Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:28

Wat ik heb onthouden is dat onder de 130 een mooie hartslag is. Mijn eigen hartslag stijgt ook enorm snel naar de 160 oid. Bij mijn vriend gaf dezelfde meter stabielere waardes dus geloof wel dat het kan kloppen.

Edit: http://www.nuafvallen.nl/ideale-hartsla ... erbranding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:13

SteffiiY schreef:
@Moska: aha dat klinkt als genoeg beweging en qua voeding, wat eet je?

Niks bijzonders. Ben niet echt een ontbijter door de week, dus eet dan vaak een stuk ontbijtkoek (snelle jelle van de lidl en dan de minder suiker variant)/kaascracker/banaan/kom yoghurt, drink alleen maar thee zonder suiker en water op het werk. Soms een cup a soup (maar dat is zo zout, vind ik niet echt lekker, soms wel behoefte aan) Lunch is meestal twee bruine boterhammen met of kaas/augurk, kipfilet of pindakaas/hagelslag puur (altijd twee soorten beleg en nooit twee keer zoet). En als er alleen maar "vies" beleg is (spek/boterhamworst e.d.) dan eet ik roggebrood met kaas/beschuit/crackers als lunch. In de middag twee kleine koekjes en 's avonds hangt er helemaal vanaf waar ik zin in heb. Dat kan een salade met feta en avocado zijn, pasta met gehakt en groenten, gebakken of gekookte eieren (dan heb ik geen zin om te koken), rijst met roerbakgroente. In het weekend eet ik vaak wel wat anders/meer. Bv afbakbroodjes en drink dan ook wel eens sap of chocolademelk. En natuurlijk eet ik wel eens een patatje oid.

Maar overall gezien eet ik volgens mij niet heel bizar veel. Ik kon altijd enorm snoepen, maar ook dat doe ik zelden meer (en ik kan me tegenwoordig beter inhouden). Misschien moet ik gewoon nog wat langer door blijven rennen :D

Linnie050

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:12

Wat is iedereen goed bezig!

veel water drinken is ook belangrijk.
Eet gewoon gevarieerd en meerdere keren op een dag.
Brood, kwark of yogurt, fruit en je avondeten.
En niet elke avond koek of chips doe dat alleen in de weekenden.
Te weinig eten is ook niet goed gaat je lichaam op spaarstand en raakt je stofwisseling van slag.

Hoe meer je sport hoe lager je hartslag ook gaat worden in rust!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:23

Mijn hartslag in rust is 55, geloof dat dat wel laag genoeg is. Heb van nature ook een lage bloeddruk 110/60 , daar zijn wel eens mensen jaloers op. Chips eet ik niet zo vaak, misschien 1x per twee weken. Ik koop het in ieder geval zelden. Maar goed, hoef ook niet super veel af te vallen of zo, maar een paar kilo minder zou ik niet vervelend vinden.

Vanavond 1,5 uur yoga gedaan. Hopelijk doet mijn knie normaal en kan ik morgenavond weer hardlopen!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:37

Vanavond weer ruitertraining gehad op stal. Ik ga morgen zo'n spierpijn hebben van alle pittige squats!:') Ik hoop dat ik nog kan lopen. Hihi! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:44

Yes heb mijn doel van vandaag gehaald! 2 min van m'n record af gelopen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:15

Goed gedaan! Hoe lang heb je precies gelopen en hoe ver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:35

7 km/u over 5 km. Voor sommigen wss niets maar met mijn heup al best netjes na 2 maanden.

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:50

Ik ben vandaag ook weer geweest voor het eerst met mijn nieuwe gadget en met de hartslagband. Leuk om te zien wat je gemiddelde snelheid is en precies hoever je loopt, over de hartslag had ik geen idee wat ik moest verwachten, maar na mijn training kreeg ik een bliepje met goed recovery. En 611 calorieën verbrand, altijd fijn. Mbt het afvallen, ben ik ook minder brood gaan eten, meer groente kwark en fruit. Geen koekjes en snoepjes. En ik denk dat het ook wel scheelt of je overgewicht hebt of niet, ik was te zwaar, dan val je denk ik makkelijker af, dan iemand die al goed op gewicht is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:52

Robijntjah netjes hoor, knap gedaan!

Gerda leuk om zo meer inzage te hebben in wat je doet.

