hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:05

Ja, ik moet ook heel snel huilen Scheve mond Gewoon, als het teveel is ofzo. En dat is het al snel.. Vind ik zelf erg vervelend.

Slaapkamer verbouwen doe ik dan weer niet Clown

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:07

Ik heb het 'huilerige' echt met momenten. Soms heb ik een periode dat ik om alles wel kan huilen, iemand die z'n stem verheft, een dressuuroefening die goed lukt, een zielige film, de staart van de hond waar ik perongeluk op sta, iemand die zegt dat ie teleurgesteld is in me, enz. Als ik dan terugdenk aan iets, springen de tranen meteen weer in mijn ogen.
Maar, op het moment ben ik weer redelijk 'stabiel' Nagelbijten / Gniffelen

Hebben jullie nog manieren om het huilen tegen te gaan. Vind het inderdaad zó stom staan om op mijn werk of in de klas ineens te huilen.. Bloos Al is het meer 'tranen' dan huilen wat ik doe, haha, geen hartverscheurende uithalen oid, maar gewoon dat de tranen me in mijn ogen springen (en eruit rollen Clown )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:09

Frouk schreef:
Ik ben gister naar schaatsen in Thialf geweest, mezelf goed voorbereid, maar wat komt er dan toch nog weer een hoop op je af! Al die indrukken en mensen om je heen, was om kwart over 9 thuis maar heb nog uren hyper rondgelopen omdat ik helemaal druk in mn hoofd was van alles van die avond!
Het was overigens wel enorm gezellig en heb het echt wel naar mn zin gehad, alleen komt de klap dus nu aldoor achteraf en niet tijdens zoiets..

Herkenbaar. Bij mij is het alsof ik zo'n hele dag op adrenaline fungeer. Vaak gaat dat 's avonds dan nog even door, hoewel je me dan niet meer naar een verjaardagsfeestje ofzo moet sturen, dat is wat te veel van het goede. Ik heb dat vooral met wedstrijddagen. Sommige mensen voelen 's avonds al dat ze die dag 80 km hebben gereden, willen dan alleen nog maar lekker voor de tv hangen. Maar ik ben dan juist nog extreem wakker, moet mijn verhaal kwijt (liefst opschrijven), stop de eerste was alweer in de wasmachine, ben voor half 2 niet in bed te krijgen... En de volgende avond is dan het kwartje pas echt op. Clown

Dat emotionele heb ik eigenlijk niet, althans ik heb niet het gevoel dat ik daar extremer in ben dan de gemiddelde mens. Wel slaap of werk ik altijd lekkerder als ik mijn bed of bureau weer eens een andere plek heb gegeven. In een huis waar je weinig variatie kunt toepassen raak ik altijd een beetje vastgeroest. Bloos
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-02-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:10

Uit die 100 vragen test komen bij mij veel meer dingen heel herkenbaar voor Ja

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:11

Ja je moet mij daarna niet ook nog op pad sturen ,dat overleef ik niet. maar dat adrenaline gevoel herken ik wel Lachen
Trouwens dat opschrijven heb ik ook heel sterk, of iig het hele verhaal bij iemand kwijt kunnen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:12

haha nee, ik ga ook niet hardverscheurend huilen dan hoor Clown ook gewoon, zoals jij omschrijft.

Die test is inderdaad heel herkenbaar.
En toen kwamener weer een hoop gebeurtenissen in me op Tong uitsteken

haha als ik alles kwijt wil wat er in mij zit wat ik eigenlijk kwijt wil kan ik een boek schrijven (of ik hou mijn moeder een dag bezig)
De laatste tijd komt er wel steeds sneller een stukje uit gelukkig. vorige winter (dus niet deze, maar die daarvoor) heb ik overal zo mee zitten opkroppen dat ik depressief werd.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:17

Myukii schreef:
Ik heb het 'huilerige' echt met momenten. Soms heb ik een periode dat ik om alles wel kan huilen, iemand die z'n stem verheft, een dressuuroefening die goed lukt, een zielige film, de staart van de hond waar ik perongeluk op sta, iemand die zegt dat ie teleurgesteld is in me, enz. Als ik dan terugdenk aan iets, springen de tranen meteen weer in mijn ogen.
Maar, op het moment ben ik weer redelijk 'stabiel' Nagelbijten / Gniffelen

Hebben jullie nog manieren om het huilen tegen te gaan. Vind het inderdaad zó stom staan om op mijn werk of in de klas ineens te huilen.. Bloos Al is het meer 'tranen' dan huilen wat ik doe, haha, geen hartverscheurende uithalen oid, maar gewoon dat de tranen me in mijn ogen springen (en eruit rollen Clown )

Ik laat het altijd maar gewoon gaan. Het gevoel van schaamte ben ik allang voorbij. Hoe meer ik het tegen ga werken, hoe erger het wordt en des te vaker krijg ik er last van.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:36

_Jennifer_ schreef:
Dat heb ik ook vaker, en dat heeft dan weer te maken met het mensen aanvoelen denk ik.
Sommige mensen stralen zó'n groot ego uit. Daar blijf ik dan op een of andere manier uit de buurt. En inderdaad negen van de tien keer mag ik ze ook niet Tong uitsteken
Maar ik heb ook mensen waarbij ik me meteen gewoon prettig voel en over vanalles en nog wat kan praten en lol hebben. Ook al ken ik ze nog helemaal niet zo lang.

