Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:27

Het is rustig hier! Hoe het gaat het met iedereen? Met mij gaat het goed ben nog steeds in afwachting wanneer ik geopereerd kan worden. Gister geporbeerd paard te rijden omdat ik met lopen en fietsen nergens last van heb maar dat ging toch niet echt.. Mn knie is nog steeds een soort beurs van binnen en doet zeer als ik tegen t zadel aanzit.. konden jullie na 3 maanden na de reconstrucie alweer paardrijden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:09

ik rijd nu na een half jaar nog steeds niet, kan de druk niet verdragen op de binnenkant. Maar ik heb ook een iets andere operatie gehad en dr is wat meer gesloopt aan mn botten waardoor dit komt.
Maar volgens mij zijn er weinig die na 3 maanden alweer (mogen) rijden.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:18

Hallo met mij gaat het helemaal super. Ik ben 20 maart geopereerd en mag van mijn fisio over 1 maand voorzichtig weer beginnen met rijden eerst 10 minutjes stappen en dat zo langzaam opbouwen. Voor het rijden zelf is hij niet bang alleen het lopen met het paard door het mulle zand. En het op en af stijgen dat vind hij nog niet zo'n goed idee. Verder mag ik nu ook helemaal weer zonder krukken rond lopen wat best wel fijn is zeg maar.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:01

Fijn Fenja dat het zo goed gaat!!

Wat een verschil in fysio's zeg.....ik mag er nog eens niet aan denken :(.....ik ben begin januari geopereerd en ik denk dat het voor mij pas september wordt :(

Gister schriktraining gehad met mijn jaarling, dat was ook niet zo handig voor mijn knie....maar wel heel leuk :)

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:53

Ik heb nu ook idd het probleem dat de druk van de binnenkant tegen het zadel verschrikkelijk pijn doet, verder zou het met de knie zelf makkelijk kunnen zo zonder kruisband.. Inderdaad heel veel verschil in fysio's.. Als het aan d emijne ligt ben ik denk ook heel snelw eer aan t sporten. Mijn voordeel is denk ik ook dat ik verder top fit en getraind de hele procedure in ben gegaan..

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:56

Hai allemaal,

Ik ben even heel gelukkig en dat wil ik graag met jullie delen :D. Van mijn fysio mag ik eindelijk weer beginnen met rijden, nou ja, lichtjes weer oppakken dus.....Het is nu bijna 3 maanden geleden na de operatie. Voor mij kwam het eigenlijk totaal onverwacht, omdat er steeds "september pas" tegen me werd gezegd...Ik heb dus zojuist een afspraak gemaakt bij een manege voor een half uurtje priveles.....Ik ben er echt zooooo blij mee....
Wel raar eigenlijk, het is jaaaaaaren geleden dat ik op een manegepaard heb gereden, maar het geeft me wel een veilig gevoel om daarmee te beginnen.

Morgen ga ik grondtraining doen met mijn eigen paard om onze band wat te versterken en ook hij moet na een lang periode van 'stilstaan' weer opgepakt te worden. Hopelijk kan Olimpic dan in september mee naar Utrecht verhuizen en kan ik dan echt eindelijk weer op mijn eigen paard rijden :)....maar goed, het begin is denk ik eindelijk weer gemaakt :D

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:11

Wat goed zeg!

Ik heb ook een operatiedatum, 2 juni! Stuk sneller gelukkig dan wat eerst de bedoeling was. Zie er verschrikkelijk tegenop maar ben zo blij als ik straks weer normaal kan rijden enzo!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:50

Olimpic, wat super voor je zeg! :)
Quicksilver, spannend joh :)

Ik ging trainen met Diezel.. en ik liep op een aardige tempo een half uurtje.. ging daarna door mijn knie en voel dit gelijk een dag. Hebben jullie dat ook gehad?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:13

@Quicksilver, fijn dat je datum naar voren is geplaatst! Hopelijk ben je er daarna weer snel bovenop!

