Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerte

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:06

Hier ook ziekenhuis, hier dragen we allemaal ffp2 of chirurgisch irr op de afdeling. Als we patientenkamers ingaan dan doen we bril en schort voor. We gebruiken de ffp1 voor als mensen vernevelen of aan de optiflow zitten.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:29

ik ben vandaag getest, nu wachten op de uitslag.
Nu ik meerdere keren bij onze Corona clienten ben geweest wordt het steeds normaler, in het begin was het voor mij best een drempeltje om in "de gevaren zone" te werken ..

morgen naar school om de laatste verpleegtechnische handelingen te examineren, bijna klaar met de opleiding verpleegkundige!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:27

Spannend Lisette1987!
Veel succes met je examens.

Ik merk dat ik het ook meer gewoon begin te vinden, het gaat wennen ofzo.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:54

In de Volkskrant vandaag "Ja Zuster", een heel interessant en uitgebreid artikel over de verpleegkundige, inclusief mooie foto's.

Lijkt me leuk om te lezen voor de verpleegkundigen hier :)

"Eindelijk staat de verpleegkundige weer waar deze hoort: op een voetstuk. In de loop der tijd hebben zowel het imago en de status van verpleegkundigen als hun uniform verschillende gedaanten gekend. Een terugblik".

Hele artikel te vinden op:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... r~v382779/

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:42

Lotus83 schreef:
Ik heb vraag voor iedereen die in de (ouderen) zorg werkt.

Ik werk in een verpleeghuis en de richtlijn is: bij geen klachten van bewoners of jij zelf geen beschermingsmaatregelen...

Maar goed. Je staat aan het bed.. Mensen hoesten en proesten.
1.5 meter afstand kan je niet bewaren..

Wij zijn van mening.. een deel van ons team, dat je dan altijd te laat bent..

Dus wij willen preventief chirurgische mondmaskers gebruiken..

En ja.. Ik weet van de schijnveiligheid...maar toch..
Bewoners reageren er goed op..

Hoe is het bij jullie geregeld?.

Ik weet van een andere grote zorgorganisatie hier in de omgeving dat mensen al verplicht met chirurgische mondmaskers werken

Afgelopen weekend vroeg ik jullie bovenstaande..
Maandag de 20e kwam er vanuit directie/bestuur een bericht dat mondkapjes nu voor iedereen verplicht is.. (binnen de gehele organisatie)

In het verpleeghuis waar ik werk is er een flinke uitbraak.. los van de Covid afdeling die is afgesloten van de rest van het huis.
Veel medewerkers ziek..bewoners ziek en ook al overleden.. nog niet bij mij op de afdeling al zijn er wel 2 in isolatie nu en getest.

Ik ben blij elke dag te lezen dat de aantallen afnemen maar dit is binnen de verpleeghuizen helaas nog niet het geval.. wat een ellende

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 06:50

Tot nu toe bij ons (ik duim heel heel hard dat dit zo blijft!) nog geen besmettingen. Maar binnen de VG zorg op een aantal plekken vergelijkbare toestanden als in de verpleeghuiszorg. Het lijkt me vreselijk om mee te maken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:19

Ik ga de komende weken bijspringen op de COVID-afdeking van een verpleeghuis, ben benieuwd hoe dat is.

Afgelopen week voor een patiënt gezorgd die een lange IC-opname overleefd heeft en grote stappen maakt. Aangezien de testen nu ook weer negatief waren bleef partner steeds slapen, in het belang van pt. En nu overplaatsing naar vervolginstelling voor verder herstel waar helemaal niemand meer op bezoek mag. Vind dat wel heftig hoor na zo'n pittige periode. Hoop dat pt de moed erin houdt en het herstel doorzet, dan zijn ze sneller weer herenigd.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:35

Astorga schreef:
Ik ga de komende weken bijspringen op de COVID-afdeking van een verpleeghuis, ben benieuwd hoe dat is.

Afgelopen week voor een patiënt gezorgd die een lange IC-opname overleefd heeft en grote stappen maakt. Aangezien de testen nu ook weer negatief waren bleef partner steeds slapen, in het belang van pt. En nu overplaatsing naar vervolginstelling voor verder herstel waar helemaal niemand meer op bezoek mag. Vind dat wel heftig hoor na zo'n pittige periode. Hoop dat pt de moed erin houdt en het herstel doorzet, dan zijn ze sneller weer herenigd.

