Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:37

Hallo wereld.

Daar sta je dan helemaal op zijn kop.
Allemaal vragen, maar de grootste is wanneer houdt dit op.
Word ik ziek? En wat gebeurd er dan?
Grijpt het virus mij en genees ik er wel van?
Of ga ik slapen, slapen voor altijd. Niemand die het weet in deze machteloze strijd.
Heb ik straks nog een baan, blijft mijn bedrijf nog wel bestaan?

Zoveel zorgen niet alleen om vandaag maar ook om morgen.
Leuke dingen doen, het mag even niet, pas op jezelf maar vergeet ook de ander niet.

Positief blijven is wat ze zeggen, maar hoe doe ik dat, kun je me dat even uitleggen?
De één zijn verdriet is die van de ander niet.

Open je ogen en kijk om je heen. Het mag misschien zo voelen maar je bent niet alleen.
Een klein gebaar, voor elkaar, groot klein, het mag er zijn. Begrip voor een ieder zijn leed. Dat zal denk ik helpen, dat is wat ik weet.
Open je ogen, je oren, kijk luister en voel. Dan winnen we samen want dat is het doel.

Ik heb een klein gedichtje geschreven, algemeen hoor en doe het normaliter eigenlijk nooit. Misschien brengt het iemand iets van steun in deze moeilijke tijd. Ikzelf ben vrij positief in hoe het nu met mijzelf gaat in deze tijd maar ik snap zeker dat mensen in de "put" raken, zich zorgen maken over hoe het komt, het even niet meer zien zitten. Niet wetende hoe het komt. Hou vol. Probeer per dag een klein lichtpuntje te zoeken. Bijvoorbeeld een vogeltje die even schattig komt buurten of je zoon dochter die iets liefs zegt. Of net even dat ene lieve berichtje die net op het juiste moment komt.

Een ieder staat anders in het leven, de 1 is alleen maar bezig met vandaag en morgen, de ander stippelt al ver van tevoren uit. Zoveel verschillende mensen op deze wereld. Mocht ik iets voor iemand kunnen betekenen mijn pb box staat open.

Shaggy09

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:37

Heel mooi geschreven Mellow!

Ik merk dat ik zelf heel erg in pieken en dalen leef de gehele dag door. Ik kan me prima voelen en soms zelfs even vergeten dat er een corona crisis is, andere moment is echt alles teveel en wil ik niks doen en voel ik me depri.

Merk dat voor mij bezig blijven toch wel de key is.

@Esther, dat onzeker worden van thuiswerken herken ik wel, heb daar nu ook een beetje last van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:00

Heel herkenbaar hoor Esther, je krijgt gewoon andere prikkels en raakt misschien daardoor ook overprikkeld! Neem af en toe de tijd voor jezelf!
Ik zit zelf sowieso altijd thuis dus ik ben het wel gewend, maar nu met manlief de hele dag thuis is dat toch wel drukker en merk ik dat ik ook sneller overprikkeld ben.
Niets ten nadele van hem hoor :D We kunnen het prima samen vinden en hebben nooit ruzie, maar het is toch een ander ritme.

En mooi geschreven Mellow!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:11

Jullie zijn lief, dank jullie wel!
60u is wel met een klein beetje voor de studie erbij, maar vooral veel werk. Mijn werkpunt is zeker nu we online werken, om op tijd te leren stoppen.

Thuis computerwerken is niet ideaal, maar je kan er voor jezelf natuurlijk het beste van maken. Een los toetsenbord scheelt al de wereld, want dan zet je je laptop hoger waardoor je automatisch rechter op zit.

Mooi geschreven Mellow!

En Shaggy, dat van die pieken en dalen wat jij omschrijft herken ik wel, nu voel ik me weer redelijk oké, zeker in vergelijking tot gisteravond. Maar die dalen, daarmee dealen dat is zeg maar wel een dingetje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:49

Afbeelding

Ik werd heel blij van een lieve buur.
Ondanks da het niet leuk is brengt het ook wel mooie dingen

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:53

belle_boef schreef:
[ [url=m/NsRLEv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik werd heel blij van een lieve buur.
Ondanks da het niet leuk is brengt het ook wel mooie dingen

Aan het begin van het briefje dacht ik 'Leuk een briefje!', maar tjonge, zelfs een boek erbij!

