Veganisme - extremisme?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:04

8nnemiek schreef:
Forks over Knives vind ik een erg goede docu over de slechte gevolgen van vlees voor je gezondheid. Heel erg interessant en zeker geen 'wakker dier propaganda docu'.
Food matters is ook een vergelijkbare docu.
Fat, Sick and Nearly Dead is er ook een in die categorie, voor je gezondheid dus. Ook echt een eye-opener.

Als je meer naar het milieu kijkt dan is Cowspiracy echt een super docu. Enorm interessant, hoe het milieu lijdt onder onze gigantische vleesconsumptie.

En als je meer iets zoekt over het dierenleed wat bij vlees eten komt kijken, dan is Food Inc. een goede. Er zijn er meerdere, waaronder nog een erg goede docu, die ga ik even opzoeken want ik ben de naam kwijt :o
Edit, Earthlings is er een die echt over de dieren gaat, maar hij schijnt nogal heftig te zijn, dus die heb ik zelf nooit durven kijken :o

Ja Food Inc.

En bedoel je Earthlings toevallig??

Edit: ja je bedoelt Earthlings :')

Lillith24

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:05

Earthlings is trouwens heel extreem. Ik moest echt huilen. Als je juist recalcitrant en sceptisch wordt van "zielige dieren filmpjes" dan moet je die niet kijken. Maar ik zou 'm ook niet aanraden als je gevoelig bent van dat soort dingen, of een zwakke maag hebt. Ik heb er twee nachten niet van kunnen slapen en ben daarna gewoon helemaal overgestapt op veganisme.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:07

enzino schreef:
Maar dan vind jij het vast ook niet erg om hier even al je email adressen en paswoorden te posten.
Want jij hebt toch ook niets te verbergen? Of bespreek je soms illegale zaken via je email?

Ik beloof dat ik niets kwaads in de zin heb, dus je mag het ook via PM naar me sturen.

Je snapt natuurlijk ook wel dat het delen van wachtwoorden op internet gewoon een uitnodiging is voor mensen die wel kwaad in de zin hebben he, dat is niet te vergelijken met een foto/filmpje laten maken op je eigen terrein.
En als iemand een goede reden heeft om door mijn mail te gaan, prima, want ik heb inderdaad niks te verbergen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:09

chanel1985 schreef:
Tot het zover is dat je inbrekers onverwacht in huis hebt, voor welke reden ook, niet enkel voor je dieren. Inbreken is inbreken en bij wet verboden.

Natuurlijk is inbreken verboden, en ik keur het ook niet goed, maar ik begrijp gewoon wel de beweegredenen van die mensen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:10

Wat zijn dat voor rare vergelijkingen joh? Email vergelijken met een stal varkens? Ik weet niet, maar die varkens worden gefokt en vetgemest voor de verkoop. Als koper heb je toch ook het recht om te weten wat je koopt? Dus waarom zo panisch als iemand in jouw stal wil kijken wat daar allemaal gebeurt met die varkens?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:13

Als je inbreekt ben je per definitie van kwade wil, anders zou het geen strafbaar feit zijn.
Als iemand bij mij thuis snachts inbreekt om een foto te maken van mijne zetel, zal die het geweten hebben ( als onze hond ons nog niet voor is geweest).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:14

8nnemiek schreef:
chanel1985 schreef:
Tot het zover is dat je inbrekers onverwacht in huis hebt, voor welke reden ook, niet enkel voor je dieren. Inbreken is inbreken en bij wet verboden.

Natuurlijk is inbreken verboden, en ik keur het ook niet goed, maar ik begrijp gewoon wel de beweegredenen van die mensen.

Dan is dat misschien het verschil, dat jij de beweegredenen wel kan begrijpen.

Ik begrijp namelijk werkelijkwaar echt niet waarom je wilt inbreken in andermans privé om schokkende filmpjes te maken om andere mensen over te halen om ook vegetariër/veganist te worden. Dat werkt toch voor geen meter?

Want dat is neem ik aan het doel van die filmpjes? Of zit er nog een ander doel achter? 'Laten zien hoe 'het' er aan toe gaat in de Nederlandse veehouderij' kan geen doel zijn want dat doe je niet met die filmpjes...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:14

Lillith24 schreef:
Wat zijn dat voor rare vergelijkingen joh? Email vergelijken met een stal varkens? Ik weet niet, maar die varkens worden gefokt en vetgemest voor de verkoop. Als koper heb je toch ook het recht om te weten wat je koopt? Dus waarom zo panisch als iemand in jouw stal wil kijken wat daar allemaal gebeurt met die varkens?

