Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:16

Dat idd. Het er bewust over nadenken.

Een lijst hielt ik sowieso al bij.
Maar dan was het zo af en toe.
Nu moet ik er dagelijks over nadenken dat motiveert mij om misschien toch dat ene item wel weg te doen wat ik anders niet weg zou doen.
Zoals het item van morgen. 4 plastic schaaltjes gekocht door mijn partner voor onze dochter.
Maar zo’n prut dingen die we eigenlijk niet gebruiken.
Als ik de challenge niet gedaan had had ik ze nog in de kast laten staan.
Vandaag dacht ik. Hey die kunnen ook wel weg.
Omdat ik dus bewust dingen aan het zoeken ben om weg te kunnen doen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:37

1 hoofdstel is verkocht. Ondertussen ook nog een massageapparaat van zolder gehaald wat weg mag. Ik heb een betere gekocht. ;) Verder kwam ik nog handleidingen tegen van mijn gasstel, die liggen al 12 jaar ongebruikt in de kast. Ook weg dus. Had ik meteen weer een plekje voor mijn cameralenzen, want ik zocht daar nog een plekje voor.

Dus de loten/meeloten groep in ons dorp komt volgende week vol te staan. Dan krijgen dingen die ik niet wil verkopen, maar ook niet weg wil gooien op deze manier een nieuw huisje.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:58

denice schreef:
Whaha. Ik zal eens op onderzoek uitgaan!

Mijn kids zijn nog jong, ik probeer ze echt te leren dingen weg te doen/geven en op te ruimen. Tot nu toe zijn ze heel rigoureus en makkelijk, maar wie weet worden ze later wel hoarders omdat ik het helemaal verkeerd heb gedaan.

Er zijn verschillende opleidingen voor opruimcoach en incl. beroepsverenigingen en certificering. Staat bij mij ook nog steeds op het wensenlijstje

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:58

Saul schreef:
Dat idd. Het er bewust over nadenken.

Een lijst hielt ik sowieso al bij.
Maar dan was het zo af en toe.
Nu moet ik er dagelijks over nadenken dat motiveert mij om misschien toch dat ene item wel weg te doen wat ik anders niet weg zou doen.
Zoals het item van morgen. 4 plastic schaaltjes gekocht door mijn partner voor onze dochter.
Maar zo’n prut dingen die we eigenlijk niet gebruiken.
Als ik de challenge niet gedaan had had ik ze nog in de kast laten staan.
Vandaag dacht ik. Hey die kunnen ook wel weg.
Omdat ik dus bewust dingen aan het zoeken ben om weg te kunnen doen :)

Dankzij deze post vandaag toch ook de challenge gaan doen, hoewel ik denk dat ik het aantal van 496 items niet ga halen. Er is afgelopen jaar al zoveel weggegaan.. maar dat je door zo’n challenge bewust gaat zoeken naar dingen die weg kunnen is wel een goede. Vooral omdat ik wéét dat er spullen in huis liggen voor ‘wat als’ (alleen er komt geen wat als).

Ik tel drie fotolijsten dan dus ook wel als drie dingen, anders haal ik de 100 dingen niet eens denk ik :') en eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook een aantal dingen heb meegeteld die al te koop stonden (op Vinted) maar ik heb nu bedacht dat ze dan einde deze maand ook weggaan als het nog niet verkocht is :j

Beetje m’n eigen draai eraan gegeven dus, maar het gaat wel weer opruimen. Voor nu verzamel ik alles op het logeerbed zodat ik kan zien hoeveel er uiteindelijk weggaat :D hoewel de afvalbakspullen gewoon wel direct in de afvalbak gaan ;)

En dankzij dit topic een doos vol spullen voor de paardenkamp :D geen idee dat ze een antwoordnummer hadden en toen ik op hun website keek zag ik zelfs dat een dorp verderop een inleverpunt is! Alleen de paardenspullen liggen bij m’n ouders, dus die tellen niet mee voor de challenge vind ik..

Ik zit nu op 67. Ik doe het niet per dag, maar probeer gewoon deze maand de 496 dingen te halen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:48

Goed bezig Iris! Als je ieder soort ding los gaat tellen dan zal je inderdaad zonder spullen komen te zitten, als je al flink geruimd hebt.

