rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:44

Oow novice klinkt heel eng idd Doe nog maar even rustig aan.

Heb een brief van de arbo arts gehad, dat mijn werkgever eventueel een vergoeding van de gemaakte kosten kan vragen aan de tegenpartij (werkgever ontvangt hier spullen over niet ik).
Nu heb ik al regelmatig hier gelezen dat de eigenaar van het paard verantwoording heeft voor de schade die het paard aanricht. Ik heb nog aan niemand het adres van de eigenaar gegeven, maar hoop toch ook niet dat ze dat aan mij gaan vragen wat moet ik dan zeggen? mag ik dat weigeren?
Ik vind zelf dat de eigenaar hier helemaal niks mee te maken heeft (de wet denkt er alleen helaasn anders over).

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:17

Hey meiden
Mijn fysio traject is afgelopen, maar gezien ik nog 16 lessen tegoed heb van een (personal) trainer
Ben ik daar vandaag weer mee aan de slag gegaan
En ik kreeg alleen maar complimenten!
Ik heb zelfs alweer over de dijk gerent!!!!! ( 2 min rennen., 4 min lopen, 2 min rennen)
Dat had ik echt nooit van mezelf verwacht!
Daarna nog allerlei buikspieroefeningen
Ik moet mijn benen dan over de bal doen zodat mijn rug recht blijft.
Ben nu wel moe, maar ook voldaan gevoel.
Verder heb ik vandaag ook weer een half uurtje op mijn paardje gezeten.
Ik ben zo dankbaar, hoop van harte dat het met jullie ook allemaal heel voorspoedig gaan.
Ga nu gauw even de nieuwe reacties in dit topic bijlezen.

Ben trouwens erg gemotiveerd met die trainingen
Ga namelijk 3 Okt trouwen, dus moet wel strak in mijn jurk verschijnen he Haha! Haha!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:27

Hoi
Ik knal er even tussendoor als jullie het niet erg vinden? Ben heel toevallig uit verveling een beetje aan het rondneuzen en kom dit topic tegen.
Ik ben drie weken terug met paard en al achterovergeklapt en daarbij mijn bekken op een paar plaatsen gebroken en een hele hoop gekneusd. Lig dus ook min of meer plat en mag voorlopig helemaal niks.
Verveel me verschrikkelijk. Elk mogelijk boek heb ik al gelezen en de t.v. is ook niet alles. Nu ik dit verhaaltje tik scheelt het me weer een paar minuten van de dag! dank jullie wel! Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:00

Welkom benniebang

Ik heb zelf veel steun aan dit topic, je kan je verhaal kwijt bij mensen die hetzelfde doormaken

Je bekken breken, lijkt me ook heel pijnlijk.
Ik heb zelf mijn rug gebroken,en dat was ook al pijnlijk genoeg

Sterkte meid

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:50

Ik heb zelf idd ook veel steun aan dit topic. Ook mijn lendenwervel gebroken.

@ravallie: Super dat het wer goed gaat, en ja in je jurk moet je wel mooi strak zitten he Tong uitsteken MOet het straks nietr zo zijn dat ie gaat slobberen.

Ik moest vandaag weer fysio, voor het eerts hardgelopen op de lopende band, man wat eng vond ik dat, ben nog veel te bang dat ik om val. moet nu 2 keer in de week 1 uur trainen bij de fysio. EN na volgende week gaan we zwaardere oefeningen doen.

@benniebang: heel veel sterkte, ik weet hoe saai en vervelend het is om stil te liggen.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:32

Goh zeg, ik dacht dat ik geluk gehad had maar als ik dit zo lees komen er een aantal van jullie er ook net op het nippertje vanaf! (heb niet alles gelezen, ben even vlug overal overheen gevlogen).

Mijn eerste gedachte toen ik op de grond lag was dat ik verlamd zou zijn (paard klapte achterover bovenop mij). Ben dus gelijk opgestaan (stom) en zodra ik merkte dat ik alles nog voelde gelijk weer gaan liggen.
Later hoorde ik van een collega dat haar broer ook zoiets had gehad en daarbij een wervel had gebroken. Als hij op dat moment was opgestaan had hij voor de rest van zijn leven verlamd geweest.
Doordat hij bleef liggen is dit niet gebeurt.
Daar schrik je wel even van op dat moment.

Ik lig nu bijna (a.s. zaterdag) 4 weken in de kreukels. Waarvan de eerste 4 dagen in het ziekenhuis.
Over twee weken gaan ze weer foto's maken om te kijken hoe de boel aan elkaar zit.
Tot die tijd mag ik bijna niks behalve de dingen die de fysio me meegeeft.
Eigenlijk gaat het wel goed nu. Niet zo heel veel pijn meer.
Maar ik mis mijn beestje en het rijden enorm!
En het gaat helaas nog een hele poos duren voor dat ik er weer op mag. Verdrietig

Het is niet anders! Ik ga er maar voor en doe netjes wat de artsen en fysio tegen me zeggen. Zodat ik zo snel mogelijk weer an de slag kan!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:58

@benniebang Ook al zo'n vervelend letsel veel sterkte de komende tijd!

