Vind het maar een raar idee dat er mensen in m'n lichaam zitten te prutsen als ik dood ben..
Van de andere kant wil ik het ook weer wel zodat ik anderen een plezier kan doen,,
Dusja, eigenlijk ben ik er nog niet echt uit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_rosita_ schreef:net als griebels begrijp ik niet waarom je je zó moet verdedigen als je geen donor bent.
je ziet het nu hier in het topic, maar ook op het werk, in de vriendkring etc leveren dit soort dingen altijd een discussie op, wat niet erg is, maar wat ik strontirritant vind is dat het standaard uit loopt op de kwestie donoren die niet-donoren over gaan halen en vertellen hoe belachelijk het is dat je geen donor bent.
laat het!!!!
de één wilt het wel, de ander niet. persoonlijk vind ik het wel interessant om te lezen wat beweegredenen zijn het wel of niet te willen, maar kom op. ik probeer de 'donoren' toch ook niet over te halen het niet te doen, omdat ik het toevallig niet ben.
Tiessie schreef:Gelukkig voor nierpatienten bestaat er familiedonatie en ook sinds een tijdje cross-over-donatie. Dit is ontstaan omdat er meerdere koppels in Nederland zijn(bijv zus wil broer een nier geven) die niet matchen met elkaar. Al deze koppels komen dan in een soort van systeem terecht waar eens in de zoveel tijd wordt gekeken of er 2 koppels zijn die wel met elkaar matchen. Dus donor van koppel X geeft aan ontvanger van koppel Y en andersom. Deze tranplantaties gbeuren dan op dezelfde dag. Zo heeft het familielid van een nierpatient toch zijn of haar nier kunnen doneren, alleen gaat die nier dan dus wel naar iemand die je niet kent maar krijgt jouw zieke famililid wel tegelijk ook een nieuwe nier.
Maar als het donatiesysteem hier in Nederland niet zo lamballerig was geregeld waren al dit soort dingen niet nodig.
Feit blijft dat directe familietransplantatie bij een uitstekende match nog steeds de beste kans van slagen maakt maar er zit natuurlijk een enorm ethisch vraagstuk aan vast.