Wij zijn net een week op vakantie geweest en dan vind ik het altijd zo fijn thuiskomen in ons huis zonder zooi! Alles is zo opgeruimd.

Soms heb ik wel echt weggooidrang en dan ga ik bewust op jacht naar spullen om weg te doen :+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:38

Hier is na de verhuizing veel extra spullen het huis in gekomen, tel er de feestdagen bij op met 3 kleine kids aan speelgoed plus 1 verjaardag.

Ik heb als doel minimaal 1 item per dag de deur uit, maar als ik meer zie dat allemaal weg en niet bewaren voor een andere dag.
Plus een "use it up" challenge voor hobby/knutsel spullen. Wat ook al lekker gaat, al meerdere bijna lege verfpotten van de meiden op laten maken, al een paar kleurboeken vol laten kleuren. Ook van mijn eigen "knutselspullen" zoveel mogelijk opmaken voordat er nieuw in huis komt.

Over een maand verhuisd mijn schoonmoeder naar hetzelfde dorp als wij nu wonen en dan wil ze ook een lading speelgoed/knutselspullen voor de meiden in huis hebben, dus er kan ook een lading die kant op dan.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:29

Cobiie de feestmaanden zijn echt funest als het om spullen gaat hè :+

Zijn er hier meer trouwe volgers van Je Huis Op Orde? Ik kan daar zo van genieten! En als ze ooit nog een vervanger voor Eefje zoeken.. Say the word *D

Hier gaat de challenge niet heel hard, ik ga 496 echt láng niet halen denk ik. Maar toch kom ik nog flink wat dingen tegen dat ik denk, waarom hebben we dit nog? Zijn vooral praktische/gebruiksdingen. Die wij dus alleen niet gebruiken :') Ook nog veel dingen van vroeger, allerlei diploma's en oorkondes van sportdagen en playbackshows etc. Ik wist niet eens meer dat ik het had, dus hup, weg ermee.

Ook heb ik nog wel een flink aantal dingen waarvan ik aan het overwegen ben om het weg te doen of waarvan ik nog niet echt tijd/zin heb gehad het uit te zoeken om te kijken wat ervan weg kan. Ik heb bijvoorbeeld alle startcoupons (ja ook die ouderwetse dingen nog) netjes in snelhechters (per paard/pony een mapje) bewaard. Ik kijk er alleen echt nooit meer naar dus ik wil sowieso een deel wegdoen. Ik zit alleen nog een beetje te dubben of ik dan alles weg zal doen, of van een aantal paarden wel bewaren, of bijvoorbeeld de laatste of die met de hoogste score bewaren.. Keuzes :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:49

Als ik een foto maak van mijn woonkamer dan schrikken jullie je rot. :P Ik heb dus alles wat wegkan daar gedeponeerd en eigenlijk geeft al die rommel me rust. Ik kan amper nog door de woonkamer lopen, maar oh wat is dat eigenlijk fijn. Dus opruimen is heel wat anders dan ontspullen. En het kan samen gaan vind ik. Als ik de spullen kwijt ben na verkoop is het ook meteen opgeruimd.

Ontspullen en een gezellige rommel behouden is mijn doel. Ik wil mijn huis niet te netjes hebben, dan vind ik niets meer terug. Ik heb nu 2 vierkante meter gevuld met spullen die weg kunnen, dat ligt letterlijk op een hoop in een paar dozen. Over een paar maanden is de bult hopelijk wel weg, of gegroeid omdat er meer weg moet, maar dit zijn spullen die ik wil verkopen en niet weg ga geven of weg ga gooien.
Daarnaast is zo'n 5 vierkante meter in de woonkamer gevuld met duikspullen. Die liggen daar mooi te drogen op de grond na gebruik en zijn snel weer te pakken voor volgend gebruik. Ik vind dat in een kast stoppen echt te veel werk, want waarom zou je dat doen als het er 2 dagen later toch weer uit moet?
Efficiëntie is het sleutelwoord bij mij.

Mijn startcoupons met winstpunten heb ik nog, die gaan ook niet weg. Want de KNHS heeft met 1 paard in de M1 2 punten te weinig geregistreerd en als ik ooit dat nodig heb, heb ik het bewijs. Ik heb dus alle winstpunten bewaard en de lege coupons. Daar kreeg je geen geld voor terug en toch zit er geld in. Dus tja, dan bewaar ik die nog liever. Ook wel een beetje oenig misschien, want je kunt er niets meer mee, maar het waren toch dure papieren. De gebruikte coupons die niets zeggen heb ik weggedaan.