Waarom dan inbreken? Waarom iets verkeerd aanklagen, en zelfs ook iets verkeerd gaan doen? Is dat dan niet een beetje veel hypocriet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:16

Lillith24 schreef:

Ja, dat recht heb je. Maar zo'n filmpje is absoluut niet representatief voor de hele veehouderij. Dus als je wilt eten waar je vlees in NL vandaan komt, bel je gewoon even de boer waar jou vlees vandaan komt, (Dat weet de slager) en dan willen de meeste boeren je vanalles vertellen over hun bedrijf.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:19

verootjoo schreef:
Lillith24 schreef:

Ja, dat recht heb je. Maar zo'n filmpje is absoluut niet representatief voor de hele veehouderij. Dus als je wilt eten waar je vlees in NL vandaan komt, bel je gewoon even de boer waar jou vlees vandaan komt, (Dat weet de slager) en dan willen de meeste boeren je vanalles vertellen over hun bedrijf.

Hoe weet je nou zeker dat dat wel representatief is dan? Ik bedoel, als zo'n bio-industrie boer voorbereid is op je komst en niet wil dat jij achter bepaalde dingen komt dan heeft ie toch de kans dat te verbergen? Misschien ben ik te wantrouwend hoor, maar sowieso zijn er volgens mij weinig bio-industrie boeren die het oké vinden als je even langskomt om te kijken hoe het met de dieren gaat. Want hun uitgangspunt is niet de dieren, hun uitgangspunt is geld verdienen. De dieren komen niet op de eerste plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:20

Lillith24 schreef:

Door de bomen zie je het bos niet meer...

Het idee dat 8nnemiek naar voren brengt is de overtuiging dat als je niets verkeerd doet je ook niets te verbergen hebt. Dat is iets dat veel naar voren wordt gehaald in discussies over privacy waarbij mensen vinden dat de overheid haar eigen bevolking mag bespioneren en de enige mensen die het daar niet mee eens zouden zijn zouden mensen zijn die iets te verbergen hebben. Het achterhalen of kraken van email gegevens komt daar vaak naar voren, vandaar dat ik daar over begon.

Deze discussie is flink aangewakkerd nadat Edward Snowden bewijs naar voren bracht dat de Amerikaanse overheid haar eigen regels overtrad en persoonlijke informatie van niet-verdachte inwoners verzameld.

Naar mijn mening heeft iedereen recht op privacy en gelukkig staat dat ook zo in de Nederlandse wet beschreven. Voor mensen die denken dat privacy niet belangrijk is zou ik graag het boek "1984" eens willen aanraden. Misschien heb je het al een keer moeten lezen op de middelbare school, maar het kan geen kwaad het boek nog eens op te pakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:22

verootjoo schreef:
Want dat is neem ik aan het doel van die filmpjes? Of zit er nog een ander doel achter? 'Laten zien hoe 'het' er aan toe gaat in de Nederlandse veehouderij' kan geen doel zijn want dat doe je niet met die filmpjes...

Ik denk dat het doel is om voor verandering te zorgen in de industrie, niet? Te zorgen dat er genoeg protest komt op een bepaalde gang van zaken dat het verboden wordt. Neem dingen als onverdoofd castreren, couperen, snavels wegbranden.. Maar ook bv foie gras.. Zonder filmpjes krijg je geen discussies en geen media aandacht en zoiets zal niet vanzelf ophouden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:26

Als je mening is dat zo'n filmpjes helpen moet je zien dat je die filmpjes dan op een rechtmatige manier verkrijgt, dan is er geen probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:27

Lillith24 schreef:
Hoe weet je nou zeker dat dat wel representatief is dan? Ik bedoel, als zo'n bio-industrie boer voorbereid is op je komst en niet wil dat jij achter bepaalde dingen komt dan heeft ie toch de kans dat te verbergen? Misschien ben ik te wantrouwend hoor, maar sowieso zijn er volgens mij weinig bio-industrie boeren die het oké vinden als je even langskomt om te kijken hoe het met de dieren gaat. Want hun uitgangspunt is niet de dieren, hun uitgangspunt is geld verdienen. De dieren komen niet op de eerste plaats.

Want dan gaan ze hun hele stal verbouwen omdat jij even langs wil komen? Echt niet hoor. Hoe wil hij dat dan verbergen?

