Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:24

Lusitana schreef:
Op het moment dat je met zelfmoord dreigt om te voorkomen dat iemand bij je weg gaat, of op het moment dat je wilt dat een ander iets doet of juist niet "of anders" (al of niet uitgesproken) is manipulatie en dergelijk gedrag is, zoals ik zelf noemde, niet alleen te zien bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis, maar is wel vaak de hoofdreden waarom de partner er aan onder door gaat, omdat die in meerdere of mindere mate naar de pijpen moet dansen van de ander en bang is om een stap verkeerd te zetten omdat daar sancties op staan in welke vorm dan ook.
En tegelijkertijd ging het in de ervaringen om personen die de omgeving manipuleren in het geloven dat ze zelf een engeltje zijn en anderen maar slecht.
Daar zijn sommigen goed in en dan is het heel zwaar om steun te krijgen als partner. De partner wordt gezien als de slechterik, daar heeft de ander dan voor gezorgd. Daar ging het over.
Niet over of iedereen met bps het wel of niet laat zien of in welke mate. Op het moment dat manipulatief gedrag ernstig is, wordt daar onder geleden. Dat was de boodschap.

t.

Ik begrijp je boodschap nu beter.

Wb manipulatie door in het uiterste gaan dat iemand je verlaat en de ervaringen hierin spreken voor zich en betitel ik als ernstig.
Met of zonder borderline kan dit niet door de beugel. Maar het is wel de mens achter de borderline die dat doet.

Het tweede gedeelde begrijp ik je ook in. Wat ik dan wel doe is dat analyseren en daarbij rijst bij mij de vraag op
Doet de persoon zich echt anders voor naar de omgeving of komt dat voort vanuit een lager pannetje?
Komt het de schuld geven aan een ander voort uit gebrek aan ziektebeeld inzicht?
Dit maakt voor mij wel enig nuance verschil waarbij voorop staat dat het zich anders voortdoen vanuit manipulatief gedrag onacceptabel is evenals of het al dan niet voortkomt uit ziektebeeldinzicht.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:27

Achterom dat was een fijnere reactie geweest.

Als mijn moeder iets niet zint loopt ze weg of gaat ze schelden.
Discussie is dan onmogelijk.

Mijn fysiotherapeut, tevens professor aan de UvA zegt altijd dat patienten en hun families belangrijk zijn in het vergaren van informatie. Theorie uit een boek is leuk.
Maar de praktijk is soms toch anders.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:27

Achterom schreef:
ElviraKelan schreef:
]
Volgens mij laat ik ook genoeg gaan bv bij achterom. Zij heeft een andere mening over de DCM dan mij. Ik reageer er dan verder ook niet meer op.

En deze manier van doen vind ik dan weer respectloos. Ik doe namelijk moeite om mijn standpunt over de DSM (en dus niet DCM) te onderbouwen.
Je had ook kunnen zeggen: "goh, Achterom, daarover verschillen we van mening, dus zullen we er over ophouden?".

En ook dan is het bij bepaalde mensen niet goed omdat ik dan het topic naar mijn eigen hand zet.
Kortom ik loop op mijn tenen om het zo goed mogelijk te doen en dan noch doe ik het bij de ene niet goed, bij de ander wel of bij alle partijen niet.
Ergens houd het ook op voor mij. Dat is niet vervelend bedoelt maar wel zoals ik het ervaar.

BigOne

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:35

Elvira, het is je al eerder in het topic gelukt en nu is het misschien handig om te zorgen dat je even weer van een afstand kijkt. Ik vind het ontzettend interessant om jouw bijdrages te lezen, je reageert beduidend anders (maar niet minder) dan de meeste mensen. En het proces van deze aandoening is iets te volgen via jou. Maar zorg er voor dat je pannetjes niet overkoken want dat is niet nodig.
Dit is een discussieforum en daar heb je altijd zeer veel verschillende meningen, het verschil is alleen dat jij je het te persoonlijk aantrekt, zoals het manipulatief zijn. Dat word in zijn algemeenheid gesteld en zal bij veel persoonlijkheids storingen voorkomen, vooral narcisme is daar een goed voorbeeld van.
Dus adem in, adem uit en blijf posten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:39

Elvira, ik denk dat je het nou eenmaal niet voor iedereen goed kan doen, evenmin dat je het over alles met elkaar eens kan worden. Terwijl ik denk, als ik de verschillende reacties van iedereen lees, de meeste mensen toch wel ongeveer hetzelfde bedoelen. Alleen met geschreven berichten komt het altijd anders over dan wanneer je iemand gewoon kan spreken, het is altijd voor eigen interpretatie en overige ruis vatbaar.