Ik vind dat ook wel heftig hoor... Afgelopen week o.a. voor een patiënt gezorgd ook na lange IC opname. Moest echt weer leren eten, leren lopen, lukt niet meer om klok te kijken etc. Gelukkig gaat zij ook wel met grote stappen vooruit, maar ze heeft ook nog een lange weg te gaan. Partner is ook ziek geweest (pos getest) maar was toen op een gegeven moment 24u klachtenvrij. Om dan te moeten zeggen dat ze absoluut geen bezoek mag hebben, ik van dat echt wel hartbrekent. Gelukkig snappen de meeste mensen het wel, maar hij gaf ook al aan, als zij straks moet revalideren hoe lang zien ze elkaar dan alsnog weer niet?

Maar sowieso het aantal schrijnende en hartbrekende verhalen die we meegemaakt/gehoord hebben. Heel bizar vind ik dat...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 00:35

Wij hebben de bezoekregeling aan mogen passen *\o/* covid ptn op de ic mogen bij ons nu drie keer per week van een persoon bezoek ontvangen.
In het natraject wisselt het heel erg per locatie wat wel en niet mag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:43

gomir schreef:
Wij hebben de bezoekregeling aan mogen passen *\o/* covid ptn op de ic mogen bij ons nu drie keer per week van een persoon bezoek ontvangen.
In het natraject wisselt het heel erg per locatie wat wel en niet mag.

Weet zeker dat dit een positieve bijdrage levert aan de patiënten.
Super fijn!!!
Dit geeft ze een reden om de kop ervoor te houden!!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:54

Wat fijn Gomir!

Merken jullie meer van medicijntekorten momenteel? Hier moeten we bijv een ampul midazolam tot de laatste druppel gebruiken. Ben bang dat er nog meer tekorten komen gezien het meeste uit China moet komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:18

Zijn er hier mensen die in een verpleeg- of verzorgingshuis werken waar het mogelijk wordt gemaakt dat bewoners videobellen met familie? Ik ben benieuwd of dat op regelmatige basis of misschien zelfs op vaste tijdstippen gebeurd. Hoe men hierin faciliteert.

Mijn moeder is dement, gaat momenteel achteruit volgens haar arts en woont in een fijn verzorgignshuis met top personeel.

Videobellen werd direct mogelijk gemaakt. Alleen, er is maar 1 verzorgende die zich ermee bezig houdt en dan alleen in haar late dienst. Dus het is erg onregelmatig, er zit soms lange tijd tussen en nu heeft ze vakantie.

De reden dat alleen zij videobelt is 1. ze doet het zo graag en 2. ze heeft er verstand van. Wij waarderen haar erg, maar krijgen een beetje het idee dat ze het naar zich toetrekt en dat anderen er niet tegenin gaan. Maar de ouderen moeten er niet de dupe van zijn als regelmatiger bellen gewoon haalbaar zou zijn binnen het team.

Als jullie het hier niet vinden hoor, meld het dan maar hoor! Maar ik dacht, hier zitten mensen die er tijdens het werk mee te maken hebben. Ik wil graag wat regelmatiger bellen, vooral voor het welzijn en de gezondheid van mijn moeder. Maar ik wil ook oog hebben voor de zorgkant natuurlijk.

Ik overleg dadelijk met de bewuste verzorgster. En volgende week wil ik het opnemen met de casemanager.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:11

Wij kunnen videobellen op vaste tijdstippen, op een paar rustmomenten na is dat eigenlijk de hele dag wel. Ze hebben daar een centrale telefoon voor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:00

Astorga schreef:
Wat fijn Gomir!

Merken jullie meer van medicijntekorten momenteel? Hier moeten we bijv een ampul midazolam tot de laatste druppel gebruiken. Ben bang dat er nog meer tekorten komen gezien het meeste uit China moet komen.

Wij scopiëren onder mida+fenta (en programma's met propofol en af en toe algehele anesthesie), draaien normale programma's eigenlijk (alleen iets minder omdat patiënten zelf niet durven te komen, niet omdat wij geen medicatie of personeel hebben).

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:27

Astorga schreef:
Wat fijn Gomir!

