acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:36

secricible schreef:
Deze hle vergelijking met een drugsverslaving of rookverslaving is totaal geen eerlijke vergelijking. Roken en drugs zijn naast een mentale verslaving (waarom doet iemand het, waarom toch die behoefte aan een sigaret na de maaltijd enz.) ook een fysiologische verslaving (lichamelijke behoefte aan nicotine). Aan het eten van suikers of vet zit geen fysiologische verslaving. Je zal dus alleen mentaal moeten leren maat te zoeken(wat niet hemakkelijk is, begrijp me niet verkeerd)
Vergelijen met een drugsverslaving vind ik dan ook erg ongepast....

http://www.voedingnu.nl/bij-mensen-best ... 3657.lynkx

Vreemd, ik heb laatst iets van de uni in Wageningen gelezen dat het dat juist wel is. Ff zien of ik dat kan vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:37

Doubtless schreef:
vuurneon schreef:
Waarom niet? De een schenkt een glaasje wijn in, de ander stapt in bad, weer een ander mompelt complimenten tegen zichzelf en ik vind het heerlijk om een stuk hele pure chocolade te nemen als beloning na een dag werk! Ik hoef mijzelf geen complimenten te geven, daarvoor zit ik al harstikke goed in mijn vel. Maar die chocolade... Hmmmmm

En natuurlijk ga die reep niet op, 2 blokjes. Voordeel van hele pure chocolade, daar blijf je vaak niet van eten.

Mij lijkt dat zó lastig! Is het geen verslaving/mindset/levensstijl waar je vanaf moet? Is belonen met eten dan niet hetzelfde als een alcoholist belonen met een wijntje of een junk met een jointje?

En dat is het nu net; want ik heb geen verslaving. Ik kan rustig langs de ongezonde voeding lopen en heb ik alleen hormonaal last (als ik ongesteld moet worden) van een flinke vreetbui en ik kan mij dan ook totaal niet beheersen. Is 1 à 2 dagen in de maand dat mijn rem weg is en ja, dat is eng. Ik wil die zak drop niet op eten maar voor ik het door heb zit ik naar een lege verpakking te kijken. Maar dat is geen ramp dat ik mij even laat gaan. Voor alle andere 30 dagen heb ik geen last van de verleiding weerstaan en koop ik het simpelweg niet. Dus geniet ik van mijn stukje hele pure chocolade, wat trouwens ook niet ongezond is!

Alle goede momenten worden gevierd met lekkere dingen, dus vanaf jongsafaan krijgen wij die associatie al mee. Verjaardag? Taart. Een verjaardag met alleen super gezond eten, voelt vaak niet echt als een feestje.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:37

secricible schreef:
Aan het eten van suikers of vet zit geen fysiologische verslaving.

En honger dan?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:38

Doubtless schreef:
secricible schreef:
Aan het eten van suikers of vet zit geen fysiologische verslaving.

En honger dan?
Lijkt me geen teken van verslaving, "trek" daarentegen wel. Waarmee ik doel op de drang om een chocoladereep te kopen ook al heb je zojuist een boterham met pindakaas op.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:39

Is het met suikers niet ongeveer vergelijkbaar als met cafeïne? Ik drink zelf geen koffie, maar mijn moeder bijvoorbeeld moet om de zoveel tijd een bakje koffie omdat ze zich anders slap en futloos voelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:40

De maag is vaak ook groter toch bij mensen die structureel meer binnen krijgen dan noodzakelijk is? Honger lijden is een afschuwelijk gevoel en als je gewend bent veel binnen te krijgen dan is het pijnlijk om steeds minder binnen te krijgen. T is niet voor niets dat zoveel mensen na een dieet als een gek weer gaan eten en nog zwaarder zijn dan voor hun dieet...

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:41

ik ben ook te zwaar. maar loop in middels wel bij de dietiste. bleek dat ik te weinig en te onregelmatig at.
ook ben ik nu 2x in de week in de sportschool te vinden en ben vers gaan koken. wandel 7 dagen per week met de hond.
had afgelopen woensdag controle: was bijna 3 kilo kwijt en mijn vetpercentage was met 5%gedaald.
het was voor mij ook een kwestie van de knop omzetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:42

Voor de geinteresseerde heb ik het originele artikel van de uva nog toegevoegd aan mijn bericht.
Vjestagirl, ben heel geinteresseerd als je het kan vinden!