Mijn ex met bps was erg manipulatief. Ik weet niet of dat komt "want borderline", of dat dat komt "want ontzettende eikel". Misschien is het manipulatieve wat hij liet zien een manier waarop de bps zich bij hem uitte als hij in de problemen kwam. Liegen bijvoorbeeld deed hij ook ontzettend veel en over de meest bizarre dingen. Wat die jongen wel niet kon verzinnen... Ik denk wel dat dit te maken heeft met de bps (bij hem), maar niet dat je kan zeggen "oh, hij liegt en manipuleert, plus nog wat andere zaken, dus borderline".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:39

Niemand is verantwoordelijk voor wat een ander ervaart in een topic.
Discussies zijn gewoon een stapeltje meningen die door elkaar lopen om tot inzichten te komen.
Wat iemand eruit haalt en hoe is aan een ieder.
Men hoeft geen inbreng te veranderen om iemand een plezier te doen, maar men kan wel algehele etiquette aanhouden om een en ander niet te ver af te laten zakken.
Als men gewoon bij het onderwerp blijft, is dat eigenlijk niet eens moeilijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:57

ElviraKelan schreef:
Doet de persoon zich echt anders voor naar de omgeving of komt dat voort vanuit een lager pannetje?
Komt het de schuld geven aan een ander voort uit gebrek aan ziektebeeld inzicht?
Dit maakt voor mij wel enig nuance verschil waarbij voorop staat dat het zich anders voortdoen vanuit manipulatief gedrag onacceptabel is evenals of het al dan niet voortkomt uit ziektebeeldinzicht.

Het resultaat is hetzelfde.

Als iemand een mier doodtrapt omdat die een fobie heeft, of omdat die daar plezier aan beleeft, maakt voor die mier niet uit.... als je snapt wat ik bedoel.

Het gaat niet om schuldvraag of verantwoording, maar om het effect.

Maar je vraag kan voor stof tot nadenken zorgen voor sommigen die er meer theoretisch mee bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-08-19 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:02

@Lusitana: klopt. Maar het doortrappen van mieren valt dan bijvoorbeeld niet onder een van de kwalificaties voor een mierenfobie om even bij dat voorbeeld te blijven. Volgens mij was dat waar in relatie tot manipulatie en bps nu de meningen verschilden. Wijt men het direct aan bps of is het een omgangsvorm van klachten die voortkomen uit bps?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:12

Lusitano het resultaat is hetzelfde echter vind ik de achterliggende oorzaak dan wel belangrijk.
Omdat het 1 wat zegt over de mens achter BPS en het ander wat zegt over BPS zelf.
En als we het dan hebben over BPS vind ik dit wel heel belangrijk.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:16

bigone schreef:
Elvira, het is je al eerder in het topic gelukt en nu is het misschien handig om te zorgen dat je even weer van een afstand kijkt. Ik vind het ontzettend interessant om jouw bijdrages te lezen, je reageert beduidend anders (maar niet minder) dan de meeste mensen. En het proces van deze aandoening is iets te volgen via jou. Maar zorg er voor dat je pannetjes niet overkoken want dat is niet nodig.
Dit is een discussieforum en daar heb je altijd zeer veel verschillende meningen, het verschil is alleen dat jij je het te persoonlijk aantrekt, zoals het manipulatief zijn. Dat word in zijn algemeenheid gesteld en zal bij veel persoonlijkheids storingen voorkomen, vooral narcisme is daar een goed voorbeeld van.
Dus adem in, adem uit en blijf posten.

Dank je wel.
Ik heb in de tussentijd idd even afstand genomen omdat ik het nu zelf aanvoelde dat ik bijna tot kookpunt kwam.
En dat maakt daarmee dat mijn Posts minder waardevol kunnen gaan worden en dat vind ik jammer.
Dus even met een vriendin gepraat, hondenbrokken gehaald en honden uitgelaten :)
Dank voor je advies

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:17

Snadrem zo lust ik er nog wel een paar. Als iemand een mier doodtrapt omdat die hem niet gezien heeft of omdat die er plezier aan heeft dan. De mier is dood. Daar ging het om.
Manipluatie kan voor ellende zorgen, punt.
Ik ging en ga niet mee in de discussie waar het vandaan komt erover verder, dat laat ik aan anderen over, het ging mij alleen om verduidelijking van een eerdere post van me. ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:22

