Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:32

Renee schreef:
Ik vond de persweeën niet zo heftig, eigenlijk wel relaxed zelfs. Maar misschien dat dit verband heeft met dat mijn bekken behoorlijk los zitten dus dat er veel ruimte is.

Ja, ik ook hoor. Persen was echt peanuts. Misschien omdat die ontsluitingsweeën daarvoor zo pijnlijk waren, maar ik kwam echt tot rust. Wat ik heel fijn vond, is dat de verloskundige even haar vinger neerlegde daar waar ik naartoe moest persen. Heel stom, maar daardoor kon ik gerichter persen.

Ik heb trouwens mensen gehoord over de zogenaamde ring of fire, maar die heb ik niet meegemaakt. Dat van die vinger heb ik ook nooit gehoord trouwens.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:36

Hier ook echt een prima bevalling gehad ondanks inleiden en weeënopwekkers! Ook flink uitgescheurd en op 1mm na een totaal ruptuur, maar ook hier geen slechte ervaringen mee :)

Enige nadeel was dat ze na de hele bevalling nog 1,5u aan het hechten waren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:40

Renee schreef:
De twee verloskundigen die de scheur controleerden gaven het heel netjes aan wat ze gingen doen en wanneer. De gynaecoloog die de laatste controle deed die had geen nette bedmanieren en gooide gewoon zijn vinger in de anus ter controle. Dus ik wist wel wat er ging gebeuren. Volgens mij gebeurt dit ook alleen bij vermoede van totaal ruptuur. Ik snap je instelling helemaal maar als je lichamelijk zoveel energie kwijt bent dat je niet meer kan communiceren ben je echt afhankelijk van je zorgverlener.

Dan heb ik mijn man die op de hoogte is van het bevalplan wat ik moet maken samen met hem. En dan kan hij dit voor mij aangeven.
Hier hamert mijn verloskundige ook echt op. Zet dit soort dingen in het bevalplan. Zowel mijn man als de VK hebben die en zullen ingrijpen indien nodig. En dat stelt me gerust.

Bij mij heeft het persoonlijke redenen + trauma, dus ze zullen hier écht rekening mee moeten houden en dat wil de verloskundige ook absoluut doen.

Zijn jullie bekend met een bevalplan?
Of is dit echt iets wat alleen case-load verloskundigen doen?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 14:43

mylittlejoy schreef:
Renee schreef:
Ik vond de persweeën niet zo heftig, eigenlijk wel relaxed zelfs. Maar misschien dat dit verband heeft met dat mijn bekken behoorlijk los zitten dus dat er veel ruimte is.

Ja, ik ook hoor. Persen was echt peanuts. Misschien omdat die ontsluitingsweeën daarvoor zo pijnlijk waren, maar ik kwam echt tot rust. Wat ik heel fijn vond, is dat de verloskundige even haar vinger neerlegde daar waar ik naartoe moest persen. Heel stom, maar daardoor kon ik gerichter persen.

Ik heb trouwens mensen gehoord over de zogenaamde ring of fire, maar die heb ik niet meegemaakt. Dat van die vinger heb ik ook nooit gehoord trouwens.

De ring of fire heb ik ook niet meegemaakt het scheuren heb ik heel duidelijk gevoeld.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 14:46

Jolliegirl schreef:
Renee schreef:
De twee verloskundigen die de scheur controleerden gaven het heel netjes aan wat ze gingen doen en wanneer. De gynaecoloog die de laatste controle deed die had geen nette bedmanieren en gooide gewoon zijn vinger in de anus ter controle. Dus ik wist wel wat er ging gebeuren. Volgens mij gebeurt dit ook alleen bij vermoede van totaal ruptuur. Ik snap je instelling helemaal maar als je lichamelijk zoveel energie kwijt bent dat je niet meer kan communiceren ben je echt afhankelijk van je zorgverlener.

