[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:54

ik heb niet het hele topic door gelezen maar zit er al erg lang over te denken een spiraaltje te nemen.
Het probleem is alleen dat ik van de gewone pil flink ben aangekomen van de prik pil was het verschrikkelijk daar ben ik 20 kilo van aan gekomen na 1 prik. En wil dus graag weten of je van de spiraal ook kan aan komen.

2 jaar geleden wilde ik info bij de dokter en toen werd mij verteld dat als je geen kind gehad heb je geen spiraal moet laten zetten. Doet het nou echt zo verschrikkelijk veel pijn?

Ook wil ik wel weten of je menstruatie pijn minder word. Ik lig namelijk de dag voor en de eerste 2 dagen ervan krom van de pijn in mn buik en rug.

En hoe vonden jullie het dat iemand zo je doos in kijkt en dat ding er drukt dat is dus iets wat me tegen houd. Ik vind dat echt verschrikkelijk!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:28

Breitling schreef:
ik heb niet het hele topic door gelezen maar zit er al erg lang over te denken een spiraaltje te nemen.
Het probleem is alleen dat ik van de gewone pil flink ben aangekomen van de prik pil was het verschrikkelijk daar ben ik 20 kilo van aan gekomen na 1 prik. En wil dus graag weten of je van de spiraal ook kan aan komen.

2 jaar geleden wilde ik info bij de dokter en toen werd mij verteld dat als je geen kind gehad heb je geen spiraal moet laten zetten. Doet het nou echt zo verschrikkelijk veel pijn?

Ook wil ik wel weten of je menstruatie pijn minder word. Ik lig namelijk de dag voor en de eerste 2 dagen ervan krom van de pijn in mn buik en rug.

En hoe vonden jullie het dat iemand zo je doos in kijkt en dat ding er drukt dat is dus iets wat me tegen houd. Ik vind dat echt verschrikkelijk!

Ik heb nu bijna een jaar het spiraaltje en ik ben er dik tevreden mee. Hieronder geef ik antwoord op je vragen zoals het in MIJN beleving is. Hou er dus rekening mee dat het bij jou heel anders kan zijn aangezien veel dingen (zoals pijn) heel erg persoonsafhankelijk is. Ik heb ook een vrij hoge pijngrens. Ik heb toen gekozen voor de mirena (hormoonspiraaltje).
Okey hier komt ie:

Zover ik weet kom je niet aan van het spiraaltje. Ik heb in iedergeval nergens last van en ik heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord.

Ik ben 20 jaar en heb nog nooit een kind gehad, bij mij is het spiraaltje ook gewoon geplaatst. Ik weet niet hoe hoog jouw pijngrens is, maar IK had weinig last van echte pijn. Ik heb van te voren een pijnstiller gekregen. En tijdens het zetten, tja... het is even zwaar onprettig, maar pijn, nee, dat heb ik niet gehad. Niet iedereen heeft pijn hoor. Een plaatselijke verdoving kan, maar zou ik niet doen, is nergens voor nodig echt waar, het is even tandenbijten, maar het duurt ook letterlijk maar 5 seconde. Ik weet niet of je al sexueel actief bent, maar de pijn die je voelt is ongeveer net zo als dat je vriend iets te ver doorstoot en tegen je baarmoedermond aankomt. Dat is wat ik voelde. Het inbrengen van die vogelbek is even niet leuk, en dan het spiraaltje zelf door de baarmoedermond heen is ook heel even AUW. Mijn HA is echt heel voorzichtig en rustig. Hij praatte ook de hele tijd, dus voor ik er erg inhad was het over. En voor mij was die twee tellen tanden bijten het helemaal waard. Ik ben een ramp met de pil, vergeet hem regelmatig en ik kreeg ook stemmingswisselingen. Nu hoef ik nergens aan te denken en doordat er veeeel minder hormonen in zitten heb ik totaal geen last meer van die stemmingswisselingen. Dat is dus nog wel een tip: Doe het bij iemand die je vertrouwd. Ik vertrouw mijn huisarts 100% en kan goed met hem overweg. Hij kent mij ook al mijn hele leven.

Het feit dat hij aan je doos zit, daar heb ik niet zo bij stil gestaan en ik vond het niet echt een probleem. Mede omdat ik hem als zolang ken.

Ik heb ook weinig last van menstruatie. Bij 50% van de vrouwen blijft de menstruatie zelfs helemaal uit. Bij mij is die nog maar heel licht.

Tenslotte: Kijk eens op www.mirena.nl Hier staat ook heel veel informatie op.

