Stoppen met roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:27

Het is ‘gewoon’ een kwestie van het nicotine monstertje net zo lang niet voeden, tot het verdampt.
En de rest is het doorbreken van de gewoonte. Vervang het dag voor dag en situatie voor situatie voor nieuwe gewoontes.
Ik ben er nu 1,5 jaar vanaf (daarvoor beetje om en om, vier jaar wel vier jaar niet vier jaar wel enz) maar nu wel echt definitief klaar mee.
Ik mis het helemaal niet meer en het geeft me zelfvertrouwen dat ik het cold turkey overwonnen heb.

Houd er altijd rekening mee dat het monstertje nog ergens in een onverwacht hoekje kan loeren op jou zwaktes. Het is erg hardnekkig, reden te meer om het de baas te blijven! Jou lichaam, niet dat van het nicotinemonstertje!
En ook jou geld, jou gezondheid. Jou mooiere huid, betere conditie en ga zo maar door.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:21

Ik doe mijn best dank je wel meiden voor jullie support wordt echt gewaardeerd.

Vandaag ondanks de pleisters wel 3x een... ik wil een peuk moment
Maar dan denk ik eraan hoe slecht mijn conditie momenteel is. (Niet door roken hoor maar overgang) allemaal stomme issues dan denk ik... ik wil weer zijn wie ik ben, vrolijk, gezellig en niet dat oude zeurende wijf van het afgelopen jaar die steeds maar wel, niet, wel, niet stopt.
Steeds lichamelijke issues heeft door die stomme overgang.

Iedereen om me heen kan het en ik niet.
Soms wordt ik er moedeloos en verdrietig van, maar ik ga er weer voor.

Ik wist niet dat allen carr op spotify stond.
Heb het boek al 7x gelezen en had er nu geen zin in.
Dan wordt het koptelefoon op en luisteren.
Ga zo ff in het zonnetje zitten kan ik mooi combineren.

Mando

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:28

Ik vind het luisterboek veel beter dan het leesboek.
Luistert ook fijn weg.

Dank voor de tip.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:10

Inmiddels 3maanden gestopt maar damn heb het echt moeilijk afgelopen dagen ;(

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:28

Wat maakt het moeilijk? Die drang om toch eentje op te steken?

Je bent onwijs goed bezig, wanneer je er nu 1 zou opsteken geeft dat je kort een fijn gevoel, om vervolgens te balen van die vieze nasmaak en dat je drie maanden met 1 huisje zo teniet hebt gedaan. Want reken maar dat je dan nog sneller naar die sigaret grijpt, want ‘je bent toch weer begonnen’.

Maar wat een winst heb je afgelopen drie maanden behaald! Sowieso geld bespaard, maar ook gezondheid.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:49

Wat Marocje zegt!

Na de zomer zit ik op twee jaar gestopt. Ik ben een half jaar geleden één keer gezwicht voor de enorme trek die me nog steeds bekruipt bij enkele biertjes in combinatie met rokende vrienden. Toen een stuk of vijf sigaretten gerookt. Heerlijk, maar: ik was er ruim een week ziek van. De dag erna een echt katergevoel (had niet veel gedronken) en een week lang hoesten en last van mijn longen. Een goede les, niet voor herhaling vatbaar. Het was het echt niet waard.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:55

En dan heb je alle moeite voor niks gedaan -O- Want ooit wil je dan weer stoppen en dan moet je weer al die ellende van de afgelopen 3 maanden doorstaan. Even volhouden, dit gevoel verdwijnt echt!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:04

Bedankt voor jullie support. Ik heb geen idee waar het vandaan komt want het ging weken goed. Maar nu dus 2 dagen achter elkaar toch weer wat moeite en wordt er onwijs chagrijnig van. Ik hoop dat die drang naar nicotine snel weer verdwijnt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:20

Hieperdi schreef:
Bedankt voor jullie support. Ik heb geen idee waar het vandaan komt want het ging weken goed. Maar nu dus 2 dagen achter elkaar toch weer wat moeite en wordt er onwijs chagrijnig van. Ik hoop dat die drang naar nicotine snel weer verdwijnt

Als ik dat doe dan probeer ik iets te doen of te kopen waar ik blij van word.