Dan heb ik mijn man die op de hoogte is van het bevalplan wat ik moet maken samen met hem. En dan kan hij dit voor mij aangeven.
Hier hamert mijn verloskundige ook echt op. Zet dit soort dingen in het bevalplan. Zowel mijn man als de VK hebben die en zullen ingrijpen indien nodig. En dat stelt me gerust.

Bij mij heeft het persoonlijke redenen + trauma, dus ze zullen hier écht rekening mee moeten houden en dat wil de verloskundige ook absoluut doen.

Zijn jullie bekend met een bevalplan?
Of is dit echt iets wat alleen case-load verloskundigen doen?

Het is heel fijn dat jouw man en VK hier heel oplettend in zijn. Dat was bij mij ook zo. Ook mijn bevalplan was volledig ingericht op mijn ptss brein en toch schoot die vinger erin voordat iemand iets kon doen. Ik praat het niet goed, ik zeg niet dat je het moet accepteren en ik zeg zeker niet dat het normaal is. Iedereen in het ziekenhuis werd door mijn man streng toegesproken: ze heeft ptss hou er rekening mee, doe dit of doe dat. Nog is het fout gegaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:54

Dat vind ik echt heel erg voor je! Maar echt heel erg! :(:)
Want dit is ook niet goed te praten.
Ik kamp ook met ptss onder andere en ik hoop echt dat men( mijn man en de VK) ingrijpt als dit moet.
Want dit mag nooit de bedoeling zijn, nooit.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:55

Ik heb ook een bevalplan moeten bij de eerste en verwacht dit deze keer weer.
Ik wil je alleen waarschuwen om niet je hele bevalling tot in de puntjes te willen uitschrijven en je erin vastbijt dat het ook zo gaat. Er zijn maar weinig bevallingen die gaan zoals je van te voren hebt gepland en ik denk persoonlijk ook dat er trauma's ontstaan omdat vrouwen denken dat de bevalling zal verlopen zoals in het bevalplan staat. Helaas valt een bevalling niet te plannen.
Wat ik wil zeggen: zet in je bevalplan een paar punten die je graag zou willen en die haalbaar zijn.
- mogen er bijvoorbeeld co-assistentes/stagelopers/andere studenten meekijken en mogen die evt voelen.
Denk na over badbevallingen/houdingen enz maar bijt je er niet op vast. Als je een stortbevalling hebt en je red het ziekenhuis niet of je wil graag thuis bevallen, maar je krijgt complicaties en je moet naar het ziekenhuis.
Mijn advies zou zijn: zorg dat je het alvast hebt doorgesproken met partner en verloskundige.
Doordat mijn man en ik al uitgebreid een keizersnede optie hadden besproken is dat 'uitje' ons erg meegevallen al was het na 45 uur gebroken vliezen en een uur persen wel een verrassing.
Belangrijke dingen ivm met trauma zeker erin.
Dingen die anders kunnen lopen: losjes aanstippen.

iirrssjjee

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:06

Ik ben vorige bevallen met een keizersnede. Had graag thuis willen bevallen maar na ruim 30u rugweeen kon ik echt niet meer :+ . Had net 4cm ontsluiting dus kreeg een ruggenprik, maar na 2u zat ik nog steeds maar op die 4cm en de kleine man begon het steeds moeilijker te krijgen dus is hij toen gehaald.

Ik baalde er vreselijk van, maar was helaas niet anders... Hoop deze bevalling wel vaginaal te kunnen, maar zal sowieso in het ziekenhuis moeten gaan gebeuren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:12

Mijn belangrijkste tip is: bereid je erop voor dat je geen controle hebt over hoe het loopt en volg je lichaam. Durf te vertrouwen op dat je lichaam weet wat het moet doen en luister daarnaar. Er kwam bij mij een bepaalde oerinstinct boven en dat leidde mij er vrij makkelijk doorheen.

En idd, ergens in de laatste weken heb je een uitgebreid gesprek met je verloskundige over je bevalling en eventuele wensen. Communiceer goed waar je eventueel bang voor bent of wat je graag wilt of belangrijk vindt. Zij zijn er voor jou en je kind en ook alleen dat, dus maak daar gebruik van.