Mijn oma had ook al van buurtkinderen twee kaarten in de bus gekregen met een berichtje erbij :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:54

Een bloemetje voor iedereen die een beetje voorjaar nodig heeft:

Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:57

Wat lief dat boek met kaartje hierboven!

Ik merk dat het nu toch z'n parten begint te spelen, het constante thuiszitten en alleen zijn.
Kom maar niet van het down en verdrietige gevoel af. :(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:56

Voor iedereen hier weer een dikke digitale knuffel :(:)
De dalen mogen er zijn, ze horen erbij en zijn heel logisch nu. Jan Geurtz(o.a. schrijver) heeft de volgende uitspraak: Geeft niks, mag best, laat maar even.

En weer een fijn filmpje van Marnix Pauwels(''Als je het even niet meer ziet zitten''):

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:20

Die knuffel is méér dan welkom, air. Ik knuffel mooi terug.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:58

Ook een knuffel voor jullie allemaal. <3

Ik probeer het er ook te laten zijn, normaal ga ik dan even sporten of zo. Nog best een uitdaging om het nu op te lossen met niks doen (of een stukje wandelen), als dat lukt heb ik er iig nog iets positiefs uit gehaald. :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:22

Ohh, wat onwijs fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het even moeilijk heeft in deze situatie..!

Vandaag is echt een beetje het omslagpunt geweest voor mij merk ik. Echt niets is meer als 'normaal' en ik merk bar weinig begrip hiervoor vanuit de 'buitenwereld'. Gelukkig wel vanuit mijn directe omgeving hoor, maar ik klets graag mee :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:36

De appgroep is er ook nog en erg gezellig!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 00:51

Ik heb mezelf vanavond ook toegevoegd. Inderdaad gezellig! Leuk initiatief!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 01:21

Knuffel voor jullie allemaal!

Ik ben vandaag naar het uitvaartcentrum gegaan om een bloemetje neer te zetten voor mijn schoonvader, hij zou vandaag jarig zijn geweest. Er was NIEMAND. Dus we hebben, hoe gek het ook klinkt, een heerlijk ommetje over het terrein kunnen maken in de zon. Op een gegeven moment werd ik toch weer onrustig, dus snel weer naar huis gegaan..

Wat wordt zoal besproken in de appgroep? En is hij erg druk?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 05:57

Er reageren niet 50 mensen tegelijk, het is van serieus tot aan banale zaadgrappen. Maar meestal heel beschaafd ertussenin.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 09:56

Hahaha, hoe je dat ook zegt... :')
Klinkt wel heel gezellig...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:09

Met mij gaat het eigenlijk wel goed gelukkig, maar ik denk vaak aan jullie en anderen die zich eenzaam of geisoleerd voelen in deze tijd. Dus ook voor vandaag een virtuele knuffel en ik hoop dat het zonnetje wat geluk brengt <3

Ik vond dit plaatje, vind hem wel erg mooi:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:22

Liesje1611 schreef:
Met mij gaat het eigenlijk wel goed gelukkig, maar ik denk vaak aan jullie en anderen die zich eenzaam of geisoleerd voelen in deze tijd. Dus ook voor vandaag een virtuele knuffel en ik hoop dat het zonnetje wat geluk brengt <3

Ik vond dit plaatje, vind hem wel erg mooi:
[ [url=m/6Dabkc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo, die is zeker mooi! Dankjewel voor het delen!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:29

Echwel schreef:
Durf jij je echt met Anne Frank te vergelijken?

Hoe diep kun je zinken,word jij vervolgt?

Omega, idd. jeetje zeker iemand die nog nooit een oorlog heeft mee gemaakt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:19

Ik ben vandaag naar mijn ouders gegaan. Hebben geen klachten en móest er even uit. Paar dagen even niet in mijn eentje thuis, maar wat aanspraak én van het mooie weer genieten. In de tuin, ga verder nergens heen.

En dit snuitje he <3
Afbeelding

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:20

RedPassion schreef:
Groot gelijk Berdien. :j Ik woon alleen, ga alleen de deur uit om honden uit te laten, met ratjes naar de dierenarts te gaan en voor boodschappen. Mijn ouders zie ik 1 keer per week, we zijn allemaal klachtenvrij. Ik zou het anders echt niet trekken.

