Fitness Beginners gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Fitness Beginners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:30

een doel voor ogen stellen (einddoel) wat je visueel kan maken. Ik wil graag gewicht kwijt dus zie mezelf strak in bikini voor me, haha. Daarnaast kleine tussendoelen maken, bijvoorbeeld iedere week 0,5kg er af, iedere maand 1% minder vetpercentage enz. enz. Dat helpt mij om iedere week weer de motivatie te vinden.
En nu het gewicht er af gaat, ik daadwerkelijk verschil zie en complimenten krijg merk ik dat de motivatie er sowieso wel is en dat ik het echt leuk begin te vinden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:36

Ben ook net begonnen met crossfit, maar zou dat geen 3-4 dagen op rij doen secricible. Rust is ook heel erg belangrijk :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:39

schema wat ik nu volg is juist bedoeld voor iedere dag. Is ook gewoon voor thuis zonder materialen, dus geen gewichten e.d. Meer crossfit inspired dan echt crossfit. Linkje: http://www.simplysadiejane.com/2014/01/ ... eek-1.html
Als ik straks echt crossfit ga doen zal dat 1 dag in de week zijn en ik hoop dat hij me ook kan helpen aan een goed weekprogramma voor thuis.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:40

Oh dus het is thuis oefeningen doen zonder gewichten? Ik dacht echt crossfit. Dan nog steeds is rust belangrijk, maar zie her en der allerlei schema's zonder rust en dat moet ieder voor zich natuurlijk zelf weten ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:44

ja, thuis met alleen kleine dumbbels tot 5kg :) Echte crossfit begin ik zaterdag met een proefles en dat wil ik zeker niet te vaak doen. Heb mijn berichtje even aangepast, vond de link al met goed googlen ;)

Wil iig 5 dagen in de week bewegen, maar zoek naar een goede tussenweg tussen cardia en krachttraining en daar hoop ik een beetje hulp bij te krijgen zondag. Denk dan zelf aan om de dag crossfit en de andere dagen opvullen met Tabata bijvoorbeeld. Ben nog heel zoekend, heb dit schema zelf vorige week opgesteld dus is nog lastig om voor mezelf te zien of het werkt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:32

Marit, voor mij is de belangrijkste motivatie toch een duidelijk doel hebben.
Bij mij ligt dat in het klimmen, wil ik daar beter in worden, dan moet ik sterker en lichter worden. Verder heb ik mezelf toegestaan om met de auto naar de sportschool te gaan. Dat helpt op de druilerige dagen om toch te gaan.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:50

Dat ik afspreek met mijn vriend om te gaan is een goede motivatie, en daarnaast natuurlijk het feit dat ik mezelf zelfverzekerd in een bikini kan voelen :)

Ik heb een schema voor 3 dagen per week, train bijna elk deel van mijn lijf met krachttraining en daarnaast zit er nog een bult cardio bij. Als je op mijn berichten zoekt kan je het schema wel vinden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:52

Klinkt wel goed inderdaad. Ik zal mijzelf gewoon vaak een schop onder mijn kont moeten geven :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:36

Mijn schema voor december, zelf opgesteld :) Ik heb iedere fitnessdag hetzelfde schema, soms ga ik op de loopband ipv de crosstrainer. En thuis soms wat squats, zonder extra gewichten.

Eind van de maand wil ik dit schema evalueren, kijken of ik er mijn doelen mee weet te behalen. En andere oefeningen toevoegen. En weer foto's maken om te kunnen vergelijken met de foto's van november, kijken of ik ook zichtbaar resultaat heb :P Nu hou ik in een schema op de pc bij hoe vaak ik geweest ben (streef naar 3 x per week, minstens 1 dag rust tussendoor) en heb ik iedere maandag een "weegdag".

Mijn voeding pas ik niet heel erg aan, omdat ik weet dat ik extreme aanpassingen toch maar heel even volhou. Ik ontbijt nu met magere kwark (evt. met wat hennepzaad of chiazaad) en een eiwitshake (protiplus van Modifast). Op trainingsdagen neem ik na het sporten nog een shake en heel soms tussendoor als ik honger heb en anders ga snacken := Lunchen en avondeten doe ik net als anders, wel iets meer letten op gezonde ingrediënten. Snacken doe ik ook nog gewoon, maar net een klein tandje minder.

Mijn doel:
- 1 kg per week afvallen (tot ik 70 kg weeg, nu 80 bij 1m80)
- Vetpercentage gestaag omlaag/spierpercentage omhoog
- Centimeters op mijn heupen, buik en taille verliezen

10 minuten warming up fietsen L10
20 minuten crosstrainer 122 BPM
Leg press 3 x 10 x 80 kg, stand 4
Triceps arm 3 x 10 x 15 kg
Chest press 3 x 10 x 15 kg
Shoulder press 3 x 10 x 5 lg
Low row 3 x 10 x 30 kg
Lower back 3 x 10 x 45 kg
Total abdominal 3 x 10 x 40 kg

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:46

Ik lees elke dag nog steeds bij. Leuk om te lezen dat jullie echt er mee bezig zijn, zelfs met hele schema's!
Dat jullie ook al die namen weten van alle oefeningen!

Marit, je moet je inderdaad een schop onder de kont geven. Bij mij helpt het dat ik zichtbaar resultaten boek en mij schuldig voel als ik niet ga. Als ik wel ga, vliegt de tijd voorbij en voel ik mij vaak een stuk beter! Wel merk ik dat ik beter in de ochtend kan sporten, omdat ik anders in de avond te moe ben en dan is het heel verleidelijk om lekker op de bank te kruipen met een dekentje.. Ook ga ik net als hierboven met de auto naar de sportschool, is weer een soort van drempel weg.