Ik kom heel vaak op boerderijen, omdat ik nu eenmaal in een omgeving woon met veel boerderijen en dus veel boeren ken. Het uitgangspunt is geld verdienen, ze moeten idd ook leven ervan. Alleen ik weet niet of je het nieuws een beetje volgt, maar de laatste jaren is er niet zoveel te verdienen in boerenland. Melkprijs is al jaren onder de kostprijs, eierenprijzen zijn al jaren onder de kostprijs en de varkensboeren draaien ook al jaren verlies. En toch staan de boeren dag en nacht klaar voor hun dieren om ze zo goed mogelijk t verzorgen met de middelen die er zijn. Omdat hun hart bij de dieren ligt. Boer ben je 24/7, dat doe je niet als je het voor het geld doet.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:29

enzino schreef:
Lillith24 schreef:

Door de bomen zie je het bos niet meer...

Het idee dat 8nnemiek naar voren brengt is de overtuiging dat als je niets verkeerd doet je ook niets te verbergen hebt. Dat is iets dat veel naar voren wordt gehaald in discussies over privacy waarbij mensen vinden dat de overheid haar eigen bevolking mag bespioneren en de enige mensen die het daar niet mee eens zouden zijn zouden mensen zijn die iets te verbergen hebben. Het achterhalen of kraken van email gegevens komt daar vaak naar voren, vandaar dat ik daar over begon.

Deze discussie is flink aangewakkerd nadat Edward Snowden bewijs naar voren bracht dat de Amerikaanse overheid haar eigen regels overtrad en persoonlijke informatie van niet-verdachte inwoners verzameld.

Naar mijn mening heeft iedereen recht op privacy en gelukkig staat dat ook zo in de Nederlandse wet beschreven. Voor mensen die denken dat privacy niet belangrijk is zou ik graag het boek "1984" eens willen aanraden. Misschien heb je het al een keer moeten lezen op de middelbare school, maar het kan geen kwaad het boek nog eens op te pakken.

Ja dat is een van mijn favoriete boeken, maar wat jij nu over Edward Snowden zegt he. Dat is toch hetzelfde eigenlijk? Hij was een klokkenluider, zonder hem waren we er nu waarschijnlijk nóg niet over dat Amerika haar eigen regels overtreedt. Ik zie dat hetzelfde als die filmpjes van misstanden in de vee- en melkindustrie.
Bovendien, ik denk dat er een wezenlijk verschil is tussen het privé leven van de boer, en het 'privé' van zijn bedrijf. Het is niet alsof er bij hem in de woonkamer wordt ingebroken om te filmen hoe hij z'n ontbijtje voor de TV opeet of zo. Ik vind het echt nogal een verschil eigenlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:30

Van welk geld onderhoud jij jezelf? Jij werkt toch ook voor het geld? Waarom zou een boer vrijwillig moeten werken en er niets aan mogen verdienen?
Het één sluit het ander niet uit, maar als men in extremen denkt kan je dat je moeilijk inbeelden denk ik.

Privé domein is privédomein punt. Het is niet omdat je in een bedrijf inbreekt dat dat minder erg is.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:32

Joh die boer moet inderdaad z'n geld verdienen, maar ik denk wel dat het een slinkende sector is. Dat geldt voor een heleboel sectoren op de arbeidsmarkt, daar moet je mee leren leven en je omscholen of gewoon iets radicaal anders gaan doen. Het kan niet zo zijn dat het 'zielig' is voor de boeren dat melk minder goed verkoopt en al jaren onder de kostprijs ligt, terwijl de kleine winkelhouders ook moeten sappelen om de kop boven 't water te houden alleen maar omdat mensen tegenwoordig veel meer via internet kopen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:35

Dus, even naar een paardenstal getrokken. Stel, iemand is tegen het houden van paarden. Deze mag niet inbreken in het huis van de stalhouder, maar mag wel inbreken in de stal. De stal waar jouw paard staat en deze mag dus de deuren opentrekken en je zadel vernielen omdat dat 'anders' is. Dan zou jij die ochtend op stal komen en vind je het prima dat je paard kreupel is en je zadel stuk.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:37

8nnemiek schreef:
Ik denk dat het doel is om voor verandering te zorgen in de industrie, niet? Te zorgen dat er genoeg protest komt op een bepaalde gang van zaken dat het verboden wordt. Neem dingen als onverdoofd castreren, couperen, snavels wegbranden.. Maar ook bv foie gras.. Zonder filmpjes krijg je geen discussies en geen media aandacht en zoiets zal niet vanzelf ophouden.