Mij geeft deze periode van isolatie een dubbel gevoel en dat kan per moment of dag wisselen; welke kant er overheerst. Er is de rust van weinig 'moeten' en mijn eigen gang kunnen gaan. En ik ben toch al graag op mezelf.

Maar er is ook de eenzaamheid. Ik mis mijn vriendinnen en de sportschool heel erg. Gewoon de contacten in het 'echt' en het even de deur uit zijn.

Ik word ook bang voor de gevolgen die dit allemaal gaat hebben. Gaan we nóg meer vervreemden van onbekende mensen (en misschien zelfs bekenden) omdat iedereen vies of besmettelijk kan zijn? De wereld zoals die een maand geleden nog was lijkt verder weg dan ooit.

Ik ben vandaag gewoon een beetje moe, bang en bezorgd. En dan mis ik een echte arm om me heen. :

Balen dat je zo worstelt! Ik herken het op en af heel erg. Ik ga ook van hele goede dagen naar een dagje huilen zonder goede reden :') en dan lach ik met mezelf hoor, maar ik kan er niet mee stoppen.

Het vetgedrukte: ik denk niet dat dat zo'n vaart gaat lopen. Ik snap je gevoel nu je er dagelijks mee geconfronteerd wordt, maar langs de andere kant zie ik zoveel situaties waarin totale onbekenden elkaar helpen. En ze houden dan wel afstand, maar de warmte is er wel! Probeer op die dingen te letten en vooral: probeer zelf die 'positieve vibes' aan je omgeving af te geven door te blijven glimlachen en praten en dan zal je zien dat veel mensen het nog kunnen! Soms moet je de eerste zijn, het voortouw nemen. Al snap ik absoluut dat dat voor sommige mensen niet zo evident is. Maar ik wil maar gewoon zeggen; we zijn allemaal wat neerslachtig nu en je omgeving spiegelt vaak je eigen gedrag. Zodra mensen zich beter voelen zal ook die warmere communicatie terugkomen.

Dikke knuffel in ieder geval.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:27

Ik denk ook dat die glimlach zo belangrijk is. Wanneer ik over straat wandel zoek ik nu bewust met iedereen oogcontact en maak ik hier en daar een praatje op afstand.

Ik woon pas sinds een paar maanden in België, ken niemand hier en zit nu opgesloten alleen. Op dit moment heb ik vrede met alles, maar maak me ook wel zorgen dat ik straks alleen blijf omdat iedereen druk is met zijn/haar vriendenkring als het allemaal een beetje op klaart en ik daardoor achter blijf zonder sociale contacten.

Misschien moet ik na dit alles maar weer emigreren. Een nieuwe start.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:52

Vandaag het met de psycholoog fijn kunnen hebben over alle bijkomende zorgen, stress en frustraties door de hele toestand. Dat geeft dan toch weer lucht, zo fijn! En daarna heb ik met de buren een biertje gedronken:

Afbeelding

Op het gras voor ons gebouw, met anderhalve meter er tussen. Zo simpel en het was heeeeeerlijk. Even weer contact, snuit in het zonnetje.. en niks wat tegen de regels is. Misschien een tip voor andere mensen hier?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:57

Berdien schreef:
Vandaag het met de psycholoog fijn kunnen hebben over alle bijkomende zorgen, stress en frustraties door de hele toestand. Dat geeft dan toch weer lucht, zo fijn! En daarna heb ik met de buren een biertje gedronken:

[ [url=m/jWTVV7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op het gras voor ons gebouw, met anderhalve meter er tussen. Zo simpel en het was heeeeeerlijk. Even weer contact, snuit in het zonnetje.. en niks wat tegen de regels is. Misschien een tip voor andere mensen hier?

Ik wil even toevoegen; de 1,5m regel is niet ingesteld omdat het virus niet verder kan dan dat. Het is gekozen omdat veel meer niet realistisch was om te verwachten.

Als je echt zo'n zaken wil ondernemen met mensen die niet van je gezin zijn, wat ik niet aanraad nu, hoe lastig het ook is; neem dan meer dan 1,5m afstand voor zover dat kan. Hoe meer hoe beter, al is het natuurlijk handig als je elkaar nog kan verstaan :+