@Madeira! Voor de operatie had ik ook wel eens dat gevoel van er doorheen zakken wat jij beschrijft en ik had ooit wel eens meerdere dagen last daarvan. De operatie is het echt waard geweest er doorheen ga doe ik nu namelijk niet meer....al doet de knie nog steeds wel zeer, maar ja, hij is natuurlijk ook nog niet helemaal genezen.

Gisteren heb ik dus voor het eerst weer gereden. Ik had een half uurtje les op een manegepaard en knie-technisch ging het geweldig moet ik zeggen! Wel een beetje pijn, maar ik kon het goed verdragen. Wel had ik het gevoel dat ik helemaal scheef was en geen druk kon leveren met mijn geopereerde been. Op zich was het wel fijn dat ik op een superbraaf paard zat, dat gaf wel een veilig gevoel, maar het was ook wel moeilijk omdat ik echt veel kracht moest zetten om een hulp te geven.
Maar goed, ik heb weer 4 maanden na de operatie op het paard gezeten en ik heb nu een kwartaalabonnement voor 1x in de week rijden. De afspraak met mijn partner is dat als het goed gaat dat ik dan 2x in de week mag gaan rijden en als alles dan echt goed gaat, dan mag mijn eigen paard eindelijk naar Utrecht verhuizen :D

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:31

Ik heb morgen mn operatie.. :O

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:33

QuickSilver, sterkte meid! Hopelijk kom je er gauw weer boven op!

Hoe lang mochten jullie niet paardrijden? Ik denk dat ik het echt ga overwegen, wil nog een kilo of 10 kwijt maar dan is het afgelopen. Doet me gewoon zo zeer, als ik even met school ofzo mee sport, heb ik daarna gewoon 3 dagen pijn. ;( En durf ook amper te rennen ofzo, zo bang om er doorheen te zakken.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 06:49

Succes QuickSilver! Komt vast helemaal goed :) .

Ik heb in de herfstvakantie mijn operatie gehad, en mag nu met alle sporten weer meedoen.
Paardrijden deed ik al weer na 7 a 8 week. Dit kan ik je alleen niet aanraden. Ik had geen pijn ofzo, kon alles : springen, draf galop etc. Maar onbewust heb ik toch mijn ene hak minder uitgedrukt als de andere. Daardoor is mijn zit scheef geworden, en ben er nog steeds druk mee bezig dat eruit te krijgen.

Verder is alles bij mij erg goed gegaan, en ben blij dat alles nu weer oke is :) .

Madeira_ ja dat is indd balen.. Wat zegt je arts ervan?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:46

Succes Quicksilver!

Ik ben trouwens blij dat het topic weer wat leven in geblazen is....ik durfde niet te posten omdat het al langer dan 2 weken niet meer in gebruik was geweest......

Balen zeg Madeira...het blijft ook echt wel schommelen he bij jou?

Ik heb na 4 maanden weer voor het eerst gereden. Het gaat nog steeds erg goed. Vorige week ook zelfs een klein sprongetje gewaagd. Wat ik het moeilijkste vind is opstijgen en ik merk dat ik veel minder kracht heb met mijn linkerbeen. Maar volgens mijn fysio heeft het wel allemaal een positieve invloed op de revalidatie. (Ik zit nu op 5 maanden na de operatie). Ik rijd nu wel op een manegepaard ipv op mijn eigen trouwens...dat is wel wat handiger om weer te beginnen....

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:15

Aliesjeh, ik ben nog niet bij mijn arts langsgeweest.. ben nu 34,5 kilo kwijt dus ben wel aan het overwegen om toch de stap te nemen..

Olimpicdiaz, wat bedoel je dat het bij mij blijft schommelen? Ja ik twijfel soms erg, omdat het zo lang duurt voordat je weer mag rijden enzo en andere leuke dingen met je paard mag doen.. voel mij nogal verantwoordelijk met eigen paard..