Diploma's, medailles, vaantjes en oorkondes heb ik allemaal nog. Die gaan absoluut niet weg. Alle ooit gewonnen bekers staan op een kast in een slaapkamer. Alle recentere prijzen van ONK en OBK staan in de woonkamer. En daar hangen ook alle medailles.

Ik kwam ook nog een zak tijdschriften tegen, strips, maar die gaan ook weg. Ook oude in de strengen ga ik maar weg doen. Dan heb ik gemakkelijk die 496 dingen.
Oh ja, en een oude computer, desktop pc heb ik net in de container gedonderd. Container is gisteren geleegd, maar nu al weer vol. Die pc is al 4 jaar niet gebruikt. Dus een magneet langs de harde schijf gehaald en daarna netjes afscheid van genomen.

Ik heb wel alle tekeningen van de lagere school weggedaan en ook diverse schoolfoto's. Ik heb geen goede herinneringen aan de lagere school, heb met niemand meer contact, ben gepest, dus weg is weg en dan is het niet gebeurd zeg maar.
Ik kwam wel 1 amulet tegen van mijn moeder met mij als baby. Die bewaar ik wel. Dat is voor mij wel waardevol, mijn moeder leeft helaas niet meer.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:52

IrisDH schreef:

Zijn er hier meer trouwe volgers van Je Huis Op Orde? Ik kan daar zo van genieten! En als ze ooit nog een vervanger voor Eefje zoeken.. Say the word *D

Hier gaat de challenge niet heel hard, ik ga 496 echt láng niet halen denk ik. Maar toch kom ik nog flink wat dingen tegen dat ik denk, waarom hebben we dit nog? Zijn vooral praktische/gebruiksdingen. Die wij dus alleen niet gebruiken :') Ook nog veel dingen van vroeger, allerlei diploma's en oorkondes van sportdagen en playbackshows etc. Ik wist niet eens meer dat ik het had, dus hup, weg ermee.

Ook heb ik nog wel een flink aantal dingen waarvan ik aan het overwegen ben om het weg te doen of waarvan ik nog niet echt tijd/zin heb gehad het uit te zoeken om te kijken wat ervan weg kan. Ik heb bijvoorbeeld alle startcoupons (ja ook die ouderwetse dingen nog) netjes in snelhechters (per paard/pony een mapje) bewaard. Ik kijk er alleen echt nooit meer naar dus ik wil sowieso een deel wegdoen. Ik zit alleen nog een beetje te dubben of ik dan alles weg zal doen, of van een aantal paarden wel bewaren, of bijvoorbeeld de laatste of die met de hoogste score bewaren.. Keuzes :Y)

Nee, maar ik weet wel wat ik dit weekend ga kijken :D.

De challenge gaat nog steeds lekker, elke keer als ik denk dat het lastig gaat worden vind ik ergens wel weer wat om op Vinted te zetten of in de kringloopdoos te doen.

Ik kan me nog niet echt een beeld van je woonkamer voorstellen germie, zoals je het nu schetst klinkt een gezellige rommel nog ver weg :D. Overigens zou ik apparatuur, zoals een pc, niet bij het restafval doen maar naar de milieustraat brengen. Bij ons in het dorp kan ik het meegeven aan de milieuboer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:28

Je huis op orde is echt een zalig programma. Ik zou best willen betalen voor zo'n service

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:15

Ik ben ook fan van het programma. Zou er zo graag aan mee doen. Wil alleen niet met m’n hoofd op tv :P

Germie ik ben nu juist toch wel nieuwsgierig haha.

