Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:44

Welshcobfan schreef:
Mijn vriend is er eigenlijk pas vorige jaar achter gekomen. Hij heeft al vanaf zijn 6de adhd en vanaf dat moment twijfelde de psych al of er ook autisme bij was...
Dat kon hij pas vorig jaar bevestigen omdat hij nu volwassen is en er nu wel duidelijk verschil zit in zijn adhd en pdd-nos.
Dus volgens zijn psych: sociaal gehandicapt Clown

Heb je het nu over de psychiater of de psycholoog?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:46

Beide Knipoog vandaar dat ik psych gebruik als ik beide bedoel.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:27

Ik vraag me keer op keer af wat nu het verschil is tussen de beide psych's?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:38

wat een handig topic ik lees vele dingen die bij mij overeenkomen al heb ik nooit een diagnose van iets gehad maar ik weet ergens dat ik anders ben dan andere ik zal het even vertellen misschien kunnen jullie me meer vertellen en of het een eventuele vorm van autisme kan zijn

ten eerste ben ik 2 weken na mijn geboorte bijna overleden door onbekende oorzaak mn moeder zat met me op schoot en ik werdt blauw en kreeg stuipen ik heb hiervoor 2 weken in het ziekenhuis gelegen volgens de doktoren zou ik nooit 'normaal 'zijn en eigenlijk gehandicapt zijn geweest ....niemand weet hoe het kan dat ik gewoon genezen ben dat is voor de doktoren nog steeds een raadsel
van kinds af aan voel ik me al 'anders 'ik had 1 goede vriendin en verder niemand op school was ik stil stak nooit mn hand op en had verder geen vriendinnen ...ik had 1 passie en dat klinkt heel gek maar dat waren eenden ...ik redde ze als ze moederloos waren of verstoten en hier ging ik helemaal in op ( nog steeds trouwens Bloos )

op de middelbare school raakte ik mijn beste vriendin kwijt ...ik was de studiebol van de klas en blonk uit in voornamelijk talen ...
ik was een einzelganger had geen vrienden en ging nooit uit in het weekend leerde ik al mn engelse woordjes netjes ....
in de 3e klas vondt ik een beetje een vreemde vriendin omdat ik zo blij was dat ik iemand had liet ik school voor wat het was...het was me toch allemaal te makkelijk zonder te leren heb ik mijn exames gehaald zonder enige moeite
die vriendin ben ik later ook kwijtgeraakt ...ik heb nu nog 1 goede vriendin die ik heel af en toe zie dat is ook de enige die me enigzins begrijpt en niet vreemd vindt.

ik ben een mbo opleiding gedaan maar niet gered na 2 jaar moest ik stoppen omdat ik mn hoofd nergens bij kon houden ik had nergens zin in en verveelde me dood in de lessen.
dus ik dacht dat ik wel snel een baantje zou vinden .......ik heb vele baantjes gehad maar wordt steeds ontslagen....ze vinden me altijd maar raar...
ik maak geen oogcontact praat nooit uitmezelf en als ik het doe wordt ik vuurrood stotter ik en zweet ik als een gek
ben nu al een keer of 7 ontslagen en ben mn zelfvertrouwen nu een beetje kwijt ...heb nu een krantenwijk.

mensen zien me altijd als een vreemde...een stille of gewoon een raar mens .......ik durf niemand aan te kijken zelfs mijn vriend niet ..waarom ?? geen idee .....
van de week kwam de buurman klagen over geluidsoverlast ....hij riep constant kijk me nou eens aan ! ik raakte compleet in paniek en barsste bijna in tranen uit...
verder ben ik erg in mezelf gekeerd gevoelens praat ik liever niet over krop het liever op...ben vaak erg down en eenzaam ik had een verzorgpaardje goed naar mijn zin vriendinnen gemaakt wordt ik weggestuurd omdat ik nooit wat zeg en geen gevoel had met paarden terwijl ik er altijd was en me voor 200 procent gaf...ik snap nooit wat ik verkeerd doe