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:22

@ Madeira....ik bedoel met schommelen dat het nog niet helemaal goed gaat met je knie.....vervelend zeg!
Ik begrijp dat je jezelf erg verantwoordelijk voelt met je eigen paard. Ik kan natuurlijk niet voor jou oordelen, maar ik had er zo veel last van dat ik mijn paard nog eens niet meer kon rijden, dat kan straks hopelijk in september weer wel.
Ik ben zelf echt heel erg blij met de operatie, ik kan echt gewoon alles weer!! (Behalve op mijn hurken zitten dan ;))
Succes met je keuze!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:15

Olimpic, ik denk wel dat ik de operatie doe. Ik heb paar mensen die haar willen verzorgen/rijden. Ik kan altijd naar haar toe, ook al is dat alleen maar knuffelen/poetsen. Ik denk dat ik binnenkort een gesprek aan ga met mijn arts.. ik durf ook niet te springen enzo, ben altijd bang dat ''als'' ik van het paard val gelijk iets met mijn knie is. Dat is wel echt balen.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:50

Die zekerheid komt weer terug na het rijden hoor :). Het is alleen nog even een vervelende weg om te gaan, maar het is zeker de moeite waard!
Fijn dat je wel mensen hebt die haar willen verzorgen, dat scheelt alweer.
Succes met het gesprek met je arts, ik hoop voor je dat je snel geopereerd kunt worden :)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:09

Hallo allemaal hier even een up-date van mij. Ik heb een neiuwe vkb gehad op 10 maart. Ik mag sinds vorige week vrijdag weer langzaam het paardrijden op gaan pakken. Ongeveer 3 maanden na de operatie dus. Ik ben heel erg blij en ben ook nooit meer er doorheen gegaan. Soms heb ik wel het idee dat hij af en toe wat stijf is. Voor de rest gaat alles super. Ben blij te horen dat het met jullie ook allemaal goed gaat.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:58

Hoi

Quicksilver, hoe gaat het met je, hoe is je operatie gegaan?

Hier ook weer even een update van mij! Ik loop/werk sinds 5 mei weer in het (politie) uniform op straat! Had dat sinds begin januarie niet meer gedaan dus moest wel weer een beetje wennen. 5 mei op het bevrijdingsfestival gewerkt dus met een lange dag lopen en staan een vuurdoop voor mijn knie. Gelukkig is alles goed gegaan, had aan het eind van de dag wel zere benen/voeten van het lopen staan maar dat hadden mijn collega's ook. Sindsien dus weer lekker bezig met het "straatwerk" ipv binnen met aangiftes, verhoren en dossiervorming bezig wat ik een paar maanden gedaan had. Was ook leuk en leerzaam hoor, maar afwisseling blijft leuk.

Mijn knie is soms idd ook wat stijf, ben er alleen nog niet achter waar dat van komt want de ene dag heb ik het wel en de andere dag dus weer niet. Verder mag/zit ik helaas voorlopig nog niet op het paard... Ik heb namelijk een arabier met het temprament dat bij een arabiertje hoort dus de kans dat ik teveel kracht/spanning op mijn knie krijg is te groot. Gelukkig heb ik sinds begin januari een super fijne bijrijder die hem vrijwel dagelijks rijdt/traint en sinds eind april op concour uitbrengt. Ze zijn nu al L1 met 6 winstpunten en B springen dus dat gaat super!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:45