Ik werk in een ziekenhuis apotheek en sommige Corona gerelateerde medicatie is inderdaad lastiger te krijgen . Maar er is nu wel een redelijk goed systeem. Wij moeten verplicht iedere werkdag van 22 soorten medicatie onze voorraad doorgeven. Als we iets te laat zijn worden we al gemaild of we het nog willen invoeren . Je moet ook de hoeveelheid IC bedden doorgeven maar die hebben wij niet .
Als er dus een tekort komt gaan ze kijken welk ziekenhuis nog wel voldoende heeft om het zo eerlijk mogelijk te verdelen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:07

Met name propofol (een van de meest gebruikte slaapmiddelen) is een probleem. Dat kan niet in Nederland gemaakt worden en is wereldwijd schaars. Nu de reguliere zorg weer opgestart wordt is dat de grootste zorg op korte termijn. De beroepsverenigingen adviseren zoveel mogelijk propofolsparend te werken. Wij gebruiken op ic nu ook zoveel mogelijk andere, maar wel langer werkende middelen.
De overige middelen kunnen gelukkig in Nederland voldoende geproduceerd worden zolang de grondstoffen beschikbaar zijn. De igj is nu ook soepeler m.b.t. onderling doorleveren van medicatie en alles wordt nu centraal gecoördineerd.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:10

Een fijne Dag van de Verpleging collega's!! *\o/*

Hoe is het met jullie? Nog steeds aan het werk met coronapatiënten?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:11

:wave:
Ik ben inmiddels weer terug op mijn eigen afdeling, merkte toch dat het zwaar begon te worden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:18

Ben je blij dat je weer terug bent op je eigen afdeling Geerte? En vond je het vooral fysiek of mentaal zwaar?
Ik merk wel dat ik veel vermoeider ben na een paar COVID-diensten. En weet ondertussen niet meer zo goed wat nu mijn eigen afdeling is. ;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:59

Wij tot nu toe nog steeds coronavrij.
Er is afgelopen week wel een client overleden, 2x negatief getest maar wordt wel weggezet als Covid.
Had alle symptomen maar testen waren toch negatief, zelfs de tweede test op de dag van het overlijden.
Maar hartfalen/ hartaanval en longontsteking geven dezelfde klachten.......
Ui veiligheidsoverweging moet iedereen die binnen anderhalve meter met deze client gewerkt heeft 2 weken met mondkapje werken sinds zijn syptomen ontstaan zijn

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:00

hier iedereen weer corona vrij!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:04

Astorga schreef:
Ben je blij dat je weer terug bent op je eigen afdeling Geerte? En vond je het vooral fysiek of mentaal zwaar?
Ik merk wel dat ik veel vermoeider ben na een paar COVID-diensten. En weet ondertussen niet meer zo goed wat nu mijn eigen afdeling is. ;)

Ik vind het enorm fijn weer op mijn eigen afdeling, heb toch voor een reden mijn afdeling gekozen om te werken.
Vond het fysiek zwaar door het hele pak de hele dag aan te hebben. Maar ook mentaal want het was zo grillig en heb echt hartverscheurende momenten meegemaakt met familie die niet langs mochten/konden komen.

Dus ja ben erg blij met deze pauze, al hou ik mijn hart vast voor een volgende golf.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:13

Ik ben nog wel op de cohort aan het werk, wel zijn er verschuivingen gaande en wordt de reguliere zorg meer opgepakt. Langzaamaan wordt het rustiger, wel blijf je nu natuurlijk met een “vieze” afdeling zitten en er zullen altijd patiënten blijven komen met Covid 19 zolang er geen vaccin is, denk ik.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:38

Wij zijn sinds 2 weken de verdenking afdeling en waarschijnlijk worden er morgen meer knopen doorgehakt over hoe en wat verder. Kans is groot dat ze dan over gaan op 1 afdeling en mijn afdeling weer mijn gewone afdeling wordt.
Maar ik ben idd ook wel een beetje bang voor een evt 2e golf...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:29

Dat afschalen van COVID-afdelingen voelt voor mij net zo spannend als het opschalen in het begin.
Ik hou ook mijn hart vast over de periode tot een vaccin. Zou zo graag in de toekomst willen kunnen kijken.

Voor het DvdV-tintje: hadden jullie deze al voorbij zien komen?