Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:24

pmarena schreef:
Het lijkt me voor iemand in de sector inderdaad wel veel fijner om op een "geen bezwaar" familie af te stappen dan op iemand die op dit moment niks heeft vastgelegd en dus in principe niet graag genoeg wil doneren om dat te registreren :j

Maar als familie lijkt het me eigenlijk alleen maar moeilijker want ineens moet jij het heel bewust gaan tegenhouden als je sterk twijfelt aan de wens van de beoogde donateur. Diegene heeft immers helemaal niet zelf vastgelegd "geen bezwaar" te hebben.

Die 30% die achteraf spijt zou hebben dat ze hun geliefde niet voor donatie meegegeven hebben, neem ik eerlijk gezegd ook met een flinke korrel zout. Sowieso zullen daar ook mensen bij zitten dat als ze wèl daadwerkelijk toestemming hadden gegeven, daar een minder fijne ervaring aan over hadden gehouden en dan weer spijt zouden hebben gehad.

Ik vraag me af of de nieuwe vorm van registratie waarbij geen duidelijk ja of nee is ingevuld het voor de zorg wel makkelijker maakt. Ik denk dat ze de nabestaanden dan hetzelfde moeten benaderen als nu er ook niets is ingevuld en niet uitgaan van de een vanzelfsprekende ja.

Ook ik neem die 30% spijtoptanten met een flinke korrel zout. Wellicht degenen die tegen de uitdrukkelijke wens van hun geliefde in gingen door het tegen houden van donatie?

Nu ik eenmaal ervaar hoe het is als een van je meest dierbaren sterft heb ik juist sterker het gevoel gekregen dat ik het een heel naar idee zou vinden als zijn hart in andermans lichaam zou kloppen. Het zou mij geen troost geven. Integendeel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:26

Die extra rekening vind ik overigens ook belachelijk! Dat slaat nergens op..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:27

Magrathea schreef:
pmarena schreef:
Die 30% die achteraf spijt zou hebben dat ze hun geliefde niet voor donatie meegegeven hebben, neem ik eerlijk gezegd ook met een flinke korrel zout. Sowieso zullen daar ook mensen bij zitten dat als ze wèl daadwerkelijk toestemming hadden gegeven, daar een minder fijne ervaring aan over hadden gehouden en dan weer spijt zouden hebben gehad.

Van de mensen die wél voor donatie gaan heeft 10% spijt. Dus dat zou betekenen dat van de mensen die nee zeggen, 3% in een potentieel geval dat ze wel ja hadden gezegd toch spijt hadden. (Volg je het nog? :+ )
Wat ik wil zeggen is dat dat maar een zeer klein aantal is. En het mooie is dat er (hopelijk) direct verbetering valt te halen op mensen die spijt hebben van wél doneren, namelijk: artsen beter trainen, de procedures 'prettiger' maken voor nabestaanden etc.

Het gevoel dat mensen bij een afscheid van een geliefde hebben valt niet te ondervangen met betere artsen natuurlijk. Het is een gevoel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:34

elnienjo schreef:
pmarena schreef:
Het lijkt me voor iemand in de sector inderdaad wel veel fijner om op een "geen bezwaar" familie af te stappen dan op iemand die op dit moment niks heeft vastgelegd en dus in principe niet graag genoeg wil doneren om dat te registreren :j

Maar als familie lijkt het me eigenlijk alleen maar moeilijker want ineens moet jij het heel bewust gaan tegenhouden als je sterk twijfelt aan de wens van de beoogde donateur. Diegene heeft immers helemaal niet zelf vastgelegd "geen bezwaar" te hebben.

Ik vraag me af of de nieuwe vorm van registratie waarbij geen duidelijk ja of nee is ingevuld het voor de zorg wel makkelijker maakt. Ik denk dat ze de nabestaanden dan hetzelfde moeten benaderen als nu er ook niets is ingevuld en niet uitgaan van de een vanzelfsprekende ja.

Ook ik neem die 30% spijtoptanten met een flinke korrel zout. Wellicht degenen die tegen de uitdrukkelijke wens van hun geliefde in gingen door het tegen houden van donatie?

Nu ik eenmaal ervaar hoe het is als een van je meest dierbaren sterft heb ik juist sterker het gevoel gekregen dat ik het een heel naar idee zou vinden als zijn hart in andermans lichaam zou kloppen. Het zou mij geen troost geven. Integendeel.

En stel nu he dat iemand ja heeft ingevuld, dus echt bewust ja. Ben jij dan diegene die nee zegt tegen de donatie van zo iemand?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:44

Als ik mag antwoorden: mijn man heeft een hele lieve, redelijk naïeve JA ingevuld.
Ik heb hem gevraagd dit te her-overwegen.

