heb echt iets te lang over dit bericht moeten nadenken zeg. Bedtijd!

Hen ;) slaapwel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:45

Oh echt, hoe Rutte weer compleet afgemaakt wordt op social....,

En ook: ik werk in de *vul in*, dan kan niet vanuit huis!
Nee Gerda, Rutte zei ook “Als het KAN”, en daarbij, je woont niet in Brabant.....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:46

Giolli schreef:

Ik denk dat er in nederland veel mensen in allerlei hygiëne middeltjes in huis hebben. Dat zal best schelen. Ik houdt nu wel meer afstand van mensen, als daar ruimte voor is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:49

LadyMadonna schreef:

Nee Gerda, Rutte zei ook “Als het KAN”, en daarbij, je woont niet in Brabant.....

Hoeveel mensen ook vallen over de hand die hij gaf... hou op met me...

Die man doet zijn best en staat nogal voor een taak. Alsof hij alle beslissingen maakt en alsof ze niet weloverwogen zijn.

Maar nee, Nederland moet afgesloten worden van de buitenwereld want dat doen ze in Italië ook...

mysa
correspondent/vertaler

Kwestie van de beste stuurlui....

(Ik heb oudste zoon mee naar de zaak genomen totdat hij kon lopen. En ook naar redactievergaderingen. Geen kind aan gehad. Nooit!)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Ik heb aan veel van de adviezen en het beleid van de RIVM getwijfeld, maar kan nu wel meer en meer zeggen dat ik het er wel mee eens ben en het ook steeds meer inzie waarom. Ik blijf het krom vinden dat mensen niet getest worden, maar als er een tekort aan testen is moet je iets.
De drastische maatregelen in Brabant kan ik ook wel achter staan, om dat in te dammen, omdat het hier nog niet in kaart is hoe de besmetting zich verspreid, en in andere provincies wel.
Moet wel zeggen dat ik er wel van baal, ik zit ook in Brabant en het heeft wel gevolgen, ook voor de economie hier, en ik zal de komende tijd mijn collega's wel missen, want ik vermoed dat op mijn bedrijf het wel langer door zal gaan als 16 maart met thuis werken. Skype is toch anders en niet zo gezellig.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:58

PSvanLot schreef:
LadyMadonna schreef:

Hoeveel mensen ook vallen over de hand die hij gaf... hou op met me...

Die man doet zijn best en staat nogal voor een taak. Alsof hij alle beslissingen maakt en alsof ze niet weloverwogen zijn.

Maar nee, Nederland moet afgesloten worden van de buitenwereld want dat doen ze in Italië ook...

Mensen hebben altijd wel ergens commentaar op. Als ze het zus doen dan krijg je gezeik van de ene groep, als ze het zo doen dan weer gezeur van de andere. De andere landen in de wereld doen ook gewoon maar wat hun denken dat het beste is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:03

LadyMadonna schreef:

Ach... ik kwam gister weer het bekende zinnetje tegen. De grenzen moesten gesloten worden voor de asielzoekers en vluchtelingen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:05

Nederland lijkt zich wel minder streng op te stellen dan andere landen. Hoezo hoeven die Groningse studenten niet in quarantaine bijvoorbeeld?
In Engeland moet iedereen die uit Italië gereisd komt twee weken in quarantaine en in Israël moet iedereen die het land in komt in quarantaine. Kleine moeite als je daarmee een hoop ellende voorkomt voor een ander. Dus ja, ik vind wel dat Nederland zich slap opstelt.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/18601211 ... beschermen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:11

purny schreef:
LadyMadonna schreef:

Ach... ik kwam gister weer het bekende zinnetje tegen. De grenzen moesten gesloten worden voor de asielzoekers en vluchtelingen...

De Nederlander is nuchter, maar veel vaker kortzichtig...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:13

Hoestschaamte; hét woord van 2020!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:19

Nikass schreef:
Nederland lijkt zich wel minder streng op te stellen dan andere landen. Hoezo hoeven die Groningse studenten niet in quarantaine bijvoorbeeld?
In Engeland moet iedereen die uit Italië gereisd komt twee weken in quarantaine en in Israël moet iedereen die het land in komt in quarantaine. Kleine moeite als je daarmee een hoop ellende voorkomt voor een ander. Dus ja, ik vind wel dat Nederland zich slap opstelt.