ook kan ik ontzettend goed gekke dingen onthouden zoals nummerplaten of verjaardagen ik hoor of zie ze 1 keer en ik heb ze in mijn hoofd ook latijnse namen ben ik vreselijk goed in
ik zou willen dat mensen me eens niet zo veroordeelden ...okee ik praat niet...ik ben een 'rare ' ik weet dat ik niet zo ben en niet zo wil zijn maar het is moeilijk als mensen je belachelijk maken of niet willen kennen hierdoor

ik vindt het moeilijk om het zo in een verhaal goed uit te leggen maar hopen dat jullie een beetje een beeld van me hebben ( kan altijd een pb sturen bij meer vragen )
misschien hebben jullie een idee wat dit kan zijn of het een vorm van autisme is of ben ik gewoon echt anders en mankeer ik 'niks '?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:16

Rosmoov: Wat toevallig! Ik herken veel dingen bij mezelf! Natuurlijk niet anders maar wel veel! Wij zijn bezig om een onderzoek naar autisme op te starten omdat het nog niet erkend is.. Misschien een idee om het ook te doen?? Ik vind het wel moeilijk.. (je krijgt een vragenlijst op voorhand en dat is soms nogal confronterend..)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:20

Ik denk niet dat wij met z'n allen degenen zijn die jou in zo'n hokje mogen en kunnen stoppen, ik zou het ook niet willen.
Ik ben niet zo van het hokjesdenken en ergens een stempel op drukken.
En in het moraal van de huidige maatschappij zou ik niet eens in één zo'n hokje thuis horen.

Werk aan je aandachtspunten, erken je problemen en probeer niet in de slachtoffer rol te kruipen. Praten helpt, maar zoek geen antwoorden op plaatsen waar je ze niet zou moeten zoeken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:31

Snowdon ik ben het hier even flink met je oneens Knipoog
Voor mij heeft de diagnose (terwijl ik het zelf eigenlijk al wist) ontzettend veel antwoorden gegeven op vragen, zelfs op vragen waarvan ik niet eens echt wist dat ik ze had. Het kan een gevoel van rust geven om te weten dat je niet 'gek' bent maar gewoon 'anders'.
Het omschrijven van je problematiek en het verlangen naar een eventuele diagnose neigt in mijn ogen totaal niet naar het kruipen in de slachtofferrol Lachen

@ Rosmoov, je noemt inderdaad een redelijk aantal autismekenmerken. Anderzijds, ik heb verhalen gehoord die ik direct overtuigender vond. Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen autisme zou kunnen hebben, maar ik krijg niet meteen heel duidelijk dat idee. Wel zou het denk ik de moeite waard zijn om uit te gaan zoeken waar jouw problemen vandaan komen Ja

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:38

Diagnose van een proffesioneel iemand is ook zeker wel de moeite waard, maar hier zo vragen of dat het kan zijn vind ik wat 'gevaarlijk'.

Alwiene schreef:
Het omschrijven van je problematiek en het verlangen naar een eventuele diagnose neigt in mijn ogen totaal niet naar het kruipen in de slachtofferrol Lachen

Dat wilde ik dan ook weer niet insinueren overigens.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:54

Oke, dan heb ik dat verkeerd opgepakt. Jouw laatste zin gaf mij het idee dat je nogal negatief stond tegenover de vraag naar mogelijke diagnose van Rosmoov. Het kwam op mij over als 'Doe niet zo moeilijk en niet zo zielig, geef jezelf een schop onder je kont, als je zelf aan je problemen werkt kom je er best'

Maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd geinterpreteerd, en daar ben ik alleen maar blij om. Dat je het niet zo bedoelde dan he, niet om het feit dat ik het verkeerd interpreteerde Clown

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:05

Hehe ik snap je Knipoog
Ik wilde d'r meer waarschuwen, gezien je het vaak zat ziet (ook hier) dat men in de slachtofferrol kruipt. Als je dat voor ogen houdt, blijf je eerder helder op je eigen problemen en kan je je daar op richten.