M’n lievelingsdrinken of een mooie route wandelen. :)

Hier al een tijd gestopt. Iets van 1,5 maand. Het is niet elke dag makkelijk maar er zijn ergere dingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:38

Hieperdi schreef:

Het is ook wel een beetje accepteren, dat je vaak zo'n drang hebt om te roken.
Die vlagen dat je zo'n drang hebt om te roken, worden vanzelf minder en korter in de loop van de tijd.
Ik weet nog wel de eerste maanden nadat ik was gestopt, dat ik elke dag wel een paar keer zo'n sterke drang had om te roken, dat ik er alles voor over zou hebben om er nog één te roken.
Maar ik heb het nooit gedaan, en die vervelende vlagen dat je bijna letterlijk op je handen moet gaan zitten om maar geen sigaret op te steken, worden vanzelf makkelijker om er doorheen te komen.
Ook dacht ik vaak, oh nu heb ik weer zo'n vlaag dat ik wil roken, dat mag ik ook wel even voelen hoe zo'n vlaag is, ik mag het best een minuutje binnen laten konen.
En dan ging ik verder waar ik mee bezig was, en altijd ebt zo'n vlaag dan weg.
Na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker, en blijven accepteren dat die vlaag/hunkering naar een sigaret af en toe de kop op kan steken, het is niet anders.
Even een minuutje dat binnen laten komen en dan weer doorgaan met iets anders.
Ik ben nu 8 jaar gestopt, en ik was echt een verstokte roker , en nu heb ik echt nooit meer zo'n vlaag dat ik wil roken.

Ik ben met roken gestopt met behulp van de e-sigaret, dat heb ik een paar maanden gedaan en toen volledig gestopt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:49

mika11 schreef:
Hieperdi schreef:

Het is ook wel een beetje accepteren, dat je vaak zo'n drang hebt om te roken.
Die vlagen dat je zo'n drang hebt om te roken, worden vanzelf minder en korter in de loop van de tijd.
Ik weet nog wel de eerste maanden nadat ik was gestopt, dat ik elke dag wel een paar keer zo'n sterke drang had om te roken, dat ik er alles voor over zou hebben om er nog één te roken.
Maar ik heb het nooit gedaan, en die vervelende vlagen dat je bijna letterlijk op je handen moet gaan zitten om maar geen sigaret op te steken, worden vanzelf makkelijker om er doorheen te komen.
Ook dacht ik vaak, oh nu heb ik weer zo'n vlaag dat ik wil roken, dat mag ik ook wel even voelen hoe zo'n vlaag is, ik mag het best een minuutje binnen laten konen.
En dan ging ik verder waar ik mee bezig was, en altijd ebt zo'n vlaag dan weg.
Na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker, en blijven accepteren dat die vlaag/hunkering naar een sigaret af en toe de kop op kan steken, het is niet anders.
Even een minuutje dat binnen laten komen en dan weer doorgaan met iets anders.
Ik ben nu 8 jaar gestopt, en ik was echt een verstokte roker , en nu heb ik echt nooit meer zo'n vlaag dat ik wil roken.

Ik ben met roken gestopt met behulp van de e-sigaret, dat heb ik een paar maanden gedaan en toen volledig gestopt.