Ik wilde dat hij eerst het Zwartboek orgaandonatie, het verhaal van die mevrouw Anjo en andere verhalen van de andere kant tot zich zou nemen, en zich zou beseffen wat de impact van die hele procedure (waar hij zoals volgens mij de meeste mensen nog nooit over nagedacht heeft) op mij en onze zoon zou kunnen zijn.

Als hij zijn JA toch wil laten staan, dan zal ik het 100% zeker weten tegenhouden als ik denk dat het beter is voor onze zoon. Zelf kan ik er wel overheen stappen als ik het gevoel heb dat hij het voor zichzelf ècht goed overwogen heeft. Dan is het een kwestie "je moet het zelf maar weten". Maar onze zoon moet door en die gaat voor alles :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:54

quera schreef:
En stel nu he dat iemand ja heeft ingevuld, dus echt bewust ja. Ben jij dan diegene die nee zegt tegen de donatie van zo iemand?

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Met de mensen die er toe doen zijn we tot het besluit gekomen dat het belang van de nabestaanden sowieso voor gaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:05

pmarena schreef:
Als ik mag antwoorden: mijn man heeft een hele lieve, redelijk naïeve JA ingevuld.

Ik wilde dat hij eerst het Zwartboek orgaandonatie, het verhaal van die mevrouw Anjo en andere verhalen van de andere kant tot zich zou nemen, en zich zou beseffen wat de impact van die hele procedure (waar hij zoals volgens mij de meeste mensen nog nooit over nagedacht heeft) op mij en onze zoon zou kunnen zijn.

Als hij zijn JA toch wil laten staan, dan zal ik het 100% zeker weten tegenhouden als ik denk dat het beter is voor onze zoon. Zelf kan ik er wel overheen stappen als ik het gevoel heb dat hij het voor zichzelf ècht goed overwogen heeft. Dan is het een kwestie "je moet het zelf maar weten". Maar onze zoon moet door en die gaat voor alles :j

Dat vind ik behoorlijk egoïstisch.
Wat geeft dat voor beeld aan je zoon. Papa wilde eigenlijk donor zijn, maar mama niet dus het hele feest gaat niet door.

Zou je man dat ook doen bij jou? Jij zegt nee, hij vindt van wel. Zou hij jouw wensen ook niet nakomen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:06

pmarena schreef:

Met andere woorden; jij respecteert de keuze van je man in wezen niet. Noemt deze naïef. Dat vind ik nogal wat, dat zou in mijn eigen relatie toch een behoorlijke discussie opleveren.
Idem wat betreft je zoon. JIJ denkt dat het beter voor hem is. Waar baseer je dat idee op? Dat is toch ook invulling/projectie?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:11

pmarena schreef:

Wat een respect en liefde voor je man.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:19

Onali schreef:
Wat geeft dat voor beeld aan je zoon. Papa wilde eigenlijk donor zijn, maar mama niet dus het hele feest gaat niet door.

Zou je man dat ook doen bij jou? Jij zegt nee, hij vindt van wel. Zou hij jouw wensen ook niet nakomen?

Het is toch eveneens egoistisch om donor te willen zijn terwijl je weet dat je naasten het daar erg moeilijk mee hebben?
Vind het wel iets waar je als gezin goed met elkaar moet overleggen voor je zoiets drastisch besluit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:19

Zullen we proberen het allemaal niet té persoonlijk te maken? Nergens voor nodig, het onderwerp is al gevoelig lijkt me.

Askja

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:21

Dit is nu eenmaal een persoonlijk onderwerp. Als je daar echt op in gaat, komen er persoonlijke gevoelens en standpunten naar voren.

Ailill

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:22

Eens, maar sommige berichten hebben wel een bepaalde ondertoon en dat lijkt me dan weer niet nodig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:23

elnienjo schreef:
Onali schreef:

Het is toch eveneens egoistisch om donor te willen zijn terwijl je weet dat je naasten het daar erg moeilijk mee hebben?
Vind het wel iets waar je als gezin goed met elkaar moet overleggen voor je zoiets drastisch besluit.

Maar het is mijn lichaam. Waar ik het beslissingsrecht over heb. Dat teniet gedaan kan worden door iemand die het er sowieso moeilijk mee heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:25

elnienjo schreef:
Onali schreef:

Deels eens. Overleggen is heel belangrijk, elkaars keus respecteren ook.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:26

elnienjo schreef:
Onali schreef:

Wow, laten we de hele wereld zonder donoren doen, want ach gosh de arme nabestaanden :(:)
Dat mensen die extra onderdelen nodig hebben doodgaan is pure pech voor hun nabestaanden.

