Ik heb overlappende Myositis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Ik heb overlappende Myositis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 14:48

Ja, ik weet het. Ik ben op zich ook blij met mijn artsen hoor. :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:52

Little_Gift schreef:
Polly schreef:
Hebben ze je ook uitgelegd eigenlijk wat de risico's zijn? En waarom deze deze testen zo frequent gedaan willen hebben?
Wat ik eigenlijk bedoel: wat zou er kunnen gebeuren als de uitslagen niet goed zijn of steeds minder goed worden?

Mijn suiker stond laatste meting ook te hoog in mijn bloed maar dokter zei dat dat wel zou komen doordat ik niet nuchter was (was namiddag geprikt) maar ik had die dag eigenlijk enkel water gedronken en niks gegeten.
Toch stond ik op 125 mg/dl en zei het labo te hoog maar huisarts deed hier eigenlijk heel onbenullig over...

Klopt dit dan niet?

Sorry Bella om je topic effe te vervuilen maar twijfelde nu ook even...

Ik zou het in jouw geval over laten prikken en dan van tevoren bespreken of je wel of niet nuchter gaat. Hoe de arts dit interpreteert en of het een risico is zal ook te maken hebben met je voorgeschiedenis en de reden om bloed te laten prikken. Dat is zo niet te zeggen.

Slik jij ook medicatie die een risico geeft op suikerziekte? Of andere problemen?
Ze willen niet voor niks wekelijks controle bij Bellatrix, maar daar moet ze wel voor openstaan.
Thuis meten is heel leuk als het allemaal een beetje stabiel is.

Als ik op mijn werk een ontregelde diabeet heb dan heb ik in het slechtste geval die mensen elk uur aan de lijn om de suiker waarden door te geven en die juist te laten interpreteren.
Er is niet voor niks een studie voor, thuis meten kan echt heel leuk en handig zijn maar ze vragen haar echt niet voor niks wekelijks op controle te komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:04

Ok, ik ben net gebeld door de huisarts, ik heb de 19e om 08.00 in de ochtend een afspraak om suiker te meten en bloeddruk. Ik kan daar een bloeddrukmeter kopen (€65) ook. Ik krijg dan ook geleerd om suiker te meten. Daar zitten 10 stripjes bij maar daarna moet ik ze zelf betalen. Geen idee wat dat kost. Ik zal zeker elke ochtend moeten meten? :+ Maar dat vraag ik daar wel dan.

Heel fijn dat ik dan zelf voor het ontbijt kan meten en niet meer tussendoor weg hoef.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:14

Goed bezig!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:35

Een glucose meter incl stripjes en naaldjes is niet zo duur. Wij hebben deze bv:
Bekijk CareSens N Premier glucosemeter startpakket (Voordeelpakket) incl. 50 CareSens test strips & 100 CareSens lancetten op: https://www.bol.com/nl/p/caresens-n-pre ... _iphoneapp

Zitten 50 stripjes bij en 100 naaldjes

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:36

Bellatrix schreef:
Ok, ik ben net gebeld door de huisarts, ik heb de 19e om 08.00 in de ochtend een afspraak om suiker te meten en bloeddruk. Ik kan daar een bloeddrukmeter kopen (€65) ook. Ik krijg dan ook geleerd om suiker te meten. Daar zitten 10 stripjes bij maar daarna moet ik ze zelf betalen. Geen idee wat dat kost. Ik zal zeker elke ochtend moeten meten? :+ Maar dat vraag ik daar wel dan.

Heel fijn dat ik dan zelf voor het ontbijt kan meten en niet meer tussendoor weg hoef.

Bel even naar je zorgverzekering Bellatrix want misschien kan je de facturen opsturen en ik heb een bloeddrukmeter van Medisana oid en die kostte 30 euro dus zou even informeren!
Wel fijn dat ze even de tijd nemen om je dat uit te leggen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:39

En kan je daar dan de stripjes en naaldjes ook weer bij bestellen?

Ik hoop echt dat dit allemaal tijdelijk is en als de prednison stopt deze kosten ook stoppen. :+

chanicha schreef:
Bellatrix schreef:

Bel even naar je zorgverzekering Bellatrix want misschien kan je de facturen opsturen en ik heb een bloeddrukmeter van Medisana oid en die kostte 30 euro dus zou even informeren!
Wel fijn dat ze even de tijd nemen om je dat uit te leggen!

Ik vind het niet erg om meer te betalen als ik weet dat de huisarts zelf die ook gebruikt en dus goed is maar de kosten terugkrijgen zou fijn zijn, ik kan idd even contact opnemen met mijn verzekering.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:44

Je huisarts of praktijkondersteuner heeft geen leen meter?
Ik vind het nogal wat om alles meteen te moeten aanschaffen.
De praktijk waar ik werkte hadden extra bloeddruk en glucose meters voor de uitleen voor mensen die tijdelijk zelf moesten meten.
Stripjes moesten inderdaad wel zelf betaald worden maar wat moet je met dat spul als je er later niks meer mee doet?
En weet je ook bij welke waarde je contact op moet nemen en met wie?