Daarom schreef ik 'probeer niet...' blabla' en niet: 'kruip niet in...blabla'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:32

Als je inderdaad wat wil bereiken moet je toch naar een echte prof. Er zijn 300 stoornissen, dus het zou van alles kunnen zijn. Op basis van deze info kan ik alleen zeggen: ga naar een echte prof toe, want de kans bestaat wel degelijk dat je 'iets' mankeerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:33

snowdon schreef:
Ik vraag me keer op keer af wat nu het verschil is tussen de beide psych's?

Hoe bedoel je dat? Lachen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:48

Ik denk dat snowdon bedoeld wat het verschil is tussen een psycholoog en een psychiater, maar ik kan me vergissen Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:55

Ik geef maar antwoord op 2 mogelijke antwoorden die ze vraagt:

Psychiater is een dokter en mag dus pillen voorschrijven.
Psycholoog mag alleen met je kletsen.
(kort door de bocht natuurlijk, maar dat maakt het verschil duidelijk).

En voor mijn vriend is de psychiater een pillenlievende man, de psycholoog is juist enorm invoelend en staat voor alles open.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:24

heb ook een aantal keer bij de pschychiater gezeten stuurde me naar huis met anti depressiva waar ik alleen maar ziek van werdt en die wilde me in een praatgroep stoppen waar ik totaal niet aan toe was...iemand die bang is voor paarden zet je ook niet meteen op een wilde hengst ik durf dat gewoon niet dus ik was er niet klaar voor waardoor ze ging dreigen met opname in een gesticht ...vandaar dat ik liever niet langs zo iemand ga en ga ik langs de huisarts ben ik bang er weer terecht te komen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:37

Vraag dan naar een psycholoog ipv een psychiater, de mag je iig geen medicatie voorschrijven en zal alleen maar met je praten Lachen
Een psycholoog mag namelijk ook wel een diagnose stellen, dus misschien voel je je daar wat meer op je gemak omdat je zeker weet dat hij of zij je geen medicatie aan wil smeren, maar gewoon naar je wil luisteren Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:02

Welshcobfan, ze is een hij Knipoog
Thanx, had ondertussen via pb ook al antwoord, bedoelde het zoals Alwiene schreef.

Haal die wel vaker door elkaar nl, heb het niet zo op die pillendokters, zoals vele psychiaters dus.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:29

Ik heb trouwens PDD-Nos, maar ik weet niet of het bij mijn autisme hoort maar ik ben altijd bang iets fout te doen en ik wil nooit wat fout doen. Zo durf ik amper aan een leraar iets over mijn werk te vragen als ik het niet begrijp.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:18

Suus__ schreef:
Ik heb trouwens PDD-Nos, maar ik weet niet of het bij mijn autisme hoort maar ik ben altijd bang iets fout te doen en ik wil nooit wat fout doen. Zo durf ik amper aan een leraar iets over mijn werk te vragen als ik het niet begrijp.

dit heeft mijn dochter ook. Ze heeft ook PDD-NOS.
Is altijd bang iets verkeerds te doen of te zeggen. Durft geen NEE te zeggen. Wil altijd dat de ander haar aardig vind. En weet soms gewoon niet goed hoe ze moet reageren op mensen, als ze bv een grapje maken, of dingen aan haar vragen. Ze lijkt dan een heel verlegen meisje, maar ze weet gewoon niet HOE ze moet reageren. Het is echt een meid, die je gewoon vergeet................. juist omdat ze zo stil en braaf is.
Het lijkt allemaal veel op verlegenheid, maar dat is het dus niet. Ze snapt het soms gewoon niet.
Mensen die het niet weten, denken ook altijd dat ze verlegen is.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:32

hiphopje: Wat je over je dochter schrijft, heb ik ook (vaak) last van! Heb je misschien tips over hoe je het wel kunt oplossen??