Mijn ouders en ik weten van elkaar wat we willen. Mijn vader, mijn broer en schoonzus willen het niet, prima. Mn oma en mn moeder willen wel, ook prima.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:30

Onali schreef:
Dat vind ik behoorlijk egoïstisch.Wat geeft dat voor beeld aan je zoon. Papa wilde eigenlijk donor zijn, maar mama niet dus het hele feest gaat niet door.

Ik denk ook dat het mij als kind heel zwaar zou vallen als mijn moeder tegen mijn vader's wil in zou gaan met mij als reden. Niet alleen is er geen respect voor zijn mening, maar ik zou hier ook een soort van schuldgevoel aan over houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:48

quera schreef:
@Nikass ik werk zelf in de zorg, juist ook met mensen die eerder geen hulp hadden gehad. En die 99% was natuurlijk subjectief gesteld. Ik heb geen exacte cijfers. Ik ken alleen eigenlijk geen mensen die totaal geen familie of andere hulp hebben. Er is als men wil namelijk altijd wel hulp te vinden om om te gaan met computer en bijbehorende zaken. Alleen moet diegene wel willen. Al is het de buurman bij wijze van spreken.

En voor mij is die kleine groep acceptabel. Tegenover de grote groep die daar profijt van kan hebben. En sowieso dat mensen er nu meer overna gaan denken. Of ze nu wel of niet donor worden. Er is zoveel nieuws over te vinden dat kun je gewoon niet missen.

Ik werk niet in de zorg, maar ik ken ze wel. Jongens (volwassen leeftijd) met een IQ tussen de 60 en 80, dakloos, verkeerd of geen sociaal netwerk. Totaal geen begrip van hun omgeving en daardoor erg wantrouwend. Worden door hun omgeving overschat.
Ook psychiatrische mensen, die niet in zorg zijn, en ook dat zijn er door bezuinigingen en het streven om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen, inmiddels aardig wat.
Ik heb ook geen cijfers. Maar het zijn geen uitzonderingen.
En ik vind een groep mensen "opofferen" (weet even niet hoe ik het beter kan formuleren) om anderen te "redden" dus niet acceptabel.
Daarin verschillen wij dus fundamenteel van mening.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:49

Nikass schreef:
quera schreef:
@Nikass ik werk zelf in de zorg, juist ook met mensen die eerder geen hulp hadden gehad. En die 99% was natuurlijk subjectief gesteld. Ik heb geen exacte cijfers. Ik ken alleen eigenlijk geen mensen die totaal geen familie of andere hulp hebben. Er is als men wil namelijk altijd wel hulp te vinden om om te gaan met computer en bijbehorende zaken. Alleen moet diegene wel willen. Al is het de buurman bij wijze van spreken.

En voor mij is die kleine groep acceptabel. Tegenover de grote groep die daar profijt van kan hebben. En sowieso dat mensen er nu meer overna gaan denken. Of ze nu wel of niet donor worden. Er is zoveel nieuws over te vinden dat kun je gewoon niet missen.

Ik werk niet in de zorg, maar ik ken ze wel. Jongens (volwassen leeftijd) met een IQ tussen de 60 en 80, dakloos, verkeerd of geen sociaal netwerk. Totaal geen begrip van hun omgeving en daardoor erg wantrouwend. Worden door hun omgeving overschat.
Ook psychiatrische mensen, die niet in zorg zijn, en ook dat zijn er door bezuinigingen en het streven om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen, inmiddels aardig wat.
En ik vind een groep mensen "opofferen" (weet even niet hoe ik het beter kan formuleren) om anderen te "redden" dus niet acceptabel.

Grappig. Jij omschrijft namelijk exact mijn doelgroep, soms iets lager van niveau zelfs.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:51

verootjoo schreef:
Het maakt mij niet uit of iemand wel of geen donor wil zijn. Ik weet het zelf ook nog niet.
Maar ik hou er van als er de juiste info wordt verspreid en dat mensen hun keuze niet baseren op enge indianenverhalen over de buurvrouw van de nicht van de vriend van een vriendin van je buurvrouw.

En toch staat het iedereen vrij om dat wèl te doen. Je hoeft je beslissing überhaupt nergens op te baseren als je daar geen zin in hebt.
Ik wil ook graag dat mensen op de politieke partij stemmen die in mijn ogen de meest valide argumenten heeft. En toch gebeurt het meestal niet ;)

Quera, waarschijnlijk bij jou dan de mensen met nèt iets meer netwerk of in elk geval uiteindelijk wel in zorg?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:52

Gedwongen zorg, forensische psychiatrie.
IQ tussen 50-85.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:54

MarcoBorsato schreef:
'Gedwongen'. Nabestaanden hebben echt nog altijd het laatste woord en zo moeilijk is het niet om 'nee' in te vullen.

