Corona vaccinaties/Oversterfte

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:43

Telpeva schreef:
loriene schreef:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9802204774

Er komen nu wel meer leugentjes boven drijven.
84 procent coronapatienten in ziekenhuis volledig gevaccineerd volgens wob onderzoek.

Waar komt dat knipsel vandaan, want ik kan het online niet terug vinden. Ik heb gephotoshopt voor mijn werk, ik bekijk liever een origineel van een originele bron, vs een slechte foto van 'iets' waarvan niet te achterhalen is waar het vandaan komt.

Met zoeken op de titel kan ik het tot nu toe niet terug vinden.


En zelfs als het klopt is dat niet zo verbazingwekkend als je je realiseert dat >82% van de Nederlanders gevaccineerd en de risico groepen en mensen met onderliggend lijden als eerste zijn opgeroepen. Er is nooit gezegd dat je na vaccinatie niet meer in het ziekenhuis terecht kan komen door corona. De ziekenhuis patiënten op dit moment zijn vrijwel allemaal mensen met onderliggend lijden of om een andere reden al verzwakt waren toen ze corona kregen.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:01

Er is wel gezegd (en ook aangetoond) dat vaccineren beschermd tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname. Als die 84% klopt, zou je hier uit moeten concluderen dat vaccineren geen zak uitmaakt.

Maar ik betwijfel ernstig of die 84% klopt.
Ten eerste zouden die cijfers uit een WOB onderzoek naar boven zijn gekomen. WOB = Wet Openbaarheid Bestuur.
Mij ontgaat het volkomen wat "Bestuur" met medische cijfers te maken zou hebben en waarom eventuele cijfers uit niet-openbare notulen van welke bestuurlijk orgaan dan ook die opgevraagd zijn dan opeens 'de waarheid en niets dan de waarheid' zouden zijn op medisch gebied.
Vooral omdat alle gepubliceerde medische/epidemiologische en onderzoekscijfers altijd aantallen van rond de 25% gevaccineerd (vrijwel altijd met onderliggend lijden) versus 75% ongevaccineerd hebben laten zien.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:03

Maar Ibbel, het is toch logisch dat er meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen. Er zijn namelijk ook veel meer gevaccineerden dan ongevaccineerden.
Je kan dit alleen niet in procenten uitdrukken want dan vergelijk je twee groepen die niet gelijk in aantal zijn.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:05

Precies!

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:06

Als 84% van de algemene bevolking is gevaccineerd en 84% van de opnames in het ziekenhuis is gevaccineerd, dan is de vaccinatiestatus van beide groepen gelijk.
Als vaccineren beschermd tegen ziekenhuisopname (wat het doet, aangetoond) dat kan de vaccinatiestatus van de ziekenhuisopnames niet even hoog zijn als die van de algemene bevolking.
Dan zou vaccineren nl geen bescherming geven.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:19

Ik denk dat het hem zit in de zin 'volledig gevaccineerd'. Die mensen hebben dus in het begin twee prikken gehad, maar niet perse nog boosters. En ja, dan is het vaccin al uitgewerkt en is het niet gek dat oudere mensen zonder booster alsnog in het ziekenhuis terecht komen een paar jaar later.

Het RIVM zegt dat ook:
"In de periode van 3 oktober 2022 t/m 9 januari 2023 was het risico op ziekenhuisopname voor mensen van 60 jaar en ouder die een herhaalprik in de najaarsronde ontvingen 58% lager vergeleken met personen die minimaal 1 vaccinatie maar niet de herhaalprik in de najaarsronde kregen. De kans op IC (intensive care)-opname voor 60-plussers die de herhaalprik in de najaarsronde hebben ontvangen was 59% lager. Dit betekent dat de kans op ziekenhuis- en IC-opname bijna 2,5 keer lager was voor 60-plussers die de herhaalprik in de najaarsronde ontvingen."
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... ik-haalden

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:23

Ibbel schreef:
Als 84% van de algemene bevolking is gevaccineerd en 84% van de opnames in het ziekenhuis is gevaccineerd, dan is de vaccinatiestatus van beide groepen gelijk.
Als vaccineren beschermd tegen ziekenhuisopname (wat het doet, aangetoond) dat kan de vaccinatiestatus van de ziekenhuisopnames niet even hoog zijn als die van de algemene bevolking.
Dan zou vaccineren nl geen bescherming geven.

Wie zegt dat ze door Corona in het ziekenhuis liggen, wanneer ik een blindedarmontsteking heb kom ik gevaccineerd in het ziekenhuis.

Telpeva

Berichten: 14925
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:38

Waar ik nog aan moest denken is dat er heel lang voornamelijk ongevaccineerde mensen in het ziekenhuis terecht kwamen met een ernstige covid besmetting, en wel of niet zijn overleden..
Zou het niet ook zo kunnen zijn dat àls de cijfers al zouden kloppen (wat ik betwijfel) over gevaccineerden die nu in het ziekenhuis liggen. Dat dat ook mede komt doordat er, heel lomp gezegd, heel veel ongevaccineerden al zijn gestorven en die groep door sterfte steeds kleiner is geworden.
Of denk ik dan erg duister.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:05

Ik denk dat dat zeker mee speelt. Plus dat veel ongevaccineerden geen vertrouwen hebben in het ziekenhuis en waarschijnlijk gewoon thuis blijven ongeacht hoe slecht ze eraan toe zijn, totdat ze echt op het randje zitten.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:14

imaudy schreef:
sevke schreef:
OleJon is ook tegen het chippen van dieren meen ik mij te herinneren eens gelezen te hebben. Hij/zij heeft wel meerdere rare hersenkronkels. Ieder normaal denkend mens beseft dat al die wappieonzin nergens over gaat. Je kunt overal wel een complot of oorzaak-gevolg in zien.
Ik kreeg hoofdpijn toen ik in de auto zat. Autorijden veroorzaakt hoofdpijn! En er hangt een blauwe vlag in mijn tuin. Dat is tegen de tijgers. Het helpt echt, want ik heb nog geen enkele in mijn tuin gezien!
.

