Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:48

Veronica2 schreef:
Hoho, back up the truck, de strijd om vrouwenrechten is wel van een iets andere orde omdat het ging om -pak 'm beet- de helft van de mensen op aarde.

Nee, de essentie is juist exact hetzelfde.

(En inderdaad, wat Vjestagirl ook zegt: het gaat bovendien om de hele bevolking.)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:49

Veronica2 schreef:
Hoho, back up the truck, de strijd om vrouwenrechten is wel van een iets andere orde omdat het ging om -pak 'm beet- de helft van de mensen op aarde.

En wat doet dat er toe? Het ging om de strijd tegen discriminatie. En daar gaat het hier ook over. Of dat nu voor de halve wereldbevolking of voor 1% van de wereldbevolking is doet toch helemaal niet ter zake?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:49

Veronica2 schreef:

Nee hoor, laat die truck maar rijden. Mindervaliden zijn ook in de minderheid maar dankzij dappere strijders zijn nu wel alle overheidsgebouwen rolstoelvriendelijk. Kabam!

Omdat een groepering in de minderheid is betekent het niet dat ze minder waard zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:53

Vjestagirl schreef:
Veronica2 schreef:

Theoretisch gezien gaat dit om de hele wereldbevolking. Het recht om te mogen zijn wie je bent, om geaccepteerd te worden om wie je bent.

Dat zou zo kunnen zijn als er sprake was van iets wat je aan zou kunnen duiden als een Wij-beweging. In de praktijk is het vaker individualistisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:58

Veronica2 schreef:
verootjoo schreef:
Een groep opstaat die alles wil veranderen :? Zoveel verandert er niet, en het gaat best langzaam.

Wees blij dat er af en toe een groep opstaat die iets wil veranderen anders waren wij nog steeds de hele dag thuis achter het aanrecht en was onze hoofdtaak onze man behagen en zorgen dat de 10kids in het gareel bleven.

Ah, en omdat het minder dan de helft is, hoeven ze niet geaccepteerd te worden, is het ok dat homoseksuelen agressief bejegend worden, en het uiten hiervan notabene in Europa nog strafbaar is. Laat staan de rest van de lhbti+ groep.
Got it.

Iedereen gelijke rechten is iedereen gelijke rechten, en niet alleen de meerderheid.

All animals are equal, but some are more equal than others. Zoiets bedoel je dan?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-05-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:58

Niet helemaal waar Veronica, dat individualistische. Wat lhbt+++ mensen gemeenschappelijke hebben is dat ze allemaal willen zijn die ze zijn (net als iedereen) en dus geaccepteerd. Vaak is dat moeilijk zo niet onmogelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:01

Oprechte vraag, maar wie accepteren ze dan niet? Want Nederland is toch een behoorlijk tolerant land waar veel geaccepteerd wordt?

Op een stel vervelende haatlui na, maar die haten vaak alle 'minderheden in hun ogen' helaas.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:04

Elisa2 schreef:
Oprechte vraag, maar wie accepteren ze dan niet? Want Nederland is toch een behoorlijk tolerant land waar veel geaccepteerd wordt?

Op een stel vervelende haatlui na, maar die haten vaak alle 'minderheden in hun ogen' helaas.

Lees het topic nog eens door en je vindt er een hele boel..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:04

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:05

verootjoo schreef:
Een groep opstaat die alles wil veranderen :? Zoveel verandert er niet, en het gaat best langzaam.

Wees blij dat er af en toe een groep opstaat die iets wil veranderen anders waren wij nog steeds de hele dag thuis achter het aanrecht en was onze hoofdtaak onze man behagen en zorgen dat de 10kids in het gareel bleven.
verootjoo schreef:
Veronica2 schreef:

Ah, en omdat het minder dan de helft is, hoeven ze niet geaccepteerd te worden, is het ok dat homoseksuelen agressief bejegend worden, en het uiten hiervan notabene is Europa nog strafbaar is. Laat staan de rest van de lhbti+ groep.
Got it.

Iedereen gelijke rechten is iedereen gelijke rechten, en niet alleen de meerderheid.

All animals are equal, but some are more equal than others. Zoiets bedoel je dan?

Nee, dat bedoel ik niet, hoe durf je dat zo te stellen. Ik heb het hier over de gender-gate waar het topic over gaat. Het is niet terecht om de strijd om vrouwenrechten te vergelijken met de huidige gender-gate. Gender keuze is trouwens heel iets anders dan seksualiteit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:06

Elisa2 schreef:

Uhm, lees even dit topic door?

Ik denk dat je schrikt van het gebrek aan acceptatie op universiteiten (die what's his name aan de VU - of was het AMC?), gebrek aan acceptatie door werkgevers, gebrek aan acceptatie door "influencers" (JK Rowling)
Ze hoeven niet agressief te zijn om tóch niet te accepteren....

Tieneke

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:08

Of in de sportwereld... En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik zit er zelf niet in, maar kan me perfect voorstellen dat je geen idee hebt als je er zelf niet mee te maken krijgt...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:09

Veronica2 schreef:
Nee, dat bedoel ik niet, hoe durf je dat zo te stellen. Ik heb het hier over de gender-gate waar het topic over gaat. Het is niet terecht om de strijd om vrouwenrechten te vergelijken met de huidige gender-gate. Gender keuze is trouwens heel iets anders dan seksualiteit.

Het ging om een groep die op staat om ‘alles’ te veranderen, dat dat belachelijk was.

Deze vergelijking is zeker zeer treffend om aan te geven dat er wel groepen moeten opstaan.
Idem met het klimaat, als we niet straks met z’n allen op een nog kleiner stuk NL willen wonen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:22

Urbanus schreef:
Veronica2 schreef:

Nee hoor, laat die truck maar rijden. Mindervaliden zijn ook in de minderheid maar dankzij dappere strijders zijn nu wel alle overheidsgebouwen rolstoelvriendelijk. Kabam!

