Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Besje

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:41

Hier ook de horigen chicture:) heel tevreden van

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:48

_Nelleke_ schreef:
Ik hou voor het bewaren, koelen en invriezen de richtlijnen in dit artikel aan:

https://www.medela.nl/borstvoeding/jouw ... -ontdooien

Het enige wat soms nog wel vervelend is, is dat ze soms de fles weigert en ik de hele voeding kan weggooien omdat 'ie dan al een keer is verwarmd. Melk op kamertemperatuur weigert ze sowieso dus ik moet wel verwarmen. Doet toch altijd een beetje pijn om een hele voeding in de gootsteen te gieten.

Welke kolf hebben jullie en bevalt ie goed?

Volgens la leche league mag je nog eens opwarmen als je het meteen weer in de koelkast zet.

Ik heb een spectra s9+. Krachtiger dan de medela swing maxi die ik ook heb en superstil en doet lang met de accu. Ideaal dus :-D

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:50

Hier een Medela maxi swing. Maar dit is een paar pagina's terug ook al aan de orde geweest :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:45

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:07

Ik spaar altijd 3 ochtenden bij elkaar om in te vriezen. Kan inderdaad prima :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:11

Je kan altijd nog de melk in het badje doen als je het niet in de gootsteen wil gooien. Je zou er zelfs nog zeep o.i.d. van kunnen maken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:13

Ik heb de medela freestyle en sinds kort ivm m’n werk als chauffeur een youha the ins(draadloos handsfree kolven)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:23

Duc_je schreef:
Horigen chicture en een top ding

Eens!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:30

Ik heb er verschillende getest en heb de medela freestyle. Ik vind het wel een aanrader, zo'n winkel waar je mag uitproberen. Het is best een dure aanschaf en ze passen dan ook het beste schild.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:32

Hebben jullie tips voor prenetaal kolven? Heb vandaag 5ml spuiten met dop binnen maar geen idee hoe ik het beste kan starten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:34

Hier ook de medela freestyle, moet hem van de week eens gaan opladen en kijken of hij het nog doet en hoe goed. Is toch inmiddels al 4,5 jaar oud.

Kana, is een beetje afhankelijk van hoe ver je nu zwanger bent en wat je reden/doel is van het prenataal kolven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:39

Kana schreef:
Hebben jullie tips voor prenetaal kolven? Heb vandaag 5ml spuiten met dop binnen maar geen idee hoe ik het beste kan starten.

Is dat niet zonde van de biest juist?
(Geen idee).

Ik heb trouwens nooit last gehad van stuwing (en ook nooit van weeen), ik heb een apart lijf denk ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:51

Ik heb de horigen grace ombouwset, de kolf zelf bevalt erg goed en vind ik een mooi design hebben. De borstschilden van de medela bevallen eigenlijk niet zo goed nu ik regelmatig kolf. Ze lijken me net een maat te groot, dus ik wil anderen bestellen.
Nu twijfel ik tussen gewoon een maatje kleiner, de horigen set compleet maken (die 3D schelpen lijken me heel fijn) of de YouCup aanschaffen om handsfree te kolven.

Herkennen jullie je in een van de overwegingen of ervaringen met deze onderdelen? :D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:02

Wat een leuk topic!

Ik ben 10 september 2020 mama geworden van een tweeling, wilde heel graag borstvoeding geven maar ben na de bevalling nog 2,5 l bloed verloren, moest geopereerd en 3 zakken bloed gekregen. Hierdoor wilde de borstvoeding totaal niet op gang komen en ik had hongerige baby’s + mijn hormonen was een ramp samen dus ben toen begonnen met kolven. Toen dat goed op gang was wilden mijn jongens niet meer bij mij drinken… Dus nu al 10 maanden fulltime aan het kolven met de Horigen Chicture!

Dus mocht iemand kolfgerelateerde vragen hebben, ik ben inmiddels praktisch een pro :D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:03

RianneH schreef:
Ik heb de horigen grace ombouwset, de kolf zelf bevalt erg goed en vind ik een mooi design hebben. De borstschilden van de medela bevallen eigenlijk niet zo goed nu ik regelmatig kolf. Ze lijken me net een maat te groot, dus ik wil anderen bestellen.
Nu twijfel ik tussen gewoon een maatje kleiner, de horigen set compleet maken (die 3D schelpen lijken me heel fijn) of de YouCup aanschaffen om handsfree te kolven.

Herkennen jullie je in een van de overwegingen of ervaringen met deze onderdelen? :D

Ik heb de Horigen met 3D schilden. Hiervoor een paar weken met een Spectra met plastic schilden gekolfd maar dit is zoooo veel prettiger. Ik heb voor onderweg ook de YouCups maar dan van Wish, de dames moeten er nog aan wennen dus ik krijg ze er nog niet goed leeg mee :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:06

Pfoe Kwal, heftige bevalling en nasleep dus! Respect voor het al zo lang volhouden van het kolven!