Maar dat manipulatie voor ellende kon zorgen was toch ook niet waar men het oneens over was? Maar prima. Probeerde alleen verduidelijking te krijgen, dan laat ik het er ook bij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:24

Dus... De mens achter bps kan dan dus ook ten allen tijde verantwoordelijk zijn voor dat gedrag, want ja het hoort niet bij de stoornis, het is geen kenmerk volgens sommigen. Dus die mens kan ook ten allen tijde aanleren om het anders te doen en heeft daarbij geen enkel excuus meer om dat gedrag te stellen? Dat is mooi om weten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:24

Lusitana mooi geschreven.
Heel duidelijk.

Gaat niet om de fobie of om het genot, maar om het resultaat.

Een dode mier, in dit geval.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:28

Ik vind dit best interessant en dus een beetje rondgezocht ivm manipulatie en borderline. Hieronder een tekst, waaruit blijkt dat DSM-5 toch ook manipulatie opneemt als criterium, zowel in een engelstalige publicatie als een nederlandstalige.

Ik vond ook een masterproef waarin de validiteit van tests voor BPS werd onderzocht en waar manipulatie ook een onderdeel was om de diagnose te stellen. In de tekst hieronder valt manipulatie onder de cluster Antagonism.

An alternative model described in DSM-5 for personality disorders includes essential features for personality disorders, with specific features added to denote the specific personality disorder. Essential features of personality disorders using this model include: impairment in self-concept and interpersonal relationships, inflexible traits causing impairment in personal and social situations, and pathological personality traits. Pathological personality traits included in this model are Negative Affectivity, Detachment, Antagonism, Disinhibition, and Psychoticism.

De PID-5 brengt het DSM-5 persoonlijkheidstrekkenmodel in kaart
De Personality Inventory for DSM-5 – PID-5 of DSM-5® Persoonlijkheidsvragenlijst (PID-5)sluit aan bij het klinisch bruikbare multidimensionale persoonlijkheidstrekkenmodel in DSM-5. Het meetinstrument bevraagt de vijf brede domeinen van persoonlijkheid en bijhorende facetten.

De vijf grote domeinen en bijhorende facetten zijn:
1) Negatieve affectiviteit (versus emotionele stabiliteit):Emotionele labiliteit, ongerustheid, separatieangst, submissiviteit, vijandigheid, perseveratie, depressiviteit, achterdocht, ingeperkte affectiviteit.
2) Afstandelijkheid (versus extraversie):Sociale teruggetrokkenheid, vermijding van intimiteit, anhedonie, depressiviteit, ingeperkte affectiviteit, achterdocht.
3) Antagonisme (versus vriendelijkheid):Manipulatief gedrag, onbetrouwbaarheid, grandiositeit, aandacht zoeken, ongevoeligheid, vijandigheid.
4) Ongeremdheid (versus consciëntieusheid):Onverantwoordelijk gedrag, impulsiviteit, afleidbaarheid, riskant gedrag, rigide perfectionisme.
5) Psychoticisme (versus luciditeit):Ongewone overtuigingen en ervaringen, excentriciteit, cognitieve en perceptuele disregulatie.

uittreksel masterproef
FFBI-SF.In de trant van de in supra reeds beschreven bevindingen van Mullins-Sweatt et al. (2012)bevestigen DeShong et al. (2015)dat de Five Factor Borderline Inventory(FFBI; Mullins-Sweatt et al., 2012)gezien kan worden als een nuttig en valide dimensioneel instrument voor de beschrijving van BPS. Toch bemerken DeShong et al. (2015)dat de lengte van de FFBIclinici en onderzoekers mogelijk kan afschrikken. Daarom ontwierpen ze een beknopterevorm van de FFBI: de Five Factor Borderline InventoryShort Form (FFBI-SF; DeShong et al., 2015), die 48 items omvat, met 4 items per subschaal.Antwoorden worden gescoord op een 5-punten Likertschaal, respectievelijk van 1 (‘helemaal oneens’)tot 5 (‘helemaal eens’). De FFBI-SF onderscheidt 12 subschalen: ‘angstige onzekerheid’(N1), ‘woede disregulatie’ (N2), ‘moedeloosheid’(N3), ‘zelfverstoring’(N4), ‘gedrag disregulatie’(N5), affectieve disregulatie’(N6a), ‘kwetsbaarheid’(N6b), ‘dissociatieve neigingen’(O1), ‘wantrouwen’(A1), ‘manipulatie’(A2), ‘oppositioneel’(A4)en ‘roekeloosheid’(C6)(De Shong et al., 2015).DeShong et al. (2015)tonen aan dat de FFBI-SF qua validiteit niet moet onderdoen voor de FFBI,alsook dat er, ondanks de substantiële reductie van items,weinig psychometrische informatie verloren gaat. Vermits onderzoekers soms kampen met tijdgebrek kunnen ze de FFBI-SF gebruiken omop efficiënte wijzede relatie te onderzoeken tussen specifieke BPS-componenten en het gestelde gedrag. Op die manier kunnen clinici, met behulp van de FFBI-SF, een specifieker behandelingsplan opstellen (DeShong et al., 2015).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:34