Succes! Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:45

Maar even een technische vraag over een spiraaltje (niet dat ik er eentje wil hoor).
Hoe kan een dingetje noe jarenlang hormonen langzamerhand af blijven geven?
Dat gaat toch op? Of eerst heel veel en daarna minder?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:52

Denk dat dat ongeveer hetzelfde werkt als van die langwerkende (vertraagde afgifte) tabletten. Dat zit op een bepaalde manier opgelost zodat er steeds een beetje vrijkomt.
Op een dag is het idd op, en dan wordt het tijd voor een nieuwe (5 jr bij de mirena dacht ik?).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:53

Hoi Breitling,
Ik heb 4 weken geleden een mirena spiraaltje laten zetten en ik ben er tot nu ook erg blij mee. Het zetten is idd even erg onprettig maar net zoals Sweetheart zegt, het is slechts 5 seconden werk. Bij mij moest de HA wel eerst mijn baarmoeder rechtleggen en opmeten en dat was ook eventjes naar. Mijn baarmoeder blijkt 7 cm te zijn, best leuk om te weten, haha, en alles zag er netjes uit.
Ook ik had een pijnstiller genomen voor het zetten. Na het zetten ben ik wel flauwgevallen, maar dat gebeurt bij mij al vrij snel. Dus dat hoeft helemaal niet bij jou te gebeuren.
Nadat ik thuis was ben ik met een warme kruik op de bank gaan liggen met mijn knieen een beetje omhoog getrokken, ik had wel krampen (vergelijkbaar met heftige mentruatiepijn) maar de volgende dag ging het al een heel stuk beter. Ik heb een week of 2 heel af en toe een krampje gehad.
Volgende week moet ik weer ongi worden en ik ben benieuwd of het al minder is. Veel vrouwen worden het helemaal niet meer.

Als je trouwens je spiraaltje zou laten plaatsen, moet je het tijdens of net na je menstruatie doen, dan is je baarmoedermond iets wijder.

Succes en vergeet niet dat je maar een half dagje even door moet bijten (en het zetten natuurlijk) maar dat je daarna 5 jaar nergens meer aan hoeft te denken!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:12

ja dat was ook iets ik dacht dat het de eerste dag van je menstruatie moest doen en dan heb ik juist al de meeste pijn. Maar het kan ook net erna dus?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:16

Tja, en ik ben dan weer iemand die die pijn juist niet trok. Bloos Ik heb denk ik een vrij gevoelige baarmoeder want ook een uitstrijkje laten maken vind ik een hel en ik heb er snel last van bij bepaalde standjes. Ik had ook geen zin meer in verdoving enz., ik heb het hele plan laten varen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:19

Bealy schreef:
Tja, en ik ben dan weer iemand die die pijn juist niet trok. Bloos Ik heb denk ik een vrij gevoelige baarmoeder want ook een uitstrijkje laten maken vind ik een hel en ik heb er snel last van bij bepaalde standjes. Ik had ook geen zin meer in verdoving enz., ik heb het hele plan laten varen.

dat heb ik ook bij bepaalde standjes dan doet het echt zeer. Is een spiraaltje zetten zo'n zelfde gevoel dan? Clown

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:16

Zijn er mensen die ervaring hebben met het effect van Yasmin op acné?
Had aan de HA een pil gevraagd die ook wat helpt tegen acné, maar ik lees hier en daar op internet dat Yasmin daar weinig effect op heeft...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:04

Breitling schreef:
Bealy schreef:

dat heb ik ook bij bepaalde standjes dan doet het echt zeer. Is een spiraaltje zetten zo'n zelfde gevoel dan? Clown

nee, niet te vergelijken (bij mij) de pijn die hebt hebt tijdens het vrijen is in je vagina. De pijn tijdends het zetten is in je baarmoeder en baarmoedermond, dat is dus veel dieper in je buik. Ikzelf vond een uitstrijkje maken niet zo heel erg, gewoon goed opspannen en het was zo gebeurd. Het zetten van een spiraaltje is toch pijnlijker, maar staat in het niet bij het gemak dat je de komende 5 jaar hebt.
Je kunt de pijn een klein beetje vergelijken met heeeeel heftige menstruatiekramp tijdens het zetten (maar dat is maar 5 a 10 seconden), en na het zetten heb je gewoon zeurderige buikpijn alsof je ongesteld bent.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:24

Senzafine schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het effect van Yasmin op acné?
Had aan de HA een pil gevraagd die ook wat helpt tegen acné, maar ik lees hier en daar op internet dat Yasmin daar weinig effect op heeft...

die heb ik in het verleden ook gehad maar heb daar geen baad bij gehad en hij was ook te licht voor me ik brak daar door heen. de diane pil doet geloof ik meer tegen acne.