En de vergelijking met honger: ja eten is een "verslaving", alhoewel ik niet denk dat dat de juiste benaming is. Maar het gaat nu puur over suiker en dat levert geen fysiologische verslaving op. Wel een (kort) gevoel van beloning voor sommige mensen, een dalende suikerspiegel en daardoor weer een behoefte om opnieuw suikers te eten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 22-02-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:42

vuurneon schreef:
En dat is het nu net; want ik heb geen verslaving.

Dat is wel een belangrijk detail haha :D Ik zou denken/zeggen dat mensen die met veel moeite een dieet volgen hun prestaties niet moeten belonen met (ongezond) eten. Maar als er geen sprake is van gebrek aan zelfbeheersing is het een andere keuze imo.

vuurneon schreef:
Alle goede momenten worden gevierd met lekkere dingen, dus vanaf jongsafaan krijgen wij die associatie al mee. Verjaardag? Taart. Een verjaardag met alleen super gezond eten, voelt vaak niet echt als een feestje.

Vreselijk vind ik dat. Ik vind het heerlijk om te koken voor vrienden of lekker uit eten te gaan met z'n allen om iets te vieren. Maar dat hoeft wat mij betreft dan niet met een zak friet of bij MacDonalds.

Het ergste vind ik mensen die maar blijven aandringen dat je een stukje taart moet pakken, want het is feest. Bij mijn vorige werkgever werkten ruim 130 mensen. Iedereen die jarig was trakteerde taart. Opa of oma geworden? Taart. Mooie klus binnen gehaald? Taart. Er was daar gewoon minimaal 1x per week taart, soms zelfs vaker. En dan krijg je echt de gekste opmerkingen als je dat keer op keer afslaat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:44

Verjaardagen met komkommer en tomaatjes vind ik heerlijk :9
Daar pak ik er altijd meer van dan van de frituur dat later op de avond komt.

Wat ik altijd erg moeilijk vind is nootjes.
Verschrikkelijk lekker

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:45

Doubtless, wat is het verschil? Ook jij associeert dus gezelligheid met eten. Of dat de macdonalds is of een zak patat of een andere vorm van eten, wij worden opgevoed met emotionele factoren die we binden aan eten.
Als voor jou eten aan gezelligheid gekoppeld staat, is de kans groot dat je gaat eten als je eenzaam bent... Omdat het een gevoel van gzelligheid afgeeft aan je hersenen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:50

Nee je leest het verkeerd. Ik vind het heerlijk om te koken voor vrienden of gezellig uit eten te gaan om iets te vieren, maar dit is één van de vele mogelijkheden wat mij betreft. Ik vind het ook fantastisch om de paarden op de trailer te gooien en op pad te gaan en kan dat ook als beloning zien. Ik shop graag. Ga graag naar de kapper. Kan heel blij zijn met iets simpels als een potje nagellak. Vind de sauna een genot. Net als uitslapen en ontbijten in bed (een boterham met kaas en een kop koffie, bij wijze van).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:55

Joman schreef:
quera schreef:

Vaak is dit erfelijk belast.

En jij zegt dat het zo makkelijk is. Hoe weet je dat? Een drugsverslaafde is weer anders als een eetverslaafde. Drugs is namelijk geen 1e levensbehoefte waar eten dit wel is.

Dat argument dat eten een 1ste levensbehoefte is vind ik zo'n ontzettende dooddoener. Daar kunnen eetverslaafden zich zo gemakkelijk achter verschuilen.
Eten is een 1ste levensbehoefte ja. Bergen suikers, chips en whatever niet. Dus je kan gewoon keuzes maken in de supermarkt.
Drinken is ook een 1ste levensbehoefte. Dat betekent niet dat ik meteen naar de wijnrekken en naar de kratten bier word getrokken in de supermarkt.