Hier gaat het goed met m’n challenge.
Inderdaad, de ene dag is het zoeken, andere dag is het simpel.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:48

Heerlijk programma inderdaad ik heb het net ook gekeken :).
Hier is het nog rommelig in huis we zitten middenin een verbouwing. Ik heb vandaag wel weer wat dingen weggegooid, speelgoed wat incompleet was, knutselwerkjes etc.
Mijn dochter heeft boven haar bed een lijntje hangen met knutselwerkjes en die wisselen we dan als ze nieuwe dingen heeft. De oude werkjes gooien we dan weg.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:51

Ik heb net door jullie een aflevering gekeken en i love it, al kan ik niet tegen dat dubben en houden van spullen die gewoon weg moeten. Wat ik ook hierboven lees aan twijfel, ik snap dat niet. Hup weg met die zooi, wat hèb je er nog aan!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:50

Ik heb de laatste paar weken meer gekocht. Ik probeer dat met beleid te doen: weloverwogen en omdat ik na goed overwegen spullen bijvoorbeeld wil vervangen door betere versies.
Ik tikte mezelf wel op de vingers vandaag: ik merkte dat ik de financiele meevaller die ik nog niet eens op mijn rekening heb staan nu al aan het uitgeven was. Niet een moment om trots op te zijn.

Wat doen jullie met grotere uitgaven, zeker als die niet echt noodzakelijk zijn?
Vind je dat je minimaal x dagen moet wachten met de uitgave? Of dat je eerst moet kijken of je het voorwerp ook tweederhands kunt krijgen? Of dat je voldoende redenen moet kunnen bedenken om de aanschaf van het voorwerp te rechtvaardigen?

Ik overweeg ook om aan het eind van het jaar wellicht een nieuwe fiets te kopen.
Maar wat doe je dan met de oude? Hij is 16 jaar oud, zonder verende voorvork (die waren er toen nog niet). Qua uiterlijk niet erg mooi meer, maar laatst wel helemaal nagekeken/onderhouden en vervangen wat eraan vervangen moest worden. Ik hoef er geen geld voor te hebben, maar ik wil hem ook niet gratis aanbieden en dat iemand hem dan voor meer geld probeert te verpatsen -O- .
Waar bied je dan zo'n fiets aan?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:51

Anwb heeft volgens mij zo'n fietsproject? Hier kunnen we hen doneren aan een stichting die samenwerkt met de voedselbank.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:55

Dat wou ik ook aanbevelen. Via de voedselbank komt zo'n fiets goed terecht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:56

IrisDH schreef:

Ja, de feestdagen met 3 kleine kids zijn wat dat betreft funest. Voor de feestdagen heb ik een autolading aan speelgoed naar een weggeefhoek voor minima gedaan.
Zelf hebben we beschaafd gedaan met aantal gegeven cadeautjes, maar vrienden, oma en tantes hebben ook cadeaus gegeven.
Een aantal gekregen cadeautjes waren de kleine dames al te groot voor, die zijn gelijk de deur weer uitgegaan om iemand anders blij mee te maken tijdens de feestdagen.

En dan begin Jan nog een verjaardag van 1 van de meiden maakt het feest wel echt compleet.
Gelukkig is er voor de verjaardag weinig afgeweken van het verjaardaglijstje.

Na de verjaardag zijn we nu ook bezig met opmaken van open pakken drinken, koek en snoep wat zich de afgelopen 1,5 maand heeft vermenigvuldigd in de kast. We kregen op 5 dec nog meerdere chocolade letters en kilo zak kruidnootjes, genoeg te snoepen nog komende tijd.

Ik had voor mijzelf de doelstelling minimaal 1 item per dag de deur uit, dat zijn dagelijks minimaal 10 stuks tot nu toe, dus ben lekker bezig. Ik hoop dat zo vol te houden.

Voor onze verhuizing hadden we alle wedstrijd bekers, lintjes, coupons al de deur uit gegaan. Bekers en lintjes zonder opdruk zijn naar de locale rijvereniging gegaan, scheelt hun weer aanschaf.

Nadeel van door de spullen lopen en wegdoen is dat ik daarna al een paar keer heb gehad dat ik dat betreffende item wel kon gebruiken, terwijl ik daarvoor niet meer wist dat het item in ons huis lag. Dat maakte daarna voor mij het drastisch wegdoen van spullen mentaal gezien wat lastiger.
Dus nu eerst wat rustiger aan de slag totdat het weer wat makkelijker gaat.

Daarbij moet ik nog een kringloop in de buurt vinden waar ik net zo gemakkelijk spullen kan langsbrengen als in mijn oude woonplaats. 1 kringloop is enkel op zaterdag open (geen handige dag voor mij), andere kringloop is heel kleinschalig en lastig bereikbaar als je wat wilt langsbrengen.

