zorgverzekering 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: zorgverzekering 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:50

Ja precies, ik zit nu bij interpolis en die vergoeden niets volgens mij. Basis met tand 75% tot 250 kom ik voor volgend jaar op 114.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:24

Partyflappel schreef:
Maar het werkt ook de andere kant op, als jouw fysio 20 behandelingen nodig heeft voor een klacht en andere fysio's 10 ben ik blij met die behandelindex en dat ik nog behandelingen overhoud voor een evt. Volgende keer. Zat die rustig jouw behandelingen gebruiken 'want je hebt er toch genoeg'.

Als dat werkelijk gebeurt dan moeten we (zowel de patienten als de verzekeraars als de inspectie voor de gezondheidszorg) de behandelaars die dat doen daar rechtstreeks op aanspreken, onderbouwd en inhoudelijk, en moeten de fysio's dat zelf in hun vak ter discussie stellen.
Maar zo'n behandelindex schuift de verantwoordelijkheid voor integer gedrag en rechtstreekse gevolgen en duidelijk alleen nog maar verder weg. Dat is geen oplossing, dat is alleen maar iets wat willekeur en onduideijkheid vergroot. (En frustratie bij de patienten en bij de behandelaars.)

(En dat is eigenlijk wat er steeds gebeurt. Ipv echt concreet te kijken naar waar het over gaat, verzint men een regel die makkelijk maar erg onnauwkeurig is in de uitvoering, en vervolgens voelt niemand zich meer verantwoordelijk.)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:27

Ik blijf het maar lastig vinden. Ik heb afgelopen jaar, op tandarts na, geen kosten gemaakt. Enkel 2x bij de huisarts geweest en de pil als medicatie.

Ik ben aan het twijfelen om mijn eigen risico naar de max te zetten. Mocht het nodig zijn, dan kan ik het betalen. Dan wil ik wel een aanvullende tandarts erbij nemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:03

Deau heb ik ook een jaar gedaan. Spaarpotje is er wel.

Toch voelde het bij mij niet fijn en heb ik het heel chicken weer terug gezet :o

Was wel fijn an sich, je spaart behoorlijk wat premie uit. Als je het een paar jaar doet en geen kosten maakt komt het alleen maar naar je toe.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:31

Ik ga denk ik over naar besured. Lage premie en voor de tandarts en paradontoloog verzekerd tot 350. Dan kom ik net beter uit dan met 250.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:25

Vraagje...
Ik wil misschien overstappen naar een andere zorgverz. Nu heb ik er een gevonden en die bied in de aanvullende verz 1x per 2 jaar 100,- vergoeding voor bril+lens. Is het dan zo dat als ik die in dit jaar opmaak, en ik stap volgend jaar over, ik 50,- terug moet betalen? Of is dat een helaas voor de verzekeraar?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:08

Dat is een helaas voor de verzekeraar.

Ik werk trouwens bij een grote zorgverzekeraar, mocht iemand wat voor willen leggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:25

Ik vraag me wel af, met bril bv, als je idd elk jaar overstapt, krijg je bij de nieuwe verzekering dan ook weer de volle vergoeding als ze werken met bedragen per twee/drie jaar?

De anderzorg-vergoeding link heb ik ook in m'n onderschrift staan, voor de geïnteresseerden :j Krijg je 40 euro terug. Niet heel veel maar alle beetjes helpen :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:40

Bij de meeste verzekeringen is het dan zo dat het bedrag blijft staan. Als je dus een jaar later weer naar hun terug gaat, staat de vergoeding er dus nog en krijgt je pas het jaar erop weer een vergoeding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:46

Dat klinkt wel logisch idd :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:48

Lalidan schreef:
Bij de meeste verzekeringen is het dan zo dat het bedrag blijft staan. Als je dus een jaar later weer naar hun terug gaat, staat de vergoeding er dus nog en krijgt je pas het jaar erop weer een vergoeding.

Dus elk jaar switchen en om de drie jaar bij dezelfde terug komen _O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:53

Ik denk dat ze wel wat langer blijven staan :))

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:58

Ah das jammer _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:18

Klopt het dat bij sommige verzekeringen niet alle medicijnen vergoed worden vanuit de basis verzekering?
Dat er dus verschillen zijn in vergoeding tussen verschillende basisverzekeringen?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:21

Anoniem schreef:
Klopt het dat bij sommige verzekeringen niet alle medicijnen vergoed worden vanuit de basis verzekering?
Dat er dus verschillen zijn in vergoeding tussen verschillende basisverzekeringen?

Basisverzekering is gewoon hetzelfde bij elke verzekering. Wel kan het voorkomen dat een verzekering alleen een preferent middel vergoed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:37

Anoniem schreef:

Nope, de basisverzekering is door de regering vastgesteld en dus overal hetzelfde. Wel kun je een zogenaamde budgetverzekering afsluiten die sommige merken niet of minder vergoed. Dan krijg je een goedkoper merk.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:41

Even vraagje, kun je halverwege het jaar nog switchen van pakket binnen je eigen verzekeraar als je zwanger blijkt te zijn?
Mijn huidige pakket bevalt goed, alleen mocht ik zwanger raken, zal een ander pakket toch geschikter zijn (en een stuk duurder).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:08

Ik las dus dat bij de ene verzekering je eventueel een ander merk medicijn kan krijgen dan bij de ene.. wil hier geen verschil in en gewoon krijgen wat ik nodig heb :+

En andere vraag, iemand ervaring met ixorg?? Om daar tandartsverzekering af te sluiten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:27

Darah3 schreef:
Even vraagje, kun je halverwege het jaar nog switchen van pakket binnen je eigen verzekeraar als je zwanger blijkt te zijn?
Mijn huidige pakket bevalt goed, alleen mocht ik zwanger raken, zal een ander pakket toch geschikter zijn (en een stuk duurder).