Die quarantaine in Engeland is ook gewoon vrijwillig volgens mij. Iemand die gisteren vanuit Milaan naar Londen vloog zei dat er 0.0 werd gecheckt op de vliegvelden bij aankomst, en werd een dag later gevraagd of hij vrijwillig in quarantaine wilde.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:25

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:37

DubbelDun schreef:
De Covidérs die in het zkh opgenomen meten worden hebben óf beademing nodig of ic-monetoring. Mensen die dat niet nodig hebben kunnen thuis uitzieken.

Ik vraag me vooral af hoe je aan die informatie komt. Dat ligt er namelijk maar net aan wat voor klachten iemand heeft.
Het overgrote deel met influenza hoeft ook niet naar de IC en dat is met corona echt niet per se anders.

Wat betreft die Groningers, zelfs op dit moment nog zit de dichtstbijzijnde besmetting op ruim 100km van waar zij zaten. Menig NLer zit dichterbij. Maar volgens mij hebben ze wel een zooitje gedragsregels meegekregen en is het niet de bedoeling dat ze de komende paar weken naar college enzo gingen. Maar moet ook zeggen dat ik me er de laatste dagen niet heel veel meer in verdiept heb want ik kon me er niet bepaald druk om maken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:45

Ouders die het onzin vinden en kind toch hoestend proestend snotterend naar school sturen......maar hoor ze maar eens als er een corona kind in de klas zit..... echt zo pot verwijt de ketel.... of gevalletje; je doet het nooit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:53

karuna schreef:
En komen wij aan met geen handen schudden 8)7 neem een voorbeeld aan Italie maar maak dan niet dezelfde startfouten als overheid.

Neem een voorbeeld aan Italië :wow: ? Ze hebben de situatie echt niet onder controle daar. Die afsluiting van Noord Italië werd bijvoorbeeld op geen enkele manier gehandhaafd, daar had ik eerder al iets over geplaatst van de NOS correspondent daar. Alle treinen gingen nog gewoon, en niemand controleerde of en waarom mensen in en uit reisden. Er is gewoon een bokker door Noord Italië gereisd, dus echt erin en er weer uit, met de trein na de afsluiting. Dus ik verwacht niet dat de uitvoering nu opeens veel beter zal gaan.

Continu de Nederlandse overheid afzeiken en en dan met Italië als voorbeeld komen? Wow.

Sowieso heb ik al een paar keer gevraagd of mensen die zo enorm veel kritiek hebben op de overheid en het RIVM voorbeelden hebben van landen waar men heel strenge maatregelen neemt en waar het daardoor goed onder controle is, beter dan hier. Dat zou ik echt interessant vinden nl. Maar die voorbeelden krijg ik niet, omdat ze er niet zijn vermoed ik dan toch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:05

Nikass schreef:

Omdat het virus enorm meevalt. Dat lees je steeds, geen of milde klachten. Wel klachten, na 24 uur klachtenvrij mag je weer de straat op. Gelijk aan griep dus. Quarantaine hier is gelukkig alleen mensen mijden. Maar boodschappen doen , paardrijden of het bos in mag wel, besmettingskans nihiel. Je houdt zo mensen niet onnodig op. En krijg je het wel, dan is het normaal uitzieken zonder extra testen ( die overigens goedkoop zijn, alleen tijd kosten, maar testen drukt qua geld niet op de gezondheidszorg, alleen qua mensen).
In Malta gisteren 3 gevallen op 400000 mensen op 20 bij 40 km. Bevolkingsdichtheid speelt een rol. Dus gewoon mensen niet aanraken werkt.
Ja, er zullen heus nog wel gevallen bijkomen. Maar even serieues, nu 221 gevallen op 17000000 mensen. Bekijk het ook even in deze promillages van een promille. Zelfs al krijgen wij 5000 gevallen, dan is dit nog steeds erg weinig qua aantallen.
En mensen moeten even weerstand opbouwen. Verloop wijst meer en meer op gelijk of zelfs milderdan griep.
Bekijk het dus positief en wij doen al meer dan genoeg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:18

Maar hoe kan het dat alle ICs in Italië prop vol lijken te zijn en er keuzes lijken te moeten worden gemaakt wie wel en niet wordt opgenomen, als het virus allemaal wel mee valt en het vooral milde klachten zijn.

