ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:48

Ik heb eigenlijk geen idee of ik donor wil worden...
Vind het maar een raar idee dat er mensen in m'n lichaam zitten te prutsen als ik dood ben..
Van de andere kant wil ik het ook weer wel zodat ik anderen een plezier kan doen,,
Dusja, eigenlijk ben ik er nog niet echt uit... Vork

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:10

Heerlijk.. mensen met een eigen mening. Haha!

Ik had al aangegeven dat ik donor ben... ik vind het wel heel goed dat ze nu gaan stellen... zelf geen donor dan kom je ook niet in aanmerking voor een donororgaan.
Misschien gaan mensen dan eens nadenken....

Joh, wat maakt het uit, je heb je ogen dicht, je zit boven op die grote roze wolk, kijkt naar beneden en denkt.... zo.. weer iemand blij gemaakt. Toch nog wat goed gegaan in mijn laatste stukje leven.

Als mensen geen donor zijn.. prima... ieder doet wat hij denkt dat goed is voor zichzelf...

En grieb, als je lief bent mag je mijn hartje wel hebben hoor..... Bloos

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:23

_rosita_ schreef:
net als griebels begrijp ik niet waarom je je zó moet verdedigen als je geen donor bent.
je ziet het nu hier in het topic, maar ook op het werk, in de vriendkring etc leveren dit soort dingen altijd een discussie op, wat niet erg is, maar wat ik strontirritant vind is dat het standaard uit loopt op de kwestie donoren die niet-donoren over gaan halen en vertellen hoe belachelijk het is dat je geen donor bent.
laat het!!!!
de één wilt het wel, de ander niet. persoonlijk vind ik het wel interessant om te lezen wat beweegredenen zijn het wel of niet te willen, maar kom op. ik probeer de 'donoren' toch ook niet over te halen het niet te doen, omdat ik het toevallig niet ben.

In mijn geval is het niet de bedoeling om jouw of Grieb aan te vallen, ik ben alleen zelf wel donor dus ik weet waarom iemand wél donor zou worden maar ik wil ook wel graag weten waarom iemand geen donor is. De mening van Griebels is anders dan de gemiddelde meute hier, ik wil wel graag weten waarom (inmiddels wel duidelijk Knipoog ). Dit is geen verwijt, alleen interesse. want ook ik ben van mening dat een donor zijn iets wat je helemaal zelf 100% bepaald en natuurlijk zou je eigenlijk niet eens een rede hoeven hebben om geen donor te zijn maar toch ben ik benieuwt naar iemands motieven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:44

Ik ben donor. Voor mij heeft een lichaam na de dood geen betekenis meer, dus waarom zou ik er dan niet iemand anders mee helpen.

Ik ben ook bloeddonor. Kleine moeite om een paar keer per jaar wat bloed af te staan. Als ik het zelf nodig zou hebben zou ik ook blij zijn dat er mensen zijn die bloed geven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:51

Geen donor na leven, wel donor tijdens leven (dus: bloeddonor, en mocht het gevraagd worden, misschien ook wel beenmergdonor).

Dat heeft te maken met het feit dat ik mijn lijf en geest en ziel graag als eenheid mag zien, en liever niet als gereedschapskist. Zolang ik leef wil ik best delen, maar als we dood zijn, zijn we dood.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 20-05-07 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:59

Ik ben sinds mijn 18e al donor, inderdaad door het formulier dat je dan thuisgestuurd krijgt. Mijn moeder is wel donor maar mijn vader niet en mijn vriend ook niet. Ik respecteer ieders keuze Knipoog
Als ik doodben heb ik niets aan mijn lichaam en zolang ze maar fatsoenlijk in de kist kunnen stoppen vind ik alles best Knipoog
Volgens mij kun je aangeven voor orgaandonor of ook voor wetenschap of heb ik dat mis? Zou niet graag mijn lichaam willen laten gebruiken voor de wetenschap. Hoewel ik dat erg nuttig vind uiteraard vind ik het idee niet fijn dat studenten in mijn lever staan te snijden om te oefenen ofzo. Dat idee heb ik er in elk geval bij Knipoog
Ik denk wel dat er meer campagne voor gemaakt mag worden.
En ook het motto "zelf geen donor dan geen recht op donor-organen" zit inderdaad ook wel wat in mits je alles goed regelt.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:01

Ik heb laatst voor bio een hele les over transplantatie enz.. moeten voorbereiden en daarbij heb ik ook een heel pakket aangevraagd over donor zijn enz.. Daarbij zat ook zo'n formulier en die heb ik ingevuld ( niet dat hij verzonden is)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:05

Ik heb de keuze aan mijn man overgelaten, ik kan er zelf niet goed voor kiezen, ik vind het aan de ene kant goed om donor te zijn omdat je er iemand blij mee maakt en je er zelf niks aan hebt als je dood bent, aan de andere kant vind ik het een luguber idee dat er iemand ligt te wachten tot ik dood ga zodat die persoon mijn organen kan hebben om te blijven leven. Een beetje dubbel dus Bloos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:08