Ok en weer even terug: er wordt door verschillende mensen aangegeven dat er een sterke correlatie bestaat tussen BPS en manipulatief gedrag. Dit wordt door professionals ondersteund.

Vervolgens wordt dat in alle toonaarden ontkend, met name door aan te geven dat manipulatief gedrag niet als kenmerk in de DSM 5 staat. Dat klopt. Correlatie is namelijk niet hetzelfde als causatie.

Als dat wel zo was, zou er een oorzakelijk verband bestaan tussen een aanrijding en een hond die misselijk wordt 3 km verderop. Ik kan je garanderen dat dat iedere keer gebeurt als er een aanrijding plaatsvindt, dat er dan ergens anders een hond misselijk wordt. Dat wil niet zeggen dat daar een oorzakelijk verband tussen zit.

In dit geval is er een sterke correlatie tussen BPS en manipulatief gedrag. Er is geen causatie, als in: dat manipulatief gedrag wordt niet veroorzaakt door de BPS, maar is een gevolg van, of kan een gevolg zijn van de interactie van de persoon met BPS en de omgeving.
Er is wel een indirect verband, maar zal eerder veroorzaakt worden door het zwart-wit denken, magisch denken, en de paranoïde gedachten (die de verlatingsangst veroorzaken).
ElviraKelan schreef:

Daarmee begrijp ik deze gedachte wel, maar deze vraag is relevant voor het aanpakken en voorkomen van het probleem. Niet per se voor de persoon die aan de ontvangende kant van het gedrag staat. Voor jouzelf lijkt me het antwoord op deze vragen een middel om te proberen te voorkomen dat uitbarstingen en manipulatief gedrag in de toekomst nog een keer voorkomen.

Dan zou je tegen de ontvangende partij kunnen zeggen: ik snap je pijn, en ik ga voor mezelf uitzoeken waarom ik dit doe, zodat ik het zelf beter snap en kan voorkomen dat ik je nog een keer pijn doe, want het spijt me echt.

Daarmee erken je de gevolgen, en je zoekt voor jezelf een verklaring en dus een middel om het hanteerbaarder te maken. En dan neem je toch je verantwoording, en heeft de ander ook de ruimte om te accepteren dat je een ziektebeeld hebt, maar mag daarin ook grenzen stellen, en voelt zich gekend en gehoord.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:54

Avalanche81 schreef:
Daarmee begrijp ik deze gedachte wel, maar deze vraag is relevant voor het aanpakken en voorkomen van het probleem. Niet per se voor de persoon die aan de ontvangende kant van het gedrag staat. Voor jouzelf lijkt me het antwoord op deze vragen een middel om te proberen te voorkomen dat uitbarstingen en manipulatief gedrag in de toekomst nog een keer voorkomen.

Dan zou je tegen de ontvangende partij kunnen zeggen: ik snap je pijn, en ik ga voor mezelf uitzoeken waarom ik dit doe, zodat ik het zelf beter snap en kan voorkomen dat ik je nog een keer pijn doe, want het spijt me echt.

Daarmee erken je de gevolgen, en je zoekt voor jezelf een verklaring en dus een middel om het hanteerbaarder te maken. En dan neem je toch je verantwoording, en heeft de ander ook de ruimte om te accepteren dat je een ziektebeeld hebt, maar mag daarin ook grenzen stellen, en voelt zich gekend en gehoord.

Ja daarom vind ik deze vraagstelling zo belangrijk.

Naar mijn idee is allereerst ieder mens die een psychiatrische ziekte heeft, in dit geval BPS, verantwoordelijk voor hoeveel hij er aan doet om
zichzelf zo goed mogelijk staande te kunnen houden in de maatschappij.