Het gros komt er met thuis isolatie wss goed vanaf. Maar als een uitbraak en overvolle situaties als Italië moet je zo goed mogelijk wilen vermijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:21

Wat ik bedoel met neem een voorbeeld aan italie want zo moet het niet. Leer van hun fouten en probeer ten alle tijden te voorkomen dat je daar als land ook eindigd. Dat is ook een voorbeeld nemen aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:34

karuna schreef:
Wat ik bedoel met neem een voorbeeld aan italie want zo moet het niet. Leer van hun fouten en probeer ten alle tijden te voorkomen dat je daar als land ook eindigd. Dat is ook een voorbeeld nemen aan.

Dat doen we ook. De maatregelen hier zijn genoeg.
Daarnaast missen we cijfers, welke leeftijden werden en worden in Italie ziek die op een ic behandeld moeten worden. De 4 in Nederland tot nu toe waren oversterfte. Misschien wel fit, maar op een leeftijd dat griep of een andere ziekte ook dodelijk kan zijn. Dat heet oversterfte.
Ik zie nergens een verdeling in leeftijden.

En zon virus zal met een gaussverdeling verlopen. Eerst een toename, dan een afvlakking, de top, afname. China zit nu in de afname, wij in de toename. Dat is dus gewoon een normaal verloop. Ik denk niet dat je met maatregelen de totale hoeveelheid dragers ( je kunt niet van patienten spreken als ze niet ziek zijn) verkleint. Je krijgt misschien alleen een tragere toename en bredere, maar lagere top. En dan zit je langer met maatregelen. Maarhet totaal blijft gelijk. Absoluut ongewenst en slecht voor de economie om langer met maatregelen te zitten. Beter even kort maar krachtig qua aantallen met het virus dan langzamer.
Wat ze in Italie doen levert hier, geheel logisch, een volksopstand op.
Individueel belang gaat dan voor groepsbelang. Daarom gaan de Italianen ook uit dat gebied. Niet asociaal, gewoon de overlevingsdrang. En dan ben je meer grip kwijt dan metgeen handen schudden, dat is iets wat iedereen kan doen zonder dat het je raakt.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:37

Dit is hoe de Chinese overheid nu het coronavirus probeert in te dammen

“China zet nu robots, drones, face-detection en QR codes in om het coronavirus in te dammen.

De bevolking moest een app downloaden en de app schat in of een persoon in quarantaine moet en of een persoon nog in openbare plekken zoals metro’s en winkelcentra mag komen.
Ze kunnen een QR code scannen, en dan krijgen ze een tag (groen, geel of rood). Groen betekent ‘gezond’ en dan mag je rondreizen door de stad/plaats. Geel betekent 7-days quarantaine en rood betekent 14-days quarantaine. Ook checkt de app of een persoon in nauw contact is geweest met mensen die blootgesteld zijn aan het snel verspreidende coronavirus.

De overheid zet drones in om gebieden te desinfecteren, maar ze spreken ook mensen aan die geen mondkapje dragen.
Sommige bedrijven gebruiken drones om medicijnen te brengen
Robots worden gebruikt om na te gaan of een persoom verhoging heeft gekregen, maar worden ook gebuikt voor contactloze bezorging

Ook vliegen er drones rond met een grote QR code, waar mensen de code moeten scannen, om hun gezondheid te registreren. Deze informatie wordt weer gebruikt om van mensen hun beweging na te gaan.

Een ander bedrijf zegt dat zij de eerste zijn die een gezichtsherkenningstechnologie heeft ontwikkeld, die mensen kan herkennen ondanks dat ze een mondkapje dragen”

https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... /?vh=e&d=n

Ik denk dat als we dit hier in NL zouden invoeren dat heel veel mensen hier niet aan mee zouden willen werken, vanwege privacy. Dit zou dus betekenen dat als we dit virus mogelijk onder controle willen krijgen, we zouden moeten nadenken over het privacy recht en wat we dan belangrijker zouden vinden. Wat vinden jullie? Zou jij je privacy opgeven om verdere virus verspreiding te voorkomen?