Ik ben dialyseverpleegkundige en werk dagelijks met mensen met een terminale nierinsufficientie die dus afhankelijk zijn van dialyse want anders gaan ze gewoonweg dood. Hier zitten soms ook hele jonge mensen bij waarvan ik gezien mijn ervaring weet dat deze een moeilijk leven zullen krijgen met deze ziekte. Dialyse geeft veel complicaties, mensen"slijten" hier gewoonweg heel hard van. Met een nieuwe nier heeft iemand weer kans op een redelijk normaal leven. Als je een poosje bij ons meeloopt kan ik me niet voorstellen dat je geen donor wilt zijn.
Ik respecteer mensen die het niet willen echt wel maar zou dan wel willen stellen: niks geven(doordacht of niet) is ook niks krijgen. Dit is misschien een harde stelling maar wel een heel realistische en eerlijke stelling naar mijn idee.
Ik hoop dat we hier in Nederland hetzelfde systeem krijgen als Belgie, al was het alleen maar om mensen te dwingen na te denken. Want hoewe ik respect heb voor degen die weigeren en daar over nagedacht hebben heb ik dat dus absoluut niet voor mensen die weigeren hier over na te denken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:50

Ik ben gedeeltelijk donor, de keuze is aan mijn nabestaanden. Voor mij maakt het namelijk niks meer uit, mijn lichaam kan ik toch niet meenemen waar ik dan ook heen ga Knipoog
Maar aangezien ik zoveel gruwelverhalen heb gehoord over de manier waarop nabestaanden behandeld worden.. Daarom is de keuze aan mijn ouders of later mijn partner. Misschien dat ik het wel verander als mijn toekomstige partner voor donor zijn is, dan mogen ze me gerust leeghalen.
Nu is de keuze aan mijn ouders.

Wat ze van me gebruiken maakt me niet zoveel uit, zolang ze me maar toonbaar aan m'n nabestaanden terug geven. Dat vind ik wel een must eigenlijk. En tja, het idee dat mijn organen waar ik heel zuinig op ben geweest naar iemand gaan die willens en wetens z'n lichaam heeft verziekt vind ik ook wat minder. Maar ach, meemaken doe ik het dan toch niet meer Knipoog

YellowfishJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:52

Zelf ben ik nog geen 18 dus heb de keuze zelf niet 'officieel' hoeven maken, wel met mijn ouders over gehad dat mocht ik eerder overlijden ze alles van me mogen hebben, voor patienten en anders voor de wetenschap (ivm medicijngebruik)

En nu.. nu wacht ik zelf op een donor..

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:53

@ berdien ik heb precies de zelfde mening als jou, van mij mogen ze me helemaal leeghalen om levens te redden maar wel met toestemming van mijn nabestaanden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:54

Tsja en daar gaat het dus vaak fout omdat mensen in hun emoties daar vaak geen heldere beslissing over durven te nemen. Heel begrijpelijk maar wel lastig...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:56

Ik heb dat wel bewust gedaan, omdat mijn moeder toen ze nog in het ziekenhuis werkte vaak heeft meegemaakt dat nabestaanden echt schofterig werden behandeld. Dat er haast bij is om die organen eruit te halen oké, maar dan kun je nog wel fatsoenlijk met nabestaanden omgaan. Dat gebeurde daar defenitely niet.
Vandaar Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:00

Nou ja, niet in alle ziekenhuizen gaat dat altijd zo. Maar dat is het probleem van dat soort ervaringen dat mensen dan bang zijn dat het altijd zo is en dat vind ik ook begrijpelijk.
Maar in ziekenhuizen waar ook transplantaties uitgevoerd worden gaat het zeker niet zo. Als mensen twijfelen over donatie moet er een speciale verpleegkundige opgeroepen worden die met de familie gaat praten en deze begeleidt. He tis voornamelijk zaak om onzekerheden weg te nemen en vragen te beantwoorden. Voor niet-medische mensen is het allemaal heel eng natuurlijk. Zeker het begrip hersendood wordt niet altijd goed begrepen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:16

Ik heb soms het idee dat het juist voor medische mensen moeilijk is om de niet-medische kant te zien. Er zit meer vast aan een orgaan dan alleen 'onderdeel van het menselijk lichaam'.