Ja ik hoop dat het minder wordt. Waar ik zo bang voor ben is dat als ik 1 of 2 jaar verder bent, dit gevoel ik dan nog steeds heb

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:53

Hieperdi schreef:
Ja ik hoop dat het minder wordt. Waar ik zo bang voor ben is dat als ik 1 of 2 jaar verder bent, dit gevoel ik dan nog steeds heb

:knuffel:

Het wordt ècht beter

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:47

Ik kan uit ervaring inmiddels zeggen dat na 1, anderhalf jaar die vlagen er niet of nauwelijks nog zijn. Ik denk er nooit meer aan.
Ik ben ook niet meer bang perongeluk te gaan roken (had ik in het eerste half jaar nog wel regelmatig, of dromen dat ik zo stom was geweest weer te roken en weer terug bij af was).
Je hebt na ruim een jaar alles jaarrond gedaan zonder roken. En daardoor ebt die rook gewoonte op alle plekken en momenten weg uiteindelijk. Het is veelal de gewoonte die moet slijten.
Ik ben gestopt sinds september 2023, en taal er niet meer naar. Dat was de eerste maanden wel anders hoor!
Ik heb er inmiddels ook zoveel over nagedacht, zoveel gedachten ‘trucjes’ gebruikt om die momenten te ondervangen, om het vol te houden (om het nicotinemonstertje niet meer te voeden of te laten winnen), waardoor ik inmiddels ook geen reden meer kan bedenken om wél weer te wilen gaan roken, ik denk dat ik echt al mijn valkuilen al heb overdacht.

Dus echt, hou vol, jij wint!
Je wint geld, gezondheid, zelfvertrouwen.
Je wint misschien ook een paar kilootjes extra maar hee. Dat is altijd minder erg dan roken en je kan altijd later werk maken van een goed lichaam. Door lekker te fietsen enz, zonder hoest door het roken.
In the end heeft gestopt blijven zijn echt alleen maar voordelen.

Ik vind het zelf ook echt bijzonder dat het mij gelukt is, en daarom vind ik het fijn om anderen in hun proces ook te kunnen motiveren.
Als ik het kan… dus zet m op, hou vol!!

Het alternatief is ‘eentje roken’ en daar ga je weer, bij tankstation een pakje kopen, hartstikke duur en telkens een nieuwe anders sjagarijnig.
Dat wil je toch niet?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:07

Bedankt allemaal. Het gaat nog steeds niet goed. Echt ineens sinds 1/2 weken. Ik ben er gewoon helemaal misselijk van en snak enorm naar nicotine. Heb het heel moeilijk en zit zelfs tegen het depressieve gevoel aan. Wist niet dat ik zo verslaafd zou zijn en dat dat pas na 3 maanden stoppen echt naar voren zou komen

Ps ik moet nu ook echt opletten dat ik dat depressieve gevoel ga opvullen met lekker eten zoals een macdonalds want daar heb ik ook enormeeee behoefte aan elke keer

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:40

Maar is het dan nog wel het roken fysiek? Heb je niet stress ergens anders van en daardoor zin om te roken?

Hier gaat het goed, het kost me nog weinig moeite. Heb wel nog zin om te roken maar dat is goed te onderdrukken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:52

MarlindeRooz schreef:
Maar is het dan nog wel het roken fysiek? Heb je niet stress ergens anders van en daardoor zin om te roken?

Hier gaat het goed, het kost me nog weinig moeite. Heb wel nog zin om te roken maar dat is goed te onderdrukken.

Nee infeite niet maar ik heb op mijn werk ook best veel rokers. Misschien werkt dat ook niet helemaal mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:49

Hieperdi schreef:
Bedankt allemaal. Het gaat nog steeds niet goed. Echt ineens sinds 1/2 weken. Ik ben er gewoon helemaal misselijk van en snak enorm naar nicotine. Heb het heel moeilijk en zit zelfs tegen het depressieve gevoel aan. Wist niet dat ik zo verslaafd zou zijn en dat dat pas na 3 maanden stoppen echt naar voren zou komen

Ps ik moet nu ook echt opletten dat ik dat depressieve gevoel ga opvullen met lekker eten zoals een macdonalds want daar heb ik ook enormeeee behoefte aan elke keer