Ik snoep echt te veel, beetje suiker verslaafd :x Gisteravond gewogen, 63 kg (1.71m). Voor het mooie zou ik 60 willen wegen maar dat is geen doel of must. Vanavond weer lopen :)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:29

Vandaag nieuwe schoenen aan laten meten. Een rib uit mijn lijf. Maar super geholpen bij al4runners in Alkmaar. Het zijn niet de mooiste maar voor mijn voeten de beste. Nu hopen dat ik geen blaren meer loop. Afbeelding

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:19

Marall schreef:
Daan_O schreef:
Knap dat jullie zo veel zijn afgevallen. Is dat ook de reden dat jullie zijn gaan lopen?

En 6km achter elkaar red ik voorlopig ook niet!

Hardlopen gaat mij wel redelijk makkelijk af moet ik zeggen, maar het zit ook wel in mijn genen denk :+ Zus die op topniveau heeft gelopen, vader heeft diverse marathons gelopen (binnen 3 uur) en ook hardlopende tantes en nichten in de familie.

Vanavond ga ik voor het eerst de afstand vergroten, van 2,7 naar 3,6km. Ben benieuwd hoe dat me af gaat :)

Ik ben aan het lopen begonnen omdat ik eigenlijk een 3e operatie aan mijn heup zou moeten ondergaan. Maar deze operatie is zwaar en heeft veel risico. De artsen opereren dus liever niet.
Nu heb ik besloten om mijn levensstijl te haan veranderen. En kijken of dit ook helpt voor mijn heup. Door eerdere operaties en mijn bot aandoening is bewegen naast mijn zware drukke baan in de zorg erg moeilijk. En ben ik veel te zwaar ( woog 107 kg).
Tot nu toe lukt het aardig goed. Maar loop/ wandel wel dagelijks met pijn. Maar ik ga gewoon door.

Oh dat is niet goed als je altijd met pijn loopt! Ook naast het hardlopen zelf? Ik zou dan meteen stoppen als ik jou was. Ik loop ook al een jaar lang met pijn in mijn heup. Hardlopen kan al die tijd al niet meer. Je maakt het nu denk ik alleen maar erger dan het is, straks heb je blijvende schade aan je lichaam en kun je je werk niet eens meer doen. Minder belastend is zwemmen

Ik lees nu net dat je een botaandoening hebt. Dan weet je denk ik wel wat je doet

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:52

Douce schreef:
En als het gaat om vetverbranding kun je je hartslag in de gaten houden. Met een lagere hartslag verbrand je meer vet dan met een hoge.

Fabeltje wat steeds weer opduikt. Hoe harder je loopt ( dus hoe hoger je hartslag) hoe meer vet je verbrand. Percentage gewijs verbrand je op een laag tempo (lage hartslag) meer vet dan koolhydraten en hoe hoger de snelheid hoe hoger het percentage koolhydraat verbranding en dus hoe lager het percentage vetverbranding. Absoluut verbrand je op een hoog tempo echter veel meer en is dus een lager percentage vetverbranding op hoge snelheid absoluut toch meer.
Bovendien heb je bij intensieve trainingen tus met hoge snelheden ook nog een uren lang extra naverbranding hetgeen bij trainen in een lage hartslagzone niet het geval is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:57

Ik vind het wel leuke schoenen Marall, maar belangrijker is dat ze goed zitten :)

Donderdag heb ik voor het eerst 3,6 km gelopen. In 20.33 met een gemiddelde snelheid van 10,54 km/u, 2x stukje gewandeld. Vrijdag nog een keer gedaan, 1x minuut gewandeld en het ging me vrij makkelijk af. Tijd een minuut sneller 19.35 en snelheid 11,03. Tevreden over de progressie :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:04

Greetje63 schreef:
Douce schreef:
En als het gaat om vetverbranding kun je je hartslag in de gaten houden. Met een lagere hartslag verbrand je meer vet dan met een hoge.

Fabeltje wat steeds weer opduikt. Hoe harder je loopt ( dus hoe hoger je hartslag) hoe meer vet je verbrand. Percentage gewijs verbrand je op een laag tempo (lage hartslag) meer vet dan koolhydraten en hoe hoger de snelheid hoe hoger het percentage koolhydraat verbranding en dus hoe lager het percentage vetverbranding. Absoluut verbrand je op een hoog tempo echter veel meer en is dus een lager percentage vetverbranding op hoge snelheid absoluut toch meer.
Bovendien heb je bij intensieve trainingen tus met hoge snelheden ook nog een uren lang extra naverbranding hetgeen bij trainen in een lage hartslagzone niet het geval is.