Nee dat kan alleen in januari nog. Maar het meeste van zwangerschappen zit toch gewoon in de basis? Wat wil je extra doen dan?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:33

Anoniem schreef:
Ik las dus dat bij de ene verzekering je eventueel een ander merk medicijn kan krijgen dan bij de ene.. wil hier geen verschil in en gewoon krijgen wat ik nodig heb :+

Ja dat klopt. En dan heb je beste pech ;(
Of je moet een aanvullend pakket nemen die al je medicatie vergoed.
Maar als apo-assistent kan ik je vertellen dat bij 95% geen verschil in werking is.
Maar bij sommige medicatie is dat misschien wel zo door een hulpstof. Bij de een geeft dit 0,0 verschil. Bij de andere is dit een complete ramp. Gelukkig is die laatste groep heeel klein en gaat dat vooral om medicatie die ingesteld moet worden op de patiënt zelf (bv epileptie of schildkliermedicatie).
Dus ik zou je er niet al te druk om maken. En vaak kan een huisarts medische noodzaak onder plakken en dient de zorgverzekeraar dit (deels) te vergoeden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:39

verootjoo schreef:
Darah3 schreef:

Nee dat kan alleen in januari nog. Maar het meeste van zwangerschappen zit toch gewoon in de basis? Wat wil je extra doen dan?

Als jij als partner meeverzekerd wordt op de polis van je vriend kan dat wel. Alleen een verzekeringnemer zit vast aan die datum van 1 januari. Je zou dan tussentijds kunnen verzelfstandigen en je eigen polis en eigen pakket kunnen uitkiezen per de 1e van de volgende maand.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:42

Bij alle verzekeringen? De mijne deed dat niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:47

Macs schreef:
[naam] schreef:

Ja dat klopt. En dan heb je beste pech ;(
Of je moet een aanvullend pakket nemen die al je medicatie vergoed.
Maar als apo-assistent kan ik je vertellen dat bij 95% geen verschil in werking is.
Maar bij sommige medicatie is dat misschien wel zo door een hulpstof. Bij de een geeft dit 0,0 verschil. Bij de andere is dit een complete ramp. Gelukkig is die laatste groep heeel klein en gaat dat vooral om medicatie die ingesteld moet worden op de patiënt zelf (bv epileptie of schildkliermedicatie).
Dus ik zou je er niet al te druk om maken. En vaak kan een huisarts medische noodzaak onder plakken en dient de zorgverzekeraar dit (deels) te vergoeden.

Dankje voor je uitleg! Ik reageer dus vaak wel op de hulpstoffen die ineens anders zijn :+
Bij mij gaat het om astma medicatie. Ditzo past erg goed bij mijn wensen, maar las dat zij dus af en toe onderscheid kunnen maken?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:50

verootjoo schreef:

De meeste dingen wel, maar het andere pakket zou gunstiger zijn mbt zwanger zijn/gevallen. Weet uit mijn hoofd even niet meer exact wat, maar had te maken met kraamzorg ook.
Ik heb nu een jongeren basispakket plus aanvullende verzekering.
Ik ben overigens los van mijn vriend verzekerd (die is via zijn werk verzekerd).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:05

Macs schreef:
Maar als apo-assistent kan ik je vertellen dat bij 95% geen verschil in werking is. Maar bij sommige medicatie is dat misschien wel zo door een hulpstof. Bij de een geeft dit 0,0 verschil. Bij de andere is dit een complete ramp. Gelukkig is die laatste groep heeel klein en gaat dat vooral om medicatie die ingesteld moet worden op de patiënt zelf (bv epileptie of schildkliermedicatie).

Dit is niet correct.

Er zijn twee effecten die meespelen.

Het eerste is een allergie voor bepaalde hulpstoffen. Dit is uiteraard een probleem bij alle middelen waar die hulpstof in voorkomt, of het nou gaat om epilepsiemedicatie of om paracetamol.

Het andere effect is dat middelen mogen afwijken in biologische opname, en vrij veel ook nog: een middel wordt goedgekeurd als de bioequivalentie tussen de 80% en 125% van het oorspronkelijke middel zit. (En dat wordt gemeten bij gezonde proefpersonen.) En allerlei dingen kunnen daar invloed op hebben.

Bij bepaalde medicatie is dat effect in schommeling inderdaad een stuk gevaarlijker, zoals inderdaad epilepsie-medicatie en andere zaken, dat zijn middelen met een 'smalle therapeutische bandbreedte.' Deze middelen mogen in opname ook minder afwijken (en er zou naar mijn mening gewoon niet mee geklooid moeten worden, punt.)

Macs schreef:

Dat is de theorie. In de praktijk blijkt die medische noodzaak lang niet altijd gerespecteerd te worden (maar nooit echt openlijk - dat zijn van die situaties waarin iedereen naar elkaar wijst en het niet duidelijk is wie er nou uiteindelijk verantwoordelijk is.) En dus betalen heel wat mensen de dingen uit hun eigen zak, terwijl ze eigenlijk gewoon recht zouden hebben op vergoeding.