Germie, ik ben ook van gemak boven esthetisch aanzicht. Wij hebben jaren 3 zadels (op 1 standaard) in de woonkamer gehad omdat ik die niet op stal wou hebben liggen en de woonkamer de makkelijkste plek ervoor was. Maar ben blij dat we dat nu niet meer hebben.
Ik neem aan dat je geen extra kamer hebt waar je de duikspullen in kan leggen Ipv de woonkamer?

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:59

@Noeps milieuboer? Toevallig woonachtig in het Westerkwartier?

@Denice dubben doe ik omdat er toch sentimentele waarde aan zit en ik een goede beslissing wil nemen over wat ik wegdoe zonder daar spijt van te krijgen.

@Cobiie slim om voor de feestdagen op te ruimen in het speelgoed :D ik heb inderdaad laatst ook alle bekers en lintjes (op een handvol na) zonder opdruk aan een vereniging gedoneerd, die waren er erg blij mee!

Ik vond die eerste aflevering van JHOO seizoen twee zo mooi. Die man leek toch weinig moeite te hebben met spullen van zijn overleden vrouw weg te doen, maar etenswaren die ver over de datum waren.. _O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 00:04

Deze meelezer komt ook even onder een steen vandaan.
Sica schreef:
Over de paardenspullen, die doneer ik altijd aan paardenkamp soest. De opbrengst hiervan gaat naar de oude paarden dus dat vind ik een goed doel.
Ga meestal ook naar de snuffelmarkt en dan gaan alle spullen van mij en mijn stalgenoten meteen mee om te doneren.

Bedankt voor deze tip zeg! Ik heb al tijden een wedstrijd outfit en wat los spul op MP staan die ik maar niet kwijtraak. De paardenkamp is echt perfect om aan te doneren.

Ik vraag me bij dat programma 'je huis op orde' altijd af hoe dat huis er na een half jaar uitziet. Of krijgen mensen nog een tijd nazorg?

Ik koop al mijn hele leven weinig tot geen zooi en ben enorm goed in huis leeghouden. Nadeel is dat ik daardoor soms oneindig lang doe over een aanschaf, want wat ik koop doe ik eeuwig mee (ik gebruik mijn theedoeken nog die ik kocht toen ik ruim 25 jr geleden het huis uit ging). En als je er zo lang mee doet wil ik dus dat het functioneel en mooi is. Dat maakt beslissen soms erg lastig. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:47

Ik geloof niet zo in je huis op orde. Als je van wat meer gezelligheid houdt, dan helpt juist opruimen maar tijdelijk, maar dan is het niet gezellig en dan laat je het toch weer worden zoals jij wilt leven.
Nu zal er wel een verschil zijn tussen rommelig en rommelig. Er zijn mensen die geheel in de smerige troep leven omdat ze ook niet meer schoonmaken, dat is toch wel wat anders dan een wat rommeliger huis.
Ik heb het programma overigens nooit gezien.

Hier weer een stuk of 20 dingen weggegooid, kwam nog 2 oude actioncams tegen waarvan de accus stuk zijn. Dus 4 accus, 3 onderwaterhuisjes, allerlei bevestigingsstukken en dus 2 actioncams, allemaal weggegooid. De accus in het zakje met andere li-ion batterijen die weggaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:32

germie schreef:
Ik geloof niet zo in je huis op orde. Als je van wat meer gezelligheid houdt, dan helpt juist opruimen maar tijdelijk, maar dan is het niet gezellig en dan laat je het toch weer worden zoals jij wilt leven.
Nu zal er wel een verschil zijn tussen rommelig en rommelig. Er zijn mensen die geheel in de smerige troep leven omdat ze ook niet meer schoonmaken, dat is toch wel wat anders dan een wat rommeliger huis.
Ik heb het programma overigens nooit gezien.

Hier weer een stuk of 20 dingen weggegooid, kwam nog 2 oude actioncams tegen waarvan de accus stuk zijn. Dus 4 accus, 3 onderwaterhuisjes, allerlei bevestigingsstukken en dus 2 actioncams, allemaal weggegooid. De accus in het zakje met andere li-ion batterijen die weggaan.