Je wil niet weten hoeveel mensen kennelijk om 22u savonds de bloeddruk meten en meteen bij de spoed aan de lijn hangen als ie wat hoog is (want dan schieten ze in de stress en gaan nog eens meten en nog eens.. word ie ook steeds hoger...)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:46

Dat gaat mij vast uitgelegd worden die ochtend. :)
Ik weet niet hoe lang ik moet lenen, ik moet nog zeker tot eind december prednison slikken.
Ik kan het natuurlijk wel even vragen hoor, want lenen is beter dan kopen. :+

Ik ben niet zo'n stresskip hoor. Ik hang niet zo snel aan de telefoon bij de HA of HAP of weet ik wat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:00

Glucosemeter kan je wel lenen, toch? Of begrijp ik het dan niet goed? Zo niet, laat het even weten, dan heb ik hier nog wel eentje voor je te leen.
Stripjes zijn gewoon te koop en kosten je op zich de kop niet. Hetzelfde geld voor de naaldjes (Je moet alleen zorgen dat de naaldjes en stripjes horen bij het apparaat en de prikpen die je hebt, anders schiet het niet op. Maar dat krijg je van de huisarts wel te horen).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 15:02

Geen idee of ik die kan lenen, volgens mij wel, ga ik vragen. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:04

Anders klop je maar aan. Ik heb een goede, betrouwbare meter waar ik best een tijdje zonder kan :j. Moeten dan alleen nog strips bij (ik denk, maar weet niet zeker, dat die van mij over datum zijn. Mar hij ligt het hier momenteel heel goed te doen in een la :j :)) ).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 15:04

Dat is goed om te weten. :D Je hoort het! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 08:20

Ik heb een glucose meter meegekregen, die mag ik terugbrengen als ik hem niet meer nodig heb. :)
En ik heb een bloeddrukmeter.

Afbeelding
Afbeelding

Ik moet 1x per week meten, ik heb genoeg stripjes voor 3 maanden. En dan zie ik wel weer.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:22

Je wordt nog eens een zorgprofessional!
Fijn dat je dit zelf in de hand kunt houden, en niet nog meer omzwervingen hoeft te maken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 08:23

Nee, dit is heel fijn. Kan gewoon op een moment dat het mij uitkomt, glucose wel nuchter natuurlijk. :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:10

Wat goed! Lijkt mij echt fijn om het thuis te kunnen op momenten die voor jou goed uit komen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 09:11

De meter is zo klein, ik kan hem ook gewoon standaard in mijn tas doen, dan gaat ie ook mee naar het werk. Als het moet kan ik dan ook prikken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:24

Fijn! Wij hebben die omron ook, is een prima meter! Sowieso voor meer mensen wel handig dit soort dingen in huis te hebben. Meten is weten!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 07:28

Sommige van jullie weten het al maar ik stond maandag op de weegschaal bij de sportschool en ik ben 5 kg aangekomen. Ik weet dat het door de prednison komt maar het is wel erg zuur. Doe je zo je best met sporten en kom je alsnog aan. Vetpercentage is dus ook gestegen.

Motivatie houden is nu wel lastiger hoor. :\

Wel ga ik met sporten ook wat meer bezig met opstaan. Ik heb natuurlijk moeite met opstaan van een bank/stoel/toilet en in de sportschool staan wat kubussen in verschillende hoogtes en daar ga ik nu reeksen van 20 maken. Bij de hoogste beginnen en dan steeds lager. Hopelijk kan ik op die manier sneller normaal van de bank opstaan. En ik heb maandag voor het eerst op de crosstrainer gestaan, wat een raar ding. Dat moet ik ook meer meepakken.

Ik moet maar in mijn achterhoofd blijven houden dat de medicatie tijdelijk is maar ik zit er nog wel een half jaar aan vast ben ik bang...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:38

Even omdenken: zonder sportschool was je misschien wel 10 kg aangekomen.
Het is rot, maar met prednison is het meer een kwestie van gewichtstoename proberen te beperken, dan dat je er ook nog bij kunt afvallen...

Overigens is een bijwerking van prednison ook spierverlies - dus die sportschool gaat ook dát tegen. En verlies van spier maakt ook dat het percentage vet omhoog gaat, maar dat percentage zegt dus eigenlijk niet zo veel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 07:39

Ja, ik weet het hoor, het had ook veel erger kunnen zijn. Ik zit nu 3 maanden aan de prednison. Is 5 kg dan veel? Geen idee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:54

Vraag is ook of het echt allemaal wel vet is. Ja, ik weet dat die weegschaal dat aangeeft, maar zo accuraat zijn die dingen nou ook weer niet. Best kans dat een groot deel gewoon ook vocht is dat je vast houdt. Vocht raak je straks best makkelijk weer kwijt (ter vergelijk: ik kwam van een 5 daagse kuur in 5 dagen meer dan 5 kilo aan. Nu, een halve week later, is het ook weer weg. Enige wat ik écht kwijt ben, is de hoeveelheid tijd die ik de afgelopen dagen plassend op de wc heb doorgebracht :+).

En hoe meer spier je nu opbouwt/vast houdt, hoe makkelijker het afvallen straks weer gaat.

Dus, hoe moeilijk ook, laat dit los. Je doet het hartstikke goed, vergeet dat getal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 07:56

Het is geen gewone weegschaal maar zo'n BioAge ding. Die meet spierweefsel, vetweefsel etc. :')

Maar je hebt gelijk hoor, ik moet het loslaten, het is alleen lastig. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:35

Van sporten kan je ook zwaarder worden.