Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:14

Ik ben lactose intolerant maar merk daar eigenlijk niks van. Ookal let ik op mijn eten, alsnog diarree. Geen pretje natuurlijk. Ik neem maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag immodium (de gewone want instant en plus helpen bij mij niet). Verder nog spasmomen, is zoiets als buscopan maar moet je met voorschrift halen en elke dag twee zakjes colofiber. Dat laatste is wel een aanrader voor iedereen die vaak last heeft van diarree Lachen het zijn kleine korreltjes die je moet inslikken en die ontrekken het water uit je ontlasting. Gelukkig word al mijn medicatie vergoed, al moet ik wel elk jaar een coloscopie laten doen Vork

Buh, ik kijk niet echt uit naar de feestdagen. Na één avondje stevig eten moet ik een week lang de gevolgen ervan dragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:06

Hoera, er is een bokt-topic over! Lieve lotgenoten, morgen zal ik bijlezen, nu vast een post bij wijze van stipje. Afgelopen weekend was het weer zo ver: nieuwe baan, eindelijk na maanden weer internet thuis wat niet helemaal goed ging en hups, hestejente kon al niet meer lopen van de buikpijn. Komkommers eet ik al lang niet meer, jullie vast ook niet Tong uitsteken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:44

Ik kijk ook nooit uit naar de feestdagen,. Ik heb ook nog de pech dat iedereen in mn familie in december jarig is (inclusief ik zelf Haha!) en dat dat nog meer etentjes oplevert!

Vorig jaar heb ik het wonder boven wonder aardig overleefd..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:23

Oh neeeeee, de feestdagen Huilen Gelukkig doe ik niet aan kerst.. succes voor degenen die de diners krijgen voorgezet Ach gut

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:34

De feestdagen.. nee ik zie er ook erg tegenop.
21 januari hebben we een klassenuitje, comedy explosion ofzo iets, dinershow met friet en saté.
Ja erg gezellig, maar die friet...

Ik heb een test op school moeten maken, over hoe je in je vel zit en alles. kwam er bij mij uit dat ik heel erg faalangstig ben.
Mentor was gesprek met mij aangegaan, over faalangst, daar zou ik voor op een soort training moeten
Ze vroeg ook of er nog iets was wat ze moest weten, was ook een dag dat ik net naar de dokter was geweest, dus ik dacht van, laat ik t nou maar zeggen over die spastische darm. Zij wist niet precies wat dat inhoudt, dus ik uitgelegt en gezegt dat er ook angsten bijkomen bij mij. Ik heb gezegt dat dit puur medisch is. Maar zij heeft dat blijkbaar niet begrepen en denkt dat ik een angst stoornis heb.. heb gezegt dat dit niet zo is, maar ze wou mij toch met die meneer laten praten die ook die faalangst trainingen heb.
Die meneer die vroeg of ik beperkingen had door die spastische darm.. nou daar kon ik het toch echt niet droog houden. zo raar. Verdrietig
Maar hij wil hier dus ook wat aan doen, ik heb hem al proberen uit te leggen van: ik kan nu allemaal wel trainingen gaan doen, maar wat helpt dat als dat medisch is? Reageerde hij weer van, 'je kan ook alle manieren proberen om het op te lossen en misschien helpt dit wel'. Ik heb dit op deze manier al een keer opgelost, heeft ook niks geholpen, heb er geen vertrouwen in
Hebben jullie psygische trainingen gedaan om het proberen op te lossen en heeft dat gewerkt?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:37

Ik ben wel eens bij een psycholoog geweest, maar die begreep niet wat ik daar deed. Moest van allerlei testjes doen, maar daar kwam uit dat ik een zelfverzekerd persoon ben Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:49

Misschien kan het wel helpen om over je angsten heen te komen? Ik bedoel dat je dingen niet meer durft door je PDS. Ten minste dat heb ik dat ik sommige dingen niet durf/zwaar tegen op zie zo van ik krijg toch wel buikpijn. En als ik het heb 'zie je wel'.

Ik heb door heel veel met mijn vriend te praten er minder last van, tenminste als ik iets met hem ga doen. Hij zegt gewoon 'kom op meid we gaan dit gewoon doen en als je buikpijn krijgt ga je gewoon naar de WC daar is niets ergs aan'.
En idd hij heeft gelijk Ja het is ook een deel dat het je jezelf moeilijk maakt, doe ik ook hoor.