Dat houd dus tevens in dat de ontvangende partij er ook wat aan heeft op de lange termijn.
Immers bv vanuit verlatingsangst manipuleer iemand haar man. De verlatingsangst is dus de trigger en degene zal daaraan moeten werken om de manipulatie een halt toe te roepen of zoveel mogelijk een halt toe te roepen zodat haar partner er zo min mogelijk tot geen last meer van heeft.
Bv. Iemand komt Mn in pannetje 5 door bepaalde triggers wat de omgeving niet kan zien omdat deze er dan lang niet altijd bij is. Allereerst is het aan de persoon met borderline om te zorgen dat degene zo min mogelijk in pannetje 5 komt. Daarnaast is het ook aan degene om zijn omgeving uit te leggen dat hij/zij borderline heeft, wat het inhoud voor zijn/haar dagelijks leven. Dus transparantie naar omgeving toe.

En natuurlijk vertel ik niet bij een eerste kennismaking dat ik borderline heb. Maar binnen mijn omgeving weet iedereen hiervan. Had men het afgelopen half jaar vragen over de VERS dan vertelde ik daar over. Kan het best eens in een gesprek voorkomen om het uitgebreider over BPS te hebben. En persoonlijk ben ik van mening dat deze openheid ook meewerkt aan een goede relatie met mijn allernaaste.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:42

ElviraKelan schreef:
Daarnaast is het ook aan degene om zijn omgeving uit te leggen dat hij/zij borderline heeft, wat het inhoud voor zijn/haar dagelijks leven. Dus transparantie naar omgeving toe.

En wat verwacht je dat de omgeving daar mee doet?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:01

Lusitana schreef:
ElviraKelan schreef:
Daarnaast is het ook aan degene om zijn omgeving uit te leggen dat hij/zij borderline heeft, wat het inhoud voor zijn/haar dagelijks leven. Dus transparantie naar omgeving toe.

En wat verwacht je dat de omgeving daar mee doet?

Omgeving hoeft daar helemaal niets mee wat mij betreft maar het maakt het in het contact in het algemeen wel gemakkelijker en het begrip naar mij toe als ik eens onrustig ben, overspoeld door prikkels (ben ik drukker), etc eveneens omdat men het dan beter kan plaatsen.
Tevens krijg je dan ook niet dat degene met borderline vanuit zijn beleving alleen de partner de schuld kan geven. Wat hier zo te lezen veelal de ervaring is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:22

Tieneke schreef:
Dus... De mens achter bps kan dan dus ook ten allen tijde verantwoordelijk zijn voor dat gedrag, want ja het hoort niet bij de stoornis, het is geen kenmerk volgens sommigen. Dus die mens kan ook ten allen tijde aanleren om het anders te doen en heeft daarbij geen enkel excuus meer om dat gedrag te stellen? Dat is mooi om weten.

Even niet meegepost omdat de smid kwam, maar bovenstaande post ben ik het absoluut mee eens. Bps is geen reden om het slachtoffer te spelen en je te verschuilen achter de diagnose. Ik begrijp ook dat deze mensen bestaan en zij zelf het stigma in stand houden.

Voor de rest vind ik het wel degelijk van belang waarom men in bepaald gedrag vervalt, zoals in het geval van de dode mier. Ik begrijp wat je wil zeggen maar ik zou op verschillende wegen naar hetzelfde resultaat toch anders reageren. Maar dat is een verschil in visie.

Overigens vind ik de opmerking dat manipulatie zintuiglijk waarneembaar is en daardoor mijn hele opmerking onzinnig een beetje vreemd. Die zintuiglijke waarnemingen moeten weer geïnterpreteerd worden en dat maakt het weer objectief, ook al zijn er definities voor. Het kan niet gemeten worden dmv van de hoeveelheid tranen oid. Het is altijd een samenspel van zender en ontvanger, zonder vaststaande uitkomst.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:33

Bromfiets ik snap je wel.

Struikel je en breek je een kopje, is het kopje per ongeluk stuk gegaan.
Ben je boos en smijt je het kopje door de kamer, is het expres stuk gemaakt.

Echter is dat lastiger als het om emoties bij mensen gaat.

Ieder persoon is verantwoordelijk voor zijn/haar daden, gedrag en acties.