Iets wat erfelijk belast is, heb je veelal wetenschap van. Dan zou je juist van alles met mate moeten doen.
Maargoed, ik zelf vind het een gebrek aan discipline maar zal daarin wel de enige zijn :)

ooh, ik vind het wel ingewikkeld hoor. van 2 borden gezond volwaardig avondeten kun je ook aankomen. Van 10 appels op een dag extra ook. En als die rem er niet is, en je helemaal geen besef hebt van wat normaal is.

zoals gezegd, ik ben afgevallen naar een gezond gewicht, had kennelijk de zelfbeheersing daarvoor.. en ik ben opzich ook niet echt belast met verslavingsgevoeligheid, volgens mij, alleen eten is al vanaf jongs af aan worsteling.
Heb nu al meer dan een jaar een gezond gewicht. maar met dit soort dingen worstel ik nog dagelijks.
mijn keukenweegschaal en calorieeendagboek zijn heilig daarin, anders weet ik gewoon echt niet meer wat normaal is en wat hoort en dan eet ik (nog steeds!) de hele keukenkast leeg. maargoed, als ik een keer bij mijn ouders of bij vrienden of whatever ben, kan ik moeilijk mijn keukenweegschaaltje erbij gaan pakken.
en bovendien, ik voel me vaak genoeg een doorgeslagen mafkees als ik weer met mijn weegschaaltje en dagboekje aan kom zetten.. echt, ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:58

secricible schreef:
Doubtless, wat is het verschil? Ook jij associeert dus gezelligheid met eten. Of dat de macdonalds is of een zak patat of een andere vorm van eten, wij worden opgevoed met emotionele factoren die we binden aan eten.
Als voor jou eten aan gezelligheid gekoppeld staat, is de kans groot dat je gaat eten als je eenzaam bent... Omdat het een gevoel van gzelligheid afgeeft aan je hersenen.

Daar denk ik dat je al een punt hebt :j
Dat er een bepaalde koppeling komt tussen eten en gevoelens.
Het gevoel van gezelligheid, goed gedaan of het is allemaal niet zo erg :(:)
Waarvoor je niemand nodig hebt, waarvoor je niet teleurgesteld kan worden en waarvoor je niet veel hoeft te investeren.

Ik lees ook heel veel nu over snoep en snacks, maar het gaat ook simpelweg over te grote porties eten. Ontbijten met vier boterhammen, een vol bord avondeten.
X
Van diverse mensen heb ik via PB doorgezonden gekregen wat ze eten en daar schrik ik echt van. Veel mensen zelfs die hun activiteiten moeten aanpassen omdat ze anders niet genoeg energie hebben. Immens respect voor zoveel zelfdiscipline maar ik zou zelf nooit mijn actieve leven willen inruilen voor een kleinere kledingmaat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:00

Wat is er slecht aan een ontbijt met vier boterhammen :)? Als ik 's ochtends niet stevig ontbijt, ga ik rond het middaguur bijna van m'n stokkie van de honger.

En dan eet ik tussendoor nog gewoon een stuk fruit.

Ik ben overigens door de dag heen wel constant aan het lopen/bewegen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:07

Ik lees al een poosje mee en wat mijn opvalt is dat er veel vooroordelen zijn over dikke en dunne mensen. Ik begrijp het allemaal niet zo goed. Als iedereen nou eens naar zich zelf gaat kijken en als het nodig is en die persoon gemotiveerd is eerst aan zijn/haar eigen lichaam gaat werken. Zonder kritiek te hebben op een ander iemand waarvan je de achtergrond niet kent.
Om te kunnen afvallen moet je gemotiveerd zijn, voor sommigen is het moeilijk om het alleen te doen dan is begeleiding fijn. Maar wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken.

Anders om is dikker worden ook soms heel lastig. Mijn middelbare school vriendin en ik waren allebei even lang. Ik was mollig en kom snel aan. Zij was slank en viel snel af. Toen zij ziekte van Pfieffer kreeg viel ze 15 kilo af, het is ook lastig eten als je een pijnlijke keel hebt. Haar moeder heeft haar echt rare dingen gegeven om maar aan te dikken, boterhammen met reuzel en slagroom door de volle melk om het zwaarder te maken. Toen mijn ex-man en ik scheiden ben ik wel 20 kilo aangekomen, ik eet (en maak slechte keuzes) als het niet zo goed gaat met mij.