Ik merk wel dat ik het een stuk minder heb, ik weet nog wel hoe ik dit topic opende toen had ik het ook zó erg die angsten. Ook geen haaaaar op mijn hoofd die er aan dacht VRIJWILLIG uit eten te gaan. En wat nu vorige week zaterdag ben ik VRIJWILLIG uit EIGEN voorstel uiteten geweest.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:56

Komkommers zijn hier ook geband Clown

Hebben jullie ervaring met hypnotherapie? Wil dat namelijk gaan volgen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:07

Kytha schreef:
Ik ben getest op lactose en op gluten. Kwam niks uit

Heb 2 dagen behoorlijk wat vezels gegegen en nu hartstikke last Scheve mond ren heel de dag naar de wc Verdrietig
Eten jullie veel of weinig vezels? Ik hoor altijd dat je bij PDS veel vezels moet eten, maar dat lijkt juist averechts te werken?? Scheve mond

Ik kan ook niet tegen teveel vezels,... Movicolon is bij mij dan ook een regelrechte ramp Clown

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:29

ik ben bij pagina 16 en lees zo weer verder..erg intressant..maar hier dus ook een eigenaar van waarschijnlijk PDS. Ik denk dat ik 4 jaar terug ongeveer zo'n ontiegelijke buikkrampen kreeg dat ze dachten dat ik een blinde darm ontsteking had...ik stond dan snachts onder een hete douche met de straal op mn buik om de pijn iets te verlichten...het advies was..als het de dag erna nog erger was meteen terug komen...dat was(godzijdank!) niet zo..het deed nog gruwelijk veel pijn maar was niet erger..en dus mocht ik naar huis met de stelling dat ik een spastische darm heb.

Ik merk alleen nu ik dit topic doorspit dat ik bepaalde dingen niet herken en ook dingen niet kan vinden die ik wel heb. Ik heb bijvoorbeeld geen last van diaree of dat ik juist niet kan gaan...ik hoef alleen niet elke dag maar verder is dat normaal. Winderigheid heb ik ook geen last van...alleen als ik vlees eet(wat ik nu dus veel vermijd) ook heb ik geen extra krampen met ongesteld zijn.

Ik vroeg me dan af waar jullie psies kramp hebben? Mijn krampen gebeuren altijd net onder en voorbij mijn ribben..dus nooit begint het in mn onderbuik. Ik masseer mn buik dan wel...en vooral als het maar flink gaat borrelen weet ik dat het dan wer ooit weggaat...Maar juist dan heb ik geen last van winderigheid of dat ik naar de wc moet....het vreemde is..ik moet alleen constant boeren..als ik dat niet doe krijg ik steken in mijn buik erbij...boeren lucht dan ook vaak elke keer wat op.

Wel word ik er ontzettend moe van..word er soms bezweet van en ga kort ademen en krijg soms hartkloppingen ervan. Ik ga meestal ook plat liggen en maar masseren die boel...dat houd soms in heel hard drukken..(het gevoel dat de pijn word verplaatst/verdeelt) en het dus wegggaat.

Ik ben ooit naar een dieetist geweest...en wel iets wijzer uit geworden welke dingen ik beter kan vermijden..maar das vaak in de praktijk anders. Voedseldagboek wil ik ooit nog aan beginnen, maar lijkt me zoooo vermoeient..want k bedoel waar let je dan allemaal op? Bij de dermatoloog...(kwam daar voor extreme uitslag wat waarschijnlijk samenhangt met mn darm) vroeg ik of ik ook op voedsel getest mocht worden..het antwoord was...waar denk je dan dat je niet tegenkunt? Dus noemde ik een paar dingen op waarvan ik het zeker weet en waar ik twijfels over had...het antwoord was...dat ik dan geen test hoef te doen en da ik waarschijnlijk dus allergisch ben vor die dingen die ik noemde.. Verward Verward

Met tijden heb ik nergens last van..ook geen exceem...en dan doe en eet ik bijna alles..sommige dingen in mate..zoals tomaat en komkommer en vooral geen paprika maar zelfs chocola met mate. Maar net zoals nu heb ik er al 2 volle dagen erg veel last van...waardoor ik amper iets kan..omdat ik niet meer wet hoe ik moet liggen staan zitten of lopen van de krampen. Dus ben ik in dit topci terecht gekomen.

Ik heb nu ook een topic geopent met de vraag wat mensen dan wel eten...daar ben k erg benieuw naar!!! En wat de dingen zijn die zoiezo niet zorgen voor kramp of ze zelfs voorkomen...hoop ook dat er veel reacties'op komen!

zo nu gaak were verder met lezen van dit topic!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:02

@ Peaches, als ik een 'aanval' heb moet ik vooral niet onder een hete douche gaan staan, neen dat maakt het echt nog veel erger bij mij. Maar dat kort ademen en hartklopping, koud zweet heb ik ook hoor. Ik heb vooral krampen in mijn onderbuik, links van mijn navel.

