Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:51

Mijn dochter kreeg gelijk een speen op aanraden van lactatiekundige.
Mijn borsten waren gewoon helemaal kapot doordat ze direct heel krachtig zuigde en bleef komen.
Helaas na 3 dagen ook gestopt met borstvoeding omdat er zoveel bloed uit de tepel kwam dat voeden niet echt een optie meer was.
En dat terwijl ze super mooi aanhapte. Iedereen zegt altijd als een kind goed aanhapt en aanlegt mag het niet stuk mag gaan en pijn doen. Maar ik weet nu dat, dat dus niet waar is :Y)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:55

Ik had weinig behoefte aan een vreemde in huis, maar aangezien je rond week 30 een keus moet maken en ik ook niet wist hoe mijn bevalling zou gaan, heb ik voor 8 uurs zorg gekozen, kreeg zelfs 20 uur extra vergoed door izz, gelijk aangegeven dat ik dat niet wilde.
Mijn enige eis was iemand die geen hekel had aan dieren, aangezien die hier in huis nogal riant aanwezig zijn...
Ik voelde me prima na mijn bevalling en dl is na haar geboorte door een verpleegkundige verzorgd, dat was ook de eerste en enige keer dat ik het uit handen heb gegeven (op papa na natuurlijk)
Ik heb haar zelf verschoond, getemperatuurd en aangelegd en de volgende dag bij thuiskomst gelijk de kraamzorg omgezet naar 3 uurs zorg.
Was voor haar komst zelf gedoucht, had al een was in de machine en had dl vaak al snel een slok melk gegeven om haar rustig te houden tot de kraamverzorgster er was, kon ze nl gelijk op de weegschaal, was dat vast klaar.
Borstvoeding liep als een tierelier, overigens niet direct met een speen begonnen, echt zo lang mogelijk uitgesteld.
Vond het een schat van een mens, maar ik hou gewoon niet zo van vreemden die in mijn spullen zitten :o
Scheelt wel dat ik al jaren zelf verpleegkundige ben op verloskunde en dus niet hoefde te leren hoe ik mijn uk moest verzorgen.
Scheelt ook een boel ivm het consultatiebureau btw, want die doen er ook vanalles aan om je onzeker te krijgen.., nou deze mama dus niet, hoef er geloof ik nog maar 2x heen (met 3 en 4 jaar), maar twijfel om gewoon helemaal niet meer te gaan...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:57

Toch is er dan echt iets niet goed gegaan met aanhappen Lautje. Ook al ziet het er van buiten goed uit, heeft de tepel niet stil en op de goede plek in haar mondje gelegen. Een tepel die stil ligt en ver genoeg in het mondje (topje tepel bij het zachte gehemelte) gaat niet kapot. Het komt helaas regelmatig voor dat het er van buiten mooi uitziet, maar het toch pijn doet en dan is er toch iets niet goed.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:41

Tja er is met 2 lactatiekundigen naar gekeken. Tepel kwam er mooi roze en vlak uit als ze had gedronken. Alleen de scheuren liepen er in.
Verklaring van hun was dat ik gewoon een hele tere huid heb en ze heel krachtig dronk.

Lactatiekundige was ook heel duidelijk in dat ze zei het is pertinent onwaar dat als je goed aanlegt en aanhapt het nooit stuk kan gaan. Hoe graag sommige mensen en organisaties je anders willen laten doen geloven.

En persoonlijk vind ik een dergelijk bericht als bovenstaand dan ook echt even heel naar op dit moment en moet ik even mijn best doen om niet boos te worden.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:08

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochter:)

Ik denk niet dat ze het naar bedoelt lautje.

Zoals jij zegt, zeggen veel lactatiekundige dat als het aanhappen goed gaat er geen schade ontstaat. Dit hebben de kraamzorg en lactatiekundige bij mij ook verteld. Ik weet niet wie er gelijk heeft maar je zal vast en zeker door een kundig persoon geholpen zijn en een goed advies gekregen hebben:)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:05

Waarom blijf je dan niet doorvoeden Lautje? Of kolf je even tijdelijk? Vooral als het je zn zeer doet dat je het niet meer geeft?
Edit;
Niet naar of vervelend bedoeld trouwens!