Of je boos ben, borderline heb, laag iq, downsyndroom, gewoon onaardig ben maakt niet uit voor degene die de uitbarsting/schelden over zich heen krijgt. Die blijft zich er rot door voelen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:56

Mee eens hoor Luuntje. Maar het is aan de ontvanger om zo'n zelfde soort introspectieve blik te werpen. Gaat dit over mijn grens ja of nee, welke consequenties bind ik er aan vast en laat ik het nog een keer gebeuren of niet. Maar naar mijn mening zou iedereen dit moeten doen, zou de wereld een stuk mooier van worden en heel wat mensen een stuk steviger in hun schoenen :)

Niemand heeft het recht om over je grenzen te gaan, als je dat toch toelaat is het de moeite waard om na te gaan waarom je het laat gebeuren. En wat zegt dat vervolgens over je?

De bps'er heeft baat bij hetzelfde proces. Waardoor loopt het op, welke mechanismes horen bij welke triggers en wat kan ik doen om een uitbarsting te voorkomen?

Bewustwording is kracht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:04

bromfiets schreef:
Voor de rest vind ik het wel degelijk van belang waarom men in bepaald gedrag vervalt, zoals in het geval van de dode mier. Ik begrijp wat je wil zeggen maar ik zou op verschillende wegen naar hetzelfde resultaat toch anders reageren. Maar dat is een verschil in visie.

Als je eigenwaarde is afgenomen, je volkomen de grond in geboord bent en geknakt maakt dat niet meer uit, kan ik je verzekeren. Je gaat echt niet zitten redeneren waar het vandaan komt.

Geef eens een voorbeeld van verschillend reageren op "Je komt nu thuis of ik slacht je paard met een bijl?" wetende dat de persoon er toe in staat is, bv?

Achteraf een goed gesprek voeren werkt altijd, of ze je nou keihard toeliegen met krokodillentranen en beloftes of werkelijk wat willen veranderen, maar die schrik en de angst dat het zou kunnen gebeuren, vertrekt daardoor echt niet. Er worden telkens kleine hakjes gebeiteld in je ziel. Je wordt langzaam maar zeker vernield, als doet de ander nog zo zijn of haar best om " er aan te werken" of kon hij of zij er zogenaamd niks aan doen.

Gebroken kopjes kun je wel lijmen, maar de barsten zitten er echt nog wel....

Je kunt het waarom dan wel van belang vinden, en ik snap wat je zegt, maar er is een verschil in er van boven op kijken er neutraal theoretisch over bomen (dat ik ook wel kan maar ik denk dat het in dit topic over ervaringen het nuttiger is om over echte gevoelens te praten), en het meemaken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:13

bromfiets schreef:
Niemand heeft het recht om over je grenzen te gaan, als je dat toch toelaat is het de moeite waard om na te gaan waarom je het laat gebeuren. En wat zegt dat vervolgens over je?

Je weet dat grenzen verleggen heel geniepig kan gaan? Zodat je je er amper van bewust bent? Dat er een web om je geweven wordt waardoor je het idee hebt dat je nergens heenkunt omdat je systematsch geisoleerd wordt en afhankelijk denkt te zijn? Manipulatie en ander psychische spelletjes hebben uiteindelijk invloed op je denkvermogen.

Ik denk dat iedereen die het meegemaakt heeft achteraf zegt "ik snap niet hoe het heeft kunnen gebeuren, normaal gesproken zou ik het nooit toelaten."
Je bent niet meer normaal als je vergiftigd wordt in een scheve relatie. Dat is wat hier even over het hoofd gezien wordt.
Weer het verschil tussen theorie en praktijk, trouwens.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:24

Lusitana wat ik allereerst aan jouw Posts merk en als ik het mis heb moet je het zeggen is heel veel pijn om wat jou is aangedaan.
Dit doet ook wat met mij, ik word plaatsvervangend verdrietig (k#t bps).

Ik begrijp allereerst dat je meegezogen wordt in, om zoals jij het omschrijft, het web.

Echter stel ik hier weer dezelfde vraag is dat de persoon achter de BPS?
En dan heb ik in jouw situatie maar 1 antwoord en dat is ja.
De persoon achter de BPS kan zijn verantwoordelijkheid nemen door te zorgen dat het zo min mogelijk voorkomt en dan had jij (om nu even in te vullen voor jou) vanuit een ander perspectief naar BPS gekeken en ws op dezelfde wijze als mijn man en mijn schoonouders. En wel bv door wat mijn schoonouders doen hoe ik in mijn pannetjes erbij zit en dan even moeilijkere onderwerpen uit de weg te gaan. Dit is niet iets wat ik van ze vraag maar dit doen ze vanuit hun normen en waarden (respect voor elkaar en rekening houden met elkaar).