Dit heb ik ook.
Ik voel ook meteen aan of mensen oprecht zijn of niet, op enkele uitzonderingen na.
Die mensen hebben voor mij dan ook meteen afgedaan, of ze me nu iets misdaan hebben of niet Bloos
en ja, dan wordt je arrogant genoemd Bloos
Ik heb ook absoluut geen behoefte om met iedereen een praatje te gaan slaan, geïnteresseerd doen uit vriendelijkheid, maar niet omdat het je werkelijk interesseert, kan ik dus niet.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:38

Met mensen in de ogen kijken, heb ik ook soms problemen.
Vooral als het zo'n one-to-one gesprek is.
Dan wordt ik heel ongemakkelijk en dan komt het heel onnatuurlijk over voor mij als je dan in de andere persoon z'n ogen kijkt, net of je aan het staren bent.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:39

Dat heb ik inderdaad ook, dan ga ik er vaak bij langs kijken, maar dat valt ook al zo gauw op Clown

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:40

Trouwens dat onnodig piekeren over dingen heb ik ook.
Ik heb afgelopen nacht nog uren wakker gelegen over iets heel stoms.
Ieder ander mens zou blij zijn met de kans om een weide te kunnen kopen, alleen ik zie overal problemen, gestolen en mishandelde paarden of paarden die uitbreken en verdrinken Rolleyes

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:41

Frouk schreef:
Dat heb ik inderdaad ook, dan ga ik er vaak bij langs kijken, maar dat valt ook al zo gauw op Clown

ja, dan lijkt het net of je iets te verbergen hebt Nagelbijten / Gniffelen
Ik kan mezelf dan echt moeilijk een houding geven.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:41

Ja dat piekeren over alles vind ik wel het meest waardeloze van alles. Ik kan echt werkelijk overal over in zitten, ookal is het maar iets heel kleins.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:59

ja inderdaad. En 's avonds is dat dan het ergst. En soms pieker ik over dingen die wel 'nuttig' zijn laat maar zeggen (oke, nog is het vervelend Tong uitsteken)
Maar ook wel eens over onzinnige dingen die waarschijnljk ook nooit zullen gebeuren. ik probeer mijn gedachten dan ergens anders op te zetten. (en dan bedoel ik geen ander probleem Clown gewoon iets onzinnigs, van 200 naar nul tellen ofzo)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:03

ooh man ik voel me soms ook totaal onbegrepen! Ik heb nogal moeite met vertellen wat me dwars zit en mensen reageren daardoor al heel gauw zo van 'laat maar dan', omdat ik niet direct kan verwoorden wat me precies dwars zit. Nu weet mijn vriend dat, maar toch vertoond hij dat zelfde gedrag nu, waardoor ik op slot ga en we weer sjagrijnig zitten te zijn op elkaar.. waardeloos

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:05

oooh wat blijft het hier toch herkenbaar allemaal.

Dan is het wel duidelijk dat er wat is, maar dan zal ik niet direct zeggen dat ik het vind, moet het echt uit me getrokken worden.... En soms zeg ik het wel en dan zit ik weer te snotteren Scheve mond

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:06

MyrtheJ schreef:
oooh wat blijft het hier toch herkenbaar allemaal.

Dan is het wel duidelijk dat er wat is, maar dan zal ik niet direct zeggen dat ik het vind, moet het echt uit me getrokken worden.... En soms zeg ik het wel en dan zit ik weer te snotteren Scheve mond

ja precies, ik zit nu zelfs achter de pc te snotteren, alleen maar omdat ik het klote vind dat we elkaar niet begrijpen, of omdat hij mij niet begrijpt... eigelijk weet ik niet eens precies waarom Vork

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:06

Haha ja, heel vervelend.
Ik wou zo laatst weer wat aan mijn moeder vertellen, heb ik de eerste zin niet eens af en komen er alweer tranen aanrollen. Gelukkig snapt mijn moeder het wel Lachen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:08

Dat scheelt, mn ouders vinden het altijd maar aanstellerij en geloven ook totaal niet in hsp, vinden het allemaal maar zweverig etc.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:15

M'n vriend zegt altijd dat ik teveel over alles nadenk en wat meer moet genieten van alles in plaats van overal meteen rampen en drama's in te zien Nagelbijten / Gniffelen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:16

Jakary schreef:
M'n vriend zegt altijd dat ik teveel over alles nadenk en wat meer moet genieten van alles in plaats van overal meteen rampen en drama's in te zien Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat mijn vriend ook zoiets over mij zou zeggen Vork wat misschien ook wel waar is, maar makkelijker gezegt dan gedaan

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:19

Ik kan wel veel piekeren, maar ik maak niet heel veel rampscenario's. Ik ben daar een beetje te nuchter voor denk ik, maar ik ben ook niet helemaal verliefd vlinders hier vlinders daar... Bloos

Frouk wat heb jij trouwens een orgineel profiel! Ja

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:21

Heb mn vriend net ook de 23 vragen test laten doen hij had 10 van de 23 ja, ik 22, het begint nu eindelijk te dagen wat de verschillen tussen mij en hem zijn Knipoog

MyrtheJ: Dankje Lachen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:52

Frouk schreef:
Ja dat piekeren over alles vind ik wel het meest waardeloze van alles. Ik kan echt werkelijk overal over in zitten, ookal is het maar iets heel kleins.

herkenbaar Lachen en als het dan allemaal hardstikke meevalt (wat dus meestal het geval is Tong uitsteken) ben ik ook heel erg opgelucht.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:54

Ja dan heb je echt het gevoel alsof er een enorm zware last van je afvalt Lachen Ik vind mezelf soms ook wel zo'n aansteller, ookal weet ik dat ik het niet express doe ofzo