Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 14:27

Ik ben ook naar de huisarts afgelopen vrijdag vanwege de aanhoudende hoest (al 2 weken) ik heb mijn klacgten overlegd met de assistente, en die vond het verstandig om toch even langs te komen om naar de longen te laten luisteren.daarom dus heen gegaan. Anders had ik het afgewacht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:40

Popstra schreef:
Apart ook dat sommigen zo makkelijk bij de spoed komen. Ik kreeg eerst een hele ondervraging en die vragen werden 2x herhaald toen mijn voet savonds gebroken was en kon paracetamol nemen, kijken hoe het de volgende dag ging en dan alsnog naar je huisarts gaan!
Zo ook toen ik achterover met mijn paard ging, mn neus brak en hevig bloedend de spoed op liep. Kreeg de wind van voren dat ik niet eerst naar mn huisarts was gegaan.
Nee zo makkelijk kom je daar niet meer

Je spreekt jezelf ontzettend tegen in dit stukje. Nee, zo gemakkelijk kom je daar niet meer, maar volgens jou komen sommigen heel gemakkelijk bij de spoed terecht.
Misschien moet je bedenken dat lang niet iedereen gezond is

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:44

OleJon schreef:
Vliegen jullie met een griep meteen naar de huisarts dan?
Griep moet tijd hebben om uit te zieken. Een paracetamol en op bed. Dat zou onze huisarts zeggen.
Geen wonder dat de zorg zo duur is

Onvriendelijke opmerking, met name dat over zorg is duur. Twee weken geleden kreeg ik van mijn huisarts een boze preek waarom ik met mijn astma zolang gewacht om langs te komen, ze was echt boos. Gelijk bloed onderzoek en thorax foto gemaakt. Twee dagen later weer geweest, alles doorgesproken en kreeg een stootkuur prednisolon mee naar huis. week daarna op controle en longen controleren, nog 3 dagen prednisolon er achter aan.
Top huisarts!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:54

CharleyT schreef:
OleJon schreef:
Griep moet tijd hebben om uit te zieken. Een paracetamol en op bed. Dat zou onze huisarts zeggen.

Onvriendelijke opmerking, met name dat over zorg is duur. Twee weken geleden kreeg ik van mijn huisarts een boze preek waarom ik met mijn astma zolang gewacht om langs te komen, ze was echt boos. Gelijk bloed onderzoek en thorax foto gemaakt. Twee dagen later weer geweest, alles doorgesproken en kreeg een stootkuur prednisolon mee naar huis. week daarna op controle en longen controleren, nog 3 dagen prednisolon er achter aan.
Top huisarts!

Dan is dat bericht toch ook niet op jou van toepassing?
Er zijn ook mensen die de spoeddienst bellen met een hoest sinds 1 dag, geen koorts, geen benauwdheid, geen onderliggend lijden die dit gevaarlijk maken. Maar ze vinden het vervelend en willen graag dat de dokter dit even oplost.

Brainless

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:07

Mensen die " voor niks" bellen kunnen geen afspraak maken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:00

Ik wilde het zeggen, als het om 1 dag hoesten zonder verdere issues is, dan komt de patiënt echt niet bij een huisarts langs. Neem maar een paracetamol en ga het uitzieken.

Maarrrr ik heb ook wel eens in de wachtkamer van de HAP gezeten met ouders waarvan het kind naar eigen zeggen echt doodziek zou zijn en die wij vervolgens door de wachtkamer zien rennen. En dat snap ik dan weer niet...

Maargoed ik ben geen huisarts dus ik zal het dan ook gewoon niet snappen...

Ik zit inmiddels op bijna een week dat mn klachten begonnen. Dacht dat ik vandaag wel even paard kon inspannen voor een rondje door de buitenbaan, maar eenmaal op stal heeft mijn man (die aan het helpen was met de kantine tijdens de wedstrijd) mij direct weer terug gestuurd naar huis.
Ik ben zo knettertje benauwd dat paard uit stal halen al heftig is..

En dat met een verkoudheid >;)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:25

SansaS schreef:
OleJon schreef:

Als ik koorts heb niet eens naar de huisarts maar naar de SEH... dat moet ik zelfs van mijn behandelend arts. Niet iedereen is gezond.

In jouw geval alle begrip

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:31

Kinke schreef:
Popstra schreef:
Apart ook dat sommigen zo makkelijk bij de spoed komen. Ik kreeg eerst een hele ondervraging en die vragen werden 2x herhaald toen mijn voet savonds gebroken was en kon paracetamol nemen, kijken hoe het de volgende dag ging en dan alsnog naar je huisarts gaan!
Zo ook toen ik achterover met mijn paard ging, mn neus brak en hevig bloedend de spoed op liep. Kreeg de wind van voren dat ik niet eerst naar mn huisarts was gegaan.
Nee zo makkelijk kom je daar niet meer

Je spreekt jezelf ontzettend tegen in dit stukje. Nee, zo gemakkelijk kom je daar niet meer, maar volgens jou komen sommigen heel gemakkelijk bij de spoed terecht.
Misschien moet je bedenken dat lang niet iedereen gezond is

Ben zelf niet gezond dus hoef niks te bedenken maar ga ook niet voor elk wissewasje naar de dokter.
Als je al jaren wat mankeerd weet je hoe je er voor staat en hoe je moet handelen wanneer je merkt er iets veranderd.
Zo krijg ik nood kuurtjes breed spectrum AB van de longarts. Juist zodat je dan niet weer eerst langs een huisarts moet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:57

't gaat niet over jou, je hebt het over anderen, die 'zo makkelijk bij de spoed komen'

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:06

Ik heb laatst nog ergens een stukje gelezen dat als er sprake is van eventuele breuken, welke stabiel en niet levensbedreigend zijn, de seh deze patiënten soms niet aanneemt en doorverwijsd naar de huisarts als het buiten kantoortijden is.
Omdat er personeelstekorten zijn, en er in het verleden dus mensen voor bijv een splinter naar de seh kwamen.

Dus daar vallen de mensen zoals ik en SansaS niet onder, want wij hebben de afspraak om meteen naar de seh te gaan. Maar ik kan mij wel heel goed voorstellen dat mensen soms niet hoeven te komen bij griepklachten in de avond als dat ook echt nog wel een paar uur kan wachten tot de eigen huisarts weer te bereiken is. Als ik soms hoor dat mensen een afspraak bij de huisarts hebben maar niet meteen terecht kunnen en dan dus de HAP maar bellen om sneller een arts te zien, vind ik dat onbegrijpelijk.
Een hap is alleen voor echte spoed, en dat vergeten mensen vaak.

Ik ben er overigens niet trots op dat ik dus "voorrang" heb en de hap mag overslaan. Ondanks dat ik pas bel als het écht niet meer gaat, heb ik toch het gevoel dat ik teveel ben...