Het hoort er helaas bij.
Ik weet nog dat ik ook van die nare periodes heb gehad in het eerste half jaar - jaar na het stoppen.
Ik zou toen echt een moord doen voor één sigaret, maar ik bleef maar vasthouden aan het idee dat het van die hunkeringen waren naar een sigaret wat vanzelf weer weg ebt.
En het wordt vanzelf toch echt makkelijker, maar die moeilijke dagen moet je echt doorheen.
En daarna blijft het niet zo moeilijk, steeds makkelijker zelfs.
Maar de eerste maanden is gewoon moeilijk, je moet het uitzitten en jezelf blijven voorhouden dat het vanzelf beter wordt.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 06:35

Ik heb sinds woendag last van mijn keel en ben niet fit, vermoedelijk door werken met glasvezel waar ik wat overgevoelig voor ben.
Ik heb dus sinds woensdagmiddag niet meer gerookt.
Ik overweeg om het door te zetten, nu ik toch de eerste 36 uur al door ben, maar ik weet niet of mijn motivatie groot genoeg is.
Ik heb het afgelopen jaar zo vaak de neiging gehad om te stoppen, maar wilde het toch niet graag genoeg.
Ook heb ik best veel stress en ik weet niet of ik het mezelf nu aan moet doen, ookal weet ik wel dat je jezelf juist iets geeft.
Vooral op het werk gaat het lastig worden, aangezien er veel gerookt wordt en ik bijna elke dag op pad ben met 1 vaste collega en die rookt ook veel.
Misschien moet ik mezelf even voor de gek houden door me voor te nemen pas weer een sigaret op te steken als ik het écht nodig heb… wat natuurlijk nooit echt zo is.
Het is echt een mentale struggle.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:49

Hier inmiddels weer soort terug bij af na 4 maanden stoppen. Vanochtend 2 sigaretjes gerookt bleh.. Menstruatie, Zwaar depressief gevoel, heel erg moe, enorme pijn in mijn sleutelbeen/schouder (terug komend iets) en het zwanger worden wat maar niet lukt. Ff een schijt aan de wereld ochtend.. %) vanmiddag maar ff nicotinel kauwgom halen. Schaam mij kapot.. maargoed we gaan er maar weer voor |o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:03

Je hoeft je nergens voor te schamen. Je bent ook niet terug bij af. Ik heb na anderhalf jaar niet-roken op een avond vijf sigaretten gerookt, en ben daarna gewoon weer verder gegaan met niet-roken. Nu bijna op twee jaar. Dat kun jij ook gewoon doen. Je bent nog steeds gestopt. Als kauwgom helpt: goed idee, zeker doen.

Los van het roken hoop ik dat je je snel weer beter voelt :knuffel: .

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:09

Precies dit!
Er is niets verloren. Je kunt de draad zo weer oppakken.
Je bent hartstikke goed bezig *\o/*

Hier inmiddels 3 weken onderweg sinds genoodzaakt stoppen door bronchitis. Helemaal hersteld en nauwelijks zin in roken, heel anders dan bij andere pogingen.
Ik hoop dat het zo blijft :D

miereneter schreef:
Je hoeft je nergens voor te schamen. Je bent ook niet terug bij af. Ik heb na anderhalf jaar niet-roken op een avond vijf sigaretten gerookt, en ben daarna gewoon weer verder gegaan met niet-roken. Nu bijna op twee jaar. Dat kun jij ook gewoon doen. Je bent nog steeds gestopt. Als kauwgom helpt: goed idee, zeker doen.

Los van het roken hoop ik dat je je snel weer beter voelt :knuffel: .

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:57

Bedankt allemaal! Het gaat inmiddels alweer wat beter met mij. Ik had vanochtend echt een mental breakdown ik denk vanwege hormonen en menstruatie etc :') Inmiddels ook geen drang meer gehad de rest van de dag gelukkig. En doooor

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:36

Goedzo Hieperdi. Een groot deel van de verslaving is de gewoonte. En die heb je al doorbroken doordat je al zo lang gestopt was dus je bent niet gelijk helemaal terug bij af. Alleen de drang naar nicotine kan even weer wat opspelen, ik hoop dat je het de baas blijft, hou vol hoor!