Maar goed, we zitten allemaal nog in het begin nu he? Het is nog een end weg! Voorlopig nog lekker in de misselijkheidsklachten hier. Ik hoop dat in de komende weken ik iets kan beginnen te voelen. Vorige keer lag mijn placenta aan de voorkant, dus duurde het vrij lang. Maar dat eerste gevoel dat je soort van tastbaar bewijs hebt (buiten een echo) dat er iets daarbinnen groeit vond ik zo magisch.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:26

Bedankt voor de tips!
Ik zie het ook zeker niet als de bevalling in detail uitwerken.
Maar idd, ik wil geen andere mensen aan mijn lijf vanwege trauma. Ik wil er ook geen andere mensen bij dan strikt medisch noodzakelijk.
Ik wil niet getoucheerd worden door anderen behalve mijn verloskundige zolang dit niet strikt nodig is.
Ik wil ook niet ingeleid worden tot minstens 42 weken, en dit is prima zolang het medisch verantwoord is ( hier vertrouwen wij de verloskundige op)

Dit soort dingen..

Mijn schoonzus is bijvoorbeeld met 41+ 6 terug naar huis gegaan uit het ziekenhuis, ze wilde op haar eigen lichaam vertrouwen, niet opgevoeld worden enzovoorts. Kerngezond kind ter wereld gekomen op 42+2 dacht ik.

Het zijn gewoon een aantal actiepunten.
Zo moet mijn man na de bevalling carpaccio bij de Beren halen :') :))

Het is niet alleen maar een serieus plan maar ook wat simpele wensen.

Geen enkele bevalling zal gaan zoals je wilt, maar ik ben wel vanuit de natuurlijke manier van mening dat je heel veel zelf kunt sturen.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:29

Hier valt de horror ook mee gelukkig maar was even spannend. Had een sterrenkijker(baby lag meet hoofdje naar achter) dus weeën begonnen om half 2 in de nacht. Tegen 11.00 mocht ik beginnen met persen maar helaas gebeurde er niks. Dus na 20 min in de ambu met spoed naar zkh. Daar wat stimulans gekregen gezien de weeën wat afnamen omdat je niet mocht persen in de ambu. Nou binnen paar minuten kon infuus weer uit. Uiteindelijk zakte mijn dochter haar hartslag (ze hadden zo'n ding op haar hoofd geplakt om het te monitoren). Dus toen werd me verteld dat ze er 'nu' uit moest. Dus kreeg een knip en ze wilde de vacuümpomp gebruiken maar wilde het zelf nog 1 keer proberen dus met al mijn oerkracht kwam ze in 2 persen uit.

Vind het zelf een prachtig verhaal. Hoe sterk je als vrouw dus bent dat in geval van nood je ergens oerkracht hebt zitten om het onmogelijke te doen.

Hier ook een 'simpel' bevalplan. Geen stagiaires, navelstreng laten uitkloppen en er staat in dat ik wat bang ben voor een vacuümpomp gezien nare ervaring in de familie :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:30

Wat knap zeg!!
Ja ik geloof ook echt in oerkracht hoor.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:41

Heb mezelf ook even toegevoegd aan het lijstje als dat goed is! Zit dan wel in beide topics maar in het wintertopic gaan de meesten al bijna met verlof :wow:

Iselda - 4 januari - geslacht nog onbekend
AvHdG - 29 januari - geslacht nog onbekend
Solleke_Noah - 2 februari - jongen
Hagelslag - 5 februari - geslacht nog onbekend
Renee - 8 februari - geslacht nog onbekend
Naomi_Jortje - 8 februari - geslacht nog onbekend
JitkseJeldau - 9 februari - geslacht nog onbekend
Daphx93 - 24 februari - geslacht nog onbekend
Adamootje - 1 maart - geslacht nog onbekend
Mylittlejoy - 10 maart - geslacht nog onbekend
Jolliegirl - 10 maart - geslacht nog onbekend
Iirrssjjee - 10 maart - geslacht nog onbekend
Eske_B - 18 maart - geslacht nog onbekend
S_imonee - 30 maart - geslacht blijft (hopelijk) een verrassing
Nienketje17 - uitgerekende datum - geslacht nog onbekend
Marlis - uitgerekende datum - geslacht nog onbekend
Floko - 17 april - geslacht nog onbekend

Interessant ook om al jullie verschillende ervaringen te lezen.