Voor sommige mensen dus wel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:56

Nikass schreef:
MarcoBorsato schreef:
'Gedwongen'. Nabestaanden hebben echt nog altijd het laatste woord en zo moeilijk is het niet om 'nee' in te vullen.

Voor sommige mensen dus wel.

Maar moet die grote groep vragers die anders dus dood gaan lijden onder die heeeele kleine groep die dat wel lastig vind?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:57

Nikass schreef:
quera schreef:

Als je geen nee invult, betekent het niet dat je automatisch donor wordt...
Als je geschikt wordt bevonden als donor, sta je dus op ‘geen bezwaar’ want je hebt geen bezwaar gemaakt en dan gaan ze overleggen met nabestaanden. Als die er niet zijn, halen ze heus niet zomaar alle organen eruit.
Het is echt niet zo dat je maar zo op de operatietafel komt als je de nee-knop niet hebt kunnen vinden... :n

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:01

Een extra rekening voor het mortuarium na uitname van organen vind ik absurd. Dat staat wel heel onfatsoenlijk.

Het filmpje van Pmarena vond ik heel mooi. Wat heeft die vrouw haar ervaring en gevoelens mooi onder woorden gebracht. Bijzonder ook, omdat zij en haar man al zo nauw betrokken waren bij orgaandonatie. Ik vind het voor haar heel erg en ik begrijp haar keuze. Haar pleidooi is natuurlijk niet tegen orgaandonatie, maar tegen het moeten vastleggen van de keuze. Toch denk ik dat deze maatregel het meest aanzet tot nadenken. Maar beperkt, want mijn vriend (als voorbeeld) weet helemaal niet wat hij wil, terwijl ik relatief veel praat over dit onderwerp en hij dus automatisch op 'geen bezwaar' komt te staan. Wat overigens niet betekent dat hij donor is. Er wordt nooit maar zo een donorprocedure gestart.

Nog even terug naar de video. Voor mij heel interessant om te horen, omdat ik het fijn vind als er ook een andere kant wordt belicht.

- Het lijkt mij, maar dit vind ik moeilijk in te schatten, gemakkelijker als je de keuze van de desbetreffende (hersendode) persoon weet, zodat je hier in zo'n vreselijke situatie niet over na hoeft te denken.

- Voor mij heeft een lichaam beperkt waarde. Ik heb zelf niet de behoefte om bij een graf langs te gaan, omdat de persoon daar voor mij niet is. Die zit in mijn herinneringen. Ik hecht wel waarde aan een mooi afscheid (uitvaart) en een goede rustplaats (graf, urn/as) om het af te kunnen sluiten. Zodra iemand hersendood is en ik de persoon op geen enkele manier zou kunnen bereiken of bij zou kunnen staan, dan zou de dood voor mij rust brengen. Ik zou niet heel lang nodig hebben om afscheid te nemen van het lichaam. Wel van de persoon zelf, maar dat zou ik dan op andere manieren verwerken dan in de fysieke nabijheid van het lichaam. Dit wellicht in tegenstelling tot veel andere mensen. Wie veel behoefte heeft om bij een hersendode persoon te blijven en het lichaam langere tijd aan te kunnen raken, lijkt het mij goed om niet voor orgaandonatie te kiezen, mocht je dat als familie moeten bepalen. Ik zou echter nooit tegen de wens van de 'overledene' ingaan. Ik weet overigens niet wat het verschil is in tijd tussen de tijd voor afscheid met of zonder orgaandonatie. In een ziekenhuis zal er altijd een tijdslimiet op zitten.

- Ik zou niet de behoefte hebben om erbij te blijven tijdens de onderzoeken en operaties als een dierbare zijn organen afstaat. Daar kan ik niet tegen. Ik zou deze beelden niet bij mij willen dragen. Bij orgaandonatie kan ik ervoor kiezen om die beelden niet mee te krijgen. Sterft iemand aan een ziekte, dan heb je die 'luxe' niet en moet je een periode van lijden/pijn meemaken voordat iemand rust vindt in de dood. Ik kan me voorstellen dat orgaandonatie oneerbiedig of respectloos overkomt als je dat bijwoont en dat het bovenal ontzettend naar is om te zien. Voor mij als donor zou het niet uitmaken, aangezien ik dan niet meer aanwezig ben in mijn lichaam, maar ik zou niet willen dat een dierbare dat zou zien.

Op school heb ik meerdere malen een video moeten kijken over de uitname van organen en ik vond het verschrikkelijk. Maar aangezien ik daar zelf toch niets van meekrijg, maakt mij dat niet uit. Bovendien zou ik elke operatie verschrikkelijk vinden om te zien. Daarom ben ik ook maar geen arts geworden. Ik ben totaal niet geschikt voor zorg/ziekenhuis op welke manier dan ook.