Huilen Ik kan wel huilen, Huilen
ben vanmorgen bij de huisarts geweest, die heeft mijn verhaal aangehoort en is direct gaan bellen met het MCA. Een half uur later had ze het eindelijk voor elkaar dat ik daar langs mocht komen.
Eerst zijn er weer foto's gemaakt om te kijken of er niets verschoven is ten opzichte van afgelopen dinsdag, dat was gelukkig niet het geval. Maar....meer konden ze niet voor me doen.....ik heb mijn harde kraag weer om en moet wachten tot mijn behandelend arts weer terug is van vakantie! De artsen durven gewoon geen beslissingen te nemen Hamer . Ik baal echt als een stekker, ben straks gewoon weer anderhalve week verder zonder dat er iets gebeurt No Cheer

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:25

Novice schreef:
@benniebang Ook al zo'n vervelend letsel veel sterkte de komende tijd!

Huilen Ik kan wel huilen, Huilen
ben vanmorgen bij de huisarts geweest, die heeft mijn verhaal aangehoort en is direct gaan bellen met het MCA. Een half uur later had ze het eindelijk voor elkaar dat ik daar langs mocht komen.
Eerst zijn er weer foto's gemaakt om te kijken of er niets verschoven is ten opzichte van afgelopen dinsdag, dat was gelukkig niet het geval. Maar....meer konden ze niet voor me doen.....ik heb mijn harde kraag weer om en moet wachten tot mijn behandelend arts weer terug is van vakantie! De artsen durven gewoon geen beslissingen te nemen Hamer . Ik baal echt als een stekker, ben straks gewoon weer anderhalve week verder zonder dat er iets gebeurt No Cheer

Jeetje Novice wat een rot situatie zo! heel erg veel sterkte!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:12

Jeetje Novice, wat balen zeg.... Ach gut

Even een stomme vraag hoor. Ik ben dus eind december gevallen. Nu gaat het aardig goed, alleen ik voel die wervel nog zo goed.
Van de week ging ik op een stationsbankje zitten, weet jewel met zo'n bolle leuning. Die bolling kwam precies tegen m'n wervel aan, ik stond meteen weer op omdat het zo'n pijn deed.
Gisteravond vroeg ik m'n vriend m'n rug te masseren, hij drukt precies op die wervel, en ik begon meteen te schreeuwen van de pijn, hij schrok zich rot natuurlijk.
Maar is het normaal dat die wervel nog zo'n pijn doet, een half jaar later?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:23

samantha, is jouw wervel ook verzakt? of enkel gebroken
Bij mij is het ook ingezakt en dat komt niet meer goed.
Ik voel het ook nog, en zeker als ik op een houten stoel zit.
maar ik heb er verder geen extreme pijnklachten van.
Voor de gehele 'genezing' staat een jaar ( wat niet wil zeggen dat je niets kan, maar je rug heeft zeker een jaar nodig om te herstellen: bot en spieren etc)

Ik ben sinds twee weken aan de slag met en trainer een huis
Ik blijf het een wonder vinden: ik ren gewoon weer! en we doen allerlei oefeningen
Vlgs mijn trainer hebben mensen zonder letsel daar al moeite mee
Wel vind ik dat de conditie opbouw erg langzaam gaat, maar dat schijnt normaal te zijn bij mensen met een rugtrauma.

Ik wil ook iedereen heel veel sterkte wensen bij wie het op dit moment helemaal niet meezit.
Kop op en zorg voor goeie professionele begeleiding!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:24

ravellie schreef:
samantha, is jouw wervel ook verzakt? of enkel gebroken
Bij mij is het ook ingezakt en dat komt niet meer goed.
Ik voel het ook nog, en zeker als ik op een houten stoel zit.
maar ik heb er verder geen extreme pijnklachten van.
Voor de gehele 'genezing' staat een jaar ( wat niet wil zeggen dat je niets kan, maar je rug heeft zeker een jaar nodig om te herstellen: bot en spieren etc)

Ik ben sinds twee weken aan de slag met een trainer ( individueel)
Ik blijf het een wonder vinden: ik ren gewoon weer! en we doen allerlei oefeningen
Vlgs mijn trainer hebben mensen zonder letsel daar al moeite mee
Wel vind ik dat de conditie opbouw erg langzaam gaat, maar dat schijnt normaal te zijn bij mensen met een rugtrauma.