Ik was helemaal ingesteld op een badbevalling (had mijn bikini bovenstukje al aan :)) ) en dat werd een spoedkeizersnede helaas.

Over dat toucheren, wegens trauma in het verleden heb ik ook gevraagd om dit zo minimaal mogelijk te doen en daar hebben ze in het ziekenhuis echt super rekening mee gehouden, dat was echt fijn!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:19

Heftig hoor al die trauma's op dit gebied. Vooral als het niet loopt zoals je hoopt, gebeurd er toch wel veel op gebied van je intieme zone.
Nou vond ik het bij een fertiliteitstraject wel heftiger maar misschien omdat ik dat wat bewuster heb meegemaakt. Voelde me echt een beetje stoned tijdens de bevalling zonder dat ik pijnstillers had gehad. Heb tijdens het hechten alleen maar verliefd gekeken naar mijn baby, weinig van mee gekregen.

Zou haptonomie hierin wat kunnen betekenen? (Geen idee hoor heb er geen ervaringen mee, maar wel positieve ervaringen over gehoord mbt trauma's, aanrakingen en grenzen aangeven etc)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 16:23

JitskeJeldau schreef:
Ik wil je alleen waarschuwen om niet je hele bevalling tot in de puntjes te willen uitschrijven en je erin vastbijt dat het ook zo gaat. Er zijn maar weinig bevallingen die gaan zoals je van te voren hebt gepland en ik denk persoonlijk ook dat er trauma's ontstaan omdat vrouwen denken dat de bevalling zal verlopen zoals in het bevalplan staat. Helaas valt een bevalling niet te plannen.

Ik denk dat dit het moraal van het verhaal is. In mijn geval was waarschijnlijk de gynaecoloog niet goed ingelicht (nog steeds heeft hij dan slechte bedmanieren) maar op dat moment ging het tussen de OK of normaal hechten. Dus ik denk dat de medische handelingen de boel overnamen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:24

Renee schreef:
JitskeJeldau schreef:

Ik denk dat dit het moraal van het verhaal is. In mijn geval was waarschijnlijk de gynaecoloog niet goed ingelicht (nog steeds heeft hij dan slechte bedmanieren) maar op dat moment ging het tussen de OK of normaal hechten. Dus ik denk dat de medische handelingen de boel overnamen.

Dan nog heb je ten aller tijden een mond om je cliënt te vertellen wat je gaat doen.

Maar je gaf duidelijk aan dat je het niet goedkeurt enzovoorts.
T is gewoon zonde dat dit gebeurt is.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:57

Zo dames, jullie zijn ff hard gegaan. Heb mijn best gedaan om zo veel mogelijk bij te lezen. Sorry als ik wat over het hoofd zie, jullie snappen vast wel hoe dat komt :))

Dieseltje09, welkom, wat een spannende tijd voor jullie nu, ik hoop heel erg dat het na 1,5 jaar slecht nieuws nu goed blijft gaan. Fijn dat jullie al een kloppend hartje hebben gezien <3

Renee, hoe was het bij de HA? Hopelijk ben je wat gerustgesteld ondertussen?
Mijn dochtertje van 2 drinkt ook nog bij mij, ochtenden en avonden en soms voor haar middagslaapje. Heb jij nog productie? Bij mij begint het nu echt te minderen merk ik en het wordt ook een beetje pijnlijk. Dus we zien wel hoe het verder loopt := Zou dit keer wel graag tandem voeden mocht het lukken (Feel stopte met 19 maanden toen ik zwanger was, Odet is dat nog niet echt van plan denk ik :+ )

Ivm kraambezoek trouwens nog, bij de 2e hebben wij een babyborrel gedaan toen ze 3 maanden oud was. Een keer veel werk en organisatie, maar bijvoorbeeld ooms en tantes/neven en nichten die anders op los bezoek zouden komen heb je dan wel allemaal in een keer gehad. Goede vriendinnen zijn nog wel los op bezoek gekomen, maar ook vrij laat. Ik heb echt nood aan dat cocoonen de eerste periode...

