Lusitana schreef:Op het moment dat je met zelfmoord dreigt om te voorkomen dat iemand bij je weg gaat, of op het moment dat je wilt dat een ander iets doet of juist niet "of anders" (al of niet uitgesproken) is manipulatie en dergelijk gedrag is, zoals ik zelf noemde, niet alleen te zien bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis, maar is wel vaak de hoofdreden waarom de partner er aan onder door gaat, omdat die in meerdere of mindere mate naar de pijpen moet dansen van de ander en bang is om een stap verkeerd te zetten omdat daar sancties op staan in welke vorm dan ook.
En tegelijkertijd ging het in de ervaringen om personen die de omgeving manipuleren in het geloven dat ze zelf een engeltje zijn en anderen maar slecht.
Daar zijn sommigen goed in en dan is het heel zwaar om steun te krijgen als partner. De partner wordt gezien als de slechterik, daar heeft de ander dan voor gezorgd. Daar ging het over.
Niet over of iedereen met bps het wel of niet laat zien of in welke mate. Op het moment dat manipulatief gedrag ernstig is, wordt daar onder geleden. Dat was de boodschap.
t.
Ik begrijp je boodschap nu beter.
Wb manipulatie door in het uiterste gaan dat iemand je verlaat en de ervaringen hierin spreken voor zich en betitel ik als ernstig.
Met of zonder borderline kan dit niet door de beugel. Maar het is wel de mens achter de borderline die dat doet.
Het tweede gedeelde begrijp ik je ook in. Wat ik dan wel doe is dat analyseren en daarbij rijst bij mij de vraag op
Doet de persoon zich echt anders voor naar de omgeving of komt dat voort vanuit een lager pannetje?
Komt het de schuld geven aan een ander voort uit gebrek aan ziektebeeld inzicht?
Dit maakt voor mij wel enig nuance verschil waarbij voorop staat dat het zich anders voortdoen vanuit manipulatief gedrag onacceptabel is evenals of het al dan niet voortkomt uit ziektebeeldinzicht.