Wanneer iemand bij zijn volle verstand uit volle overtuiging heeft gekozen voor zijn donorschap, vind ik overigens dat de familie daar geen invloed meer op mag hebben. Respect voor de wens van de overledene moet daar wat mij betreft de doorslag in geven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:17

Bij medische mensen die daarvoor zijn opgeleid is dit niet, zeker niet bij donatie/transplantatieverpleegkundigen. Die weten zeer goed hoe ze dit moeten begeleiden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:18

rotte appels zijn er in iedere fruitmand, helaas....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:22

Ik ben sinds mijn 18e orgaandonor en ze mogen alles van me hebben. Mijn ouders weten dat ook en zullen als het moment daar is toestemming geven. Mijn ouders zijn ook allebei donor en ik zal ook toestemming geven om hun organen eruit te halen. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom niet, wat heb ik aan mijn hart als het niet meer klopt!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:06

Gelukkig voor nierpatienten bestaat er familiedonatie en ook sinds een tijdje cross-over-donatie. Dit is ontstaan omdat er meerdere koppels in Nederland zijn(bijv zus wil broer een nier geven) die niet matchen met elkaar. Al deze koppels komen dan in een soort van systeem terecht waar eens in de zoveel tijd wordt gekeken of er 2 koppels zijn die wel met elkaar matchen. Dus donor van koppel X geeft aan ontvanger van koppel Y en andersom. Deze tranplantaties gbeuren dan op dezelfde dag. Zo heeft het familielid van een nierpatient toch zijn of haar nier kunnen doneren, alleen gaat die nier dan dus wel naar iemand die je niet kent maar krijgt jouw zieke famililid wel tegelijk ook een nieuwe nier.
Maar als het donatiesysteem hier in Nederland niet zo lamballerig was geregeld waren al dit soort dingen niet nodig.
Feit blijft dat directe familietransplantatie bij een uitstekende match nog steeds de beste kans van slagen maakt maar er zit natuurlijk een enorm ethisch vraagstuk aan vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:07

Dat heeft een oom en tante van me dus gedaan, die cross-over donatie

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:09

Ik wil bloed donor worden! maar moet ik van mn moeder mee wachten tot ik 18 ben! Ze mogen als ik overleid bijna alles van me hebben! mn lever kan niet! en aan mn ogen moeten ze ook niet zitten!!

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:14

Ik ben het wel. Als ik iets heb zou ik het ook fijn vinden dat er donororganen beschikbaar zijn!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:57

Tiessie schreef:
Gelukkig voor nierpatienten bestaat er familiedonatie en ook sinds een tijdje cross-over-donatie. Dit is ontstaan omdat er meerdere koppels in Nederland zijn(bijv zus wil broer een nier geven) die niet matchen met elkaar. Al deze koppels komen dan in een soort van systeem terecht waar eens in de zoveel tijd wordt gekeken of er 2 koppels zijn die wel met elkaar matchen. Dus donor van koppel X geeft aan ontvanger van koppel Y en andersom. Deze tranplantaties gbeuren dan op dezelfde dag. Zo heeft het familielid van een nierpatient toch zijn of haar nier kunnen doneren, alleen gaat die nier dan dus wel naar iemand die je niet kent maar krijgt jouw zieke famililid wel tegelijk ook een nieuwe nier.
Maar als het donatiesysteem hier in Nederland niet zo lamballerig was geregeld waren al dit soort dingen niet nodig.
Feit blijft dat directe familietransplantatie bij een uitstekende match nog steeds de beste kans van slagen maakt maar er zit natuurlijk een enorm ethisch vraagstuk aan vast.

Een vriend van mij is ook nierpatient, het was hem vorig jaar bijna fataal!
Dat was de reden voor zn vader om te zeggen; IK DONEER!
Zijn vader is meteen bezig gegaan met onderzoeken om te zorgen dat hij voor donatie in aanmerking kwam voor zijn eigen zoon.
In augustus vorig jaar was het zover, vader en zoon onder het mes,en zo werd mn vriend voorzien van een nier van zn vader.
Wat een geluk voor hem,alles matchte! En nu, allebei keihard weer aan het werk,met plezier en genietend van het leven!
Bij mn vriend gaat het af en toe nog met voor en tegenspoed. Bij zn vader verloopt alles erg goed,zonder complicaties!
Ik vind dit zo knap!! En mocht het zo wezen dat op een 1 of andere manier mn vriend ook zn donornier toch weer moet verliezen, dan weet ik wel dat ook ik mij laat onderzoeken, Ja ik doneer dan ook!! LEVEND!(net als zn vader).
Of het nu gebeurt of later als ik overleden ben!
Dan maar met 1 nier leven,dat gaat ook prima! Er zijn genoeg mensen die al levenslang met 1 nier leven,en sommigen komen er pas veel latere leeftijd achter.
Nee dan kan ik wel een nier missen hoor!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:37

Mijn vader is ook nierpatient, ik zou hem met alle liefde een van mijn nieren willen geven. Helaas is transplantatie voor hem geen oplossing. En ik zou geen nier aan iemand anders willen geven nu ik nog leef, daarvoor vind ik het te ingrijpend. Dan moeten ze wachten tot ik dood ben.