Mijn zus is fotografe, dus voor foto's zit ik in een luxe positie, wel fijn om die intieme momenten ook vast te kunnen leggen met een vertrouwd iemand. Bij de geboorte van Odetje heeft ze het moment waarop Feel haar voor het eerst zag bijvoorbeeld prachtig vastgelegd, zo waardevol <3

Ook voor mij geldt, mocht er iemand ergens een vraag over hebben, shoot! Ik ben een open boek & ondertussen is het de 3e keer dat ik zwanger ben, dus heb al wel een beetje ervaring :)).

Wel 2x een keizersnede gehad. De 1e gepland, ons zoontje lag en stuit en een na een mislukte versie (draaipoging) gekozen voor een geplande KS. Dochtertje wel spontaan in arbeid gegaan, maar na 12u nog niet voldoende gevorderd en elke wee dipte haar hartje sneller, dus daarna over gegaan op een spoed KS. Dit keer wordt het dus wellicht weer een geplande KS, mocht iemand daar vragen over hebben :)

Wel veel borstvoedings-ervaring hier (de oudste 19m mogen voeden, ons dochtertje van 2j2m krijgt nog steeds BV), dus als iemand daar vragen over heeft. :wave:
Laatst bijgewerkt door s_v op 27-08-24 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:57

En ik pas het lijstje ook nog even aan :)

Iselda - 4 januari - geslacht nog onbekend
AvHdG - 29 januari - geslacht nog onbekend
Solleke_Noah - 2 februari - jongen
Hagelslag - 5 februari - geslacht nog onbekend
s_v - 6 februari - meisje
Renee - 8 februari - geslacht nog onbekend
Naomi_Jortje - 8 februari - geslacht nog onbekend
JitkseJeldau - 9 februari - geslacht nog onbekend
Daphx93 - 24 februari - geslacht nog onbekend
Adamootje - 1 maart - geslacht nog onbekend
Mylittlejoy - 10 maart - geslacht nog onbekend
Jolliegirl - 10 maart - geslacht nog onbekend
Iirrssjjee - 10 maart - geslacht nog onbekend
Eske_B - 18 maart - geslacht nog onbekend
S_imonee - 30 maart - geslacht blijft (hopelijk) een verrassing
Nienketje17 - uitgerekende datum - geslacht nog onbekend
Marlis - uitgerekende datum - geslacht nog onbekend
Floko - 17 april - geslacht nog onbekend

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:01

S_v ben stiekem wel heel benieuwd naar je ervaring van een keizersnee. Dat lijkt me nou griezelig dat je gewoon 'wakker' bent

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:29

s_v schreef:
Renee, hoe was het bij de HA? Hopelijk ben je wat gerustgesteld ondertussen?
Mijn dochtertje van 2 drinkt ook nog bij mij, ochtenden en avonden en soms voor haar middagslaapje. Heb jij nog productie? Bij mij begint het nu echt te minderen merk ik en het wordt ook een beetje pijnlijk. Dus we zien wel hoe het verder loopt := Zou dit keer wel graag tandem voeden mocht het lukken (Feel stopte met 19 maanden toen ik zwanger was, Odet is dat nog niet echt van plan denk ik :+

Ja was goed gelukkig uiteindelijk was het allemaal te linken aan de zwangerschap. Ik ben zo (over)vermoeid dat ik spiertrillingen krijg. Zwangerschapsvermoeidheid is toch een heel eigen level van vermoeidheid (zeker in combinatie met bekkenpijn, een klein mannetje en ook de borstvoeding geven). Dus als het hierbij blijft gaat het helemaal goed, wanneer er tintelingen of trillingen op meerdere plekken komen dan kan er wat anders aan de hand zijn. De urine test was schoon en dan gaan ze het bij ons niet direct op kweek zetten (dat verschilt nog wel eens, die kweek maakt soms nog wel eens een ontsteking duidelijk die je niet op de sneltest ziet). Voor nu vind de VK het genoeg als de krampen blijven/erger word dan verder onderzoeken.