zodan wat een reacties dat had ik niet verwacht het lag een beetje stil hier :) De operatie is goed gegaan ik ben alleen heel ziek geweest van de medicijnen dat was echt poedersuiker! Mijn operatie is morgen een week geleden en ik loop alweer voorzichtig met krukken erbij binnenshuis en ik mag sinds vandaag een paar keer een blokje om buitenshuis lopen met de krukken erbij dus een belasting van rond de 60 procent denk ik op mijn knie.. Volgende week al fietsen en lopen zonder krukken in huis waarschijnlijk dus volgens mij gaat t hardstikke goed! Kan niet wachten tot ik weer mag paardrijden! Ik ga denk ik ook eerst op een ander paard rijden mijn bijrijdpaarden zijn jong en niet mak genoeg om weer op de beginnen.. Maar om weer in een manegeles te gaan vind ik ook zo een stap rij al 10 jaar ofzo geen manege meer en heb al Z gestart etc.. Maarja ik ga het wel overwegen aangezien het goed is voor de revalidatie denk ik!

Zo te horen gaat het verder goed met iedereen! Madeira, ik zou zeker een operatie overwegen het voelt bij mij nu al een stuk steviger!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:56

Fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat Quicksilver! Alleen balen van de medicijnen zeg....

Gister heb ik mijn laatste afspraak bij de orthopeed gehad. Het is nu 5 maanden na de operatie en ik heb overal groen licht voor. Ik moet alleen nog even flink aan de bovenbeenspieren werken. Helaas is mijn familie er nog niet zo mee eens dat ik weer bovenop mijn Animo kruip en blijf ik toch nog helaas rustig aan doen en ook helaas voor mij op een manegepaard.....maar goed, ik ben in ieder geval blij dat alles nu de goede kant op gaat :) en vooral dat ik eindelijk mijn studie af kan maken!!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:18

Hé een kadootje in dit topic dus er is iemand jarig! :D Gefeliciteerd Quicksilver!

Ik heb morgen een afspraak bij de bedrijfsarts dus ik ben benieuwd. Olimpic, kun jij als je op een stoel zit en je legt je benen bijv op de tafel, je knieën al even ver "door laten zakken" ? Ik niet namelijk al gaat het wel steeds wat beter! En kun/mag je al hinkelen en op je hurken gaan zitten?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:57

Ow, ik wist helemaal niet dat een cadeautje verjaardag betekende....nou Quicksilver, gefeliciteerd!!!

@ Uthrick, vanaf dag 1 kon ik eigen de knieën al weer ver en even ver doorstrekken....dat komt en denk ik omdat ik in dat buig/strekapparaat (ik weet niet hoe dat heet) heb gelegen, maar misschien ook wel omdat ik erg hypermobiel ben.
Hinkelen gaat ook oke, maar ik het gaat zeker nog niet vloeiend hoor, ik moet wel nadenken bij wanneer ik opspring en weer land zeg maar...
Op mijn hurken gaan zitten kan, maar dan zit ik wel 'scheef' omdat het geopereerde been nu stukken stabieler zit dan mijn niet-geopereerde been (ook daar is de kruisband niet meer functioneel, maar ik heb er geen last van). Maar ik vind op mijn hurken zitten ook niet fijn en ben dus samen met de fysio aan het leren dat ik op een goede manier kan bukken en tillen en niet probeer een dier vanaf mijn hurken te tillen. De fysio denkt dat het hurken ook nooit echt plezierig zal gaan worden en het is ook heel belastend voor de kruisbanden, dus ik denk dat ik dat ook maar niet (bewust) probeer.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:59

Zo, hier weer even een berichtje van mij. Wat leuk om te lezen dat het met jullie allemaal zo goed gaat zeg!
"Doorstrekken" kan ik bijna pijnloos. Mijn geopereerde knie gaat echter niet zo ver dan mijn andere knie omdat de eerste nu gewoon goed is en de andere nog steeds versleten.
Maar, er zit nog steeds vooruitgang in. En ik heb er maar een klein beetje langer over gedaan dan gepland was. :Z

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:44

Quicksilver, nog gefeliciteerd! En balen zeg over je medicatie.

Uthrick, klinkt bij jouw ook goed, fijn dat het zo goed gaat!

MandyR, alle vooruitgang is gunstig :)