Ik vind het wel raar om rommelig gelijk te stellen aan gezellig. Mijn huis is super opgeruimd (ik heb een hekel aan troep en 'maar het is practisch' vind ik geen argument om je spullen geen plek te geven) maar mijn huis is wel gezellig. Wat je bij mij ziet staan is bewust gekozen, wat je bij mij niet ziet ligt allemaal op een vaste plek en kan ik met m'n ogen dicht vinden. Rommelige huizen vind ik over het algemeen juist veel minder gezellig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:38

Bij mij zijn de duikspullen op de grond vast onderdeel van mijn woonkamer. Ja, dat is ook nog eens praktisch. Een ander vindt het rommelig, ik niet, want ik weet exact wat er ligt. Ik denk dat je het ook zo moet zien.
Ik ken ook iemand die aan minimalisme doet, maar daar is het huis net een laboratorium, er staat niets, het is klinisch schoon en totaal niet gezellig. Dat is het bij jou ook niet neem ik aan. Heb je wel aankleding in je huis?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:46

germie schreef:
Bij mij zijn de duikspullen op de grond vast onderdeel van mijn woonkamer. Ja, dat is ook nog eens praktisch. Een ander vindt het rommelig, ik niet, want ik weet exact wat er ligt. Ik denk dat je het ook zo moet zien.
Ik ken ook iemand die aan minimalisme doet, maar daar is het huis net een laboratorium, er staat niets, het is klinisch schoon en totaal niet gezellig. Dat is het bij jou ook niet neem ik aan. Heb je wel aankleding in je huis?

Het klinkt alsof jij minimalisme gelijk stelt aan 'het hebben van zo min mogelijk spullen'. Minimalisme is veel meer 'niet meer hebben dan je nodig hebt, geen dingen hebben waar je niet gelukkig van wordt en zo veel mogelijk vrij zijn van de last van dingen'. Dus geen 20 glazen in de kast hebben staan als je er maar twee gebruikt. Geen dingen bewaren waar je niets mee kan en doet omdat je het nou eenmaal hebt of omdat het zo veel geld gekost heeft.
Dat is ook waar het topic over gaat: minimalisme. Je bereikt het door te ontspullen, kritisch te zijn op wat je hebt en waarom je het hebt en keuzes te maken die nu misschien een beetje schuren maar waar je op de langere termijn gelukkiger van wordt. Opruimen is geen minimalisme.

Mijn huis heeft zeker aankleding; het schilderij van mijn oma, de luiaard deurstopper die ik van mijn beste vriendin kreeg, een vilten tas vol met haardhout, om er maar een paar te noemen. Hell, ik heb een servies van ruim 600 stuks en boven een complete bibliotheek vol met boeken.
De lijst is eigenlijk best lang; maar wel alles is bewust gekozen, en bewust geplaatst waar het staat of hangt. Individuele stukken krijgen de kans om te shinen, in plaats van dat ze overpowered worden door de ladingen stukken en spullen er omheen.
Daarom zou ik ook nooit kunnen leven met een complete uitrusting van mijn hobby in mijn woonkamer, whatever de hobby dan ook is. Het neemt weg van de stukken die ik heel bewust heb uitgezocht en waarmee ik me wìl omringen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:52

Maar dat is toch niet je spullen opruimen en zorgen dat je huis netjes/geminimaliseerd is Germie?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:00

Het mooie aan 'je huis op orde' is ook juist dat mensen geconfronteerd worden met hun eigen spullen, buiten hun eigen omgeving. Juist doordat alles uitgesorteerd neergelegd wordt, kunnen mensen pas echt zien hoe veel ze hebben, en daar bewuste keuzes in maken. Die keuzes doen soms pijn, want mensen laten herinneringen gaan, of laten hun fantasy self los of dealen met dingen die ze moeilijk vinden, maar uiteindelijk zijn ze er wel gelukkig mee, omdat hun huis een veel fijnere plek wordt om te wonen. Een plek die georganiseerd is, een plek waar ze alles terug kunnen vinden, een plek waar ze vrij zijn van emotionele ballast.

Ik kan je van harte aanraden om bijvoorbeeld de laatste aflevering terug te kijken Germie. Die vrouw vond haar huis ook heel gezellig, maar heeft er toch voor gekozen om mee te doen. Ik vond het ontzettend mooi om te zien.