Ik fitness nu 3x in de week ongeveer 1.5 uur. Ik merk dat de spierpijn nu minder wordt. Dus of ik ga iets erbij doen naast die drie keer small group, of ik moet een tandje bijzetten. Dat laatste zie ik eigenlijk niet zitten, haha :P

Eten/drinken jullie tijdens de training?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:49

Als je even terugleest kan je lezen dat spierpijn echt geen goede indicator is of je goed traint of niet :) dus je hoeft niet per se wat erbij te gaan doen hoor. Maar als je gewoon extra wil bewegen maakt dat niet uit natuurlijk, alleen ik haal uit jouw tekst dat je, doordat je minder spierpijn krijgt, overweegt extra te doen/harder te trainen.

Ik drink meestal wel een liter water tijdens de training.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:05

Aha, gevonden. Nuttig stukje, dankjewel!

Het is vooral dat ik op de dagen tussendoor zin heb om te sporten. Dan vind ik het zonde om er geen gebruik van te maken. Eerst kon dit niet vanwege de vele spierpijn en had ik echt die rustdagen nodig en kwam het echt niet in mij op om te gaan sporten :+ . Nu heb ik geen spierpijn meer, maar is de rustdag natuurlijk wel belangrijk vanwege het herstel.. Dus ik vraag me af waar ik slim aan doe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:17

De zeldzame keren dat ik zo'n bui heb ga ik wel naar de sportschool, maar dan alleen voor wat extra cardio. De krachttraining sla ik dan over.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:14

Ik zou sowieso niet je aan je rustdagen komen, je kan natuurlijk wel altijd wat extra cardio doen, maar dat is maar net wat je leuk vindt _O-

Of je moet gaan overwegen om bijvoorbeeld één dag armen, één dag benen, één dag buik enzovoort te doen.

Maar ik ben geen expert :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:49

Dniesje, rust moet je ook zien als training he. Ik snap goed dat, dat lastig voelt, maar als je rust en training goed op elkaar afstemt kom je een stuk verder dan alleen maar trainen. Wel kun je soorten trainingen afwisselen (dus verschillende spiergroepen), zodat je toch vaker kunt trainen. Maar pas op dat je niet te hard van stapel loopt, voor je het weet zit je met blessures en ben je terug bij af.

Roodzonnetje, ik vind je schema er prima uitzien, maar ik denk dat je doelen qua afvallen te hoog zijn.
Wil je dat halen dan moet je qua kcal echt flink omlaag en dan moet je maar zien of je genoeg binnen krijgt om spieren te behouden en zelfs op te bouwen. Ik denk dat 0,5 per week een wat realistischer doel is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:04

Rust/compensatie is heel belangrijk. Anders hebben je spieren geen gelegenheid om voldoende te herstellen en daarmee op te bouwen. Dan krijg je alleen maar afbreuk.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:34

MaritB, welkom hier. Mijn motivatie is 0. Ik vind het niet leuk. Maar nu ik zoń 6 weken bezig ben en mijn conditie duidelijk vooruit gaat heb ik er meer lol in.
( in het vooruit gaan van mń conditie niet van t sporten zelf)

sportmaatje helpt goed (afspraak is afspraak)
Maar die van mij heeft het een soort van laten afweten (balen)

Ik probeer om de dag te trainen maar soms komt het zo uit dat ik 2 dagen achter elkaar ga. Ik probeer dan een les te doen (zumba) en laat de krachttraining zitten of ik ga een half uurtje op de crosstrainer.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:11

Ik ga mee met Lieke, RoodZonnetje. 0,5 kg per week is alleen vet dat je verliest, als je meer afvalt verlies je spier en dat betekent ook dat je echt 1000 calorieën per dag onder onderhoud moet eten als je 1 kg per week wilt afvallen. 0,5 kg per week is eigenlijk voldoende en dat zorgt er ook voor dat je gewicht stabieler blijft als je op je streefgewicht zit en weer op onderhoud gaat eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:17

In theorie zou het kunnen, maar dan moet je dus zodanig actief zijn dat het verschil tussen REE/RMB en TEE hoger is dan 1000kcal. Dat is prima te doen, maar wel intensief...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:39

Is ook zeker te doen, maar niet de beste keuze imo. Helemaal niet als je doel is om je spierpercentage omhoog te krikken :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:55

Op dat gebied heb ik weinig kennis, maar ik heb me in het krachttraibibg topic laten vertellen dat spiermassa opbouwen en vetmassa afbreken moeizaam samengaan.. Daarom bulken en vutten krachttrainers ook afwisselend.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:11

Hoe zou ik dat dan op kunnen lossen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:15

Je doelen bijstellen en minder verwachten van jezelf...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:57

Maar tot nu toe haal ik m'n beide doelen, dus dat is het probleem niet :) Maar ik kreeg van jullie de indruk dat ik juist minder snel moet afvallen? Qua kcal inname zit ik rond de 1800 gok ik.

Ik denk dat ik vooral veel winst behaal nu in minder snoepen, ik snoepte écht heel veel :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:01

Ja, omdat je teveel wil. Dat het kan betekend niet dat het goed is.
Tenzij je heel ernstig overgewicht hebt en obees bent, is 1kg in de week afvallen niet realistisch met gezonde voeding. Dan eet je dus, zoals drunksheep al zegt, 1000kcal onder je onderhoud. Dat is bijna niet te combineren met voldoende eten.
Hoe lang ben je bezig nu? Hoeveel kcal eet je per dag?