Ik denk dat ik nog productie heb :') laatst liet meneer in een giebelbui los en spuugde zijn melk uit van het lachen. Maar door de misselijkheid merkte ik dat hij soms echt lang bleef hangen (normaal drinkt hij zo’n 15 minuten en dat is nu vaak echt wel een half uur). Soms denk ik dat hij er geen zin meer in heeft maar uiteindelijk hapt hij nog wel 2 keer per dag aan.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:52

Weet niet in hoeverre iedereen daar hier op zit te wachten, dus maar even in een spoiler voor de zekerheid :). Maar dit is hoe ik de beide keizersnedes heb ervaren:

Spoiler:
Bij ons zoontje voelde het heel gek en onnatuurlijk, ik kwam echt aan in het ziekenhuis met het gevoel dat ik mijn baby op bestelling kwam ophalen zeg maar. Jezelf aanmelden bij de kiosk met de melding 'wij komen voor een keizersnede' was gewoon heel onwerkelijk, alles zo tot op het uur gepland...

De keizersnede zelf is wel heel rustig en ontspannen verlopen, ik was natuurlijk wel heel zenuwachtig. Was ook midden in corona tijd dus de protocollen waren best streng, mijn man mocht pas weer bij mij nadat ik de ruggenprik had gekregen en met een mondkapje..

Prik zelf stelde niet zo veel voor, wel absurd hoe snel je gevoelloos bent. Dat idee vond ik heel eng, ga ik echt niets meer voelen. Dat testen ze natuurlijk wel vooraf, maar toch het idee dat ze in je gaan snijden terwijl je wakker bent is vreemd. Het snijden zelf heb ik niet gezien, mijn man ook niet. Zat zo'n doek tussen. Je voelt wel dat er heel veel gaande is in je buik, het duwen, trekken, ... voel je wel nog. Dat is best ongemakkelijk. Toen ons zoontje geboren werd liet de gyn hem over het gordijntje zien, na het meten en wegen kon hij even bij mij.

Bij hem moest ik eerst terug naar de recovery kamer alleen (totdat ik weer gevoel had in mijn benen), erna mocht ik naar onze ziekenhuiskamer, waar mijn man met hem aan het wachten was.

Bij de 2e was het een spoedkeizersnede, dus dat verliep iets anders. Alleen al omdat het toen middernacht en niet 11u 's middags :). De sfeer was anders, er werd minder strikt met protocollen omgegaan.

Mijn man kon eerder bij mij komen, de anesthesist vroeg of ik een bepaald muziekje op wilde, en ik wist wat er ging komen, dat scheelde ook. Dit keer lagen mijn armen ook los (bij Feel waren die vastgemaakt), de sfeer was heel ontspannen en veel losser dan bij Feel.

Odetje mocht gelijk bij mij, maar ze hebben haar even weg gehaald om mij extra medicatie te geven want het werd ff helemaal zwart bij mij. Ik had te veel energie reserves opgebruikt denk ik. Ik werd helemaal high van die medicatie, wel grappig opzich, ging echt hallucineren, zag letterlijk roze olifantjes :)) .

Mijn man mocht ondertussen een kijkje nemen aan de andere kant van het gordijn (die vond het heel interessant om mijn binnenkant te zien ofzo, iets met een boer als man :Y) ), ik werd tussendoor weer even 'wakker' en heb toen ook nog gevraagd of ik de placenta mocht zien bijvoorbeeld.