Wat andere mensen zeggen maakt het vaak moeilijker. Mijn vader die zegt op zo'n naar toontje zegt 'Nou je moet niet dikker worden.' Terwijl hij zelf zo'n bierbuik heeft dat hij wel zwanger lijkt, maar wel een mager postuur. Mijn moeder die zegt 'Kind wat ben je toch dik!' terwijl zij al 30 jaar niet veel meer eet dan 2 crackers en blad sla en 2 eetlepels warm eten. Als kind weet ik nog wel dat vaak aan het vasten was en alleen groentesap dronk terwijl ik haar maag hoorde knorren van honger als ik bij haar op schoot zat. Dat wil ik niet voor mijzelf. Mijn ex die zegt dat ik te dik ben en dat hij mij niet meer aantrekkelijk vind, ik moet eerst maar 5 kilo afvallen voor hij weer zin heeft in seks. Klootzak, niet voor niks mijn ex. En mijn broer die vraagt aan mijn huidige vriend of hij soms een feeder is omdat zijn zus zo vet aan het worden is.

Dit is geen opbouwende kritiek en het motiveert mij totaal niet om iets te doen aan mijn gewicht. Overigens ik ben 1.67 m (gewicht weet ik niet, ik bezit bewust geen weegschaal) ik draag maat 40-42. Ik ben wat stevig maar geen extreme obesitas en ik vind het niet normaal wat mijn familie allemaal aan kritiek op mijn uit. Ik heb een grote mond dus ik sneer wel iets terug en ik het raakt mijn ook allang niet meer zo hard. Ik heb een olifantenhuid gekregen maar ik vind het respectloos.

En een aantal opmerkingen hier waren ook niet echt respectvol, ik zeg het maar even. Zorg eerst maar dat je eigen lichaam gezond is en goed functioneert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:14

_San87_ schreef:
Wat is er slecht aan een ontbijt met vier boterhammen :)? Als ik 's ochtends niet stevig ontbijt, ga ik rond het middaguur bijna van m'n stokkie van de honger.

En dan eet ik tussendoor nog gewoon een stuk fruit.

Ik ben overigens door de dag heen wel constant aan het lopen/bewegen.

het ligt er natuurlijk ook aan wat je op die boterhammen doet. als je 4 boterhammen met pindakaas eet, hoe gezond pindakaas ook mag zijn, heb je zomaar meer dan 1/3 (!) van de gemiddelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die een vrouw gemiddeld nodig heeft. als je dan ook nog je tussendoortjes neemt, een vergelijkbare lunch en een normale avondmaaltijd met toetje ed. ( en een toetje past best wel in een gezond voedingschema) en gemiddeld beweegt durf ik de klok er op gelijk te zetten dat je aankomt.
tenzij je dus een ontzettend snelle stofwisseling hebt. 4 boterhammen met kipfilet zijn ook alweer een ander verhaal bv.

maargoed, dan nog denk ik overigens wel dat je beter 4 boterhammen met pindakaas kan eten dan een reep chocola bv. :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:15

Als je daar niet dikker op wordt no prob.
Helaas is dat voor veel mensen wel al te veel.
Ik maak daarmee zelf elke dag vanaf het begin de keuze: honger of dik?

Wat ik mocht eten van de diëtiste en mee afviel (maar dus de hele dag slap en hongerig en koud en geobsedeerd was) :
1 boterham met mager vlees, om tien uur een stuk fruit, middageten een kom soep (groentesoep, niet van dat pakjesspul) , om 16 uur een halve komkommer of bijvoorbeeld drie wortels oid, als avondmaal een aardappel ter grootte van een kippenei plus twee groentenlepels groente en max 100 gram vlees of 150 gram vis, eventueel een handjevol nootjes of een cracker rond 21 uur.