Is iets heel anders maar ik gebruik nioxin tegen mijn puistjes als je meer wilt weten moet je maar even pmen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:26

ontspannen zal voor mij moeilijk worden want ik vind het helemaal niks om daar zo met mn benen wijd te moeten liggen.
Die verdoving hoe gaat dat in zn werk dan? of doet de verdoving net zo veel pijn als het zetten zelf Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:08

Hoi Breitling,
Ik heb geen ervaring met verdoving tijdens het zetten, zelf heb ik het idee dat de verdovingsprik meer zeer doet dan de hele behandeling zelf. En wat het ontspannen betreft... ik schrijf het ook makkelijker dan het is... ik had ook moeite met ontspannen. Probeer op je ademhaling te letten en vertel ook je arts dat je een beetje bang bent, hij of zij kan dan precies vertellen wat er gaat gebeuren.
Ik vond het een beetje hetzelfde als naar de tandarts gaan voor een wortelkanaalbehandeling... je word bang gemaakt maar uiteindelijk valt het heel erg mee...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:11

Ik had hier laatst ook al iets gepost, over dat ik de pil was vergeten in de derde week en toen met mijn stomme kop hem toch maar ingenomen heb ipv gelijk een stopweek te doen. Toen heb ik er dus 2 op 1 dag op en toen heb ik daarna alsnog stopweek gedaan. Maar normaal zou ik dan nu al ongesteld zijn, maar dat ben ik nog niet. Komt dat daardoor misschien? Meestal zou ik gisteren of vandaag toch alwel ongesteld zijn, of het in elk geval aan voelen komen, maar nu dus niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:20

waarschijnlijk ben je iets later ongi omdat je een week te vroeg gestopt bent, je lijf is waarschijnlijk een beetje in de war.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:48

Het was mijn 2de strip, normaal slik ik 3 strips achter elkaar door, dus opzich zou het wel kunnen wat je zegt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:52

Breitling, ik heb ook een Mirena sinds 2 maanden.
Ik ben wel nog licht ongesteld geworden, maar ik had toen genoeg aan inlegkruisjes.
Pijn bij het zetten had ik haast niet, maar ik ben een keertje bevallen, dus dat is dan anders.
In een menstruatie plaatsen is het beste, want dan doet het oprekken van je baarmoedermond het minst pijn omdat die al een beetje openstaat.

Ik vond het vervelendst eigenijk het eendebekspeculum dat bij me naar binnen werd geduwd Bloos

Een uur vantevoren heb ik een Buscopan zetpil genomen, dit ontspant de spieren een beetje in dat gebied. Dus dat is wel een aanrader.
Als je huisarts er niet zo ervaren mee is, ga dan naar een gyn, Die doen het heel vaak en hebben er veel handigheid in.

Verder vond ik het niet erg dat mijn gyn tussen mijn benen keek Clown Dat heb ik al heel vaak gehad voordat ik zwanger werd, tijdens mijn zwangerschap en mijn bevalling, dus ik ben de schaamte wel voorbij. Maar ik kan me voorstellen dat als het een van de eerste keren is, dat niet zo fijn is. Bedenk dan dat de arts al zo veel vrouwen gezien heeft, dat het voor hem/haar niet meer raar/apart is. Ik werk zelf in het ziekenhuis en ik kijk er ook niet meer van op of om om iemand naakt te zien.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:42

Ik heb even een vraagje over de pil.
Ik slik meestal 2 strips, en daarna een week ongesteld. Dan is 'ie toch nog wel veilig?
En nog een vraagje, Ik slik de pil al een jaar ongeveer, en ik heb nooit doorbraakbloedingen gehad. Maar de laatste keer heb ik m'n laatste pil op zaterdagavond gehad, en zondagmiddag was ik al ongesteld, dat is wel snel, maar ik ben geen enkele pil vergeten/te laat ingenomen. Dan is 'ie toch ook nog veilig? Lijkt mij nl. wel omdat ik niks ben vergeten oid. Maar ik wilde het toch even vragen voor de zekerheid. Weet iemand dat toevallig? Lachen

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:52

Dan is het nog gewoon veilig hoor Suusoi!
Als jij gewoon netjes je strip afmaakt en niks vergeten bent/niet ziek geweest bent (overgeven oid) is 't gewoon veilig

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:00

Ik ben nog steeds niet ongesteld, mijn vriend zit zich nou een beetje op te vreten, hij vertrouwt de pil nml voor geen meter en we hebben nog seks gehad, vandaar.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:14

njen, wanneer heb je je laatste pil ingenomen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:15

Niet stressen dan word je echt niet meer ongesteld Knipoog

Maandag zijn de winkels weer open en kan je een test halen mocht het nodig zijn.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:16

Dinsdag, stressen doe ik continu, dus dat is het denk ik niet;) Test kan je toch pas na 3 weken doen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:18

Hangt van de gevoeligheid van de test af. De meest gevoelige al na een dag of wat, maar gezien 80% van de bevruchtingen niet in een levensvatbaar kind eindigen is de kans nog erg groot dat je uiteindelijk niet zwanger bent/blijft.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:18

als ik op woendag mijn laatste pil ineem, ben ik op maandagmorgen altijd ongesteld, bij jou kan het dus nog komen. Als je het maandag nog niet bent, kun je ook je huisarts even bellen.