Gelukkig beterde het snel en toen kon Odetje weer bij mij. Dit keer is ze gewoon de hele tijd bij mij gebleven, ben samen met haar van het OK naar onze kamer gereden in ons bed, daarna gelijk aangelegd & lekker huid op huid genoten van elkaar <3

2 totaal verschillende ervaringen dus, maar wel beide mooi op hen eigen manier. Al had ik wel echt heel graag 'gewoon' vaginaal kunnen bevallen. Dat is iets waar ik wel echt moeite mee heb (gehad). Maar soms is het niet anders, helaas...

Hoop dit keer een gentle sectio te mogen meemaken, dan haal je zelf je kindje mee uit de buik, dat lijkt me heel bijzonder en mooi :).

Fijn dat het in ieder geval te linken is aan het zwanger zijn, Renee. Herkenbaar wel, die vermoeidheid dit zo extreem is. Het is echt alsof je lijf een marathon per dag loopt, zeker als er inderdaad al een kindje rondloopt en icm die BV. Heel herkenbaar...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:03

s_v spreek je Feel uit als Fiel (Engels) of echt als Feel? Of nog weer anders.

Zag toevallig laatst een discussie op tv tussen man en vrouw over wat zwaarder is voor je lichaam (herstel) een keizersnede of vaginaal bevallen. Vrouw was van mening keizersnede, man vaginaal. Maar volgens mij valt daar geen pijl aan op te trekken. Bij mij is de litteken pijn nooit weggegaan maar ook de oorzaak niet gevonden, er was een fysio die vermoed dat mogelijk een bepaald spiertje op de laatste draadjes hangt. Maar een gynaecoloog neemt litteken pijn echt niet serieus (wilde me doorverwijzen naar een seksuoloog, terwijl ik de pijn al voelde bij het lopen :') ). Nu hoop ik eigenlijk weer daar te scheuren zodat het opnieuw geplakt kan worden en dat de klachten dan wegblijven.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:16

Denk inderdaad dat het herstel afhangt van veel verschillende factoren. Een totaal ruptuur enz lijken me ook niet te onderschatten, je hele lijf krijgt het zwaar te verduren :(:)

Een keizersnede is best een zware operatie, er worden heel wat weefsel lagen doorgesneden en ook je buikspieren krijgen een flinke opdonder...

Bij mij ging het herstel beide keren vrij vlot, maar heb het ook wel bewust heel rustig aan gedaan en me aan de adviezen van de dokters gehouden :j

Feel spreek je gewoon uit zoals je het schrijft, niet op zijn Engels :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:49

Ik vind alle bevallingsverhalen heel eng, dus die mijd ik even. Ben er heel bang voor eigenlijk.

Wat raden jullie qua cursus aan, hoe ver van tevoren etc? Ik heb goede verhalen gehoord over hypnobirthing.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:09

dieseltje09 schreef:
Hey meiden,

Wat is het ongelofelijk spannend om me hier aan te melden. Wellicht heeft iemand me al eens voorbij zien komen in het topic “kinderwens en zwanger worden” waar in de afgelopen 1,5 jaar helaas heb doorgebracht.

Na 2 missed abortions in die 1,5 jaar hebben we vorige week eindelijk een positieve echo gehad met een kloppend hartje. Zover zijn we nog nooit geweest!

Uitgerekende datum staat voor nu op 4 april maar de termijn echo moet nog plaatsvinden (ben nu 8,5 week) dus kan nog een beetje schuiven.

Vanmiddag heb ik weer een echo en kunnen hopelijk een gummybeertje zien!
Ondanks de goede echo vorige week is het wel weer spannend. De angst voor slecht nieuws zit diep helaas.

Komende weken heb ik elke week een echo gelukkig dus veel missen hoef ik niet! (Waarom elke week? Het geeft het voor mij een stukje meer rust gezien het eerdere verloop en gelukkig bied de gynaecoloog het hier zelf aan)

Oh wat spannend zeg voor jullie. Gelukkig mag je elke week komen. Hopelijk blijft alles goed gaan.