Ik wil ook iedereen heel veel sterkte wensen bij wie het op dit moment helemaal niet meezit.
Kop op en zorg voor goeie professionele begeleiding!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:55

Volgens mij ook ingezakt ja.
Maar in het ziekenhuis hebben ze er niks over gezegd dat het nooit meer goed zou komen eigenlijk.

Wat ik ook raar vind, is dat er geen scan is gemaakt.
Alleen foto's. Op een botscan (of MRI) zie je toch meer. Kan ik dat eisen eigenlijk?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

Ik heb een CT scan en rontgen fotos gehad

MRI scan krijg ik om het jaar, maar dat heeft niets met mijn rug te maken.

Waarom wil je een MRI scan dan? een mri brengt dmv stralen het lichaam over op het scherm in beelden
Die beelden zijn dan het menselijk lichaam: dit kunnen ze helemaal uitspecificeren: ín plakjes snijden'.
Maar dat is meer om bloedvaten etc weer te geven
Of het veel baat voor een ingezakte wervel heeft weet ik niet.
Want het gaat meer om de stand van de wervel toch? niet om de botstructuur ( die word zichtbaar als het in 'plakjes word weergegeven')

Een inzakking word meestal alleen bij oudere mensen verholpen dmv een ingreep waarbij een soort cement laag tussen de wervels gespoten word
Jonge mensen hebben de flexibiliteit nog dat de andere wervels het gewoon overnemen en accepteren dat die ene niet meer in de rij staat

Maar gezien jij nog flinke pijnklachten aangeeft, zou ik er zeker mee teruggaan
Misschien is er wel wat bekneld ofzo

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:21

Ja precies, ik wilde eigenlijk ook wel terug gaan.
Maar langs de andere kant, die arts in het ziekenhuis toen deed er wel erg makkelijk over, ik stond ook 5 minuten later weer buiten. Met het antwoord je mag alles weer, maar ja het kan nog wel even pijn doen hoor.

MRI scan is dus niet nodig?
Maar die zou ik zowiezo wel eens willen, omdat ik voor die val eigenlijk al jaren lage rugklachten/si gewricht klachten heb. En heb vaak dat er wat 'knakt', dat er iets vast schiet zeg maar. Als het dan nog eens knakt is het weer goed.
Volgens de fysio is dit ook zichtbaar op m'n rug, ze ziet het dan echt scheef staan.
Vandaar dat ik dat eens op een scan wil laten nakijken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:26

Ik stond na tien minuten weer buiten
De arts was na 5 min al klaar, maar ik bleef maar vragen stellen, haha Clown

Ik kreeg precies hetzelfde antwoord als jou hoor.
Hij vond me een sterke meid en ja hoor, jij komt er wel

Nou, daar sta je dan....zucht

Als ik jouw verhaal zo lees, dan heb je toch nog best wel wat klachten.
Pijn komt toch zeker ergens vandaar en als het voor de val ook al niet goed gezeten heeft, dan zou ik zeker overleggen of je niet eens 'op de foto gezet mag worden' ( gaat meestal in overleg met de orthopeed)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:28

Ik laat me altijd nogal snel afschepen.
Dan vraag ik wat, krijg ik een antwoord om me gerust te stellen, en even later sta ik weer buiten ja.

De huisarts zei ook altijd dat lage rugklachten normaal zijn, maar nu zei ze ineens, ja op jou leeftijd is het niet normaal om zulke klachten te hebben, dan is er meestal meer aan de hand.

Maar ik zou dus terug kunnen gaan naar die orthopeed, en vragen om een CT scan, en een MRI?

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:23

ik zou als ik jou was wel terog gaan en vragen om een ct. Ik heb zelf ook een ct scan gehad, en daarop kunnen ze de wervels weer beter zien. Ik heb ook een inzakking in mijn lendenwervel! en het ging de goede kant op, maar sinds gister lig ik weer zowat de hele dag op bed, zo last heb ik dan, ik moet 9 juli weer terug en ben nu al zenuwachtig, ben zo bang dat t iets ernstigs is!!

Maar het lijkt mij niet fijn om een alfjaar na de tijd nog veel pijn te hebben, ik zou zeker terug gaan, en alle dokters zijn ook bijna hetzelfde, met dat je na 5 min, weer buiten staat, had ik de laatste keer ook..

Nou sterkte, en laat je het horen als je weer heen gaat??

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:37

Samantha_ schreef:
Even een stomme vraag hoor. Ik ben dus eind december gevallen. Nu gaat het aardig goed, alleen ik voel die wervel nog zo goed.
Van de week ging ik op een stationsbankje zitten, weet jewel met zo'n bolle leuning. Die bolling kwam precies tegen m'n wervel aan, ik stond meteen weer op omdat het zo'n pijn deed.
Gisteravond vroeg ik m'n vriend m'n rug te masseren, hij drukt precies op die wervel, en ik begon meteen te schreeuwen van de pijn, hij schrok zich rot natuurlijk.
Maar is het normaal dat die wervel nog zo'n pijn doet, een half jaar later?

