secricible schreef:IMANDRA schreef:Ik vrees dat Corona geen goede weergave is voor een wereld zonder vaccinaties. Daar lijkt het te mild voor. Ik wil absoluut niet teniet doen dat er mensen door doodgaan of ernstig ziek worden, maar over het algemeen hebben gezonde mensen hele milde klachten dus kan het door anti-vaxxers af worden gedaan als zijnde ‘als je gezond leeft is er niks aan de hand’. Wat natuurlijk onzin is, moge dat duidelijk zijn.
Ik snap de vergelijking wel maar ik vrees dat dit niet ‘erg genoeg’ is om de echt hardcore anti-vaxxers te laten realiseren dat vaccinaties nodig zijn. Bovendien zijn ze van mening dat vaccinaties zelf ook hele erge dingen veroorzaken.
Nogmaals: Corona is alsnog een heftige ziekte en wil ab-so-luut niet te luchtig doen erover en doen alsof het niks is.
@Pien: Kan je uitleggen waarom je precies boos wordt door die vergelijking?
nah, niet mee eens. De overlijdensgraad van Corona is (3.9%). Van de mazelen is die kleiner dan 0.01% (RIVM) in Nederland. Mazelen is wel veel besmettelijker, maar een stuk onschuldiger als je het krijgt. En ja, mazelen doet iets met je immuniteit waardoor je daarna nog vatbaarder bent, maar dat zal nooit in de buurt van die 3.9% komen.
Ik vind de vergelijking ook moeizaam. Voor een deel ben ik het er mee eens, maar de andere kant is dat ook als we nooit waren gaan enten voor de mazelen de ziekte constant op een laag pitje zou doorsudderen en niet zou ontbranden zoals corona. Kinderen krijgen de ziekte en hebben daarna immuniteit. Daarom zou er nooit sprake zijn van een groepsimmuniteit van 0% zoals nu met corona.
Anderzijds zijn de mazelen veel besmettelijker met een R0 die vele male hoger ligt dus ik kan niet zo goed inschatten hoe de mazelen zich zouden ontwikkelen in een niet-gevaccineerd land. Feit blijft wel dat het sterftecijfer echt vele male lager ligt.
Maar als corona zorgt dat mensen gaan nadenken over enten en daardoor hun vaccinaties halen, dan levert deze stinkziekte toch nog íéts goeds op. Wat mij betreft is voor de mazelen iedere dode er eentje teveel, aangezien het sterftecijfer voor vaccineren nog vele vele vele male lager ligt dan dat voor de mazelen.
Maar ik vergelijk niet met Mazelen he, ik vergelijk het gewoon met hoe Corona in de omgeving wordt opgevat. En bij gezonde (semi-jonge)mensen -verreweg de meeste dus- is er niet meer aan de hand dan een mild griepje of zelfs maar een verkoudheid. Bovendien is de vraag in hoeverre immuniteit wordt opgebouwd, hoe lang die duurt.
Voor de rest wel met je eens trouwens.