Ik ben naar een kinesiste gegaan om te leren ademen. Tijdens mijn aanval kreeg ik last van hyperventilatie en dan was er nog meer paniek = meer krampen. Dat heeft veel geholpen bij mij Lachen En dan heeft iemand me ook nog basis shiatsu geleerd om mijn buik kalm te houden, helpt maar soms.

Verder doe ik gewoon zoals _Micha_, ik moedig mezelf ook aan om dingen te gaan doen. Als ik bijvoorbeeld naar school moet heb ik het altijd moeilijk en dan denk ik "gaat wel lukken, op de trein is een toilet, aan het station ook en op school ook", gewoon even doorbijten Haha! Krampen komen door de angst voor krampen. En van die angst moet je af geraken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:16

heeeyyy peaches, nog een (minder leuke dan wel) overeenkomst tussen ons Haha!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:55

Ik voel het vaak borrelen tijdens te maaltijd, en dan moet ik al rennen, want het komt er dan gelijk uit.
Ik ben ook nooit getest, of doorverwezen voor een test.
De HA zei altijd dat ik niet zoveel stres mocht hebben en op regelmatige tijden moest eten.
En veel vezels.
Ik heb al eens geprobeerd om bij te houden wat ik at en dronk en wanneer het fout ging, dit hield ik maar een week vol. (koste ook veel tijd en moeite toen vond ik Tong uitsteken )
Het stomme is dat ik het soms een periode heel erg heb en dan een maand niet Verward

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:04

Def schreef:
heeeyyy peaches, nog een (minder leuke dan wel) overeenkomst tussen ons Haha!

hehe ja minder..ik zag je naam vaak voorbij komen hier in het topic..minder zeg!!! Maar doordat mijn ontlasting verder vrij goed is(behalve dat ik niet elke dag hoef) vraag ik me daarom ook af of ik wel hetzelfde heb. Ook omdat de pijn zich ergens anders bevind dan in mn onderbuik...en dat boeren..herkent iemand zich hierin want dat lees ik ook nergens???

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:05

PDS is eigenlijk een soort vergaarbak van alles wat niet goed te verklaren is aan buikpijn (obstipatie en diarree en een boel andere klachten). In de loop van de tijd is er een soort 'profiel'van PDS ontstaan, maar het kan dus echt vanalles zijn, qua klachten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:10

@ Kytha: interessant... nee, geen ervaring met hypnotherapie, hoe verwacht/hoop je dat dat je kan helpen?

@ Peaches: mijn zus en ik hebben allebei PDS en bij allebei is het net iets anders. Zo heeft/had zij altijd erg last van haar buik vlak na het eten en ik lang niet altijd en ik denk maar zo: gelukkig heb ik niet álle symptomen! Wat jij schrijft over pijn bij je ribben, dat heb ik ook, en voor de volledigheid ook nog maar in mijn onderbuik. Een warm kruikje helpt mij mij niet echt maar het maakt het ook niet erger.

Wat eten betreft voel ik me beter als ik veel vezels eet, dus bruin brood en fruit en groente. Wat ik echt niet moet hebben is priklimonade, komkommer of uien, en ook geen gekruid of vet voedsel maar dat komt doordat ik ook nog gezellig kamp met een pfeiffer-nasleep Vork Over vlees kan ik weinig melden, ben vegetariër Lachen Veel drinken schijnt ook goed te zijn, vooral ook als je veel vezels eet. Wat ik ook nog merk is dat ik regelmatig moet eten met niet meer dan een uur of 4 tussen de maaltijden in. Als ik 's ochtends te misselijk ben voor mijn ontbijt neem ik het bijvoorbeeld mee om het in de loop van de morgen verplicht op te eten.

Edit: het boeren, ik weet niet maar zou het kunnen dat de winderigheid er bij jou dan aan de bovenkant uitkomt? Clown

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:14

Ik heb al 12 jaar last van mijn darmen en mijn maag. Ik vindt het erg vervelend, maar het belemmert me niet. Ik heb gelukkig nooit last van diaree, maar ik raakt snel verstopt, dat zal ook wel schelen. Ik houdt deels rekening met wat ik eet, maar niet altijd. Ik reageer heel erg op vet en op hete kruiden.
Ik heb sinds maart dit jaar medicijenen voor mijn maag en mijn darmen en die zorgen dat ze sneller herstellen als ze weer eens overgevoelig zijn, verder heb slik ik iets laxerends als ik weer verstopt zit. Ik moet zeggen dat dit wel helpt. Ik mag ze alleen gebruiken als ik heel erg last heb, anders werken ze op langere termijn niet meer.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 12-12-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:17