Ik heb dit ook nog steeds! Ik ben begin februari gevallen, wanneer mijn vriend mijn rug masseert en hij raakt die wervel doet het enorm pijn! Ik heb geen idee of het normaal is, en of dit blijvend is..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:59

Even een reactie op de vraag MRI/CT of een gewone foto. Aan een MRI heb je in geval niets. Door middel van magnetisme worden verschillende deeltjes in beeld gebracht (beetje te ingewikkeld om helemaal uit te leggen Knipoog ) maar dit zijn vooral weke delen, zoals spier en vetweefsel. Botten zijn beter in beeld te brengen met een ct-scan, maar vaak is die niet eens nodig. Op een gewone rontgenfoto kunnen ze namelijk prima bekijken hoe de stand van de botten is! Een CT is wel goed als er bijvoorbeeld een stukje bot "los" zit, om te kijken waar die zich precies bevindt (vooral ter controle dat deze niet in het ruggenmerg zit). Een CTscan gevene ze liever niet zomaar, zeker niet bij jonge mensen, en al helemaal niet als het niet perse nodig is. Terecht ook, je vangt behoorlijk wat straling namelijk, en je eierstokken zitten precies in dat egbied en zijn hier heel gevoelig voor. Er wordt zo stralingshygienisch mogelijk gewerkt, d.w.z. dat ze met zo min mogelijk straling een goed beeld krijgen. Als ze dat beeld goed hebben met alleen een rontgenfoto, is een CT dus niet nodig.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:11

Ghe ghe, had ik dus toch gelijk over die MRI scan
Maar Laura kan het een stukje beter uitleggen Haha!

Samantha: pijnklachten worden echt wel serieus genomen, dus ik zou zeker bellen
Desnoods leg je je vraag telefonisch aan de poli ( assistente) voor.
Zij kan dan aangeven of je eerst nog een gesprek met de orthopeed moet of dat je dat telefonisch kunt regelen
Zeker niet met pijnklachten onnodig blijven rondlopen hoor!
Laatst bijgewerkt door ravellie op 18-06-07 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:12

4 jaar voor gestudeerd he Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:14

Je werkt op de radiologie/therapie zie ik Haha!

Wat je vertelde over de Ct scan, daar was ik mij ook bewust van
Echter, toen ik die dag werd binnengereden op de EHBO, heeft de dienstdoend chirurg toch besloten mij ook een Ct scan te geven, ze wilden verder alles uitsluiten.
Het was een eenmalig iets, verder heb ik nu alleen een rontgen foto traject

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:16

Werk alleen op radiotherapie Knipoog Maar heb wel stage gelopen op de radiologie Lachen

Tsja, iedere arts pakt het toch anders aan, kwestie van keuzes maken... Hangt natuurlijk heel arg af van de situatie op dat moment..

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:19

nou ik kwam op contgrole vandaag (12weken) en kwam dus eindelijke bij de echte orthopeet op bezoek, zijn oren klapperde toen ik vertelde dat ik alweer te paard zat(heb maar niet gezegd een half uur incl. galop) Als ik dus eerder bij hem was, kreeg steeds co assistenten, had ik er een half jaar niet op gemogen!!!!! Mocht er toch niet zo licht over denken. Naja moet over twee weken fotos van mijn heupn en onderrug maken en bij hem terug komen.
Novice hoe gaat het nu met je?
Benniebang, welkom op deze paginas , veel sterkte!
Vind wel dat er zoveel verschillende meningen van artsen voorbij komen zeg, ik vind soms dat ze doen alsof zoon breuk wel meevalt en de andere keer maken ze je weer een beetje bang.
Ze hadden vandaag wel weer een foto gemaakt, wat ik dus niet verwacht had.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:55

Laura. Ik heb ook een ct scan (dacht ik) gehad. Om te kijken hoe de botdichtheid is. Of ik geen botontkalking of iets dergelijks heb. Ik moest op een bed gaan liggen en dan ging er een apparaat over mij heen. De arts bleef gewoon in dezelfde kamer niet achter een scherm ofzo (daarom dacht ik dat t niet schadelijk was) daar hebben ze verder ook niks over gezegd. Of is het dan toch geen CT scan geweest. Daar heb ik iig wel een folder over gehad (was alleen niet helemaal de goede zeiden ze die goede was op maar het was ongeveer hetzelfde).
Weet jij dan hoe dit zit? Ze hebben trouwens expres niet de gebroken wervel erbij gepakt omdat die er zowiezo nu anders uit ziet.
Krijg dinsdag de uitslag moet dan ook terug op laatste (controle). Hoop echt dat alles goed is dan!