StalNollie

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:08

In zo'n geval zou ik een tepelhoedje nog aanraden

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:14

In zo'n geval zou ik verder niet meer pushen, het is al moeilijk genoeg geweest, anders raakte het haar ws niet zo..
Ze heeft professionele hulp gehad, ik denk dat de goedbedoelde adviezen in deze meer kwaad dan goed doen :o

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:33

Sorry juist deze adviezen zijn dus wat je als kraamvrouw als mijn situatie NIET wil horen.
Ik zit nu letterlijk met tranen in mijn ogen.
Waarom niet doorvoeden, dat klinkt als doe even wat meer je best.
Ik heb gekolfd en ik kan je zeggen als je een spoedkeizersnee heb gehad (en dus een buikwond van 30cm) omdat je kind in nood is wil je gewoon rust rust rust. Halve dag besteden aan kolven, daarna voeden dmv lepeltje of gingerfeeden en hopen dat je na een paar dagen toch weer kan voeden (maar wetende dat waarschijnlijk exact hetzelfde weer gebeurd) dat is dan echt geen optie.

En tepelhoedje werd gelijk gezegd geen optie want dat helpt niet tegen kloven. Leuk om te adviseren vanaf afstand, maar denk je dat een professional dat niet kan bedenken?

Het is zo gemeen om als vrouw die zelf niet tegen zoiets is aangelopen te zeggen ja ze hapt dus niet goed aan want anders deed het geen pijn. Hoe kan je dat beoordelen. Ik geef aan met 2 professionals ermee bezig te zijn geweest en die zeggen dit gebeurd soms. En iemand die geen prof is stelt even via internet ze hebben ongelijk en dat kan niet.

Stiekem wel heel erg arrogant.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:40

Ik bedoelde het zeker niet naar. Excuses als het wel zo over is gekomen.

Ik wil ook echt niet zeggen dat je toch door had moeten gaan of dat jij iets fout gedaan hebt. Een tepelkloof kan al ontstaan als een baby tien minuten niet goed aanligt.

Het gebeurt ook wel eens dat een baby wel goed aanhapt en dan tijdens de voeding wat van de borst 'glijdt'. Dan ligt de baby in eerste instantie goed en gaat het tijdens het voeden mis.

En er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar het is wel een uitzondering als bij een baby die goed is aangehapt de tepel toch kapot gaat.

In principe ontstaat een kloof wanneer de tepel niet ver genoeg in het mondje ligt beweegt deze bij het zuigen en schuurt dan tegen het harde gehemelte. Als de tepel ver genoeg in het mondje komt ligt de tepel stil en raakt het zachte gehemelte. Ik laat het moeders vaak voelen door ze zelf even op hun pink te laten zuigen. Een kootje in je mond en daar zuig je op dan beweegt je pink in je mond. Twee kootjes van je pink in je mond en je pink ligt stil, ook als je zuigt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:59

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom zoiets natuurlijks als borstvoeden zo niet vanzelfsprekend is en vaak niet lukt :\

Ook niet negatief bedoeld naar iemand toe, want ik probeer ook al 7weken tevergeefs mijn baby aan de borst te krijgen -O-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:11

Kom op zeg.... Lau geeft aan geen goedbedoelde adviezen meer te willen want ze vind het verschrikkelijk. En de eerste reactie? Anderhalve A4 met goedbedoelde adviezen....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:13

daar hebben ze toch een naam voor wat begint met een M

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:31

Jammer dat het niet gelukt is. En denk dat de rest het echt goed bedoeld en ook behoorlijk ervaren is.

Hopelijk geneest alles snel en kan je snel nog meer genieten van je meisje

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:17

Jammer dat het niet gelukt is. Zeker als je het zelf graag wil... Jammer dat er altijd wel weer mensen zijn die het beter weten ;) Ik heb ook voor mijzelf besloten dat als het niet gaat, dat het gewoon niet gaat en dat ik mezelf dan ook niet ga pesten door om de zoveel uur te moeten kolven e.d... Helaas is borstvoeding geven niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:47

Omdat je nooit op een dieptepunt moet gaan stoppen, vooral niet als je er zelf niet 100% achter staat. Een LK is ook maar een mens en die kunnen heb ook wel eens fout hebben, net zoals dat doktoren niet alles direct weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:51

Waarom kan men niet gewoon zeggen: he wat ontzettend jammer voor je (punt)
Ivm van allerlij dingen erbij te halen als: je baby is een uitzondering (komt over als, je hebt een rare baby), je deskundige was toevallig net bagger (ofwel je hebt gefaalt met zoeken naar een goede) etc etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:55

Nou ja... Als je tepels bloeden van het zuigen van je baby, je al gammel bent na een halve bevalling met daarna een keizersnee en de bv al voor geen meter wil gaan lopen, dan snap ik dat je niet zoveel energie meer over hebt om erin te steken...
Het is niet zo dat je kind doodgaat van KV oid... We mogen blij zijn dat we hier in NL een prima alternatief hebben voor als de BV niet lukt :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-08-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:58

Iedere moeder bepaalt haar eigen grens. Haar lijf, haar kind, haar borstvoeding. Ik wil daar nooit iemand om veroordelen. Zo was mijn informatie zeker niet bedoeld en ook niet om een schuldgevoel aan te praten. Nogmaals excuses als dat wel zo is overgekomen.