Ik denk dat een stuk van het probleem ligt in het feit dat veel filmpjes niet daarvoor bedoeld lijken. Het is geen protest tegen zeer specifieke zaken, het is een kijk-hoe-zielig en als je niet per direct veganistisch wordt ben je hier persoonlijk verantwoordelijk voor.
Dat gevoel willen mensen niet, dus als je ze dat wel bezorgt, is het een vrij logische reactie dat ze zich volledig afsluiten en defensief worden.

Even tussen haakjes: ik vind inbreken in stallen 100% niet kunnen, herinner me nog een topic waarin de gevolgen van zo'n acties besproken werden. Biggen die ziek werden omdat quarantaine niet gerespecteerd werd enzovoorts
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 28-05-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:38

Lillith24 schreef:
Joh die boer moet inderdaad z'n geld verdienen, maar ik denk wel dat het een slinkende sector is. Dat geldt voor een heleboel sectoren op de arbeidsmarkt, daar moet je mee leren leven en je omscholen of gewoon iets radicaal anders gaan doen. Het kan niet zo zijn dat het 'zielig' is voor de boeren dat melk minder goed verkoopt en al jaren onder de kostprijs ligt, terwijl de kleine winkelhouders ook moeten sappelen om de kop boven 't water te houden alleen maar omdat mensen tegenwoordig veel meer via internet kopen.

De melk verkoopt niet minder goed, er gaan liters het land uit, alleen de prijzen liggen nu laag doordat de supermarkten simpelweg niet meer willen geven en concurreren met andere supermarkten. De consument wil een liter melk voor zo weinig mogelijk, en reken maar dat er nog heel wat marge op dat pak melk van 0,80€ zit... Idem dito voor de eieren. De productieprijs van een ei ligt op 20ct per ei (biologisch) en toch kan je ze in de winkel voor veel minder kopen, incl marge van de supermarkt... Dat klopt gewoon niet.
En een boerenbedrijf kun je nu eenmaal niet zomaar stoppen zoals een winkel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:39

maaikemuis schreef:
Dus, even naar een paardenstal getrokken. Stel, iemand is tegen het houden van paarden. Deze mag niet inbreken in het huis van de stalhouder, maar mag wel inbreken in de stal. De stal waar jouw paard staat en deze mag dus de deuren opentrekken en je zadel vernielen omdat dat 'anders' is. Dan zou jij die ochtend op stal komen en vind je het prima dat je paard kreupel is en je zadel stuk.

Ze stelt het wel zonder schade te berokkenen maar ik stel mij de vraag dat bv stress bij die dieren door de inbraak, dat is ook een vorm van schade. En laat ze nu juist protesteren tegen dierenleed.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:40

maaikemuis schreef:

Ik heb niets gezegd over vernieling en dierenmishandeling. Dat is heel iets anders en hoort er imo niet bij, dat betrek je er nu zelf bij. Als iemand tegen stalhouderij is, de stal inloopt tijdens openingstijden (bijvoorbeeld bij manege of pensionstalling) en stiekem filmt hoe het er daar aan toe gaat. Tja, dat is anders en niet per se 'verkeerd' in mijn ogen.

Als iemand bij een varkenshouderij inbreekt, daar stiekem filmt (wat je ook vaak ziet is dat ze om een rondleiding vragen en dat dan met verborgen camera filmen) dan vind ik dat iets anders dan wanneer iemand inbreekt, de boel van binnen sloopt, dieren slaat of zo maar vrij laat (dat gebeurt ook en vind ik hoogst onverantwoord, laat dat duidelijk zijn!) dan vind ik dat echt een heel andere zaak.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:40

chanel1985 schreef:
maaikemuis schreef:

Ze stelt het wel zonder schade te berokkenen maar ik stel mij de vraag dat bv stress bij die dieren door de inbraak, dat is ook een vorm van schade. En laat ze nu juist protesteren tegen dierenleed.

Want die beesten hebben normaliter geen stress in de situatie waar ze zich in bevinden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:42

Als ze stress hebben is het vlees niet te eten en geven de koeien geen melk... Dus dat is niet de ideale situatie, want dat kost je dus veel geld...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:43

En dat verantwoord de bijkomende stress die zo'n actie te weeg brengt bij die dieren? Hoe krom is dat?
Wie weet is die bijkomende stress juist de druppel voor een varken waardoor die sterft?