Omdat een groepering in de minderheid is betekent het niet dat ze minder waard zijn.
Ik denk dat wel vaker, dat mensen denken dat minderheid een associatie heeft met minder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:23

Tieneke schreef:
Of in de sportwereld... En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik zit er zelf niet in, maar kan me perfect voorstellen dat je geen idee hebt als je er zelf niet mee te maken krijgt...

Maar bij het sporten gaat het er toch om dat het niet eerlijk meer is als bijvoorbeeld een transgender die omgebouwd is naar vrouw maar nog steeds de kracht van een man heeft mee doet met de vrouwen? Dat ligt toch wat genuanceerder?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:23

Veronica2 schreef:
Vjestagirl schreef:
Theoretisch gezien gaat dit om de hele wereldbevolking. Het recht om te mogen zijn wie je bent, om geaccepteerd te worden om wie je bent.

Dat zou zo kunnen zijn als er sprake was van iets wat je aan zou kunnen duiden als een Wij-beweging. In de praktijk is het vaker individualistisch.
Joehoe, het gaat hier om mensen.

Waarom denk je dat elk ministerie een aparte afdeling heeft met de naam diversiteit en inclusie?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:26

In de sport, bijvoorbeeld in het voetbal, durven nog steeds heel wat mannen niet uit de kast komen. Dus ik had het niet over de discussie die jij aanhaalt.

Elisa2

JudithGigi schreef:
Elisa2 schreef:

Lees het topic nog eens door en je vindt er een hele boel..

Ik lees het juist niet zo in dit topic. Waarmee ik niet zeg dat het er niet is hoor. Maar ken eigenlijk bijna niemand die transgenders niet accepteren. Alleen hebben mensen soms moeite met hoe het uitgedragen wordt.

Geweld is natuurlijk altijd afschuwelijk en ik snap werkelijk niet waarom mensen geweld moeten gebruiken tegen minderheden.

Veronica2

verootjoo schreef:
Veronica2 schreef:

Het ging om een groep die op staat om ‘alles’ te veranderen, dat dat belachelijk was.

Deze vergelijking is zeker zeer treffend om aan te geven dat er wel groepen moeten opstaan.
Idem met het klimaat, als we niet straks met z’n allen op een nog kleiner stuk NL willen wonen.

Nee hoor, de strijd om vrouwenrechten ging en gaat om de helft van de bevolking. Genderkwesties zijn echt iets individueels en hebben met acceptatie te maken en niet met rechten (in Nederland).

Elisa2

Tieneke schreef:
In de sport, bijvoorbeeld in het voetbal, durven nog steeds heel wat mannen niet uit de kast komen. Dus ik had het niet over de discussie die jij aanhaalt.

Ja oke dan gaat het dus over homo haat. Wat ik zelf ook niet begrijp en verafschuw.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:28

Het was een aanvulling op Ibbel die antwoordde op jouw vraag... Dus dit is nog eens een voorbeeld van gebrek aan acceptatie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:33

Elisa2 schreef:

Jij bijvoorbeeld.

Eerder vandaag zei je dat er, wat jou betreft, twee opties zijn: man of vrouw.

Het is inmiddels bewezen dat er, vanuit verschillende invalshoeken bekeken, meer opties zijn dan enkel die twee. Inclusief benaming.

Maar, onder andere jij, weigert dat te geloven. Komt in mijn optiek aardig dicht in de buurt van (iets) niet accepteren.

Eerder vandaag zag ik de vraag voorbij komen wat het verschil is tussen tolereren en accepteren. In mijn beleving is die als volgt: tolereren doe je omdat je dat (van hogere hand) moet, je bent het er niet mee eens maar bent je er wel van bewust dat je dit, min of meer, 'moet'.

Acceptatie heeft een intrinsieke kern, je bent het vanuit eigen standpunt ergens over eens, je accepteert het dus, als in een vorm van erkenning.

In mijn optiek een wereld van verschil.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:33

Ik accepteer het maar

- ik wil het niet zien
- ik vind het wel aanwezig
- ik zie nooit meer heterokoppels in reclames
- het ligt er zo dik bovenop
- ik houd niet van die maniertjes
- ze moeten niet aan me zitten

Maar oh oh oh wat ben ik accepterend! Yay me!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:35

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:

Jij bijvoorbeeld.

Eerder vandaag zei je dat er, wat jou betreft, twee opties zijn: man of vrouw.

Het is inmiddels bewezen dat er, vanuit verschillende invalshoeken bekeken, meer opties zijn dan enkel die twee. Inclusief benaming.

Maar, onder andere jij, weigert dat te geloven. Komt in mijn optiek aardig dicht in de buurt van (iets) niet accepteren.

Eerder vandaag zag ik de vraag voorbij komen wat het verschil is tussen tolereren en accepteren. In mijn beleving is die als volgt: tolereren doe je omdat je dat (van hogere hand) moet, je bent het er niet mee eens maar bent je er wel van bewust dat je dit, min of meer, 'moet'.

Acceptatie heeft een intrinsieke kern, je bent het vanuit eigen standpunt ergens over eens, je accepteert het dus, als in een vorm van erkenning.

In mijn optiek een wereld van verschil.

Is niet wat ik gezegd heb en leg me aub geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:36

Elisa2 schreef:
Tieneke schreef:

Maar bij het sporten gaat het er toch om dat het niet eerlijk meer is als bijvoorbeeld een transgender die omgebouwd is naar vrouw maar nog steeds de kracht van een man heeft mee doet met de vrouwen? Dat ligt toch wat genuanceerder?
Omgebouwd is niet echt een actuele benaming :n