Er lezen hier meer mensen mee en die hebben misschien wel wat aan die informatie, daarom reageerde ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:59

Youknowme schreef:
Omdat je nooit op een dieptepunt moet gaan stoppen, vooral niet als je er zelf niet 100% achter staat. Een LK is ook maar een mens en die kunnen heb ook wel eens fout hebben, net zoals dat doktoren niet alles direct weten.

Maar wie bepaald dat je dat niet mag? Jij? Of de moeder zelf?

Misschien is het zelfs bewonderenswaardig dat een moeder kiest om over te schakelen, voor haar baby en en haar eigen goed. Dat ze zelf ingrijpt, ondanks de druk om het toch maar te blijven proberen. Immers is een blije mama, ook een blije baby en andersom.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-08-16 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:01

Als kraamvrouw kan je beter even geen advies vragen via het Internet. Er zijn 10 Den mensen met allemaal hun eigen mening. Volg je mama gevoel en advies van professionals en kijk vooral niet op deze sites. Je hormonen vliegen alle kanten op, je bent moe, adrenaline vliegt er ook nog es Door je heen, er gebeurt zoveel in je lichaam dat je al die adviezen van iedereen echt niet aan kunt. Rustig aan en geniet van je kleine ondanks dat het niet lukt. Niet gaan stressen want dan lukt het helemaal niet. Oeps Toch beetje advies ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:03

Lautje laat je niet onzeker maken, belangrijkste is dat jij en je baby aan jullie rust toekomen en naar elkaar toegroeien. Elk mens is anders, dus er zullen vast ook mensen zijn waar inderdaad de huid te teer is en sneller stuk gaat bij het voeden. Je hebt het geprobeerd!

Wbt speen, mijn dochtertje is nu 2 weken en wij hebben ook een speen gegeven ondanks afraden bij bv. Ze heeft veel zuigbehoefte en bleef maar voeding vragen en voor mij was ook de lol er wel af, het werd me te pijnlijk, urenlang een baby aan de borst. Het teveel aan voeding spuugde ze weer uit en ze kreeg krampjes door het overschot. Dus gedaan waar we ons goed bij voelden, en ze heeft baat bij de speen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:06

Wat in het ene land normaal is is in het andere een doodzonde. Dat is ook nog zo krom.
In Nederland ben je een baby mishandelaar als baby meer wil drinken dan 1 liter. Dat mag echt niet, gevaarlijk bla bla en niemand weet waarom.
Bij ons vonden ze totaal geen probleem en staat op diezelfde pakken voeding niet die rare waarschuwing.
Die blijken ze dus enkel voor Nederland erop te printen. Ofwel alleen nederlabdse babies moeten kramphaftig onder die 1 liter grens blijven 8)7

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:18

Bij een te kort tongriempje kun je, ook bij goed aanhappen, zeker ook tepelkloven krijgen.
Wanneer er 2 lactatiekundigen zijn geweest, mag je aannemen dat ze er naar gekeken hebben.
Ik snap wel dat iemand zegt dat stoppen op het dieptepunt jammer is.
Je bent moe, je hebt pijn, de roze wolk lijkt mijlenver weg en dan heb je ook nog moeten besluiten om te stoppen met voeden, daar zou je, na een paar weken rustiger vaarwater spijt van kunnen krijgen.
Er bestaat ook zoiets als relacteren.
Maar nogmaals, in dit geval zou ik enkel zeggen: je hebt het geprobeerd, je hebt je best gedaan, dagen op je tanden gebeten en het is niet gelukt, helaas, maar wat knap dat je er zo je best voor hebt gedaan!!
Probeer het een plekje te geven tzt...

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:29

Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad en heb de eerste week tevergeefs gekolfd. Het was zo frustrerend dat het niet ging. Ik was eigenlijk opgelucht dat mijn kraamverzorgster zei: meid wil je dit echt heel graag het is geen zonde als je voor jr zelf kiest. Ik ben toen gestopt en eeb heleboel stress gleed van mijn schouders. Niet meer elke 3 uur 2 uur met voeden bezig zijn (ik heb een tweeling).