Ik ben niet bekend met de opties die je noemt Rianne, maar siliconen borstschilden vind ik wel echt veel verschil maken! Zowel qua comfort als opbrengst :j

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:10

Wow kwal wat een prestatie! Kolven voor een tweeling gewoon. Kolf je dan ook genoeg of geef je kv erbij?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:16

Nee helaas niet genoeg, heb 2 dorstige aapjes die op hun top 1,2 liter per kind dronken :))
Op mijn top kolfde ik 1,5 liter. Nu nog 1 liter, dus nog steeds 500 ml bv per kind per dag :)
Ze krijgen vanaf het begin kv bij, zomaar in het ziekenhuis mee gestart :roll: zonder overleg.
Ik denk als ik meer begeleiding had gekregen het beter was gelukt. Maar dat is nu eenmaal niet zo. Veel tranen om gelaten en nu vrede mee :D

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:20

Even uit nieuwsgierigheid want J is praktisch net zo oud, hoeveel melk drinken jouw kinderen nu nog? Ik heb geen idee hoeveel J nog drinkt omdat hij veelal tot de borst drinkt.
En ik snap je punt, jammer is dat dan. Maar 1,2 l per kind lijkt mij ook redelijk onmogelijk bij elkaar te kolven

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:23

Duc_je schreef:
Even uit nieuwsgierigheid want J is praktisch net zo oud, hoeveel melk drinken jouw kinderen nu nog? Ik heb geen idee hoeveel J nog drinkt omdat hij veelal tot de borst drinkt.
En ik snap je punt, jammer is dat dan. Maar 1,2 l per kind lijkt mij ook redelijk onmogelijk bij elkaar te kolven

Het kan… In een meerlinggroep op Facebook zit een dame die haar vierling (!) de eerste 3 maanden volledig zelf aan de borst heeft gevoed. Ik denk wel dat aanleg en opslagcapaciteit daar veel mee te maken hebben.

Moet even rekenen hoor: 2 nachtvoedingen van 80 en 120 ml, voor ochtend slaapje 120 ml, voor middagslaap 120 ml. En soms tussendoor wat. Dus rond de 500 ml per kind. Richtlijn van consultatiebureau is 400 ml maar daar trek ik me niks van aan haha. Als ze dorst hebben krijgen ze wat, ze zijn de hele dag in de weer dus ze kunnen de energie goed gebruiken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:26

Wauw, een vierling volledig zelf voeden :wow:

Al meen ik onthouden te hebben dat Pantykous hier uit het topic bij haar oudste ook bewonderenswaardige hoeveelheden kon kolven!

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:45

4 zelf voeden, bizar haha. Ik heb geen grote borsten dus ik zou denk ik opslagcapaciteit missen :+

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:53

De vierlingmama komt hier uit de buurt, echt zo bijzonder! Kwal wat knap dat je al zo lang fulltime kolft! En leuk een mede tweelingmama! Mijn twins zijn van 3 sept 2018 :) zij hebben 21 maanden borstvoeding gehad. Op t hoogtepunt dronken ze beide ong een liter per dag. Ik was heerlijk afgevallen maar helaas is het er allemaal weer aan gegeten haha. Merk echt dat nu ik 1 kindje aan de borst heb dat veel minder energie kost.

Ik ben trouwrns ook erg tevreden over de horigen chicture, al zou ik als ik nu wat zou moeten aanschaffen ook wel de elvie overwegen. Chicture had ik nog van de vorige keer. Heb inmiddels ook alweer een fijne vriezervoorraad, ik kolf gelukkig makkelijk. F is vandaag 6 maanden oud alweer <3

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:00

Een vierling volledig voeden :oo Sowieso, een vierling…

Hier ook een makkelijke kolver :) bij mijn kolf zitten standaard twee typen borstschilden. Ik kan beide gebruiken zonder verschil te merken in opbrengst. In de ochtend kolf ik binnen 10 min 140cc uit 1 borst. Dan is het opvangflesje vol en schakelt de kolf automatisch uit :D gedurende de dag kolf ik minder, maar altijd nog minimaal 60 per borst. Wellicht scheelt het dat ik meestal kolf terwijl mijn dochter aan de andere borst drinkt? :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:02

Sizzle schreef:
Kana schreef:

Is dat niet zonde van de biest juist?
(Geen idee).

Ik heb trouwens nooit last gehad van stuwing (en ook nooit van weeen), ik heb een apart lijf denk ik.

Dat maak je in principe pas aan na de geboorte door hormonen ed.
Hier ook zelden stuwing (al moet ik niet met volle borsten gaan paardrijden :+ ) , maar ook geen naweeen gehad..

Hier inmiddels de medela freestyle ook :j
Vandaag geprobeerd met silicone schild, maar merk weinig verschil in opbrengst/comfort.