pmarena schreef:Het lijkt me voor iemand in de sector inderdaad wel veel fijner om op een "geen bezwaar" familie af te stappen dan op iemand die op dit moment niks heeft vastgelegd en dus in principe niet graag genoeg wil doneren om dat te registreren![]()
Maar als familie lijkt het me eigenlijk alleen maar moeilijker want ineens moet jij het heel bewust gaan tegenhouden als je sterk twijfelt aan de wens van de beoogde donateur. Diegene heeft immers helemaal niet zelf vastgelegd "geen bezwaar" te hebben.
Die 30% die achteraf spijt zou hebben dat ze hun geliefde niet voor donatie meegegeven hebben, neem ik eerlijk gezegd ook met een flinke korrel zout. Sowieso zullen daar ook mensen bij zitten dat als ze wèl daadwerkelijk toestemming hadden gegeven, daar een minder fijne ervaring aan over hadden gehouden en dan weer spijt zouden hebben gehad.
Ik vraag me af of de nieuwe vorm van registratie waarbij geen duidelijk ja of nee is ingevuld het voor de zorg wel makkelijker maakt. Ik denk dat ze de nabestaanden dan hetzelfde moeten benaderen als nu er ook niets is ingevuld en niet uitgaan van de een vanzelfsprekende ja.
Ook ik neem die 30% spijtoptanten met een flinke korrel zout. Wellicht degenen die tegen de uitdrukkelijke wens van hun geliefde in gingen door het tegen houden van donatie?
Nu ik eenmaal ervaar hoe het is als een van je meest dierbaren sterft heb ik juist sterker het gevoel gekregen dat ik het een heel naar idee zou vinden als zijn hart in andermans lichaam zou kloppen. Het zou mij geen troost geven. Integendeel.