Ik ben niet tegen het chippen van dieren, maar wel tegen het oormerken van met name hobbydieren. En ja, ik heb er ook een aantal. Met oormerk achter gaas blijven hangen enzo. Wat doen we eraan?


dat is iets totaal anders :roll:

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:19

BigOne schreef:
Wie zegt dat ze door Corona in het ziekenhuis liggen, wanneer ik een blindedarmontsteking heb kom ik gevaccineerd in het ziekenhuis.


Klopt natuurlijk, er zijn tig andere factoren die invloed kunnen hebben op waarom iemand in het ziekenhuis ligt al dan niet vanwege of toevallig met Corona. Leeftijd, geslacht, onderliggend lijden, etniciteit, SES...

Maar ik snap hoe iemand cijfers (die vermoedelijk sowieso al niet kloppen) kan misinterpreteren en hoe de corona-ontkenners op basis daarvan weer gaan roepen: zie je wel deugt niet.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:21

Nog even over het percentage gevaccineerden in de kliniek: ik zou denken dat dat cijfer klopt. Maar je moet met ALLE parameters rekening houden, niet enkel met gevaccineerd/niet-gevaccineerd.
Laat ons zeggen dat 85% van de bevolking gevaccineerd is, en dat in gedachte houden. Wie raakt er nu in de kliniek?
- ouderen.
- zieken
- verzwakten
- mensen met onderliggende longaandoeningen.

En net bij die subgroepen, nog los van hun verzwakte lichamelijke toestand, is het percentage gevaccineerden net veel HOGER dan bij de gemiddelde bevolking.
Als je statistiek wilt interpreteren, moet je met alle parameters rekening houden, en niet slechts één eruit pikken.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:27

Ibbel schreef:
Maar ik snap hoe iemand cijfers (die vermoedelijk sowieso al niet kloppen) kan misinterpreteren en hoe de corona-ontkenners op basis daarvan weer gaan roepen: zie je wel deugt niet.


Ze misinterpreteren het omdat het hun doel dient. Niet meer en niet minder.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:57

Karl66 schreef:
Ibbel schreef:
Maar ik snap hoe iemand cijfers (die vermoedelijk sowieso al niet kloppen) kan misinterpreteren en hoe de corona-ontkenners op basis daarvan weer gaan roepen: zie je wel deugt niet.


Ze misinterpreteren het omdat het hun doel dient. Niet meer en niet minder.


Dat. En de Corona-ontkenners kijken niet verder dan hun neus lang is omdat die statements in lijn liggen met hun wereldbeeld, waardoor ze totaal niet-kritisch deze onzin weer verder de wereld in brengen...

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:43


chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:37

Er komen hier interessante zaken voorbij die ook goed worden onderbouwd. Ik vind het jammer dat “de anderen” niet deelnemen aan dit gesprek/discussie. Want zolang aan beide kanten er respect is voor het feit dat de mening van een ander niet de jouw hoeft te zijn, is er ruimte voor een zinnige discussie. Wel een discussie zonder termen als “ziende blind” enzo. Ik denk dat dit voor mensen als Olejon en Hahatsjoe een gemiste kans is.

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:37


Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:17

Besef wel dat deze grafiek uit december '21 of zelfs eerder dateert.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:46

Ja dat klopt maar het gaat om de verhouding in het zh destijds. Best heel representatief.

Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:28

Hoe representatief dat is betwijfel ik. Het grootste deel van NL was toen net pas een paar maanden volledig gevaccineerd. Inmiddels zijn we een heel ruim jaar verder en lijken de RIVM cijfers die ook al door 8nnemiek zijn aangehaald wel een andere verhouding te schetsen.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:21

chevax schreef:
Er komen hier interessante zaken voorbij die ook goed worden onderbouwd. Ik vind het jammer dat “de anderen” niet deelnemen aan dit gesprek/discussie. Want zolang aan beide kanten er respect is voor het feit dat de mening van een ander niet de jouw hoeft te zijn, is er ruimte voor een zinnige discussie. Wel een discussie zonder termen als “ziende blind” enzo. Ik denk dat dit voor mensen als Olejon en Hahatsjoe een gemiste kans is.

Olejon heeft al twee jaar de kans om een discussie voort te zetten, doet ze niet, ze dropt iets en wanneer je een vraag stelt geeft ze niet thuis. Omdat ze geen antwoord kan geven.

Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:01

Aangezien ze altijd wakker is zal ze nu wel moe zijn. :o

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:36

Qerty schreef:
Aangezien ze altijd wakker is zal ze nu wel moe zijn. :o


Waarschijnlijk moe van jou :)

Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Corona vaccinaties/Oversterfte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:35

Dat zou zomaar kunnen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:15

Qerty schreef:
Aangezien ze altijd wakker is zal ze nu wel moe zijn. :o


Hahaha, ik vind ‘m wel grappig eigenlijk!
Geen “zware/zure” opmerking nav die post, is gewoon leuk gevonden.