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:45

horselove154 schreef:
hiphopje: Wat je over je dochter schrijft, heb ik ook (vaak) last van! Heb je misschien tips over hoe je het wel kunt oplossen??

tja, we weten zelf ook nog maar heel kort dat ze PDD-NOS heeft, en dan dus het passieve type.
Ons zoontje heeft een paar jaar geleden de diagnose PDD-NOS gekregen, maar dan het aktieve type, (active but odd) totaal het tegenovergestelde dus.
Ze krijg nu creatieve therapie, en dan bekijken ze hoe ze reageert op bepaalde situaties en hopen dan meer te weten hoe ze in elkaar steekt en welke hulp ze nodig heeft. Zelf geeft ze aan wat meer zelfvertrouwen te willen hebben en dat ze eens een keer NEE durft te zeggen.
Maar het is een schat van een meid, superslim, alleen heel erg stilletjes.
Dat ze geen waarde hecht aan kletsen met vriendinnetjes, of disco of meidengetut, tja, so be it. Daar heb ik me nu maar bij neergelegd.
Wie ben ik om te zeggen dat ze zich ook zoals de rest van haar leeftijdgenootjes moet gedragen. Dat zit gewoon niet in haar.
Zet haar maar tussen de paarden, dan is ze gelukkig Haha!
En zet mijn zoontje maar in een pretpark, dan is ie ook gelukkig Haha!

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 08:25

snowdon schreef:
Erg herkenbaar GVR, tip: maak vrienden op bokt Ja
Het is geen vervangende vriendschap, maar geeft wel een warm gevoel, wat een mens erg goed kan doen en je tot staat stelt jezelf verder te ontwikkelen Ja

Op bokt is het veel makkelijker om je ergens aan te sluiten, een praatje te maken over onzin of juist serieus. Zie het als een leerschool voor jezelf en wie weet... zijn er nog een heel stel bokkers in je eigen regio waar heet blijkt te klikken uiteindelijk...

Heb ik geen behoefte aan op bokt rond hangen.

Wel heb ik vaker met mensen afgesproken via internet. Vaak kom je mensen tegen die je niet zo liggen.
Maar ook wel mensen waar gellig is maar wel ver weg...

Dat verder ontwikkelen is iets wat voor iedereen altijd geld.. Daar is elk wezen zijn hele leven mee bezig..

Maar in zekere zin gaat dat ook weer automaties t word steeds makeklijker wat contakten. Maar ok wel een probleem is dat ik vooral meiden tegen kom. En die zijn vaak toch wel wat voorichtiger met dingen afspreken.

Heb een goede vriend daar ga i wel eens mee uit eten film thuis film bios enzo.

Maar de gemiddelde meid denkt meteen versiert te worden.

Wat natuurlijk soms oook wel zo is Clown Vork

Maar normaal gesproken niet.

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:47

Weer leuk weekend gehad ! Het is rustig hier.. Nog meer mensen een leuk weekend gehad ?

Groetjes

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:32

hiphopje schreef:
Suus__ schreef:

dit heeft mijn dochter ook. Ze heeft ook PDD-NOS.
Is altijd bang iets verkeerds te doen of te zeggen. Durft geen NEE te zeggen. Wil altijd dat de ander haar aardig vind. En weet soms gewoon niet goed hoe ze moet reageren op mensen, als ze bv een grapje maken, of dingen aan haar vragen. Ze lijkt dan een heel verlegen meisje, maar ze weet gewoon niet HOE ze moet reageren. Het is echt een meid, die je gewoon vergeet................. juist omdat ze zo stil en braaf is.
Het lijkt allemaal veel op verlegenheid, maar dat is het dus niet. Ze snapt het soms gewoon niet.
Mensen die het niet weten, denken ook altijd dat ze verlegen is.

Ik was toen ik klein was precies zo! Ik ben alleen heel erg veranderd in de pubertijd.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:33

GVR schreef:
Weer leuk weekend gehad ! Het is rustig hier.. Nog meer mensen een leuk weekend gehad ?

Groetjes

Ik heb ook wel een leuk weekend gehad. Wat heb je voor leuks gedaan? Haha!