@ Micha: Ik maak het mezelf heel moeilijk,wil geen genante momenten beleven door dat gedoe in mn buik.
Ze willen inderdaad proberen om over mijn angsten heen te komen.
Ik heb al een paar maanden bij een psygoloog gelopen, van haar moest ik opschrijven wanneer ik het had, en een cijfer geven van 1 t/10 hoe erg het was.
Ik ben daar naartoe geweest door verzoek van de dokter.
Ik heb gewoon geen vertrouwen in therapieen, en voor dit al helemaal niet, want ik vind het iets wat alleen maar puur medisch opgelost kan worden.
Het is waar dat het ook in je hoofd zit, want ik kan mezelf helemaal gek maken.
Bijvoorbeeld op een bepaalde plek op de weg, wanneer ik daar een keer een angst/buikpijn aanval gehad heb, vergeet ik dat niet snel. De eerst volgende keer dat ik daar weer langs kom is het van: Hier had ik de vorige keer zo'n last. Ik blijf daar over na denken, é voila, daar is de volgende buikpijn/angst. Maar ik kan dit in mezelf ook wel oplossen door gewoon rustig te blijven, en hoe gek het ook klinkt, water te drinken, doe ik tenslotte al zoveel jaar.
Kan iedereen wel zeggen van: 'als je het zoveel jaar heb, en het is nog niet over, werkt jouw methode niet'. Nee dat klopt ook helemaal.
Maar wat je ook doet aan therapien, die buikpijn blijft.

Die meneer ( is gewoon een studenten begeleider op een MBO school) die mij daarvoor zou helpen die zou er wat meer informatie over zoeken, en dan kunnen we pas verder praten. Maar ik denk niet dat ik het met hem er over wil hebben, werkt toch niet als ik er geen vertrouwen in heb

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:38

hestejente schreef:
@ Kytha: interessant... nee, geen ervaring met hypnotherapie, hoe verwacht/hoop je dat dat je kan helpen?

voornamelijk omdat het met stress erger wordt. hypnotherapie zou helpen met jezelf de controle terug te geven over je darmen ipv je darmen over jou.. ik hoor er goede verhalen over, dus wil 't best graag eens proberen Ja

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:40

Klinkt goed Ja Weet je toevallig of de ziektenkostenverzekering het vergoedt?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:44

hestejente schreef:
Klinkt goed Ja Weet je toevallig of de ziektenkostenverzekering het vergoedt?

op deze site staat dat veel zorgverzekeringen het (gedeeltelijk) vergoeden;
http://www.hypnotherapie-verhoeven.nl/tarieven.html

maar dan moet je eerst van je huisarts weer een doorverwijzing hebben ben ik bang.. en die zijn niet zo van de alternatieve geneeswijzen Scheve mond

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:46

Hebben jullie trouwens vroeger erg ziek geweest ofzo?

Ik heb namelijk op jonge leeftijd (3 jaar) salmonella gehad en ik denk dat mijn darmen daardoor erg zijn aangetast. En ik ken iemand met hetzelfde verhaaltje Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:48

Dank je wel, de mijne luistert inmiddels aardig goed naar mij sinds mijn chronische vermoeidheid helemaal niet (alleen) psychisch bleek te zijn maar ik meer dan anderhalf jaar met pfeiffer rond heb gelopen Boos! Hij neemt me sindsdien aardig serieus.

Edit: nee, geen salmonella of iets anders dramatisch voor zover ik weet. Wel gewoon waterpokken enzo Tong uitsteken

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:00

pff jij bent net als ik, ik heb het ook en vind het verschrikelijk als je uit gaan eten met me schoonfamilie want las ik gegeten heb, dan heb ik gelijk buikpijn.
kan nooit eten als er mensen bij ons op visite zijn want dan bne ik ook bang voor buikpijn,krijg dan ook gelijk diaree, dus is altijd wel heeel erg vervelend als je met meer mensen bent. en zo gaat het maar steeds weer door. maar ik heb nu sinds ene paar weken ondekt dat het helpt om BRINTA te eten Haha! ik doe nu elke avond een kommetje brinta eten (melk opwarmen wat suiker erin en brinta) en het helpt heel goed ! sinds dat ik dat eet heb ik eigenlijk nog geen last van me darmen gehad en gaat alles veel beter. Mischien dat je dat kan proberen ik bedoel waarom niet, ik heb het gedaan uit toeval omdat me vriend dat mee had genomen en het heeft nu wel veel veranderd voor me, ook geen diaree meer Haha! dus probeer het Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:06

Dan kun je dat denk ik beter 's ochtends eten? Meteen vezels erin, en Brinta lijkt me ook wel zwaar voor je maag om 's avonds nog te gaan verteren, dan zet je hem laat nog hard aan het werk waardoor hij toch erg gaat rommelen en jij 's nachts honger krijgt?