Leuk iemand met zoveel kennis in het topic! Bedankt voor je heldere uitleg.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:28

Ja ik ben ook heel blij met Greetje63 :D

Daan_O; dat is inderdaad mooie progressie.

Ik heb net weer een rondje gedaan,3,5km in 30min. Zat op 8:30min/km, dat is een mini beetje sneller dan anders. 5sec/km om precies te zijn :') Maar t lopen zelf ging best lekker. Niet helemaal pijnvrij op mn schenen maar goed te doen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:16

Gisteren week 4 van Couch to 5K afgerond. Nog niet spectaculair, stukken van vijf minuten (die nog veel moeite kosten). Maar vandaag gruwelijk pijn in mijn bil!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:55

Gister weer groepstraining gehad. Voor het eerst 7 en 9 minuten achterelkaar gerend. Op het einde van de 9 minuten kreeg ik alleen wat last van een spier in mijn linkerbil. Zou het dezelfde spier zijn als van Bloodymary? Heb er verder met gewoon lopen geen last van, maar als ik mijn bil masseer, dan kan ik heel precies de pijnlijke plek masseren. Heb het al eens eerder gehad, is toen vlot opgelost bij de fysio dmv dry needling. Hoop dat ie deze week nog een gaatje heeft voor me...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:31

Pijn tijdens het lopen is echt naar en een signaal van je lijf. Goed laten controleren dus!

Ik vandaag voor het eerst in een groep getraind. Echt super leuk met veel verschillende niveaus. Uiteindelijk 45 minuten gelopen en 7.2 km afgelegd

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 01:31

Bij mij was het gelukkig na een dag vanzelf weg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 06:40

Bienotje schreef:
Mijn conditie is echt een beetje zielig O:) En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar iets aan wil doen.

Paardensport staat op een laag pitje nu met een kleintje erbij. Ik zocht iets flexibels en effectief qua tijd en ben nu sinds 1 week begonnen met hardlopen. Damn.. wat valt dat tegen!

In het hardlooptopic allemaal ervaringen van fanatieke lopers die al op conditie zijn. Daar is het ook niet bedoeld om trainingen te delen. Maar lijkt me juist leuk om met een clubje gelijkgestemden te babbelen over het trainen, hoe moeizaam het in het begin gaat en elkaar te kunnen motiveren!

Wie doet er mee?!

dit zou mijn post kunnen zijn. Behalve dat ik 8 jaar geleden wel eens hard liep. 5km lukte me destijds.

Over 2 maanden word ik 38. Ik loop op zondag met een vriendin. Zou ik nog ergens Doordeweeks moeten eigenlijk maar is me nog niet gelukt. Mijn doel is ook 5km.

Ik heb niet alle pagina's gelezen, alleen de eerste maar sluit graag aan.

Ik lees over de Evy app. Is deze gratis?

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:25

pinto_1 schreef:
benangelique schreef:
Zwaai vanuit Denemarken. Eergisteren 5k gelopen na 3 weken training en 2 weken geen tijd. .. tijd in te huilen (35:35), maar hé, het is hier heuvelachtig en ik heb t toch maar mooi gedaan na een dag slenteren door legoland :+

Vind het nogal een denigrerende uitspraak over de tijd. Het is een beginnend hardlooptopic, en als je dan geen 10 km per uur loopt is het "om te huilen"? :roll:

De 1 is gewoon sneller dan de ander, en de snellere zal een sneller doel voor ogen hebben dan de ander. Daar is niks denigrerends aan

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:30

IMJ: volgens mij is de evy app niet gratis als je m optimaal wil gebruiken.. Wat je zou kunnen is een andere app downloaden en evy er handmatig in zetten. Ik weet dat dit bij Runkeeper kan, weet niet hoe dit zit bij bv Strava.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:32

Voor mensen die met de hond hard lopen.
Gisteren hebben wij de natte neuzen trail in velp gelopen.
Een aanrader voor iedereen.
Mooie omgeving duidelijke route en een gezellige ongedwongen sfeer.
Geen tijdsregistratie.
In november is er weer een.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:25

Amethyst_ schreef:
IMJ: volgens mij is de evy app niet gratis als je m optimaal wil gebruiken.. Wat je zou kunnen is een andere app downloaden en evy er handmatig in zetten. Ik weet dat dit bij Runkeeper kan, weet niet hoe dit zit bij bv Strava.

Dank! Ik gebruik nu runtastic. Is ook fijn maar geen opbouwschema.