Dit is nog héél riant blijkbaar vergeleken met wat andere mensen eten maar ik vond en vind dat weinig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:17

Urielle, zelfs ik zou dan krom trekken.... Dat is toch ook niet gezond meer?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:17

Nou ik ook hoor :\ Ontbijt heb ik niet zo nodig, maar met de lunch een kom soep? C'est tout? En dan niets opvangen met het avondeten? Dan zou ik ook slap, koud en hongerig worden :\ .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:18

Wauw, dat is toch niet meer van deze tijd, een dietist die je zo'n dieet voorschrijft... Dat zijn nauwelijks 1000kcal... Je gaat je bijna schamen voor je vak...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:18

Urielle schreef:
Als je daar niet dikker op wordt no prob.
Helaas is dat voor veel mensen wel al te veel.
Ik maak daarmee zelf elke dag vanaf het begin de keuze: honger of dik?

Wat ik mocht eten van de diëtiste en mee afviel (maar dus de hele dag slap en hongerig en koud en geobsedeerd was) :
1 boterham met mager vlees, om tien uur een stuk fruit, middageten een kom soep (groentesoep, niet van dat pakjesspul) , om 16 uur een halve komkommer of bijvoorbeeld drie wortels oid, als avondmaal een aardappel ter grootte van een kippenei plus twee groentenlepels groente en max 100 gram vlees of 150 gram vis, eventueel een handjevol nootjes of een cracker rond 21 uur.

Dit is nog héél riant blijkbaar vergeleken met wat andere mensen eten maar ik vond en vind dat weinig.

Nou dat vind ik heel erg weinig. Kan me heel goed voorstellen dat je hier een hongergevoel bij had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:19

Tja, ik moet een gelijkaardig dieet volgen zoals Urielle om te kunnen afvallen. Ik beweeg voldoende, heb om te beginnen ook al geen zittende job etc. Dan ben je echt niet meer gemotiveerd om te diëten als je jouw eigen moet verhongeren. Het is soms zo krom.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:21

Ik eet 's ochtends (08:00) vier sneetjes waldkorn met jong belegen kaas :). Rond een uur of tien een appel of een banaan, daarna warm eten als lunch, meestal aardappels met groente, soms een stamppot of een ovenschotel, ik eet één bord met bijvoorbeeld één schep aardappels en twee volle scheppen groente. Rond een uur of drie een appeltje of een banaan, al doe ik dat ook niet altijd puur omdat ik om drie uur niet altijd trek heb. 's Avonds eet ik een boterhammetje of een bolletje met kaas/eiersalade/pindakaas. Af en toe een tosti of een bakje patat :).

Tussendoor eet ik af en toe een twix of iets anders zoets. Maar dat is misschien één of twee keer op een hele week :). In het weekend lust ik graag een bakje chips of een stuk chocolade.

Daarbij heb ik wel een actieve kantoorbaan, ik werk achter de computer maar tegelijkertijd ben ik ook veel op stal of begeleid ik vakantiegangers. In mijn vrije tijd wandel en fiets ik graag. Zo heb ik gisteren bijvoorbeeld 20 km gefietst en een dorpje bezocht, 's avonds een fijne strandwandeling gemaakt. Naast het paardrijden

En heel langzaam, en dan bedoel ik ook langzaam, val ik ietsje af. Wat voor mij prima is, want het is niet mijn doel af te vallen, enkel om gezond maar wel gelukkig te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:22

_San87_ schreef:
Is het met suikers niet ongeveer vergelijkbaar als met cafeïne? Ik drink zelf geen koffie, maar mijn moeder bijvoorbeeld moet om de zoveel tijd een bakje koffie omdat ze zich anders slap en futloos voelt.

ik heb een zware cafeïne verslaving gehad (pillen, red bull, koffie, alles) en hoewel ik fysiek echt behoorlijk ontregeld was toen ik daarmee kapte (zeg maar gerust ziek) vond ik dat een eitje vergeleken met minder eten.

een reep chocola is lekker, en geeft buiten het feit dat je lichaam erom krijst ook een stukje emotionele voldoening (voor mij) en een stukje afleiding omdat je er van kunt genieten. Een cafeïne pil en een kopje koffie bood me dat nou niet echt...
suiker is op 2 manieren, heel erg verslavend.

wow, urielle. bijzonder advies vind ik dat.